Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä bitterfly
#35546
Avajaisia youtubessa
1/4 http://www.youtube.com/watch?v=edoDmGE1Jw4
2/4 http://www.youtube.com/watch?v=RBCMmx4qknQ
3/4 http://www.youtube.com/watch?v=xGRYMBRF2aU <-Tästä alkaa ilotulitus osuus
4/4 http://www.youtube.com/watch?v=DfYbvVb1Djw

Olin itse paikalla avajaisissa. Siellä oli todella kylmä ja ihmiset olivat hieman kyllästyneitä odottelemaan pitkäksi kuunnellessa hieman turhan pitkään kestävää Aurajokisinfoniaa, joka nyt ei ainakaan siihen missä minä seisoin avautunut kovin hyvin. Tietysti yleisössä olevia pieniä lapsia alkoi kyllästyttää ja palelivatkin varmaan.

Itse esitys oli sillä peruskonseptilla toteutettu. Avajaisissahan on yleensä jokin tarina, joka yhdistyy paikalliseen kulttuuriin ja osaamiseen, ja lopuksi kaikki huipentuu suureen ilotulitukseen. Hieman marssitaan ja heilutellaan lippuja.. ja akrobaatit vievät läpi tarinaa. Näyttämö valaistiin suurin spotein ja tuliefektein. Näyttämö oli sen verran suuri ja näyttelijät sen verran pieniä, että tarinan täydellinen seuraaminen ei vaatinut pelkästään hyvää paikkaa, mutta myös kiikarit olisivat voineet olla paikallaan.

Esityksen heikoin lenkki, oli puheosuudet, jotka olisivat voineet toimia kesällä kun ihmisillä on valmiiksi lämmintä. Mutta näin kovalla pakkasella ja näin pitkän odotuksen jälkeen olisi ehdottomasti tulla tiivissykkeinen esitys, jossa ei ole suvantovaiheita, mutta se ei kuulu perinteiseen avajaiskaavaan, joten pakkasen huomioon ottaminen yleisön perspektiivistä tässä mielessä tuskin olisi brittiläis-tiimille tullut mieleenkään.

Ilotulitus oli ehdottomasti esityksen parasta antia ja varmaan suurin Turussa nähty ilotulitus.

Mielestäni paikkalle kannatti vaivautua ja ottaen huomioon suomalaiset resurssit ja se, että näitä ei ole Turussa koskaan ennen tehty, oli avajaiset mielestäni kiitettävää tasoa, vaikka parantamisen varaakin jäi rutkasti.

Yksi hieno hetki oli se kun 50 000 ihmistä lähti ohjelman lopuksi vaeltamaan pois paikan päältä, kun koko jokiranta ja linnakatu oli täpösenään ihmisiä.

hieno kuva http://paasio.com/photoblog/?p=310
Viimeksi muokannut bitterfly, 16.01.11 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Aboa
#35552
Porukkaa oli tosiaan liikenteessä ennätysmäärä. Aurajokisinfonia oli kaikessa hämmentävyydessään aikamoinen antikliimaksi mutta tuo Walk the Plankin esitys oli kyllä ihan näkemisen arvoinen show.
Turun Sanomat kirjoitti:Turun kulttuuripääkaupunkivuoden tuli- ja valoshow keräsi jopa 50 000 katsojaa. Näin Täällä puolen, tuolla puolen -spektaakkeli lähes tuplasi kaikki kävijäennusteet. Varsinaiselle tapahtuma-alueelle Forum Marinumin edustalle ja Varvintorille päästettiin jo ennakkoon sovitut 30 000 henkeä, ja alue suljettiin kello 17.45. Loput seurasivat juhlaesitystä muun muassa Barkerin puistosta ja muualta jokirannoilta. Väkeä ei karkottanut edes kipakkana paukkunut pakkanen.
Kuvia Turun kulttuuripääkaupunkivuoden avajaisista:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Loputkin kuvat hieman pienempänä, mitä näitä jemmaamaan…
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
#35560
Joo, tuli käytyä myös avajaisissa. Tein sen virheen - jonka luulin jo käyvän kohtalokkaaksi - että liityin Varvintorilta Forum Marinumin suuntaan menevään väkijoukkoon. Eräässä vaiheessa kiipesin jossakin Estellen kohdalla väkijoukon läpi, siitä rotvallin ylitse ;) ja tein itselleni poteron keskelle paksun lumen peitossa olevaa nurmikko -osuutta. Otin pari kuvaakin jotka laitoin hylkyyn. Asemat olivat tosisurkeat kuvanottamisen kannalta, joten päätin lähteä katsastamaan parempia apajia. Rantakatu oli kuitenkin aivan tupaten täynnä ihmisiä, en ole koskaan ollut yhtä massiivisessa puristuksessa, ja ajattelinkin että tämä taitaa mennä tässä tää avaus. Tulppaa jostakin edestä avattiin kuitenkin sen verran että luikahdin Linnankadulle ja sieltä sataman puolelle. Muutaman kuvion jälkeen marssin määrätietoisesti pelastuslaitoksen valloittamalle alueelle ja pystytin jalustani aidan eteen, eivät ajaneet pois, senverran tuli komentoa että käskivät pois yleisön ja rantapenkereen välissä olevalle kentälle menevän portin edestä! Nöyrästi siirryin pari metriä sivuun huh huh.. Ehdin siis kuitenkin asialliseen paikkaan, etten sanoisi oikein hyvään paikkaan :)

Kuva
Ennen tapahtuman alkua. Pakkasta oli parisenkymmentä astetta, Turku energian piippu työnsi savua kylmään talvi-iltaan. Yleisöä oli tiukkana massana aidan takana. Yleisömäärä yllätti koko järjestelykoneiston, alustava arvio yleisömäärästä oli 30000, yleisöä oli lähes tuplat, 50000 ihmistä alueella! Ei ihme että ihmismäärä ja tungos tärveli joiltakin tapahtuman. Vaikka tapahtuman ideasta en tiennyt mitään, eikä se erityisesti avautunut tapahtuman kuluessa, en tuohon paikkaan kuullut paljoakaan muuta kuin tämän "puhelinkeskustelun", kokonaisuus oli komeaa katsottavaa!

Kuva
Liekkiä valmisteltiin vastarannalla esitysvalmiiksi

Kuva
Valospotit kupujensa alla olivat vaikuttavia ja käsittämättömän tehokkaita

Kuva
Tässä ei ole kyse liekinheittimestä, vaan punaisten rakettien syöksähtämisestä vastarannalle

Kuva
Turku on syttynyt tuleen vanhan telakka-alueen kallioseinämällä

Kuva

Kuva
Yleisön tiivis seinämä Forum Marinumin edustalla.

Kuva
Kallioseinämän tasanteelta alkoi massiivinen ilotulitusvaihe

Kuva

Kuva

Kuva
Joka kallioseinämän vaiettua hetkeksi, alkoi alempaa vanhan telakan alueelta...

Kuva
Eläkeläiset, tykkivene Karjala ja miinalaiva Keihässalmi oli siirretty vanhasta paikastaan turvallisemmille vesille, ehkä peittämästä näkymää toiselle puolelle jokea. Avaustapahtuman ilotulitus täytti mielestäni kaikki kansainväliset kriteerit ja oli kerrassaan vaikuttavan upea!

Kuva
Avaustapahtuma oli loppunut, savu leijaili joen yläpuolella kuten varmaan Turun palaessa poroksi 1827. Ihmiset poistuivat täyttäen kadut. Hiljaisuus laskeutui.



Kuva
#37806
Turun kulttuuripääkaupunkivuosi on alkanut sisältäen monia erilaisia hankkeita ja produktioita, eräs näistä on Jouko Aaltosen dokumentti, Taistelu Turusta, joka kertoo suurissa kaupungeissa tapahtuneista vanhojen talojen purkamisista ja kaupunkikuvan nopeista ja jyrkistä muutoksista. Esimerkkinä on tietysti käytetty Turkua joka Suomessa on leimattu kaupunkikuvan tuhoajana muut vastaavat kaupungit unohtaen.
Lyhyt traileri leffasta:
http://www.turku2011.fi/uutiset/taistel ... erkossa_fi

Elokuvassa on käytetty muutamia täälläkin esillä olleita valokuvia. Hieno musiikki on Markku Kopiston käsialaa, jota Jouko Aaltonen luonnehti Suomen Nino Rota'ksi, ja josta Kopisto näytti menevän suorastaan vähän hämilleen tekijöiden esittelytilanteessa ennen elokuvan alkua. ;)

Lisukkeena vielä youtubessa oleva tallenne ensi-illan jälkeen käydystä keskustelusta 4:30 min kestävä pätkä

http://www.youtube.com/watch?v=Um8pjbWS ... re=related
tekijänä bitterfly
#37807
Minä olin katsomassa Tanssivaa Tornia. Oli ihan jännä ja omalaatuinen esitys. Olin sen jälkeen aika puulla päähän lyöty ja siinä oli aika paljon pureksittavaa. Lavasteissa oli kaikki jänniä liikkutettavia kojeita ja musiikki mielenkiintoista. Sali oli täynä ja Logomossa juhlava tunnelma.
#37810
Päätin piipahtaa pikapikaa tuomiokirkossa tsekkaamassa "Viimeinen ehtoollinen" -teemalla olevaa taidenäyttelyä maanantaina. Taiteilijoina olivat Francine LeClercq, Pauno Pohjolainen ja itse Andy Warhol!
Turun Tuomiokirkossa avautuu 18.4. ainutlaatuinen taidenäyttely, jossa oman aikamme taiteilijat antavat uusia tulkintoja yhdelle taidehistorian tunnetuimmista teoksista.

Leonardo da Vincin vuonna 1498 Milanossa Santa Maria delle Grazien dominikaanimunkkiluostarin ruokalan seinään maalaama Viimeinen ehtoollinen on toiminut innoittajana näyttelyn kaikille taiteilijoille. Pop-taiteen jo edesmennyt ikoni Andy Warhol, Yhdysvaltoihin muuttanut ranskalainen taiteilija Francine LeClercq ja suomalaisen nykytaiteen voimahahmo Pauno Pohjolainen tulkitsevat kukin viimeisen ehtoollisen tematiikkaa omalla tavallaan. Näyttely on osa kulttuuripääkaupunkivuoden virallista ohjelmaa.
http://www.turku2011.fi/uutiset/viimein ... irkkoon_fi

Noustuani portaita aulaan, ihmettelin mustaa kaapua oviaukossa. Tiedusteltuani asiaa aulan kassalta, sain tietää meneillään olevasta Tiina Lindforsin ja tanssiteatteri Erin, Passio tanssinäytelmän kenraaliharjoituksesta. Kysyessäni voiko kirkkoon mennä ja saatuani vastaukseksi nyökäytyksen, astuin hämärään kirkkoon.

Kuva
Tunnelma oli utuisen mystinen ja vaikuttava. Musiikki teoksessa on virolaisen Arvo Pärtin, orkesteri Turun filharmonikot ja kuoro Chorus Cathedralis Aboens.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Lopussa Lindfors mietti jotakin ja neuvotteli orkesterinjohtajan kanssa pitkään. Kuoro odotteli taustalla. Tai ehkä harjoitus jatkui tämän jälkeenkin, itse lähdin vähitellen pois

Turun Sanomien esittely Tiina Lindforsin Passiosta.
Voimallinen ja runollinen kärsimysnäytelmä

Tanssiteatteri ERI ja tanssitaiteilija Tiina Lindfors tuovat Turun tuomiokirkkoon kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi painavan kantaesityksen. Viimeisen ehtoollisen ja Jeesuksen kärsimysnäytelmän teemoista ammentava, virolaisen Arvo Pärtin musiikin tahdissa etenevä tanssidraama Passio esitetään pääsiäisen aikana Turun filharmonikkojen ja Chorus Cathedralis Aboensiksen tuella, myöhemmin nauhoitetulla musiikilla.
Esityksen ohjauksesta ja koreografiasta vastaava Tiina Lindfors kertoo passion koskettavan häntä aiheena monella tasolla. Päivänpoliittisesti hän kokee kirkon elävän tällä hetkellä omaa passiotaan tiukempien ja vapaamielisempien ryhmien ristipaineissa. Samalla hän näkee Jeesuksen radikaalina, joka paljasti luutuneiden fariseusten vääryydet ja tekopyhyyden.
– Maailmanhistoriassa oman nahkansa puolesta pelkäävät henkiset kääpiöt ovat aina tappaneet ne, jotka uhkaavat heitä.

Kahden vuosituhannen aikana kiteytynyt kristinusko ja ajallinen etäisyys passion tapahtumiin synnyttävät Lindforsille väreilevän tunnekartan, joka on täynnä tulkintoja, mutta myös voimaa.
– Minusta kaikki, jotka uhraavat itsensä vapauden puolesta, ovat enemmän tai vähemmän pyhiä.

Lindfors etääntyy voimakkaaksi, mutta runolliseksi kuvailemassa dramaturgiassaan tarkoituksellisesti pääsiäiskuvaelmien suoraviivaisesta realismista kohti henkisyyttä korostavaa symboliikkaa. Tarina on tuttu, mutta ERIn tanssimana Jeesusta edustaa viimeisellä ehtoollisella vain valo. Myöhemmin Jeesuksen viittaa kantaa kukin tanssija vuorollaan, sekä miehet että naiset.
http://www.ts.fi/turku2011/uutiset/209783.html

Kuva
Otin kuitenkin yhden kuvan LeClercq'in versiosta, Viimeinen ehtoollinen

Kuva
Näyttelyn toisena päälinjana on suurikokoinen installaatio- ja veistotaide. Francine LeClercqin voimakas teos mise en [s]cène luo ehtoollistilan, jossa yleisö on sisällä ja läsnä, kun taas aiheen raamatulliset osallistujat ovat poissa. Henkilöhahmoista puhdistetussa installaatiossa aistii Jeesuksen ja opetuslasten läsnäolon vahvasti, vaikkeivät silmät heitä tavoitakaan. Teos korostaa kokemisen ja osallistumisen merkitystä muillakin tavoin. Poissaolevien raamatullisten henkilöhahmojen sijasta katsojat ovat osa LeClercqin teosta, johon kuuluu taustakuvan lisäksi sen eteen sijoitettu pöytä, jonka ympäri liikkuessaan yleisö tulee tahattomasti käyneensä läpi opetuslasten paikat. Jeesuksen paikalla pöydän ääressä on pleksikotelo, jonka sisään kiinnitettyihin käsineisiin yleisö voi työntää kätensä ja näin toistaa Jeesuksen kädenliikkeet hänen jakaessaan ehtoollista.
http://www.turku2011.fi/uutiset/viimein ... irkkoon_fi

Myöhemmin kävin katsomassa muiden versiot aiheesta.

Kuva
Andy Warhol'in teoksesta en viitsinyt ottaa kuvaa, en ole oikein koskaan ymmärtänyt Andyn taiteen suuruutta. Minusta se näyttää vain samojen grafiikkakuvien kopioilta erivärisillä pohjilla. Tuomiokirkon seinällä oleva koristeellinan aateliskilpi on huomattavasti kiinnostavampi kuin Andyn grafiikka. Sori vain! :roll:

Esittely Andy Warhol'in kyseiseen näyttelyyn liittyen.
Näyttelyssä on esillä kahdeksan Warholin teosta, joista neljä kuuluu laajaan Viimeinen ehtoollinen -teossarjaan, missä Warhol hyödynsi Leonardo da Vincin työn kopioita sellaisenaan, suurentamalla, monistamalla, värittämällä ja päälle maalaamalla sekä mallin mukaan maalaamalla. Lisäksi näyttelyssä on esillä neljä teosta Sähkötuoli-sarjasta. Sähkötuolit linkittyvät näyttelykokonaisuuteen useallakin tavalla. Ne kertovat inhimillisestä kärsimyksestä ja sovituksen etsimisestä. Lisäksi yhdysvaltalaiseen teloitusperinteeseen kuuluu tapa, että kuolemaantuomittu saa esittää ruokatoiveitaan viimeiselle aterialleen. Englanninkielinen termi last supper tarkoittaa, paitsi tuota kuolemaa edeltävää ateriaa, myös Jeesuksen asettamaa viimeistä ehtoollista.
- Andy Warhol on tulevan Viimeinen ehtoollinen -näyttelyn kiistaton toiston mestari. Kuitenkin Warholin ehtoolliskuvien esittäminen Suomen kansallispyhätössä vie ajatukset Warholin pop-taiteen näennäisen pinnallisuuden tuolle puolen, hänen vähemmän tunnettuun hengelliseen elämäänsä, sanoo näyttelyn kuraattori Perttu Ollila, joka uskoo näyttelyn tavoittavan sekä hengellisiä että taiteellisia elämyksiä etsivät kävijät.
http://www.turku2011.fi/uutiset/viimein ... irkkoon_fi

Pauno Pohjolaisen tulkinta on eri luokkaa!
Kuva

Kuva

Kuva
Pauno Pohjolaisen karheat surumieliset, kohtalonsa, menneet ja tulevat, hiljaa hyväksyvät ahavoituneet kasvot jättivät hiljaisen vaikuttavan atmosfäärin. Olin paikalla hiljaa yksinäni jonkin aikaa, tuollaisen teoksen kokemiseen pitää olla tilaa ja hiljaisuutta!
Uskonnolliset aiheet eivät ole vieraita kuvanveistäjä ja taidemaalari Pauno Pohjolaiselle, johon on toisinaan liitetty myös ortodoksitaiteilijan määre. Pohjolainen luonnehtii itseään kuitenkin mieluummin heikkouskoiseksi luterilaiseksi. Myöskään taidettaan hän ei halua valjastaa teologian vetojuhdaksi. Uskonnollinen tematiikka on kuitenkin vahvasti läsnä Pohjolaisen tuotannossa. Tuomiokirkon näyttelyyn Pauno Pohjolainen luo kokonaan uuden teosryhmän nimeltään Viimeinen ehtoollinen.
http://www.turku2011.fi/uutiset/viimein ... irkkoon_fi
#37824
Kantti kirjoitti:Andy Warhol'in teoksesta en viitsinyt ottaa kuvaa, en ole oikein koskaan ymmärtänyt Andyn taiteen suuruutta. Minusta se näyttää vain samojen grafiikkakuvien kopioilta erivärisillä pohjilla.
Warholin merkitys ei aukene yksittäisiä teoksia katsomalla, koska ne ovat monistamalla sarjatuotettuja melko yksinkertaisia tekeleitä. Vaikutus minkä ne tekivät taidemaailmaan, on silti erittäin suuri. Warhol onnistui riisumaan taiteen tekemisen ympärille kehittyneen turhan glamourin ja yläluokkaisuuden, ja antoi taiteellisen arvon teokselle riippumatta sen tekotavasta tai ainutkertaisuudesta. Ilmiö oli samantapainen kuin 70-luvulla progen ja punkin välillä.
#37832
Iggy.P kirjoitti:Warholin merkitys ei aukene yksittäisiä teoksia katsomalla, koska ne ovat monistamalla sarjatuotettuja melko yksinkertaisia tekeleitä. Vaikutus minkä ne tekivät taidemaailmaan, on silti erittäin suuri. Warhol onnistui riisumaan taiteen tekemisen ympärille kehittyneen turhan glamourin ja yläluokkaisuuden, ja antoi taiteellisen arvon teokselle riippumatta sen tekotavasta tai ainutkertaisuudesta. Ilmiö oli samantapainen kuin 70-luvulla progen ja punkin välillä.
Saattaapa olla hyvinkin noin, ja kieltämättä Warholin merkitys taiteelle on ollut - ainakin sen saaman julkisuuden perusteella - suuri. Mutta jos taide ei visuaalisesti kolahda, eikä emotionaalisesti helistele minkäänlaisia kieliä sisälläni, vaan vaatii näkyviin tullakseen merkittävää älyllistä potentiaalia sekä monien taustaseikkojen yhdistelemistä, alan olla nopeasti pihalla :D
Andy kieltämättä käyttää teoksissaan käsintehtyä paperia, josta pojot ;)

En silti epäile etteikö moni muu saata elähtyä Andyn taiteen edessä, eikä taide - sen paremmin kuin mikään muukaan - ole parempaa tai huonompaa olinpa minä asiasta mitä tahansa mieltä. Usein on ollut siten, että hyvin muusta poikkeava ja vanhoja rajoja, luutuneita käsityksiä rikkova taide, tai mikä hyvänsä, on herättänyt suurta torjuntaa, kunnes se on avautunut ja tullut ymmärretyksi.
#38459
Kuva
Espanjalainen graffititaiteilija, Aryz, teki kuvan entisen kinopalatsin rakennuksen päätyyn. Valmistui sopivasti viime viikonloppuna jolloin oli muutenkin säpinää Eurocultured Street Festivaalin merkeissä. Aurasillan ja Teatterisillan välillä olleella festivaalialueella maalailtiin muun muassa graffiteja. Joista ehkä laitan myöhemmin kuvanäytteitä

http://graffart.eu/blog/2011/05/aryz-turku-finland/
http://www.turku2011.fi/uutiset/eurocul ... rantaan_fi
http://www.aryz.es/
#38466
julexi kirjoitti:Toi on kyllä ihan törkeen hieno :) Talojen päätyjä voisi enemmänkin hyödyntää tolla tavalla taiteelle.
Samaa mieltä. Wiklundin torniosan takaseinäkin Eerikinkadun varrella olisi mitä paras tällaiseen käyttöön, viimeisen rempan jälkeen se jäi ikäänkuin entiseen huolimattomaan kuosiinsa! Muitakin vastaavia seiniä Turussa riittäisi pilvin pimein.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7