Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Pitäisikö sinun mielestä Turun kaupunkiin rakennuttaa Toriparkki?

Kyllä
47
40%
Ei
48
41%
En osaa sanoa
22
19%
tekijänä ultrix
#46982
Lyhyesti sanottuna: Turun Toriparkki on liki yhtä hullu hanke, kuin jos päätettäisiin Helsingissä kaivaa Hakaniemen torille valtava kuoppa parkkihallin takia. Tapetaan torikauppa vuosikausiksi, Tampereen Hämpin Parkin suuaukkoa benchmarkkina käyttäen 3,5 vuodeksi ja mitä saadaan? Muutama sata autoa kerrallaan maan alle, kun siihen ihan viereen pääsee jo nyt maan alle tai muuten P-laitokseen autolla. Mutta raiteitapa pitkin ei pääse, eikä tavallista kaupunkilaista huvita käyttää bussia, ellei ole ihan pakko.
Avatar
tekijänä Tehari
#46983
Kyllä, toriparkki on turha hanke. Louhen laajennus sekä uudet tulo-menoaukot ovat hyvästä. Ei muutakuin torikansi uuteen laatoitukseen, lämmitettyyyn sellaiseen ja avot!
tekijänä Darre
#49166
Keskustelu toriparkin ympärillä käy nyt kuumana. Nyt on mukaan noussut jääviyskysymykset ja muut vehkeilyt.

"Turun hallinto-oikeuden on ratkaistava, olivatko muutamat Turun päättäjät jäävejä eli esteellisiä päättämään toriparkin rakentamisen mahdollistavasta asemakaavasta."
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/396680 ... +lausuntoa

Tekniikkakin mättää. "Tekniset ongelmat kiusasivat maanantai-iltana Turun kaupunginvaltuustoa. Kaupungintalon remontin yhteydessä uusittu kokousjärjestelmä kaatui heti alkajaisiksi eikä sitä kyetty palauttamaan ennalleen. Valtuusto joutui turvautumaan päätöksiä aikaansaadakseen nimenhuutoäänestyksiin."
http://yle.fi/uutiset/tekniikka_koettel ... oa/6317682
http://areena.yle.fi/radio/1692399

Aamuset kokoaa tunnepitoisen äänestyksen tapahtumat "Keskustelu oli hyvin tunnepitoista ja monen puhujan ääni kohosi ja värisi.":
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/u ... -hylattava

Ja asiakirja kokouksesta:
http://www05.turku.fi/ah/kv/2012/1001010l/2796283.htm

Facebookissa toimii Ei Turun toriparkille -ryhmä. En ole ryhmän perustaja ja en edusta heitä muuten kuin mielipiteelläni, mutta suosittelen kaikkia liittymään jos haluaa pysyä ajantasalla.
http://www.facebook.com/EiToriparkille
tekijänä bitterfly
#49174
Hyväveli-järjestelmät estävät kehitykset Turussa aika mallikkaasti. Jos Toriparkki olisi korvattu P-louhen laajentamisella, olisi jo pitkän aikaa sitten voitu keskittyä todellisiin hankkeisiin, kuten matkakeskus ja pikaraitiotie.

Turussa päättäjille on kuitenkin tärkeintä nuoleskella S-ryhmän monopolista peppua. Se on niin tärkeää, että sillä kävellään kansanäänestykseen vaatiman nimimäärän ylittäneen kansalaisaddressin yli, paukutellaan oikeudessa hävinnyt kaava lähes muuttumattomana uudestaan läpi ja vielä kyseenalaisella nopeutetulla menettelyllä, jossa poikettiin normaalista käsittelystä.

Ilmeisesti ideana on kyllästyttää tuomioistuimetkin tähän paskaan, jotta ne antaisivat vihreää valoa päästäkseen aiheesta lopullisesti eroon.
tekijänä hmikko
#49623
Maanantaisessa A-studiossa oli juttu kuntapäättäjien sidonnaisuuksista, esimerkkinä Toriparkki. Kaupunginhallituksen hylkäysesityksen muuttamista ja parkin kaavoittamista esittäneen valtuutettu Maija Perhon (kok) veli Jussi on Turun toriparkki Oy:n asianajaja. Perhot eivät tietysti näe asiassa mitään jääviysongelmaa.

http:areena.yle.fi/tv/1662352

Maija P saisi minulta vaaleissa miinusäänen, jos semmoisen voisi antaa.
tekijänä bitterfly
#49624
Turku on hyvin surullinen paikka, mitä tulee päätöksenteon kytköksiin. Toki näitä hiekkalaatikoita on varmaan muitakin, mutta Turussa se on todella vahvaa. Täällä Kokoomus ja SDP tekee poliittista kauppaa ja tätä politiikkaa ohjaa mm. TOK ja muutamat merkittävät bisnesmiehet.

Yksi väite on, että rahamiehet ja hyväveli-kytkökset vievät asioita eteenpäin (oliskohan Esko Aho väittänyt jotain tämän suuntaista). Näin ei kuitenkaan ole eturistiriitojen takia, koska yhteiskunnan kannalta on tärkeää ottaa huomioon koko kuva, kun taas yksittäisten yritysten etu voi olla jotain aivan muuta.

Esim. Toriparkki ei ole millään tavalla linjassa keskustan muun kehittämisen kanssa kuten matkakeskus, pikaraitiotie ja yksityisautoilun kasvun rajoittaminen.

Kokoomuksen mantra on "Autot maanalle ja ihmiset maan päälle", mutta se on täyttä paskaa, koska autot joudutaan ajamaan aina kauppatorin reunalle asti, jotta Toriparkkiin pääsee sisälle. Kartasta katsoen se myös tuo liikennettä hyvin monille hankalille kaduille, jos auto saapuu esim. sataman suunnasta tai Hirvensalosta. Ne on ne liikkuvat autot, jotka haittaa ei pyköityneet.

P-louhen laajentaminen toisi rampit ydinkeskustan ulkopuolelle kaikkiin saapumissuuntiin, mutta Kookomus etunenässä sulkee täysin korvansa tältä hankeelta, koska se ei ole heitä ruokkivan käden etu. Kokoomus on aivan liikaa vaikutusvaltaisten yrittäjien puolella ja aivan liian vähän yleisen yrittämisen puolella. Sellainen ei ole demokratiaa. Pienyrittäjä, joka äänestää kokoomusta sahaa omaa oksaansa.

Turun päätöksenteko on ollut korruptoitunutta. Toivottavasti vaalit auttavat edes vähän. Mutta todennäköisesti kokoomususkovaiset äänestävät samat vanhat äijät sinne ja sama paska jatkuu. Tärkeät hankkeet jää tekemättä, kun pitää saada näille heikkalaatikon ruhtinaille taas jotain järjestettyä. Eikä kukaan osaa edes hävetä miltä touhu näyttää. Missä se transparency international oikein luuraa, se on kanssa yks järjestö mistä ei ole mitään hyötyä Suomessa.

Vertailkaapa itsekin:
Toriparkki
Kuva

P-louhi laajennuksineen
Kuva

Matkakeskuksen ja Toriparkin vaatimat kehityskäytävät ja siltaristiriidat
Kuva
Avatar
tekijänä Tehari
#49676
Paitsi että Bitteri kyllä siihen toriparkkiin useampi sisään-/uloskäynti tulisi, joten ei se nyt noin kyllä mene.
Avatar
tekijänä Kantti
#49677
Toriparkkiin piti alunperin tulla kaksi kulkua, toinen bitterin kartassa oleva Yliopistonkadun ramppi ja toinen Eerikinkadulla Hansan kohdalla, joka tietääkseni on suunnitelmista poistettu?

Toriparkin suurin heikkous on juuri siinä että keskustaan tuleva yksityisautoliikenne ajaisi suoraan keskelle kaupunkia. Toinen juttu on rakentamisen aikainen kauppatorille aiheutuva haitta torikaupan kannalta. Periaatteessa parkkihalli torin alla on järkevä sinänsä.
tekijänä hmikko
#49679
Aninkaistenkadun tunneli liittyi kaiketi ensisijassa siihen, että Konserttitalon edusta Puutorilla muutettaisiin kävelyalueeksi. Ts. tunneli palvelisi pääasiassa jotain muuta tarkoitusta kuin Louheen parkkeeraamista. Itse en oikein jaksa uskoa hankkeen toteutumiseen. Turussa on mahdollista kehittää kävelykatuja paljon halvemmallakin.
tekijänä bitterfly
#49680
Toriparkkiin on tulossa vain yksi ramppi, muut rampit ovat poistettu suunnitelmasta. Kaikki alkuperäiset vaihtoehdot olivat heti Toriparkin välittömässä läheisyydessä ydinkeskustassa.

P-louhen laajennuksen ramppien paikat on otettu Turun SAFA-arkkitehtien P-louhen laajennus ehdotuksen perusteella.
Tämä on alunperin heidän sivuiltaan.
Kuva
Vaikka P-louhen laajennus joiduttaisiin hieman karsimaan tai muuttamaan se on ja pysyy parhaimpana vaihtoehtona toteuttaa Turkuun laaja keskustan alainen parkkitalo, ei vain siksi, että se pitää liikkuvat autot poissa ydinkeskustasta vaan myös siksi, että se tarjoaa asiakaspaikkoja laajalle alueelle palvellen lähes kaikkia ydinkeskustan liikkeitä. Toriparkki on vain Toriparkki Oy:n jäsenille räätälöity ja heidän kilpailuasetelmaansa parantava parkkitalo, eikä kaupungin kuulu kenenkään kilpailuasetelmaa pönkittää.
tekijänä Darre
#55161
"Turun hallinto-oikeus kumosi kauppatorin asemakaavamuutoksesta tehdyt valitukset perjantaina. Kaupunginvaltuuston kesäkuussa 2012 tekemästä päätöksestä valitti kaikkiaan kahdeksan henkilöä ja yhteisöä." "Asemakaavan sisällön oikeus katsoo täyttävän asemakaavalta edellytetyt sisältövaatimukset ja edistää maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämällä tavalla valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamista. Kaupunginvaltuuston päätös on siten lainmukainen."

http://yle.fi/uutiset/turun_toriparkin_ ... in/6566071
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/470392 ... riparkista

"Toriparkin vastustajat jatkavat taistelua. Uusi valitus on vireillä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Turun Toriparkki Oy vetoaa valittajiin, että toriparkin rakennustyöt pääsisivät alkuun mahdollisimman nopeasti."

http://yle.fi/uutiset/turun_toriparkin_ ... sa/6566860

Tämän päivän Turun sanomissa oli sivun juttu toriparkista. Yritän saada siitä ainakin kuvitusta tänne huomiseksi, ellei sitten joku muu ehdi ensin.
tekijänä bitterfly
#55162
Todella suuri pettymys etenkin siksi, että jääviysristiriitoihin ei puututa. Hyvävelikorruptio sallitaan.

Minusta tämä kädenojennus autoilulle pahasti enteilee huonoa pikaraitiotielle ja matkakeskukselle. Turku todennäköisesti jää näille sijoilleen kehityksessä.

Ärsyttää myös puhe kävelykadun pidennyksestä, kun kyse on oikeastaan torinlevennyksestä. Kävelykatu, jonka reunalla ei ole liikkeitä on aika mitättömän arvoinen.

Toriparkki ja kaikki toriparkit Suomessa ovat selkeitä esimerkkejä siitä, että korruptio elää ja voi hyvin Suomessa, se on niin syvässä meidän järjestelmässämme, että sen kitkeminen on vaikeaa kuin kuin P-Korean kaataminen.
Avatar
tekijänä suberb
#55167
Alan lopulta kallistumaan siihen, että tehtäisiin se toriparkki nopeasti pois alta ja jatketaan elämää, eikä koskaan enää puhuta siitä. Tämän asian kanssa on jahkailtu jo niin pitkään ja mihinkään suuntaan edistystä ei vain ole tapahtunut. Hyvien veljien ansiosta se on väistämätöntä ja nyt vain täytyy hyväksyä faktat, että sinne se nyt tulee... Täytyy vain ajatella asian valoisia puolia, eli uutta ilmettä Turun keskustorille ja sydämmelle, nykyään kuuluisa rumuudestaan. :D
tekijänä hmikko
#55175
Luemma Skanssissa on kauppojen kerrosneliöitä 37 000 ja parkkipaikkoja 2400 eli 15,4 kerrosneliötä parkkipaikkaa kohti. TS:n jutussa mainittiin Kauppatorin suunnitelmassa olevan 11 000 kerrosneliötä maanalaista liiketilaa ja 800 parkkipaikkaa, mikä tekee 13,8 neliötä per parkkipaikka. Skanssia ilkeämielisesti mittapuuna käyttäen (15,4 ke-m2/parkkipaikka) Toriparkin parkkipaikoista siis uusia maanalaisia liiketiloja palvelisi 713 kpl ja muille keskustan tarpeille jäisi 87 kpl.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 29