Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Pitäisikö sinun mielestä Turun kaupunkiin rakennuttaa Toriparkki?

Kyllä
40
38%
Ei
45
43%
En osaa sanoa
20
19%
Tekijänä hmikko
#97180
Kantti kirjoitti: 26.02.19 01:41 Periaatteessa raitsikkapäätös pitäisi tehdä myös siten, että kiskojen teko voisi alkaa Kauppiaskadun reunalla tässä samassa rytinässä!
Mahtaisko ehtiä vaikka heti päätettäis... Hankesuunnitelmavaihe, kaavoitus ja valitukset vienevät minimissäänkin pari vuotta. Helsingissä Raide-Jokerin päätös kesäkuussa 2016, ja lapio menee maahan ensi kesäkuussa jos uusi budjetti hyväksytään, eli kolmessa vuodessa.
Avatar
Tekijänä Kantti
#97181
hmikko kirjoitti: 26.02.19 01:49 Mahtaisko ehtiä vaikka heti päätettäis... Hankesuunnitelmavaihe, kaavoitus ja valitukset vienevät minimissäänkin pari vuotta. Helsingissä Raide-Jokerin päätös kesäkuussa 2016, ja lapio menee maahan ensi kesäkuussa jos uusi budjetti hyväksytään, eli kolmessa vuodessa.
Eihän se käytännössä onnistu, periaatteessa olisi kuitenkin paras mahdollinen ajankohta. Varsin vaikea sanoa miten pitkään raitsikkapäätöstä vielä leivotaan, ehkä nämä Turun juuri julkaistut kasvuennusteet ovat antamassa painoa nopeampaan ratkaisuun raitsikan kohdalla kovasta vastustavasta pölinästä huolimatta? Toivotaan ainakin...
Tekijänä paavali
#97186
Raitiotiestä on nyt pidempään jo puhuttu enemmän, mutta missään ei oikein mainita aikatauluja tai suunnitelmia tästä tulevasta matkakeskuksesta, joka kuitenkin raitiotiesuunnitelmissa ja muistaakseni ratapihankin suunnitelmissa on ollut kovin esillä. Raitiotien suunnitelmassa sen pitäisi olla solmukohta raide- ja bussiliikenteelle, kuin myös kaukomatkan busseille. Minusta on outoa että tämä merkittävä projekti etenee niin hitaasti, bussiasema sekä bussiasemanaukio ovat aika näivettyneitä sekä vanhanaikaisia..
Tekijänä Tono
#97319
Kauppatorin Hesburgerin kierrätys Martin Sotalaistenaukiolle stoppasi Turun hallinto-oikeuteen. Hesen tarkoitushan oli muuttaa kioskinsa Drive-in ravintolaksi, joka olisi sijoittunut (vanhassa) kaavassa katualueeksi määritetylle alueelle nykyisen kylmäaseman viereen. Poikkeusluvan mukaan pelkät kosmeettiset ja jotkin tekniset ehdot riittivät luvan myöntämiseen.

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/75 ... enaukiolle

Mielestäni oikeuden kumoava päätös on merkittävä, koska se kertoo, paitsi siitä mitä poikkeusluvan puitteissa saa rakentaa, mutta myös siitä, miten tärkeä rooli aktiivisilla asukkailla ja taloyhtiöillä on. Nyt oli vain yhdestä taloyhtiöstä kiinni, että poikkeuslupa sai tyrmäyksen oikeudessa, vaikka se oli siis selkeästi väärin perustein myönnetty. Oikeuden mukaan grilli olisi vaarantanut kaavan toteutumisen sekä myös aukiolle määritellyt suojellut kulttuuriset arvot (Temppelinkatu erityisesti).

Huolestuttavia piirteitäkin tässä prosessissa on. Lähes kaikki prosessiin osalliset olivat jo vastustaneet grilliä, eli viisi seitsemästä aukion taloyhtiöstä, museokeskus ja kaupunkikuvatyöryhmä. Myöskin lautakunnassa äänestys oli tiukka ja hylkäystäkin oli ehdotettu.

Onko tosiaan niin että kaupungilla ei ole osaamista näissä asioissa? Miksi asiat pitää hoitaa oikeuden kautta vaikka luvan ongelmat olivat ilmeisiä jopa maallikoille? Herättää paljon kysymyksiä siitä, miten hyvin kaupunki kykenee huolehtimaan kaupungin kestävästä kasvusta, jos oikeuden ajaminen jää vain asukkaille. : :smt027 smt017
Avatar
Tekijänä Kantti
#97323
Tämä Hesen gillin siirtohanke Sotalaistenaukiolle on ehkä vähän väärässä ketjussa täällä toriparkkiosastolla. Toisaalta, se kyllä poistettiin kauppatorilta syksyllä, joten siinä mielessä, ja merkittävä ratkaisu alueen asukkaiden suunnasta. Saas nähdä valitetaanko päätöksestä?

Pientä hämmennystä aiheuttaa edelleen jalkakäytävän nopea painuminen Eerikinkadulla, Börsin ja Vanun talon edustalla. Eilen jalkakäytävälle "noussutta" kuprua oli ryhmä miehiä ihmettelemässä, ainakin NCC:n miehiä oli kuprun päälle laitetun tötsän ympärillä. Siellä on jouduttu täyttämään rakoja sepelillä ja oikomaan jalkakäytävälaattoja, etteivät ihmiset niihin kompastuisi. Pari kännykuvaa eiliseltä.

Kupru ja sen päälle laitettu varoitustötsä. Joku alapuolella kantaa ja pitäytyy entisissä korkeusasemissa.
Kuva

Kuva

Työmaan aidassa olleesta kurkistusikkunasta näkymä Börsin ja Vanun talon suuntaan. Vasemmassa reunassa kaivuri kauhoo sepeliä tukiseinämän eteen ehkäisemään mahdollista taipumista kaivantoon. Oikeassa reunassakin kaivuri siirtää sepeliä kaivuumontun pohjalle, vaikea sanoa miksi?
Kuva
hmikko peukuttivat tätä
Tekijänä Nalle
#97324
Börsin edustan kupruilevat laatat oli korjauksen alla tänään. Nopeaa toimintaa.
Tekijänä Sisu
#97340
Kantti kirjoitti: 15.03.19 11:29 Työmaan aidassa olleesta kurkistusikkunasta näkymä Börsin ja Vanun talon suuntaan. Vasemmassa reunassa kaivuri kauhoo sepeliä tukiseinämän eteen ehkäisemään mahdollista taipumista kaivantoon. Oikeassa reunassakin kaivuri siirtää sepeliä kaivuumontun pohjalle, vaikea sanoa miksi?
Olisiko monttu siinä kohtaa jo lopullisen syvyinen ja tehtäisiin petiä paalukoneelle? Toi on päivänselvää että noin syvä monttu aiheuttaa liikettä ympäristössä. Tuollaiset ankkuroidut ponttiseinät siirtyvät helposti kymmenenkin senttiä monttuun päin ja ympäristön vesiä valuu monttuun.
Avatar
Tekijänä Kantti
#97343
Sisu kirjoitti: 17.03.19 15:35Olisiko monttu siinä kohtaa jo lopullisen syvyinen ja tehtäisiin petiä paalukoneelle?
En osaa sanoa.

Pari päivää sitten Wikken uuden raflan ikkunasta kännukuvattu näkymä. Siinä näkyy juntatun ponttiseinäkkeitä pokittain tukemaan Eerikinkadun reunan tukiseinämää. Torin puolella on kuutiokaupalla sepeliä lähes korttelin pituudelta.
Kuva

Kuva

Kuva

Iso savimonttuhan tässä on kyseessä.
Tlahti, hmikko, veka peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#97556
Noniin ja yllättyneet käsi ylös
Turun toriparkin kaivaminen keskeytetty liiallisen painumisen vuoksi – savimaa on antanut periksi pahimmillaan 10 senttiä
Kuva

Turun maanalaisen pysäköintilaitoksen eli toriparkin kaivaminen on keskeytetty painumisvaaran vuoksi. Työmaalla ja läheisillä kaduilla on kymmenkunta mittauspistettä. Pahimmillaan painaumat ovat 10 senttiä ja pahin paikka on työmaan Eerikinkadun puoleinen reuna. Varsinkin tavaratalo Wiklundia vastapäätä olevan rakennuksen painumista pelätään, sillä se lepää puupaalujen varassa.

Eerikinkadun puolelle on tehtävä keventämistoimia, joten kaivamista ei voida jatkaa ainakaan noin viikkoon, kertoo Skanskan maa- ja pohjarakentamisen yksikön johtaja Tero Pyssysalo.

– Kaivannossa olevia pisteitä voimme seurata esimerkiksi 15 minuutin välein, ja kaduilla olevia mittareita käymme katsomassa manuaalisesti. Eerikinkatu on pahin paikka ja sitä seurataan erityisesti. Siihen on suunniteltu kevennyskaivuita, aluksi Hamburger Börsin kulmalle asti, kertoo Pyssysalo.

Johtaja Tero Pyssysalo kertoo, että painumat ja maansiirtymät yllättivät, vaikka paikka tiedettiin hankalaksi maanalaisen pysäköintilaitoksen kannalta.

– Suomessa ei ole näin haastavaa paikkaa rakentaa toriparkkia. Painumat ovat hieman suurempia kuin mihin olimme varautuneet. Kadutkin Turussa painuvat joka vuosi alas päin, toteaa Pyssysalo.

Työmaa on rakennettu pääosin siihen syvyyteen kuin pysäköintilaitos on lopulta tulossa. Wiklundin kulman suuntaan kaivamistyötä uskalletaan jatkaa vasta keventämistoimien jälkeen. Seuraava suuri työvaihe ovat paalutustyöt.

Pyssysalon arvion mukaan työn keskeyttämisestä ei aiheudu lisää kustannuksia ainakaan tässä vaiheessa. Toriparkin rakentaminen on yhä aikataulussa. Turun pysäköintilaitokseen tulee 600 autopaikkaa kahteen tasoon. Toriparkin pitäisi olla valmis vuoden 2020 lopulla.

Turun kaupunki on ollut huolissaan Turun toriparkin työmaalla ilmi tulleista painumista ja maan siirtymisestä. Rakennus- ja lupalautakunta sai selvityksen niistä huhtikuun ensimmäisellä viikolla. Kaupunki lähetti myös tiedotteen asiasta keskiviikkona 10. huhtikuuta 2019. Kaupungin rakennusvalvonta pitää työmaalla jatkossa säännölliset seurantapalaverit, joissa viranomainen omalta osaltaan valvoo työmaan etenemistä.

Yle Turun tavoittama tarkastusinsinööri Andreas Salonen kertoi, että selvitys rauhoitti.

– Huolenaiheena on, jatkuvatko siirtymät vai muuttuvatko ne niin, että ne ovat sallituissa rajoissa. Olemme sopineet, että maansiirtymä voi olla 50–60 millimetrin luokkaa, kertoo Salonen.

Kauppatorihankkeen projektijohtaja Janne Laine kertoo, että maansiirtymät ja painumat ovat saaneet huhumyllyn liikkeelle Turussa. Jopa kauppatorin laidalla olevan Turun ortodoksisen kirkon vajoamisesta on herännyt huolta.

– Kävimme tarkastamassa kirkon uudelleen huhujen vuoksi. Siellä on kaikki kunnossa, vakuuttaa Laine.

Hän muistuttaa, että Turku on saven päällä, joten painumia tapahtuu. Pääurakoitsija on Laineen mielestä reagoinut painumiin hyvin. Se on täyttänyt katuihin tulleet railot, jotta kävelijät eivät kainakaan niihin kompastu.

https://yle.fi/uutiset/3-10734996
veka, hmikko peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#97560
Turun maanalaisen pysäköintilaitoksen eli toriparkin kaivaminen on keskeytetty painumisvaaran vuoksi. Työmaalla ja läheisillä kaduilla on kymmenkunta mittauspistettä. Pahimmillaan painaumat ovat 10 senttiä ja pahin paikka on työmaan Eerikinkadun puoleinen reuna. Varsinkin tavaratalo Wiklundia vastapäätä olevan rakennuksen painumista pelätään, sillä se lepää puupaalujen varassa
Tämä rakennus jonka painumista pelätään, on 1831 valmistunut Charles Bassin suunnittelema suojeltu 2-kerroksinen pieni kivirakennus Kauppias- ja Eerikinkatujen kulmassa.

Toriparkista on käyty niin ankaraa mutapainia jo alusta asti, (ja käydään edelleen) että on paljon heitä jotka heittävät hattua ilmaan ja ilmoittavat, "mitäs minä sanoin". Tässä pieni osavoitto romahdusta ennustaneille vastustajille. Hommat kuitenkin jatkuvat ja epäilemättä toriparkki valmistuu. Valmistuuko ajallaan ja kustannusarvion puitteissa, se nähdään? Vielä ei pahasti olla törmätty vaikeuksiin. Nykyinen Hotelli Hamburger Börsin rakennus ei kylläkään toriparkkimonttuun kaadu, mutta tuleepahan muuten vain menemään maan tasalle, vielä ehkä tämän vuoden puolella. Tästä ei Turussa ole paljoakaan näkynyt mielipiteitä, varmasti olisi, ellei toriparkki olisi mustan aukon luokkaisella vetovoimalla huomiota itseensä. :)
Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#97606
40 kilometriä paalua, tuplaseinä – Paksuun saveen ei voi luottaa: ”Ei ole minun kohdalleni yhtä haastavaa urakkaa osunut aiemmin”
Kuva
T&T Turku / 50 metriä savea.

Se oli se lähtökohta, josta Turun toriparkkia rakentava Skanska lähti liikkeelle. Skanska Infralla on urakasta myös suunnitteluvastuu.
”Ei ole minun kohdalleni yhtä haastavaa urakkaa osunut aiemmin”, sanoo vastaava työnjohtaja Pasi Mäkinen.
”Näin isoa pysäköintihallia ei ole saviympäristöön aiemmin Suomessa tehty.”


Savea vai hiekkaa, onko sillä väliä?
Kyllä on, vakuuttaa Mäkisen vierellä istuva johtava geosuunnittelija Tarmo Tarkkio.
”Kaivannon tuenta, paalutukset, perustukset. Savi käyttäytyy elastoplastisesti eli sen lujuus hiipuu ajan myötä. Se tarkoittaa, että kaikki joudutaan paaluttamaan kallioon saakka.”
Esimerkiksi Väylävirasto ei enää hyväksy koheesiopaalujen käyttöä pysyvissä rakenteissa. Koheesiopaalun toiminta perustuu paalun vaipan ja maan väliseen adheesioon ja kitkapaalun toiminta vaipan ja maan väliseen kitkaan.

Saveen ei voi siis luottaa?
”Niin. Kun on paksu savikko, mikään ei kanna”, Tarkkio sanoo.
”Savi painuu, vaikka ei tehtäisi mitään. Kun se pääsee hieman kuivumaan, niin se painuu ja näissä mittakaavoissa pienikin painuminen jo näkyy.”

Toriparkkeja on rakennettu moniin muihinkin kaupunkeihin, esimerkiksi Lahteen, Kuopioon ja Joensuuhun.
”Kuopiossa maa-aines oli hiekkaa, mikä on helppoa. Joensuussa oli silttiä, mikä on hankalampaa kuin hiekka mutta helpompaa kuin savi.”
Turun toriparkin rakentamisessa onkin haettu kokonaan uudenlaisia keinoja tukea keskelle kaupunkia kaivettavaa kymmenmetristä kuoppaa.

Kaivanto on niin iso, että ponteilla tehtävät tukimuurit on jouduttu rakentamaan tuplana.
Ulompana on yksi ponttiseinä, josta lähtee kohtisuorassa sitä tukevia siipiseiniä. Toinen ponttiseinä on viisi metriä sisempänä.
”Tuplaseinä piti tehdä, jotta pystyimme kaivamaan näin syvän kuopan”, Mäkinen sanoo.

Parkkihalliin tulee runsaat 600 autopaikkaa kahteen kerrokseen.
Työn suunnittelussa on ollut apuna anturiarmeija, joista on koko ajan tullut tietoa muun muassa pohjaveden pinnasta, orsivedestä ja huokosvedenpaineesta.
”Tiedämme koko ajan mistä voidaan kaivaa ja minne voi laittaa täyttöjä”, Tarkkio sanoo.
Tästä huolimatta esimerkiksi Eerikinkadulla jalkakäytävät ovat painuneet kymmenkunta senttiä.
Ponttiseinät eivät ole uponneet saveen ilman voimaa.
”Ensimmäiset metrit menivät kevyesti, mutta sitten piti vähän täristellä, että se painuisi syvemmälle.”

Kuva
Sellaistakin vaihtoehtoa tutkittiin, että perinteisiä ponttiseiniä ei tehdä lainkaan, vaan parkkihallin seinät rakennetaan suoraan maahan kaivamalla.

”Me saamme Skanskan kansainvälisen verkoston kautta uudenlaisia ideoita”, Mäkinen kertoo.

”Kävimme muun muassa Lontoossa katsomassa krapikauhalla tehtävää tukimuuria.”

Rapikauhalla eli kahmarikauhalla saveen tehdään syvä suorakaiteen muotoinen kuoppa, jota täytetään kaivuun aikana bentoniitilla. Bentoniitin tehtävä on pitää kuoppa auki.

Kun kuoppa on tarpeeksi syvä, se raudoitetaan ja betonoidaan alhaalta ylöspäin. Bentoniitti pumpataan samalla pois ja käytetään uudelleen.

”Tällaisia kolmen metrin levyisiä kaivantoja tehdään maahan katkoviivana niin että väleihin jää aina yksi kaivamaton osuus. Lopulta nekin kaivetaan ja betonoidaan. Kun seinämät on saatu valmiiksi, kaivetaan maa niiden sisältä pois”, Tarkkio kuvaa.

Vaihtoehdosta kuitenkin luovuttiin, koska kaivannosta ei tehty tämän syvempää.

”Menetelmä sopii parhaiten tosi syviin kaivantoihin.”

6000-neliöisen toriparkin pohjaan lyödään kaikkiaan 1 200 paalua.

”Yhteensä 40 kilometriä”, Mäkinen kertoo.

Reuna-alueilla käytetään halkaisijaltaan 140–170-millisiä putkipaaluja, keskemmälle lyödään 300x300-millisiä teräsbetonipaaluja.

Miksi näin?

”Pienemmät putkipaalut syrjäyttävät maata vähemmän eli ne eivät häiritse maata ja ympäröivää ponttiseinää niin paljoa. Keskemmällä voi käyttää halvempia betonipaaluja, sieltä asti ei ole vaikutuksia kaivannon reunoihin”, Mäkinen sanoo.

Paksun saven takia Turussa ei esimerkiksi käytetä kaivinpaaluja. Kaivinpaalukone on niin painava, että jo sen vaatiman tuen rakentaminen olisi tullut liian kalliiksi.

”Samasta syystä parkkihalli pitää rakentaa paikallavaluna eikä elementeistä. Tutkimme elementtivaihtoehtoakin, mutta pehmeän maan takia tänne ei voida tuoda niin isoa nosturia”, Tarmo Tarkkio kertoo.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... in-6763054
hmikko, Kantti, veka peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#97608
Ortodoksikirkon päässä pääsee huomattavasti lyhyemmillä paaluilla kuin Börsin päässä, jossa on noin tuplasti paksumpi savikerros. Tässä poikkileikkaus torin maaperästä. Kuvan oikeaan reunaan on merkattu Louhi, joka on selvästi syvemmällä kuin toriparkki.
Kuva
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14