Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Pitäisikö sinun mielestä Turun kaupunkiin rakennuttaa Toriparkki?

Kyllä
47
40%
Ei
48
41%
En osaa sanoa
22
19%
tekijänä bitterfly
#23635
Ei ole ollut lainkaan epäselvää mitä TOK hakee. TOK:lla on valmis tontti kalliilla paikalla ja se haluaa sen täysin hyötykäyttöön.

Mitä tulee P-louheen, niin ei varmaankaan ole mahdotonta yhdistää laajentuvaa P-louhea Suoraan Sokoksen kortteliin ja tehdä maanalaisia katuja kiertäen kaikki torin korttelit ja palata takaisin Hansan kautta P-louheen.

Tämä olisi etevää etenkin, jos ja kun matkakeskus rakennetaan, sillä P-louheen on mahdollista rakentaa vapaa-ajankeskus, jonka voisi sijoittaa kauppatorin ja matkakeskuksen välimaastoon, näin palvelemaan kumpaakin suuntaa.

Jos vapaa-ajankeskukseen tulisi vähintään se luvattu palloiluhalli ja uimahalli, niin perheet voisivat yhdistää askareensa yhteen reissuun. Tämä edistäisi kaupunkikulttuuria, jossa perheet illastavat ravintoloissa ja viettävät aikaa yhdessä harrastusten jälkeen.

Ja koska tällainen konsepti aiheuttaisi aitoa liikettä maanalla, olisi maanalaisissa liiketiloissa enemmän järkeä kuin pelkän toriparkin kohdalla, koska nähdäkseni parkkihallin takia rakennettu maanalainen liiketilakokonaisuus ei ole kovinkaan houkutteleva verrattuna joukkoliikenne pisteiden maanalaisiin, jossa liikkuu enemmän ihmisiä.
Mitä taas tulee TOK:n mahdollisuuteen investoida niin pienenä muistutuksena, että TOK on osuuskunta eikä pörssiyritys. Toki TOK palauttaa asiakkailleen kertynyttä rahaa 'alempina' hintoina ja bonuksina, mutta kaikki mitä kilpailuun vastaamisen jälkeen jää viivan alle, jää osuuskunnan käytettäväksi. TOK:lla jos jollakin on rahaa sijoittaa. Samoin pitää huomioida, että TS -yhtymä makaa huomattavan arvokkaan rakennuksen ja tontin päällä. Rakennus ja tontit ovat kuitenkin arvotonta kauppatoiminnalle jolleivat asiakkaat saa autojaan paikoituksen. TOK:lle ja TS:lle toriparkki on erinomainen ja ainut järkevä sijoitus, toisin sanoen heidän rahansa eivät rahoittaisi Louhen laajennusta sillä se ei palvelisi heitä.
Kyllä he saavat, 200 metrin päähän. Ja nyt annat taas ymmärtää, että vain autoilevat ihmiset ovat asiakkaita. Suomessa on selvä ajatusmaailma tässä, että jos et autoile, et ole yhteiskuntakelpoinen ja huomioon otettava kansalainen. Sitä en kiellä, etteikö TS varmaan tarvitsisi muutaman paikan lisää.
tekijänä jrohila
#23636
Mikään ei ole yleisesti ottaen mahdotonta.

Fakta kuitenkin on, että TOK ja kumppanit ovat menneet toriparkin taakse täysin vaikka pääsevät rakentamaan parkkia vasta 2012. Jos P-Louhen laajennus ja maanalainen tunneli Sokokseen ja Hamburger Börsiin toimisivat TOK:n mielestä tyydyttävästi, oletettavaa olisi heidän lähteneen tämän kehitysvaihtoehdon taakse. Näin ei ole kuitenkaan käynyt vaan heidän rahansa ovat toriparkissa kiinni. Huomautettakoon ettei mikään muu taho myöskään ole esittänyt toista vaihtoehtoa tosissaan ja etsinyt sille rahoittajat. Jos verrataan tilannetta Vaasaan jossa kaksi kilpailevaa ryhmittymää on tavoittelemassa uuden parkkitilan rakentamista, olisi voinut olettaa Turusta löytyvän myös kilpaileva ehdotus ja rahoitus sille. Näin ei ole kuitenkaan käynyt. Jokainen voi siitä vetää omat johtopäätöksenä ja oma johtopäätökseni on, ettei kukaan näe P-Louhen laajennuksen olevan toimiva ja taloudellinen ratkaisu.

Ja jälleenkerran... matkakeskus ja vapaa-ajankeskus siintävät jossakin hamaassa tulevaisuudessa jolloin kaupungilla on rahaa. Ei nykyisyydessä ei lähitulevaisuudessa.

Ja autoista... jos keskustaan halutaan saada asiakkaita muualta kuin keskustasta, jollakin tavalla heidän on tultava sinne. Turun kaupungin alueella joukkoliikenne toimii joten kuten, mutta neli- tai viisihenkiselle perheelle ei ole muuta valintaa kuin tulla omalla autolla. Lisäksi joukkoliikenne toimii takuten Raisioon, Kaarinaan, Naantaliin ja kauemmaksi. Tavoitehan on kerätä asiakasvirrat koko 300 tuhannen asukkaan metropolialueelta, siihen ei ilman autoilua päästä, se on fakta.
tekijänä bitterfly
#23637
Oletko varma,että toriparkkia aloitettaisiin edes 2012? Uskon, että heidän kannaltaan on tärkeää, että kaava antaa mahdollisuuden, mutta ajoituksesta he haluavat varmaan päättää itse. No tämä on vain jossittelua, mutta toivottavasti ainakin torin pinta uusitaan niin pian kuin mahdollista, se on useita vuosia myöhässä. Torin pinnan piti olla valmis vähintäänkin vuodeksi 2011, mutta toriparkin ajajien peräänantamattomuus teki sen mahdottomaksi saavuttaa.

Matkakeskus, pikaraitiotie ja lähijunat ovat kaikki aiottuja vuodeksi 2020. Lähijunat tulevat ensin, se mahdollistaa matkakeskuksen ja pikaraitiotie tulee viimeisenä. Tähän täytyy luottaa, jos haluaa uskoa hyvään tulevaisuuteen.

Tottakai halutaan asiakkaita koko metropolialueelta, mutta on kuitenkin utopistista olettaa, että perheet ajavat autoilla keskustaan ostoksille. He haluavat helppoa kaupassakäyntiä, jotta saavat viikon ruokansa ostettua. Toriparkki ei lähiparkkinakaan riitä houkuttelemaan pientaloalueen perhettä Wiklund herkun notkuville tiskeille, koska Skanssi, Mylly, CM kupittaa, Länsikeskus, Itäharjun Prisma, Ravattulan CM, jne. jne. tulevat olemaan jatkossakin helpompia lähestyä kuin keskustan toriparkki.

Tämä voi olla toista Vaasassa, mutta vaikea sanoa, kun en tiedä Vaasan valinnanvaraa, mutta Turussa on joka sektorilla oma hypermarket, eikä keskustaan tulla tekemään kuin vain ja ainoastaan erikoisostoksia. Todellisen jokapäiväisen myynnin muodostavat paikalliset ns. kanta-asiakkaat. Mutta toki, jotta TV:itä ja muita kalliita tuotteita saataisiin riittävästi kaupaksi, pitää olla myös muutama parkkipaikka.
tekijänä zeizei
#23640
bitterfly kirjoitti:Tottakai halutaan asiakkaita koko metropolialueelta, mutta on kuitenkin utopistista olettaa, että perheet ajavat autoilla keskustaan ostoksille. He haluavat helppoa kaupassakäyntiä, jotta saavat viikon ruokansa ostettua. Toriparkki ei lähiparkkinakaan riitä houkuttelemaan pientaloalueen perhettä Wiklund herkun notkuville tiskeille, koska Skanssi, Mylly, CM kupittaa, Länsikeskus, Itäharjun Prisma, Ravattulan CM, jne. jne. tulevat olemaan jatkossakin helpompia lähestyä kuin keskustan toriparkki.
Mitenköhän paljon Turussa mahdetaan käydä ostoksilla lähikaupungeista(20-100km etäisyydeltä)? Niissä kun käytetään lähin yksinomaan autoa, eikä julkiset oikein pärjää tässä asetelmassa vaikka tarjontaa muutettaisiin miten. Esim Vakka-Suomesta lähdetään aina isommille ostoksille Turkuun, ja se on sitten autolla. Toisaalta nykyään käydään usein käydään Myllyssä tai länsikeskuksessa. Kuitenkin näille henkilöille toriparkki olisi melko kätevä. Mutta ruokaostoksia en usko lähialueiden ihmisten tekevän keskustassa, vaikka toriparkkeja olisi 10. ;)

Itse oon käynyt joku 10-20 kertaa autolla Turussa ostoksilla. Mutta jokin siinä Louhissa vaan pistää vastaan, sillä vain kerran tai pari olen vienyt sinne auton. Ehkäpä se hinta. Kaduilta löytää kuitenkin melko helposti parkkipaikan ja tulee paljon halvemmaksi.

Mutta osaako joku vastata näihin kysymyksiin?
Onko Toriparkki vain TOKin hanke?
Jos on, onko se vain TOKin asiakkaille?
Onko parkki maksullinen?
Tuleeko sinne muuta kuin parkkitilaa?
tekijänä braide
#23643
zeizei kirjoitti: Mitenköhän paljon Turussa mahdetaan käydä ostoksilla lähikaupungeista(20-100km etäisyydeltä)? Niissä kun käytetään lähin yksinomaan autoa, eikä julkiset oikein pärjää tässä asetelmassa vaikka tarjontaa muutettaisiin miten. Esim Vakka-Suomesta lähdetään aina isommille ostoksille Turkuun, ja se on sitten autolla. Toisaalta nykyään käydään usein käydään Myllyssä tai länsikeskuksessa. Kuitenkin näille henkilöille toriparkki olisi melko kätevä. Mutta ruokaostoksia en usko lähialueiden ihmisten tekevän keskustassa, vaikka toriparkkeja olisi 10. ;)
Mutta osaako joku vastata näihin kysymyksiin?
Onko Toriparkki vain TOKin hanke?
Jos on, onko se vain TOKin asiakkaille?
Onko parkki maksullinen?
Tuleeko sinne muuta kuin parkkitilaa?
Mielestäni osuit naulankantaan !!! Esimerkiksi Liedosta on Turkuun 10-12km ja todellakin 90% heistä tulee omalla autolla keskustaan tai Myllyyn jne. Koska joukkoliikenne on todella perseestä. Mikäli Liedon keskustasta pääsis junalla turun keskustaan, siis tässä kohtaa torille, niin varmasti monet tulisivat. Kun omalla autolla tullaan niin varmasti tultaisiin keskustaan jos se parkki olisi siinä torilla, eikä Louhessa.
kysymyksiin..
1. Se ei ole yksistään TOK:n hanke, on siinä muitakin, mutta siis kyllä se TOK on "pääroolissa" :D

2. Ei todellakaan ole vain pelkästään TOK-asiakkaille, vaan kaikille ketkä maapallolla asuvat.

3. Parkki tottakai tulee olemaan maksullinen: "Turun keskusta ei pysty kilpailemaan ilmaisilla parkkipaikoilla Myllyn ja Skanssin kanssa, jotka puolestaan perustuvat nimenomaan siihen, että niihin ajetaan matkojen päästä autolla ilmaisiin parkkipaikkoihin. Ilmaiset parkkipaikat ovat mahdollisia, koska niiden rakentaminen yhdyskuntarakenteen ulkopuolelle tulee niin paljon halvemmaksi kuin parkkipaikkojen rakentaminen ydinkeskustan kalliille maille."

4. keskusteluahan on ollut että sinne voisi tulla myös kauppoja, kuten esimerkiksi Helsingissä on.
tekijänä bitterfly
#23653
zeizei kirjoitti: Mitenköhän paljon Turussa mahdetaan käydä ostoksilla lähikaupungeista(20-100km etäisyydeltä)? Niissä kun käytetään lähin yksinomaan autoa, eikä julkiset oikein pärjää tässä asetelmassa vaikka tarjontaa muutettaisiin miten. Esim Vakka-Suomesta lähdetään aina isommille ostoksille Turkuun, ja se on sitten autolla. Toisaalta nykyään käydään usein käydään Myllyssä tai länsikeskuksessa. Kuitenkin näille henkilöille toriparkki olisi melko kätevä. Mutta ruokaostoksia en usko lähialueiden ihmisten tekevän keskustassa, vaikka toriparkkeja olisi 10. ;)
20km tarkoittaa Kaarinaa ja Raisiota kauempaa, jossa asuu 300 000:sta vain n. vajaa 50 000 asukasta. Sieltä asioiminen Turussa alkaa olla jo autollakin harvinaisempaa.

Ja kuten sanoitkin, päivittäisostoksia Turun keskustassa ei tulla tekemään autolla, ellei sitten työpaikka sijaitse siellä.
Itse oon käynyt joku 10-20 kertaa autolla Turussa ostoksilla. Mutta jokin siinä Louhissa vaan pistää vastaan, sillä vain kerran tai pari olen vienyt sinne auton. Ehkäpä se hinta. Kaduilta löytää kuitenkin melko helposti parkkipaikan ja tulee paljon halvemmaksi.
P-louhi ei nykymuodossaan olekaan kovin helposti lähestyttävä, mutta sitä olisi helppo kehittää sellaiseksi. Hinnasta et pääse eroon toriparkissa, sillä se on hyvin kalliilla rakennettu parkkihalli, josta halutaan taatusti raha takaisin. Saveen on hyvin epäkiitollista rakentaa.
Mutta osaako joku vastata näihin kysymyksiin?
Onko Toriparkki vain TOKin hanke?
Jos on, onko se vain TOKin asiakkaille?
Onko parkki maksullinen?
Tuleeko sinne muuta kuin parkkitilaa?
Ei suinkaan vain TOK:n hanke, varsinkin kun TS-yhtymä on mukana. Mutta, jos mietit kuinka monta yritystä kauppatorilla kuuluvat TOK:lle, niin TOK eniten toriparkkia tarvitsee.

Se ei ole vain TOK:n asiakkaille, koska TOK ei ole koko Toriparkki Oy

Toriparkki mitä todennäköisimmin on maksullinen parkkitalo, aivan kuten P-louhi

Toriparkin ympärille on kaavailtu kauppakortteleita yhdistäviä maanalaisia käytäviä, mutta niiden toteutuminen on minusta yhtä varmaa kuin Skanssin lasikupolinkin.


^ Braide,

Ne maanalaiset tilat eivät tule olemaan kuten Helsingissä, siitä syystä että Helsingissä maanalaiset tilat liittyvät vilkkaaseen joukkoliikenteeseen. Ne ovat luonteeltaan erilaisia paikkoja kuin käytävät parkkihallin vieressä. On todella vaikea arvioida missä määrin nämä tulevat toteutumaan ja kuinka hyvin ne toteutetaan.

Toki, jos sinne maanalle saadaan jotain kantavaa ideaa ja tiloihin panostetaan todella paljon ja tavoite on saada sinne korkeatasoista kauppatilaa, niin aina on toki mahdollista, että siitä tulee hieno.

Taitaa kuitenkin olla niin, että nämä kaikki lupaukset ovat enemmän poliitikkojen visioita, kuin kauppamiesten.

Toriparkissa minua kiusaa eniten ramppien sijoitus liian lähelle kauppatoria. Kun se siihen on kerran laitettu, niin siihen se jää, eikä kävelykeskusta enää laajene yliopistonkatua pitkin pidemmälle kuin siihen. Jos rampit sijoitettaisiin kuten aiemmin sanoin, olisi toriparkki helpompi hyväksyä.
tekijänä Walle
#23670
Mielestäni suurin ongelma on siinä, että ihmiset keskittyvät aina ensisijaisesti vastustamaan erilaisia projekteja. Olisipa tuollainen kansanliike saatu aikaan pikaraitiotien puolesta, kuin on saatu toriparkkia vastaan. Sinänsä monet argumenteista ovat perusteltuja, esim. ramppien sijoittelu. Pelkästään vastustamalla jotain ei kuitenkaan edistetä keskustan kehittämistä tai pikaraitiotien rakentamista. Ne resurssit, mitä tähän kampanjointiin on käytetty, esim. adressit, ovat pois hyvien hankkeiden tukemisesta.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#23672
Walle kirjoitti:Mielestäni suurin ongelma on siinä, että ihmiset keskittyvät aina ensisijaisesti vastustamaan erilaisia projekteja. Olisipa tuollainen kansanliike saatu aikaan pikaraitiotien puolesta, kuin on saatu toriparkkia vastaan.
Tässä olet oikeassa. Hankkeita vastustetaan usein viimeiseen asti etteivät ne toteutuisi, vaikka oikeanlaisella valittamisella voitaisiin ohjata kehitystä.
tekijänä bitterfly
#23674
^ ongelma on, että massoja ei saa asiallisen kritiikin taakse, kuten esim. ramppien sijoitteluun koskevassa asiassa, vaan asiat ovat aina joko ei tai joo. Suomalaiset ovat hyvin passiivisia politiikan suhteen. Usko on, että millään tavallisen kansalaisen ajatuksilla ei ole merkitystä, joten vaivaa ei jakseta nähdä. Siksi tapana on yleensä yrittää kaataa kokonaisia hankkeita, koska mukaan voidaan saada myös tapavalittajat ja anarkistit

Itseasiassa, jos totta puhutaan. Toriparkki ei mielestäni ole kansanäänetysasia, mutta koska valtapoliitikot ovat eri linjoilla kuin minä, jo pelkästään ideologisistakin lähtökohdista, lisäsin itsekin kylmän laskelmoivasti nimeni kansanäänestyksen puolesta, se on tapa tehdä politiikkaa.

No näyttää ettei se riittänyt, ja nyt vain katsellaan käykö hyvin vai huonosti
Avatar
tekijänä Sky-Will
#23686
Mikä tämän Turun matkakeskuksen tilanne on juuri nyt? Milloin matkakeskusta pitäisi rueta rakentamaan? Turun kokoiseen kaupunkiin tämä Turun nykyinen rautatieasema on kyllä aika järkyttävä.
tekijänä bitterfly
#23690
^ Sanotaanko, että se on yhtä lailla suunnitteilla kuin pikaraitiotiekin. Vaatisi ilmeisesti lähijunien tulon, että niin massiivinen kompleksi saisi tuulta purjeisiinsa. Täytyy muistaa, että matkakeskus on hanke, johon tarvitaan rahoittajia ja jotta niitä saataisiin, pitää olla valmis ja toimiva konsepti. Tässä tapauksessa siis lähijunien, junien, pikaraitiotien, paikallisbussien ja linja-autojen kohtaamispaikka, jossa koko seutukunta kohtaa toisensa. Jos konseptia ei saada kasaan, ei tule matkakeskustakaan.
tekijänä -Gentleman82-
#23691
Se on vaiheessa, koska kukaan ei aja hanketta.
Ei matkakeskus "vaadi" mitään junia, vaan riittää,kun sen alle tulee tarpeellinen määrä raiteita. Eiköhän kaksi raidetta riitä lähijunille ja kaksi pikajunille? Keskukseen tulee joka tapauksessa useampia laitureita.

Turulla vaan ei ole halua tai rahaa ajaa ko. hanketta (vrt. Jyväskylä)
tekijänä bitterfly
#23692
-Gentleman82- kirjoitti:Se on vaiheessa, koska kukaan ei aja hanketta.
Ei matkakeskus "vaadi" mitään junia, vaan riittää,kun sen alle tulee tarpeellinen määrä raiteita. Eiköhän kaksi raidetta riitä lähijunille ja kaksi pikajunille? Keskukseen tulee joka tapauksessa useampia laitureita.

Turulla vaan ei ole halua tai rahaa ajaa ko. hanketta (vrt. Jyväskylä)
Onhan tuokin puoli totuutta, mutta onko sitten järkeä tehdä yhden "pahasen" lisäksi toinen pahanen. MInä ainakin luulen, että sellaiselle matkakeskukselle, jonne lähijunatkin kulkee voi saada paremman rahoituksen kuin pelkkä kaukobussien ja junien yhdistetty kompleksi.

Onko tässä nyt jonkinlainen hätä?

Ennen kuin konepajan talot nousevat, ollaan lähijunatkin saatu startattua ja sitten on matkakeskusta hyvä aloittaa. Toki hanketta pitää myös ajaa aktiivisesti ja sen edut tuoda esille.

Kaupungin rahaa ei tällaiseen hankkeeseen kuulukaan laittaa.
tekijänä -Gentleman82-
#27003
http://www.ts.fi/online/lahialue/55396.html
Toriparkin vastustajat aloittivat boikotin
Turun Sanomat 17.6 2009 12:31:10

Toriparkkia vastustava kansanliike panee Turun Toriparkki Oy:n jäsenyritykset boikottiin. Parkkiluolan vastustajat eivät osta esimerkiksi Turun Osuuskaupan, Hesburgerin, Turun Seudun Osuuspankin, Liedon Säästöpankin ja TS-Yhtymän tuotteita tai palveluita. Vastustajien tavoitteena on, että yritykset luopuvat toriparkin rakentamisesta.

– Boikotti loppuu heti, kun yritys irtautuu toriparkkihankkeesta. Emme halua vahingoittaa yrityksiä. Olemme valmiita jatkamaan tätä vuosia, kansanliikkeessä mukana oleva Asko Mäki kertoo.

Toriparkin vastustajat keräävät Älä osta toriparkkia -kampanjan kautta ihmisiltä ilmoituksia, joissa todetaan boikotoitavat yritykset. Tiedot toimitetaan osakasyhtiöiden johtajille.
tekijänä Darre
#46910
Tämä ketju on ollut hetken kuolleena, varmasti siitä syystä, ettei tästä torifiaskosta ole edelleenkään tullut yhtään mitään. Askel eteen ja askel taakse ja sitä rataa. Itse en nyt jaksa ottaa kantaa suuntaa taikka toiseen, mutta mielestäni olisi hyvä saada jonkinlainen päätös/ratkaisu tälle asialle. Tätä on nyt vatkattu vuosia ja kaikki tämä jossittelu vie aikaa ja rahaa. Joka tapauksessa kaava on nyt palautettu kaupunginhallituksen äänestyksessä uuteen käsittelyyn:

"Kaupunginhallitus palauttaa asemakaavan "Kauppatori" uuteen valmisteluun seuraavalla evästyksellä: Valmistellaan uusi asemakaavaehdotus siten, että Kauppatorin ja sitä ympäröivien katujen alle ei sijoiteta maanalaista pysäköintilaitosta. Lisäksi selvitetään mahdollisuudet toteuttaa lisää pysäköintitilaa Yliopistonkadun luoteispuoliselle kallioalueelle (ns. Louhen laajennus) siten, että pysäköintilaitoksesta toteutetaan sujuvat kulkuyhteydet Kauppatoria ympäröiviin kortteleihin ja kalliopysäköinnille tutkitaan uusia sisäänajoja idän ja lännen suunnasta."
http://yle.fi/uutiset/turun_toriparkki_ ... sa/6138510

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/351565 ... aesityksen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29