Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Objectif Lune
#45457
RV kirjoitti:Miljöitä tulisi olla monenlaisia, nyt on käynnissä 40-50 vuoden takaisten rakennusten purkamisvimma - samanikäisiä olivat tuolloin 40-50 vuotta sitten puretut rakennukset. Koska Suomessa voi muuttaa minne haluaa, "viihtyisyyttä" arvostavat ihmiset voivat muuttaa kymmeniin eri "viihtyisiin" ympäristöihin ihailemaan liikenneympyriä ja kukkapenkkejä, mutta tuollaista yhtenäistä betonibrutalistista suurta kokonaisuutta ei Suomesta taida löytyä kuin pari.

Lisäksi tämä betoninen kokonaisuus on arkkitehtoonisesti huomattavan paljon mielenkiintoisempi kuin 2010-luvun puukerrostalot ja kiertoliittymät kukkapenkkeineen. Näin siis jokaisen aikakauden arkkitehtuuria arvostavan silmin. Yhtenäiset ja ainutlaatuiset ympäristöt tulee säästää, olivatpa ne sitten jonkun mielestä rumia eli ei.

Sainkohan selitettyä itseäni tarpeeksi selvästi; en siis väheksy ihmisten mielipiteitä, vaan kannatan ainutlaatuisten ympäristöjen säilyttämistä. Lisäksi 2000-lukulainen arkkitehtuuri täydennysrakentamisena mm. 70-luvun rakennusten seassa mielestäni pilaa jo ennestään monien mielestä ankean ympäristön muuttaen sen oudoksi sillisalaatiksi, koska aikakautemme rakentaminen on niin valtavan paljon vaatimattomampaa kuin vanhat betonijärkäleet.
Jaan kyllä surusi vanhojen alueiden häviämisestä ja ärsyyntymisen 40-50 -vuotta vanhojen talojen purkkamisvimmasta tai ainakin niiden sokeasta haukkumisesta. Itse myös pidän esteettisesti Itä-Pasilasta ja Merihaasta - ne ovat mielenkiintoisia ja melko puhtaita esimerkkejä omasta ajastaan. Sen sijaan en kyllä allekirjoita väitettäsi siitä, että jokaisen aikakauden arkkitehtuuria arvostavan silmin Raision keskusta on niin mielenkiintoinen, ettei sitä saisi täydennysrakentaa.

Täydennysrakentaminen on melko välttämätöntä, jos emme halua kaupunkialueiden laajenevan holtittomasti maaseudulle ja toisaalta täydennysraktentamisella voidaan vastata nykyihmisen tarpeisiin. Vaikka Raision keskustasta saisi kuinka paljon arkkitehtuurikiksejä, täytyy muistaa, että se on siellä elävien ihmisen asuinseutua. On aika hurja väite, että näiden ihmisten pitäisi muuttaa pois, jotta brutalistinen arkkitehtuuri voitaisiin säilyttää koskemattomana. Sitä paitsi autoilun ja jalankulun jakaminen eri tasoilleen on aika suuressa yhteisymmärryksessä ajat sitten huomattu virheeksi. Se ei tuonut haluttua lopputulosta Raisiossa, Helsingissä eikä ilmeisesti missään muuallakaan.

Mitä tulee urbaanisuuteen, en perustelisi mitään sillä, että joku on "urbaania". Se on suurinpiirtein yhtä epämääräinen väite kuin se, että joku on "luonnollista". Kumpikin on sanoja, joiden merkitys voidaan vaihtaa sanan käyttäjän mieltymysten mukaan. Jos urbaani määritellään, niin kuin itse sen määrittelisin, se olisi suomeksi "kaupungille ominainen". Siinä tapauksessa en osaisi sanoa mitään muuta kaupungille ominaisempaa piirrettä kuin jatkuva muutos ja esteettinen ristiriitaisuus. Jokainen sukupolvi tuo kaupunkiin uuden kerroksen ja juuri se kerroksellisuus on mielestäni kiinnostavaa. Itse saan kiksejä juuri kaikkein värikkäimistä alueista. Esim. Helsingin hämeentie kuuluu ehdottomiin suosikkeihini arkkitehtuuriltaan. Sen varrelta löytyy runsaasti esimerkkejä kaikista arkkitehtuurisuunnista yli sadan viimeisen vuoden ajalta.

Kaupunkia tulee rakentaa sen asukkaiden näkökulmasta, siinäkin tapauksessa, että arkkitehtuurifanina joutuisi tekemään jatkuvaa surutyötä rakkaiden maisemien muuttumisen vuoksi. Onneksi museovirasto on tehnyt kaikkensa sen eteen, että betonibrutalismiakin on suojeltu paljon. Niinpä emme voi missään vaiheessa kokonaan unohtaa kyseistä idealismin ja utopioiden aikakautta.
Avatar
tekijänä RV
#45473
Totta kai täydennysrakentaminen on sallittua ja suotavaakin! Oma vaatimukseni vain on, että 2010-luvulla rakennettaisiin yhtä ylpeästi ja konstailemattomasti kuin 70-luvullakin, eikä yritettäisi piilottaa uusia rakennuksia. Vaatimattomuus tekee nykyarkkitehtuurista usein epäonnistunutta.
tekijänä hmikko
#46172
RV kirjoitti:Itseäni ärsyttää aika paljon ihmisten omien mielipiteiden tuputtaminen siitä mikä on "viihtyisää". Itse ainakin viihtyisin tuolla, koska arvostan urbaania ympäristöä - kaiken ei tarvitse olla täynnä kävelykatuja, kukkapenkkejä ja aurinkopaneeleja.
Tässä lienee eriäviä käsityksiä urbaaniudesta keskustelijoiden välillä. Edellä viitattujen Jane Jacobsin ja Jan Gehlin mukaan käsittääkseni urbaanius tarkoittaa yksinkertaisimmillaan jotain sellaista, että kaupungissa on yhteistä tilaa jossa ihmiset kohtaavat, myös suunnittelemattomasti. Eri toiminnot sijatsevat lähekkäin ja limittäin, mikä tuo eri ikäiset ja eri asioilla liikkuvat ihmiset yhteen. Hyvässä kaupungissa julkinen tila on semmoista, että siellä tekee mieli olla ja katsella muita ihmisiä. Jan Gehl käyttää usein mittarina sitä, viipyvätkö ihmiset jossain paikassa kauemmin kuin olivat aikoneet, ts. kävelevätkö vain läpi ja hoitavat asiansa, vai pysähtyvätkö katsomaan ja oleilemaan. Ihminen on semmoinen, että mielenkiintoisinta nähtävää hälle on toinen ihminen, mieluummin nuori ja kaunis ja oikeaa sukupuolta oleva (paitsi ehkä RV:lle, joka tykkää betonista :) ). Tästä syystä hyvässä kaupungissa eri ikäisten pitäisi pystyä kävelemään samoissa paikoissa, jotta vanhat voisivat katsella nuoria, ja nuoret voisivat antaa lastensa juosta jne. jne.

Raision ja Pasilan jalankulkusiltojen tapaiset ympäristöt hylkivät ihmisiä. Tämä on aivan empiirinen havainto, johon ei tarvitse liittää mitään esteettistä arviota rakentamisen tyylilajista tai materiaalivalinnoista. Ihmisiä hylkiviä kapunkiympäristöjä on kyllä tehty muistakin materiaaleista ja yhteen tasoon. RV sanoo tykkäävänsä hengata betonisillalla. Hyvä niin, mutta kokemus osoittaa, että hän on siellä aika yksin. Väittämäni mukaan yksin oleminen ei ole urbaania.

Eritasoratkaisun ongelma tuppaa olemaan, että jalankulkijoita kiinnostavat kohteet eivät sitten kuitenkaan kaikki ole erotetulla jalankulkutasolla, vaan osa on katutasossa. Jalankulkijat hajaantuvat eri tasoihin ja heidät pakotetaan tekemään enemmän tai vähemmän hankalia tasonvaihtoja. Kohtaaminen harvenee ja urbaanius vähenee. Autoille rakennettu taso ei yleensä ole kovin mukava kävelijöille, ääriesimerkkinä vaikka Merihaan bussipysäkki.

Brutalistisessa ja betonielemettiarkkitehtuurissa on sitten ihan oikeastikin semmoinen esteettinen ongelma, että siinä on äärimmäisen niukasti inhimillisen mittakaavan yksityiskohtia. Ihmisen huomio kiinnittyy käpälöitävän kokoisiin asioihin, ikkuna-aukotukseen, ikkunoiden kehyksiin, julkisivun pylväisiin, erkkereihin, tiilimuurauksen yksityiskohtiin yms. Nämä ovat niitä asioita, jotka julkisivussa koetaan mielenkiintoisina ja jotka saavat aikaan lisää viipymistä. Kun ne otetaan pois ja tehdään suoraa betoniseinää ja identtistä nauhaikkunaa, ihmisapina tuntee olonsa orvoksi. Brutalismin aikakauden ja sen jälkeisiin rakennuksiin liittyy yleensä myös ostoskeskusajattelu, jossa kauppojen julkisivut ja sisäänkäynnit on siirretty ostarin sisälle ja julkisivusta on tullut umpinainen. Ihmisillä ei ole syytä asioida eikä oleilla tämmöisen julkisivun äärellä, semminkin kun vierusta on yleensä parkkipaikkaa. Kohtaaminen vähenee ja siirtyy ostarin sisään, aukioloaikojen ja ostarin omistajan rajoittamaksi.

Totean tähän, että en haikale minkään arkkitehtuurin kertaustyylien perään, kammoksun uusvanhoja viritelmiä ja pidän monistakin modernistisista rakennuksista. Itä-Pasila ja vastaavat aikakauden tekeleet on kuitenkin ilmiselvästi suunniteltu autojen eikä ihmisten ehdoilla. Tämä virhe tulee kalliiksi joka tavalla: liikenne- ja energiakuluina, ihmisten pahoinvointina, alhaisempina kiinteistöjen arvoina, yksinkertaisesti huonosti toimivana kaupunkina. Brutalististen kokonaisuuksien säilyttämisen puolesta on tietysti argumentteja, mutta itse kysyisin, että onko siihen varaa? Toinen kysymys sitten on, että tehdäänkö tilalle parempaa jos ruvetaan muuttamaan. Osaamista nykyään on, mutta nykyisillä parkkinormeilla ja rakennusliikeillä rakennetaan edelleen usein autoille eikä ihmisille.
Avatar
tekijänä Kantti
#47539
Osuin käymään Raisiossa. Sieltä pientä päivitystä.

Kolme vuotta sitten kävin kuvailemassa Raision rappeutuvaa siltakaupunkiosuutta
http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=23&t=786&start=8

Tässä pari niistä kuvista...
Kuva

Kuva

Tänään tilanne oli muuttunut entisestä
Kuva
vanha slummi oli purettu ja tontille oli iskettu betonipaaluja

Kuva
Asunnot ovat jo myynnissä ja osin myytyjäkin. http://www.ncc.fi/asunnot/lounais_suomi ... andoliini/

Kuva
Raision ydinkeskustan jakaa vanha Turusta Naantaliin kulkeva maantie joka Raision keskustan kohdalla on nimeltään Raisiontie, ei siis katu - kuten kaupungeissa yleensä kaupungin halkaisevan pääväylän kohdalla. Tässä kuva uudistetulta pohjoisen puoleiselta alueelta kohti Raisiontien toisella puolella olevia Tasalanaukion postmodernistisia rakennuksia.

Kuva
Siellä se Tasalanaukio pilkottaa sillakkeen takana jossa aukion kello näyttää olevan 15:45

Kuva
Raision halkaiseva Raisiontie Turun suuntaan. Taustalla on vuosi sitten valmistunyt tumma lasikuutio jossa majailee muun muassa Mehiläinen ja Handelsbanken.

Kuva
Raision keskeisimpiin kuuluvalla liikepaikalla, Tasalanaukiolla on melkoisen hiljaista iltapäivällä noin klo 15 aikoihin!?

Kuva
Tasalanaukiota on aikanaan tehty viihtyisämmäksi rakentamalla sinne muun muassa vasemmalta talon alta tuleva "joki" ja pieni putous joka päättyy suihkualtaaseen. Myllyn kauppakeskus lienee imaissut mehuja ja kilpailukykyä Raision keskustasta Ohikulkutien varressa oleviin kauppakeskittymiin koska täällä on vähän hylätyn makuinen ja alistunut ilmapiiri?

Kuva
Kehitys alkaa ulottua myös etelänpuoleiselle osalle Raisiontien jakamaa kaupunkia. Rakennus näyttä lähes muuttovalmiilta ja aika samasta muotisita valettu kuin tien toisen puolen rakennuksetkin. Rakennus on tehty tiilenvärisistä betonielementeistä erittäin hämäävästi, elementin pinta on profiilipeltimäinen ja kapeat elementtisaumat ovat syvällä, huonosti nähtävissä :)

Kuva
Rakennuksen pinta jopa näyttää samalla tavalla homehtuneelta kuin moni tiilimuuraus ;) Betoni on värjätty tummansävyiseksi kontraamaan tiilenpunaista.

Kuva
Taustalla näkyy pohjoisen puolen vanhaa kerrostalokantaa joka oletettavasti ei ole ainakaan vähään aikaan purku-uhan alla.

Kuva
Kaupungin halkaiseva Raisiontie Turun suuntaan.

Kuva
Uuden rakennuksen takana ja vasemmalla vanhempaa postmodernismikeskustaa. Jotenkin sitä pitäisi kiillottaa ettei alkaisi näyttämään kovin pahalta tämä kontrasti uuden ja vanhan välillä, mielelläni soisin tämä omaperäisen keskusta-osan pysyvän kiinnostavana ja elävänä jatkossa. Uuden rakennuksen tiilenpunaiselle värille annan pojot!
tekijänä Luukie
#47541
Raisio on kyllä parantunut sitten noiden kauheiden silta-aikojen jälkeen. Ja huimasti. Itse en noita siltoja ole koskaan nähnyt livenä ja muutenkin reso näytti vainhoissa kuvissa aika ankealta. Mitä nyt kuva katsellut ja itse välillä siellä käynyt niin hieno ¨kaupunki siitä on tullut. Yllättävän korkeita rakennuksia keskustassa, onkohan jopa 12- kerroksisia. ja toi Raisiontie? on todella kaunis reson keskustassa. Noi talot ovat todella kauniita ja keskustassa voisi viihtyäkkin, tosin siellä ei ole mitään koska Mylly. Ja onhan Reso turun lähiö eikä siitä mihinkään pääse. Mutta kehittyvä sellainen ja jos sinne se suunniteltu kunnon torni saadaan niin ah. Toiseen Turun lähiöön. Kaarinaan kun verrataan niin ei voi sanoa samaa, keskusta ei kehity mihinkään ja sinne ei korkeata rakenneta. Mikä on kyllä hyvä. Sinne ei todellakaan tarvitsekkaan. Tavallisia kerrostaloja ja rivitaloja yms. Raisio kun jatkaa vielä kehittymistään niin siitä tulee hieno ¨lähiö¨ turulle. En osaa sanoa Resoa omaksi kaupungiksi koska. No kaikki sen tietää. Toivottavasti ei tule mitään pakkoliitoksia hetkeen Turku-Reso suhteen koska Raision pitäisi kasvaa omana kaupunkina vielä vuosia. Sitten ehkä.
Avatar
tekijänä RV
#47542
Hmmmm, kyllä edelleenkin mielestäni tuollainen "kukkapenkki-liikenneympyrä-"ihmisläheinen""-rakentaminen näyttää todella tylsältä verrattuna noihin siltoihin. Onneksi tornit sentään säilyivät! Tuo tumma lasikuutio on hieno, juuri tuollaista massiivisen oloista uudisrakentamista Raisio näyttäisi kaipaavan nykyajan bulkin sijaan.
tekijänä hmikko
#47544
Tasalanaukion hiljaisuutta en juuri ihmettele. Iso osasyy on tietysti Mylly ja muut peltomarketit, mutta tuo kävelyalue on kyllä jonkunlainen Suomen ennätys sekavuudessaan. Epämääräistä parkkipaikkaa harittaa vähän joka suuntaan, ja matalat liikerakennukset eivät ole oikein selvästi minkään kävelykadun varrella, vaan kauppojen julkisivut avautuvat mikä minnekin.

Juuri luin juttua amerikkalaisesta lehdestä siitä, miten siellä suuri valtaosa tämmöisistä 60- ja 70-lukujen pedestrian mall:eista on kuollut ja niitä muutetaan vähitellen takaisin tavallisiksi kaduiksi, joilla sallitaan kaikenlainen liikenne, mutta hyvässä tapauksessa autoliikenne edelleen voimakkaasti rajoitettuna. Raisiossahan ei tietysti ole kyse varsinaisesta kadusta, ja autoille on reittejä vieressä muutenkin, mutta yhden toiminnon jalankulkuostosalue on kuollut samoista syistä. Kivijalkakaupan kokoisten liikkeiden olisi parempi olla kivijalassa, eli kolme kerrosta asuntoja päälle tuohonkin. Käytännössä talot taitavat olla sellaisia, että tulisi paljon halvemmaksi purkaa ja tehdä uutta, mieluummin jonkun järjellisesti hahmotettavan kadun varteen.
Avatar
tekijänä Kantti
#47548
Tasalan alue on kyllä erittäin omintakeista, se on rumaa mutta originellia. En ole muualla nähnyt aivan samanlaista. Tässä rumassa omintakeisuudessa on jotakin alkukantaista imua, toivoisin sen säilyvän jollakin tavalla, toisin kuin tämän siltakaupunkivirityksen joka ei ole ihmistä varten. Ja joka pääosin häviääkin omaa mahdottomuuttaan!

http://binged.it/Ovun8M
Avatar
tekijänä henkka
#48414
Hyvin näyttäisi tiivistyvän mutta aika paljon pitää purkaa vanhaa? Ainakin jos Eniron satellittikuvaan vertaa. Tosin suurin osa näyttäisi olevan teollisuusrakennuksia. Tuleeko sitten teollisuutta tilalle vai enemmänkin asuntoja ja palveluita, mikä olisi keskustassa tietysti parempi vaihtoehto.
tekijänä hmikko
#48415
Tarkemmin katsoessa tosiaan purkamisen määrä on melkoinen. Tuossa menisi aika uusiakin liikerakennuksia ja omakotitaloja, mistä varmaan syntyisi maksimaalinen valitusmäärä.
tekijänä bitterfly
#48416
Noita arkkitehtien kaavaehdotuksia tuskin kannattaa ottaa kovin pilkun tarkkaan. Luulen, että kaupungin isukit ja äitylit kuohii noita suunnitelmia aika tavalla. Uudet liikerakennukset jäävät aivan varmasti paikalleen, niitä ei vaan ole ollut olemassa vielä silloin kun tämä on luotu.
Avatar
tekijänä Kantti
#48421
On niin iso paketti että menee varmaan 40 vuotta ennenkuin näyttää tolta? Nesteentiestä ei tuossa ole enää mitään näkyvissä Nesteen puolella.

Hybriditalo näyttää kiinnostavalta!