- 04.03.09 22:45
#23635
Ei ole ollut lainkaan epäselvää mitä TOK hakee. TOK:lla on valmis tontti kalliilla paikalla ja se haluaa sen täysin hyötykäyttöön.
Mitä tulee P-louheen, niin ei varmaankaan ole mahdotonta yhdistää laajentuvaa P-louhea Suoraan Sokoksen kortteliin ja tehdä maanalaisia katuja kiertäen kaikki torin korttelit ja palata takaisin Hansan kautta P-louheen.
Tämä olisi etevää etenkin, jos ja kun matkakeskus rakennetaan, sillä P-louheen on mahdollista rakentaa vapaa-ajankeskus, jonka voisi sijoittaa kauppatorin ja matkakeskuksen välimaastoon, näin palvelemaan kumpaakin suuntaa.
Jos vapaa-ajankeskukseen tulisi vähintään se luvattu palloiluhalli ja uimahalli, niin perheet voisivat yhdistää askareensa yhteen reissuun. Tämä edistäisi kaupunkikulttuuria, jossa perheet illastavat ravintoloissa ja viettävät aikaa yhdessä harrastusten jälkeen.
Ja koska tällainen konsepti aiheuttaisi aitoa liikettä maanalla, olisi maanalaisissa liiketiloissa enemmän järkeä kuin pelkän toriparkin kohdalla, koska nähdäkseni parkkihallin takia rakennettu maanalainen liiketilakokonaisuus ei ole kovinkaan houkutteleva verrattuna joukkoliikenne pisteiden maanalaisiin, jossa liikkuu enemmän ihmisiä.
Mitä tulee P-louheen, niin ei varmaankaan ole mahdotonta yhdistää laajentuvaa P-louhea Suoraan Sokoksen kortteliin ja tehdä maanalaisia katuja kiertäen kaikki torin korttelit ja palata takaisin Hansan kautta P-louheen.
Tämä olisi etevää etenkin, jos ja kun matkakeskus rakennetaan, sillä P-louheen on mahdollista rakentaa vapaa-ajankeskus, jonka voisi sijoittaa kauppatorin ja matkakeskuksen välimaastoon, näin palvelemaan kumpaakin suuntaa.
Jos vapaa-ajankeskukseen tulisi vähintään se luvattu palloiluhalli ja uimahalli, niin perheet voisivat yhdistää askareensa yhteen reissuun. Tämä edistäisi kaupunkikulttuuria, jossa perheet illastavat ravintoloissa ja viettävät aikaa yhdessä harrastusten jälkeen.
Ja koska tällainen konsepti aiheuttaisi aitoa liikettä maanalla, olisi maanalaisissa liiketiloissa enemmän järkeä kuin pelkän toriparkin kohdalla, koska nähdäkseni parkkihallin takia rakennettu maanalainen liiketilakokonaisuus ei ole kovinkaan houkutteleva verrattuna joukkoliikenne pisteiden maanalaisiin, jossa liikkuu enemmän ihmisiä.
Mitä taas tulee TOK:n mahdollisuuteen investoida niin pienenä muistutuksena, että TOK on osuuskunta eikä pörssiyritys. Toki TOK palauttaa asiakkailleen kertynyttä rahaa 'alempina' hintoina ja bonuksina, mutta kaikki mitä kilpailuun vastaamisen jälkeen jää viivan alle, jää osuuskunnan käytettäväksi. TOK:lla jos jollakin on rahaa sijoittaa. Samoin pitää huomioida, että TS -yhtymä makaa huomattavan arvokkaan rakennuksen ja tontin päällä. Rakennus ja tontit ovat kuitenkin arvotonta kauppatoiminnalle jolleivat asiakkaat saa autojaan paikoituksen. TOK:lle ja TS:lle toriparkki on erinomainen ja ainut järkevä sijoitus, toisin sanoen heidän rahansa eivät rahoittaisi Louhen laajennusta sillä se ei palvelisi heitä.Kyllä he saavat, 200 metrin päähän. Ja nyt annat taas ymmärtää, että vain autoilevat ihmiset ovat asiakkaita. Suomessa on selvä ajatusmaailma tässä, että jos et autoile, et ole yhteiskuntakelpoinen ja huomioon otettava kansalainen. Sitä en kiellä, etteikö TS varmaan tarvitsisi muutaman paikan lisää.