Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä bitterfly
#26830
Kuva

Raision keskusta on keskus Turun kehätien varressa, 7km Kauppatorilta. Ehdottomasti Turun seudun positiivisimpia urbaaneja alueita. Kärsii jonkun verran kauppakeskus Myllyn vaikutuksesta ja erittäin vilkkaasta risteyksestään. Raision keskusta erottuu Turun kaupunkiseudun muusta rakentamisesta uskaliaalla otteellaan. Seudulla kovin harvinaiset lasiset pinnat koristavat Raision uutta yleisilmettä, jolle luo säväystä kaunis katuvalaistus. Viimeisimpiä uusia rakennuksia Raision keskustassa on Raision Lasikuutio.
tekijänä hamppari
#26832
Itse pidän todella paljon noista lasipinnoista ja tuo pääkadun valaistus miellyttää kyllä ainakin omaa silmääni. Mutta mikä tuo torni tuossa kakkoskuvassa on? Tullaanko joskus toteuttamaan?
tekijänä bitterfly
#26838
hyperhamsteri kirjoitti:Itse pidän todella paljon noista lasipinnoista ja tuo pääkadun valaistus miellyttää kyllä ainakin omaa silmääni. Mutta mikä tuo torni tuossa kakkoskuvassa on? Tullaanko joskus toteuttamaan?
Toivottavasti tullaan, ku sellainen kerta on suunniteltukin. Ei varmaan ihan lähivuosina kuitenkaan.Toimistotalohan se ilmeisesti on ja sellaiselle ei kovin paljon kysyntää ole tällä hetkellä koko seudulla.
tekijänä bitterfly
#29409
Raisioon suunnitellaan isoa keskustatunnelia.

"Raision Nesteentien raskas liikenne halutaan tunneliin uimahallilta lähes Raisionjoelle asti"
http://kuvat.ts.fi/uutisvideot/luettelo ... h=uusimmat

Suunnitelmaan kuulu tunnelia päällystävä matomainen kevyenliikenteenväylä raitiotievarauksella. Jonka ympärillä videossa näkyy paljon uusia kerrostaloja.

Erittäin mielenkiintoinen hanke.


Kuva
Viimeksi muokannut bitterfly, 03.01.11 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä _NeN_
#29411
bitterfly kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen hanke.
Ja myös tarpeellinen. Raision keskusta voisi kehittyä parempaan suuntaan, jos se olisi jotain muutakin kuin läpikulkuväylä, joka se on nykyisellään. Ei ole montaa vastaavaa kaupunkia tullut vastaan, missä ohjataan suuri maantie kaupungin lävitse.
tekijänä Luukie
#30733
Tuo tornitalo olisi kyllä upea. Raisio mielestäni ainakin on pelkkä tieristeys. Keskusta on vähän mitäänsanomaton ja huonosti suunniteltu. Parempaan suuntaan ollaan kyllä menty. Enemmänkin semmoinen Turun lähiö kuin oma kaupunki. Mutta onhan siellä Mylly Yms. mestat. Jos suomeen jäisin ja muuttaisin pois turusta niin varmaan Naantaliin tai Kaarinaan. Onko jossain lisätietoa tuosta tornitalosta? Ja paljon siinä pitää olla korkeutta että se lasketaan tornitaloksi?

Edit: Monta kerrosta tossa tornitalossa on? Taitaa Resokin vetää pidemmän korjen tornitalojen suhteen. Saataisiinpaan Turkuun yksi satametrinen torni niin riittäisi ainakin minulle. Ikituuri näyttävässä paikassa , mutta ei mikään korkea siltikään. Enkä nytten vertaile siihen että olen ¨Tokiossa¨ asunut.
Avatar
tekijänä Kantti
#44060
Raision keskusta on jo kokenut merkittävää kasvojenkohotusta Turusta Raision keskustan halki menevän Naantalintien kohdalla. Alla nykyistä 60 -luvulla rakennettua kaupunkinäkymää joka on nyt jäämässä historiaan uudistamisen myötä, on helppo sanoa että oli jo aikakin!

Kuva

Kuva
Tässä tilanne tarkalleen sataman havainnekuvan toiselta puolelta

Kuva
Korkeat talot jäävät edelleen maisemaan

Kuva
Raision vanhan rakennuskannan slummimaisuus alkaa vähitellen hävitä uusien rakennusten vähittäin levitessä "kaksikerroksisen" vanhan Raision tilalle.


Alla pari kuvaa Naantalintien/kadun uusista rakennuksista kolmen vuoden takaa
Kuva

Kuva
Siistin näköistä, erityisen kivaksi katuosuuden tekee tähtitaivas katuvalot!
tekijänä Darre
#44120
bitterfly kirjoitti:Raision keskusta on keskus Turun kehätien varressa, 7km Kauppatorilta. Ehdottomasti Turun seudun positiivisimpia urbaaneja alueita. Kärsii jonkun verran kauppakeskus Myllyn vaikutuksesta ja erittäin vilkkaasta risteyksestään. Raision keskusta erottuu Turun kaupunkiseudun muusta rakentamisesta uskaliaalla otteellaan. Seudulla kovin harvinaiset lasiset pinnat koristavat Raision uutta yleisilmettä, jolle luo säväystä kaunis katuvalaistus. Viimeisimpiä uusia rakennuksia Raision keskustassa on Raision Lasikuutio.
Raisio on Turun tärkein naapuri, se on tärkeämpi kuin Kaarina. Rasion työllistävä vaikutus näkyy myös nimittäin Turussa. Raisio on perustettu 1292, mikä tekee siitä todella historiallsen kunnan. Tästä johtuen niin Raisio kuin Naantalikaan ei ole mikään Turun lähiö. Sen verran tunnen raisiolaisia, että he ovat ylpeitä kotikunnastaan ja nämä rohkeat rakennusratkaisut tekevät paikasta todella halutun asumispaikan. En ole itse asunut koskaan Raisiossa, mutta sukulaisia on siellä on paljon ja jotenkin toivon, että Raisio säilyisi itsenäisenä kaupunkina tulevaisuudessakin. Siellä on hyvä ja tuulettunut tunnelma.
Avatar
tekijänä RV
#44129
Mun mielestä tuo nykyinen siltoihin ja liikenteen erotteluun pohjautuva keskusta tulisi ehdottomasti suojella! Hemmetin siisti, todella urbaani!
Viimeksi muokannut RV, 07.02.12 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä SamuXe
#44130
RV kirjoitti:Mun mielestä tuo nykyinen siltoihin ja liikenteen erotteluun pohjautuva keskusta tulisi ehdottomasti suojella! Hemmetin siisti.
Itse katsoin samaa, mutta voisi tuo vähän huolletumpi olla.
Avatar
tekijänä Kantti
#44149
Katutason yläpuolelle rakennetty jalankulkutaso on Raision keskustan 70 -lukulaista ajattelua joka ei kuitenkaan koskaan toiminut, kömpelöä on se että ihmiset ramppaavat portaita ylös ja alas. Raisioon tulee jäämään näytteeksi jalankulkuränniä rajatusti, koska se kuitenkin on käytännössä toimimaton, on Raision keskusta ajateltu uusiksi pakon edessä. Muutosta on tapahtunut koko ajan parempaan suuntaan. Ylätason kunnossapidon taso osoittaa että se on tarkoitus jättää historian pölyisille lehdille merkiksi ideasta hylätystä ideasta ja rakentaa ydinkeskusta uudiksi.
Avatar
tekijänä RV
#44151
Millä tavalla tuo sitten muka on toimimaton? Jos itse rakentaisin kaupungin, suunnittelisin sen nimenomaan tavalla, jolla autoilijat eivät häiritse jalankulkua eikä päinvastoin, eli erottamalla ne toisistaan. Ainoa, mikä tuosta puuttuu, on metro...
Avatar
tekijänä Kantti
#44152
Juuri siten että ihmiset kiipeävät portaita pitkin ylös ja alas koska toimintaa on tottakai myös maantasolla. Jos ajatellaan äitejä lastenvaunujensa kanssa tai seniorikansalaisia rollaattoreilla huomaa nopeasti miten epäkäytännöllistä kahdessa tasossa tapahtuva toiminta kaupungissa on. Ei sitä myöskään voi sanoa kovin viehättäväksi kaupunkikuvaltaan. Voisi toki ajatella että käytettäisiin hissejä ihmisten nostamiseksi jalankulkuränneille, ei se tee siitä kuitenkaan yhtään käytännöllisempää.