Tande kirjoitti:Periaatteessa siis rakentamisen voisi aloittaa vaikka heti?
En osaa sanoa onko aloittamiselle mitään lakiperusteista estettä enää? Ei toriparkin tekeminen kuitenkaan aivan huomenna ala vaikka tie rakentamiselle nyt olisikin avattu. Äärimmäisen jännittävää on seurata millaiseksi toriparkkikokonaisuus lopulta tulee kehittymään. Kopsaan itseäni aikaisemmin postaamallani Ted Schaumanin ja tanskalaisen Jonas Nordgrenin suunnitelmalla Turun toriparkiksi, joka olisi varsinainen ihanne mikäli siinä oleva oletus raitsikoista myös toteutuisi! Viesti siis on postattu viime kesänä, 06.07.14.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Päivän Turun Sanomissa oli harvinaisen innostavaa ja miellyttävää ideointia nuorilta arkkitehdeiltä, turkulaiselta Ted Schaumanilta ja tanskalaiselta Jonas Nordgrenilta, oikein sydämestä otti!
Ajatuksen tasolla merkittävin muutos hahmotelmassa on bussien ohjaaminen maan alle, katutasossa liikkuisivat ratikat. Turun kaupunkisuunnitelujohtajan, Timo Hintsasen sydäntä suunnitelma sykähdytti niin ikään, hän totesi TS:n paperiversiossa "Tämä on tosi kiinnostava projekti, tekisi mieli jopa käyttää sanaa innostava."!
Visio Kauppatorista, jonka Turku ansaitsisi
Reilu kuukausi sitten Ted Schauman ja Jonas Nordgren päättivät istua suunnittelupöydän ääreen toimistossaan Kööpenhaminassa. Miehet löivät arkkitehtipäänsä yhteen pohtiakseen, miten Schaumanin kotikaupungin keskusta nousisi ansaitsemalleen tasolle. U sein kaksikon päässä toistui kysymys Entä jos. Jos Kauppatorilla ei ajaisi yksikään bussi. Jos Eerikinkadulla kolisisivat vain raitiovaunut. Jos toriparkkia jatkettaisiin 25 metriä.
Bussien siirtäminen maan alle on keskeinen osa nuorten arkkitehtien Ted Schaumanin ja Jonas Nordgrenin visiota. He hakivat vaikutteita ympäri Eurooppaa ja tarkastelivat, mitä muissa kaupungeissa on tehty oikein ja mitkä ratkaisut taas eivät ole toimineet. Kuukauden työrupeaman tuloksena syntyi lopulta tutkielma Turun torin uudelleenluomisesta. Sen teema on A Strong Heart – A Strong City Centre (Vahva sydän – vahva keskusta).
– Koska olen Turusta itse, tuntui merkittävältä tehdä tämä. Ja Jonas on vieraillut Turussa paljon, selittää Ted Schauman.
– Näet potentiaalia, teet jotain tällaista ja toivot, että se herättää positiivista keskustelua, sanoo puolestaan Nordgren.
– Arkkitehteinä koemme, että on tärkeää tuoda tällaisia näkemyksiä juuri nyt, lisää vielä Schauman miesten yhteistuumin kehuessa Turun keskustan mahdollisuuksia.
Jos autot, miksei bussitkin?
Ajankohdan otollisuudella Schauman viittaa toriparkin viimeisimpään nytkähdykseen eteenpäin. Schauman ja Nordgren sanovat tahtovansa lähinnä herättää myönteistä virettä ja keskustelua. Heidän puheistaan kuultaa innostus kaupunkiarkkitehtuuriin ja visiointiin. Kilvan he maalailevat kuvia siitä, miten keskusta voisi herättää eloon koko kaupungin. Schauman ja Nordgren eivät ole osallisina toriparkkiyhtiössä. Toriparkilla sattuu kuitenkin olemaan osansa miesten visiossa. Heidän suunnitelmansa ei ole toteutuskelpoinen rakennusmalli, vaan pikemminkin ehdotus siitä, mitä olisi mahdollista tehdä ja mihin suuntaan tulevissa suunnitelmissa voitaisiin lähteä. Visio on tehty voimassa olevan asemakaavan pohjalta ja siinä oletetaan, että toriparkki toteutuu.
Maanalainen pysäköintihalli ei sinänsä ole miesten visiossa ratkaisu keskustan ongelmiin. Pikemminkin kyse on siitä, mitä toriparkin ohella voitaisiin tehdä. Miehet ehdottavat, että toriparkin kylkeen, Eerikinkadun alle, rakennettaisiin maanalainen bussiterminaali.
– Kun se kuoppa kuitenkin tehdään, suhteessa toriparkkiin olisi pikkuhomma jatkaa kaivantoa 25 metriä, sanoo Schauman.
– Siksi tästä pitää keskustella nyt. Jos terminaali kaivettaisiin erikseen, se maksaisi huomattavasti enemmän. Ja jos se päätettäisiin tehdä vasta toriparkin valmistuttua, hinta pomppaisi vielä enemmän, varoittaa Schaumania ja Nordgrenia avustanut Niklas Kronberg Tedin isän Frank Schaumanin perustamasta Schauman Arkkitehdit -toimistosta. Nykyään Janne Helinin johtama toimisto on antanut asiantuntija-apua toriparkkiyhtiölle.
Kustannusarvioita arkkitehtien visioon ei kuulu, mutta Schauman vakuuttaa, että järkevä torin kehittäminen olisi kannattava investointi. Hän uskoo, että muutos antaisi riittävän piristysruiskeen keskustan talouselämälle.
Tori keltaisen muurin takana
Arkkitehdit ovat varmoja, että bussien piilottaminen avaisi keskustan solmut.
– Kauppatori on eristetty bussien muodostamalla keltaisella muurilla. Me haluamme, että tori olisi helposti saavutettavissa, Nordgren sanoo.
Hän selittää, että torin ympäristö on täynnä erilaista kaupunkitilaa. Varsinkin ostosten tekoon riittää houkutuksia. On Forum, Hansa-kortteli, kävelykatu ja useampi tavaratalo. Mutta ne ovat erillään toisistaan. Tori voisi toimia yhdistävänä tekijänä. Se voisi kytkeä koko keskustan tilat toisiinsa. Eikä vain keskustan.
Jos pikaraitiotie toteutuu kuten on suunniteltu, miesten visiossa raitiovaunujen paikka olisi Eerikinkadulla, maanpinnalla. Muu torin ympäristö olisi enemmän tai vähemmän varattu jalankulkijoille. Raitiovaunut ja bussiterminaali muodostaisivat vilkkaan joukkoliikenteen keskittymän. Heti raitiovaunun ovista avautuisi esteetön keskusta ja bussiasemalta pääsisi suoraan Forumiin tai torille.
– Voisit asua missä päin tahansa Turun alueella ja sinulla olisi vaivaton kulkuyhteys keskustaan. Ja sitä kautta kaikkialle muualle, esimerkiksi yliopistolle, Nordgren innostuu.
Kahvila, taidetta ja istutuksia
Schauman ja Nordgren korostavat, että moni yksityiskohta jää heiltä ratkaisematta. Arkkitehdit ovat esimerkiksi hahmotelleet, mihin parkkiluolan ja maanalaisen terminaalin suuaukot tulisivat, mutta ne voisi heidän puolestaan sijoittaa muuallekin. Samoin he jättävät muiden ratkaistavaksi, miten suuri osa keskustan kaduista pitäisi pyhittää kävelykaduiksi. Sen sijaan visio pitää sisällään useampiakin ideoita siitä, mitä torille voisi rakentaa alueen elävöittämiseksi. Nykyisen pohjoispäädyn, ortodoksikirkon edustalla sijaitsevan niin sanotun varikon paikkeille miehet istuttaisivat vihreää. Puistikko tarjoaisi oleskelu- ja kohtaamispaikan kaupunkilaisille. Sinne voisi sijoittaa penkkejä pöytineen ja vaikka leikkipuiston lapsille.
– Pohjoispäätyyn voisi tulla kahvilarakennus, joka täydentäisi päivisin torin tarjontaa, Schauman ehdottaa.
– Samalla siinä voisi toimia pieni deli, joka myisi ruokaa iltaisinkin, Nordgren lisää.
Miehet ovat suunnitelleet myös sadevettä hyödyntävää taideteosta, polkupyöräpajaa ja istutuksia parkkihallin sisäänkäynteihin. He ovat myös hahmotelleet miltä tori näyttäisi, jos siitä haluttaisiin rakentaa liikunnallinen keskus, vihreä keidas tai ostosparatiisi.
Jonas Nordgren toivoo erityisesti, että kaupunkilaiset ottavat osaa suunnitteluun.
– On ymmärrettävää, että ihmiset suhtautuvat varauksella muutoksiin. Me haluamme tarjota visioita, jotka turkulaiset voisivat ottaa omakseen. Kaupunki on asukkaidensa omistama.
LUE LISÄÄ TURUN SANOMISTA
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/649208 ... ansaitsisi
Jos toriparkki rakennetaan, kuten näyttäisi lopulta käyvän, tämä suunnitelma antaa aineksia kurottautua parempaan keskustaan. Vähemmän autoja, melua ja saasteita, enemmän viihtyisyyttä. Toivoisi tällä suunnitelmalla olevan vaikutusta tulevaan toriparkkitoteutukseen! Rahasta luultavasti keskustellaan jos bussit maan alle laitetaan, sehän ei ole enää toriparkkiyhtiön projekti vaan kaupungin?