Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#98692
Tämmöinen twiitti osui silmään LKH-ryhmästä: https://twitter.com/ruosteripa/status/1 ... 34625?s=20

"Havainnekuva ja todellisuus"

Noin yleisesti en arvosta nillitystä havainnekuvista juurikaan. Niitä pitää osata lukea siinä kuin pohjapiirustuksiakin, ja tiedostaa, mistä suunnittelun vaiheesta on kyse ja mitä kaikkea ei ole vielä päätetty. Tässä kyseenomaisessa tapauksessa kumminkin kulminoituu aika selvästi pari helmasyntiä. Suomessa ihan aikuisten oikeasti ei osata nykyään suunnitella ja rakentaa miellyttävää ostoskatua, jossa kansa nauttisi terassilla hengaamisesta. Siis nauttisi ainakaan esteettisesti, toki juottolan terassilla istutaan vaikka missä. Oikeasti hienoja tapauksia on, mutta ne ovat järjestään peräisin ajalta ennen autoilua varten tehtyä liikennesuunnittelua.

Oma lukunsa on näiden esittäminen havainnekuvissa. Redin suunnitteluvaiheessa tuolta keskuksen läpi menevältä kadulta poistettiin raitiotie ja sen pysäkit. Ratikan kääntösilmukka siirrettiin kulkemaan viereisen korttelin ympäri. Samalla tuon katetun kadun idea muuttui oleellisesti, joukkoliikennekadusta tuommoiseksi jalankulkutunneliksi. Renderi on näköjään vaiheesta, jossa raitiotie oli jo poissa. Kuvaan on saatu Jan Gehlin termillä sanottuna runsaasti "unspecified public life"a, eli tietokoneen nappulaa painamalla syntyviä, elämästään nauttivia terassiasiakkaita ja pasteerailijoita. Ts. suunnittelijoilla on tämmöinen ajatus ollut, mutta sitten käytännössä ei tehdä mitään sen toteuttamikseksi. Ikään kuin kenelläkään ei olisi mitään empiiristä havaintoa siitä, millainen on kiva terassi ja sen ympäristö. Tehdään viisitoista metriä leveä teräsbetonitunneli ja ihmetellään, että kah, ei ne istukaan siellä kaffilla. Ja sitten taas painetaan tietokoneen napista lisää julkista elämää seuraavaan projektiin.

(Gehl on kirjoittanut ohjekirjan siitä, millainen se kiva ja väkeä vetävä paikka on, ei tarvi tehdä omaa tutkimusta.)
Kuva
veka, Domo, TurkuCubed ja 7 muuta tykkää tästä
tekijänä janne7
#98745
Mahtaa muuten olla jatkuva valoshow päällä noissa ylemmän kerrosten asunnoissa,kun rivistö punaisia valoja vilkkuu tauotta katolla.Eikö niitä vosi laittaa palamaan edes yhtäjksoisesti?
#98746
janne7 kirjoitti: 22.10.19 21:40 Mahtaa muuten olla jatkuva valoshow päällä noissa ylemmän kerrosten asunnoissa,kun rivistö punaisia valoja vilkkuu tauotta katolla.Eikö niitä vosi laittaa palamaan edes yhtäjksoisesti?
Valothan rakennuksessa on pakko olla kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) säädösten mukaisesti, jotka tosin käsittääkseni sallisivat Redin korkuisille torneille myös yhtäjaksoisesti palavat valot. Veikkaan että on viranomaisen päätöksellä päädytty kuitenkin vilkkuviin valoihin, sillä rakennuksen korkeus eroaa huomattavasti ympäristöstään.
Edit. Toki on mahdollista että Suomen viranomainen on muokannut kansainvälistä säädöstä omiin tarpeisiinsa tiukempaan suuntaan, siten että yhtäjaksoisesti palavat valot eivät olisi sallittuja tällaisissa rakennuksissa. Suomi-kohtaista säädöstöä aiheeseen liittyen en nyt ainakaan tähän hätään löytänyt.
#98750
Redissä ja Triplassa on raskasraideliikenteen aseman, kauppakeskuksen, toimistoja, hotellin, asuntoja ja viherkannen yhdistävinä megaprojekteina toki paljon yhteistä, mutta silti ne ovat estetiikassa hengeltään erilaisia. Tripla leikkii kantikkaalla rationaalisella modernismilla, kun Redi taas tuo toisiaan mukailevien tornien tiiviin ryhmän muodossa palan Hong Kongia Helsinkiin. Hong Kongissa metroaseman päällä olevat tornit toki usein näyttävät identtisiltä kopioilta toisistaan, Redi muodostaa sommitelmaan jännitteen vinoja leikkauksia, ulokkeita ja sisäänvetoja käyttäen. Vaikutelman täydentää keinotekoisuutta henkivä kannen päälle rakennettu puisto kivivirtoineen, terässiltoineen ja liikenneväyliin avautuvine näkymineen.

Valmiina Redin olemuksessa osana Kalasatamaa voi löytää paljon vertauskuvauksellisuutta. Se on ilmeinen portti Itä-Helsingistä kantakaupunkiin saapuvalle. Ympärille nousevien matalampien tornien kanssa tiivis klusteri näyttää kaukaa katsottuna jyrkkärinteiseltä, kulmikkaalta vuorelta korttelikaupungin laidalla. Itse hahmotan Redin kuitenkin ennen kaikkea kahdeksanpiikkisenä kruununa Kalasataman yllä. Se ei ole muodoltaan siro tai symmetrinen, vaan rujoudessaan ilmentää sitä rajua voimaa, jolla nopea kaupungistuminen muovaa ympäristöämme. Kun jättiläinen laskee kruununsa Kalasatamaan ja kiiruhtaa jatkamaan työtään, toiset ihastelevat, toiset kauhistelevat. Tornien tuhansien ikkunoiden valot hohtavat pimenevässä illassa kuin helmet ja jalokivet. Ympäröivä vesistö avaa vaikuttavan näkymän lukuisille silloille ja rantapromenadeille. Eräs suosikkinäköalapaikoistani tulee olemaan Katajanokalla jäänmurtajien vieressä, jolloin Nihdin ja Sompasaaren tornit ovat samassa linjassa Redin kanssa. Etualan matalammat tornit näyttävät suhteessa korkeammilta, jolloin sopivalla säällä mereen heijastuva klusteri on muhkeimmillaan. Redin ja ympäröivän Kalasataman rakentuminen seuraavien vuosien aikana on hidas performanssi suurkaupungin saapumisesta Helsingin rannoille.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#98751
TurkuCubed kirjoitti: 22.10.19 23:05
janne7 kirjoitti: 22.10.19 21:40 Mahtaa muuten olla jatkuva valoshow päällä noissa ylemmän kerrosten asunnoissa,kun rivistö punaisia valoja vilkkuu tauotta katolla.Eikö niitä vosi laittaa palamaan edes yhtäjksoisesti?
Valothan rakennuksessa on pakko olla kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) säädösten mukaisesti, jotka tosin käsittääkseni sallisivat Redin korkuisille torneille myös yhtäjaksoisesti palavat valot. Veikkaan että on viranomaisen päätöksellä päädytty kuitenkin vilkkuviin valoihin, sillä rakennuksen korkeus eroaa huomattavasti ympäristöstään.
Edit. Toki on mahdollista että Suomen viranomainen on muokannut kansainvälistä säädöstä omiin tarpeisiinsa tiukempaan suuntaan, siten että yhtäjaksoisesti palavat valot eivät olisi sallittuja tällaisissa rakennuksissa. Suomi-kohtaista säädöstöä aiheeseen liittyen en nyt ainakaan tähän hätään löytänyt.
Tampereen torneissa punaiset valot palavat ilman vilkkumista, eli mikään valtakunnallinen ohjeistus ei ole kyseessä ainakaan.
#98753
Mulla on muistikuva jostain jutusta kun valot ensimmäisen kerran sytytettiin jossa annettiin ymmärtää, että kyseessä olisi tulkintavirhe. Eli valojen ei tarvitsisi olla niin kirkkaat ja huomiotaherättävät kuin ovat.

En sitten tiedä haluaako SRV valoilla viestiä tornin olevan korkeampi kuin onkaan.
grendy, TurkuCubed, Metropolitan tykkää tästä
#98786
Majakan valot palavat nyt yhtäjaksoisesti.

Keskeneräistä on huono lähteä arvostelemaan, varsinkin kun kuva otettu kännykällä eilisessä räntäsateessa

mutta..

Kuva

..tuo Loiston vaaleamman julkisivupinnan ja ikkunaruutujen kontrasti tuo aika vahvat Cirrus-vibat. Majakan harmoninen vihreään taittavan harmaan sävymaailma tuntuu jotenkin yllättävän hyvältä. :smt005
#98787
Juu tuota olin miettinyt itsekin etukäteen, kun kovasti on ollut puhetta tuosta että ensimmäinen torni tummeni ja miltä se näyttää. Havainnekuvissahan ikkunatkin voivat hohtaa kirkkaan valkeina jos näin tahdotaan, mutta tosimaailmassa ne ovat tuommoisia hämäriä aukkoja. Siinä mielessä ne näyttävät Majakan tummempaa pintaa vasten vähemmän silmäänpistäviltä. Majakassa itseäni häiritsee lähinnä ne vaaleat tehosteläiskät, näyttävät aika levottomalta ja sekavalta. Toisaalta noiden ulkonäköön sitten vielä vaikuttaa sekin kun ihmiset rupeavat pitämään jotain verhoja ikkunoiden edessä, jos joku semmoista noissa maisemakämpissä tohtii tehdä
Janne_H, Metropolitan tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#98905
Nyt alkaa olla sellainen tutina, että torneista meinataan tosiaan tehdä erinäköisiä, siis eri tavoin laikukkaita. Mutta kun kaikki ovat sitten vierekkäin, ne kuitenkin muodostavat omalla kummalla tavallaan aika yhtenäisen ja jännittävän näköisen kokonaisuuden. Ei hassumpi paikkoheitto. Toivottavasti eturiviin (keskustan suunnalta katsottuna) saadaan yleisilmeeltään vielä nykyisiä vaaleampia torneja ja ainakin yksi lähes täysin valkoinen.
#98988
piparjuuri kirjoitti: 21.11.19 21:04 Voi siis olla, että kaikki kahdeksan suunniteltua tornitaloa eivät lopulta toteudu, sillä SRV joutuu miettimään hankkeiden aloituksia hyvin tarkkaan taloudellisen tilanteensa vuoksi."
Tämä taitaa olla lähinnä toimittajan oma päätelmä. Artikkeli sinänsä ihan mielenkiintoinen. Tietty ainakaan niin kauan, kuin koko Redi-kompleksi on SRV:n hallussa, (skeptinen olen, että ikuisesti) ei toinen rakennusliike pääse omine suunnitelmineen ja ratkaisuineen torneja rakentamaan.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 102