Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Hwaaw
#86655
Bernheart kirjoitti:Elämme vuotta 2017 ja Turun kaupunki ja Turun Sanomat haluavat hävittää 1800-luvun rakennuskantaa keskustasta. Kuten Turussa aina toitotetaan, kyseessä on "Suomen eurooppalaisin kaupunki". Erikoista, että en tiedä muiden eurooppalaisten kaupunkien olevan noin vihamielisiä omaa rakennusperintöään kohtaan.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/31 ... rakennusta
Ei Turku mitään erityisesti toitota, eikä ole mitenkään ihmeen vihamielinen. Kyseiselle rakennukselle ei ole aiemmin nähty arvoa museoviranomaistenkaan puolesta, mutta asia tutkitaan nyt uudelleen ja voi olla että asia on muuttunut(rakennus säilyy). Viime aikoinahan näitä keskustan puutaloja on entisestä poiketen jopa säilytetty, juuri yhden siirtäminen pääsi kansallisiin uutisiin. Suomalaiseen rakennusperinteeseen on muutenkin pitkälti kuulunut vanhan purkaminen uuden tieltä ajan saatossa, joten ei Turku mikään keskiaikainen(keski/manner eurooppalainen) kaupunki olisi vaikkei viimeiseen 50-70 olisi mitään purettu/tehty.
Ukilainen, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#86659
Bernheart kirjoitti:Elämme vuotta 2017 ja Turun kaupunki ja Turun Sanomat haluavat hävittää 1800-luvun rakennuskantaa keskustasta. Kuten Turussa aina toitotetaan, kyseessä on "Suomen eurooppalaisin kaupunki". Erikoista, että en tiedä muiden eurooppalaisten kaupunkien olevan noin vihamielisiä omaa rakennusperintöään kohtaan.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/31 ... rakennusta
En tiedä mitä missasin, mutta mielestäni jutussa ei puhuttu mitään rakennusten purkamisesta, vaan suojeluarvot slvitetään läpikotaisin :) Lisäksi täytyy sanoa että talot ovat nykyisessä kunnossan ja ulkoasussaan aivan hirveitä. Jos (ja toivottavasti kun) talot säilytetään niin ne pitäisi todellisesti uusia. Mielestäni ankean sisäpihan tilalle saisi rakentaa jotain hienoa ja laadukasta, mutta ympäristöään kunnioittavaa.
Ukilainen, Hwaaw, Kantti ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#86679
Turussa on viime aikoina etsitty uudelle hotellille paikkaa keskeiseltä alueelta. Tämä Österbladin tontti on tullut mainituksi tässä yhteydessä myöskin. Hotellia ajatellen paikka olisi ihanteellinen! Turun keskustan uudistussuunnitelmiin kuuluu muun muassa Kauppiaskadun muuttaminen pihakaduksi, tässä jättäisin mielelläni Österbladin tontin Kauppiaskadun varren puisen vanhan liikerakennuksen julkisivultaan säilymään katukuvassa, Alex Nyströmin muutossuunnitelman mukaisena pienine lasiruutuyksityiskohtineen. Sellainen se joiltakin kohdin on nytkin. Tuollaisena kadun varteen voisi kehittää upeaa vapaa-ajan oleskelutilaa koska nykyistä katutilaa saisi parempaan käyttöön pysäköinnin loputtua kadunvarsilla. Matala rakennus jättää avaruutta ja antaa valoa terassielämälle ja vanhan rakennuksen julkisivu pitää katuilmeen entisellään. Se jäisi samanlaiseksi kuin Eerikinkatu Hanskorttelin kohdalla, Antintalon fasadin säilyessä purkamiselta. Rakennuksen kunto on sen verran surkea etten usko lainkaan sen kokonaan tulevan säilytetyksi. Muutenkin se on aikojen kuluessa kokenut useita muutostöitä, alkuperäinen se ei ole.

Dynamon talo Linnankadun varrella on saanut maata täysin hoidotta niin ikään sellaiset 15 vuotta, joka näkyy tietenkin julkisivuissa. Muuten talo on ryhdikäs ja painumaton, sitä ei pidä lähteä lanaamaan vaan kunnostaa hienoksi, johon sillä on vahva potentiaali! Alla panoraama Linnankadun ja Kauppiaskadun kulman talosta, pihalta, vuodelta 2010. Siitä näkee rakennuksen olevan aikas rähjäisen näköinen ja painunut.
Kuva

Tässä Kauppiaskadun puolen julkisivua jossa Alexander Nyströmin julkisivupäivityksen jäljiltä pikkuruudut ikkunoissa ovat jälellä.
Kuva
veka, Ukilainen tykkää tästä
tekijänä Nalle
#86684
Onko molemmat kuvat vuodelta 2010? Olin nimittäin unohtanut Linnankadulla olleen tuollaisia liikkeitä joskus :o
tekijänä James
#86685
Bernheart kirjoitti:Elämme vuotta 2017 ja Turun kaupunki ja Turun Sanomat haluavat hävittää 1800-luvun rakennuskantaa keskustasta. Kuten Turussa aina toitotetaan, kyseessä on "Suomen eurooppalaisin kaupunki". Erikoista, että en tiedä muiden eurooppalaisten kaupunkien olevan noin vihamielisiä omaa rakennusperintöään kohtaan.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/31 ... rakennusta

Tiedän, että Bernheartilta on turha odottaa minkään muunlaista kommenttia, sillä kyseisen nimimerkin Turku-antipatiat ovat jo lähes legendaarista tasoa. Kukaan toinen ei voi tuota uutista yhtä heikolla luetunymmärtämisellä saada ylläolevalla tavalla käsitettyä. Ei toki yllätä, eikä pitäisi välittää tai edes lukea. :roll:

Toisenlainen esimerkki vanhojen rakennusten uudesta elämästä voisi olla vaikka eilinen uutinen keväällä(?) avattavasta uudesta ravintolasta joka sijoittuu vanhaan maaherran makasiiniin. http://www.turkulainen.fi/artikkeli/479 ... -ravintola
Ukilainen tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#86689
Nalle kirjoitti:Onko molemmat kuvat vuodelta 2010? Olin nimittäin unohtanut Linnankadulla olleen tuollaisia liikkeitä joskus :o
Molemmat kuvat ovat samana päivänä otettuja. Liikkeet ovat tiloissa vaihtuneet useampaan kertaankin monissa liiketilossa. Useampi vuosi taitaa mennä ennen kuin tontin kaavoituksesta jotain selviää?
Avatar
tekijänä Bernheart
#86693
James kirjoitti:
Bernheart kirjoitti:Elämme vuotta 2017 ja Turun kaupunki ja Turun Sanomat haluavat hävittää 1800-luvun rakennuskantaa keskustasta. Kuten Turussa aina toitotetaan, kyseessä on "Suomen eurooppalaisin kaupunki". Erikoista, että en tiedä muiden eurooppalaisten kaupunkien olevan noin vihamielisiä omaa rakennusperintöään kohtaan.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/31 ... rakennusta

Tiedän, että Bernheartilta on turha odottaa minkään muunlaista kommenttia, sillä kyseisen nimimerkin Turku-antipatiat ovat jo lähes legendaarista tasoa. Kukaan toinen ei voi tuota uutista yhtä heikolla luetunymmärtämisellä saada ylläolevalla tavalla käsitettyä. Ei toki yllätä, eikä pitäisi välittää tai edes lukea. :roll:

Toisenlainen esimerkki vanhojen rakennusten uudesta elämästä voisi olla vaikka eilinen uutinen keväällä(?) avattavasta uudesta ravintolasta joka sijoittuu vanhaan maaherran makasiiniin. http://www.turkulainen.fi/artikkeli/479 ... -ravintola
Tavallaan olet oikeassa. Kun Turun kaupunki on vähitellen hävittänyt koko historiallisen keskustansa vähintään 60-70% (en tiedä toista kaupunkia Euroopassa, joka olisi tehnyt samaa), on yhden talovanhuksen puolustaminen sinänsä turhaa. Talo on jätetty rapistumaan (vaikka laki vaatii omistajaa pitämään rakennukset kunnossa), sitä ei ole suojeltu huolimatta sen korkeasta iästä ja on katsottu paremmaksi, että ajan hammas tekee työnsä ja talo voidaan purkaa. Saman kohtalon kokevat Bassin talot torin reunalla ja jopa Cafe Noir meinattiin purkaa sekin erään mogulin toimesta.

Kumma juttu, mutta kun Turku ulvoo olevansa sivistyksen kehto ja eurooppalaisin ja ties mitä muuta, niin teot eivät oikein vastaa sanoja, eivätkä ole koskaan vastanneetkaan. Kun katsoo, miten esimerkiksi Tampere otti rohkean päätöksen raitiotiessä ja miten Helsinki on mennyt eteenpäin joukkoliikenteessä, niin Turussa tilanne on tismalleen sama kuin 10 vuotta sitten. Olisi kiva tietää, löytyykö Turusta missään vaiheessa jonkinlaista selkärankaa katsoa itseään peiliin vai jatkuuko "eurooppalaisuudella" ja "sivistyksellä" meuhkaaminen loputtomiin.

Lopuksi erään turkulaisen kunnallispoliitikon pläjäys: http://www.turunkokoomus.fi/uutiset/lau ... lus-blogi/
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#86695
Bernheart kirjoitti:Kun katsoo, miten esimerkiksi Tampere otti rohkean päätöksen raitiotiessä ja miten Helsinki on mennyt eteenpäin joukkoliikenteessä, niin Turussa tilanne on tismalleen sama kuin 10 vuotta sitten.

En tiedä mitä joukkoliikennettä sinä käytät, mutta Turun aleen FÖLI on yksi Suomen parhaista, ellei jopa paras. HSL on tunnetusti lippujärjestelmässä perässä Turkua ja Tamperetta :) (Linkkiä).

Joukkoliikenne on kehittynyt viimeaikoina hyvin, esimerkkinä ykkös linjan vaiheittainen sähköistys kotimaisilla sähköbusseilla. Sähköistystä suunnitellaan muistaakseni jatkettavan seuraavaksi linjoille 32 ja/tai 42. Syksyllä oli Raisiossa myös kokeilussa taxien ja bussien välinen yhtesityö (Linkkiä).

Muita projekteja ovat Förin sähköistys, Kakolanmäen funikulaari ja hieman kunnianhimoisempana ajatuksena ÄlyFöri. Ainiin ja jos olet kuullut Hyperloopista on sitäkin suunniteltu kulkevan testiratana Salosta Kupittaalle.
Kantti, pakolaishallitus tykkää tästä
Avatar
tekijänä Ukilainen
#86697
Jostain syystä nää yleensä muissa kaupungeissa asuvat puutalomarttyyrit ei koskaan ota esiin ainoatakaan positiivista esimerkkiä Turusta.

Mut mitenkä sitä ulkopaikkakuntalaisena osais seurata esim. sitä upeaa muutosta, joka auransillan ja vähätorin välillä on 15 vuodessa tapahtunut vanhojen rakennusten kunnostuksessa ja uusiokäytössä.

Se nyt vaan on niin, että Turussa on edelleen ihan hitosti vanhoja rakennuksia ihan ydinkeskustassakin. Ei kaikki niistä ole säilyttämisen arvoisia vaikka kuinka itkisi. Ei tämä mikään ulkoilmamuseo ole, vaan aika vauhdilla kasvava kaupunki, jossa on mm. jo nyt suomen paras kampus.
TurkuCubed, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Bernheart
#86703
I) Joukkoliikenteen osalta kaikki linkatttu on totta, mutta valitettavasti jo kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen ilmoittautui aikoinaan raitiotien vastustajaksi ja palvelutarjonta ei ole Turussa lisääntynyt.
Turun raitiotiesuunnitelmista ei ole pahemmin kuulunut mitään eikä lähijunaliikenteestäkään ja lukuunottamatta paria poikkeusta, ei raitiotie Turussa saa laajaa julkista kannatusta. Itse veikkaan, että se ei edes toteudu. Ylen raflaavasta uutisesta "Raitiovaunut palaavat Turkuun" on muuten jo vierähtänyt kohta jo yli 7 vuotta. Sinä aikana raidejokeri, kehärata, länsimetro, länsimetron jatke ja Helsingin runkobussilinjasto ovat ottaneet aimo harppauksia puhumattakaan Tampereen raitiotiestä.
http://yle.fi/uutiset/3-6015129 (15.12.2009)

II) Kuten olen tainut aiemmin todeta, ei pelkoa Turun muuttumisesta ulkomuseoksi ole, sillä Suomen eurooppalaisin kaupunki (tai kuten Armas Lahoniittty totesi "ainoa oikea kaupunki") on hyvin eurooppalaisesti ja systemaattisesti hävittänyt yli 100-vuotiasta rakennuskantaansa sumeilematta. Esimerkkinä kauppatorin tuhoaminen tai kymmenet puutalot keskusta-alueella. Turussa käytetään sanaa "korvaaminen" ja yleensä samaan lauseeseen liitetään termi "ulkomuseo" tai "kehitys". Tilalle on tullut 70-80-luvulla nyt jo purkukuntoista tai suorastaan märännyttä (Case Carina-Koti) elementtilaatikkoa. Eli ollos huoleton, purkutalkoot jatkuvat (kuten Rauhankadun puutalo, Turunmaan sairaala, Mustainveljesten kujan puutalo, ....lista jatkuu) . Samalla Suomen vanhimmalla ja eurooppalaisella kaupungilla on hyvin erilainen käsitys kaupunkikuvasta kuin vanhoilla eurooppalaisilla kaupungeilla.

"Seudullinen pikaraitiotie saa Pukkiselta vain katseen silmälasien yli. Kommenttia ei heru."(Turun Sanomat 20.2.2006)
http://www.ts.fi/aihe/1074102378/Kaupun ... en+muualle

Muoks: Jokainen voi nyt miettiä, millä tavalla Turun joukkoliikenteen palvelutarjonta on kehittynyt vuodesta 2006 (11 vuotta!) ja mitä samalla aikavälillä on tapahtunut esimerkiksi pk-seudun joukkoliikenteessä. Turun raitiovaunut ei ole edennyt tuumaakaan.
tekijänä Nalle
#86722
TurkuCubed kirjoitti: En tiedä mitä joukkoliikennettä sinä käytät, mutta Turun aleen FÖLI on yksi Suomen parhaista, ellei jopa paras. HSL on tunnetusti lippujärjestelmässä perässä Turkua ja Tamperetta :) (Linkkiä).

Joukkoliikenne on kehittynyt viimeaikoina hyvin, esimerkkinä ykkös linjan vaiheittainen sähköistys kotimaisilla sähköbusseilla. Sähköistystä suunnitellaan muistaakseni jatkettavan seuraavaksi linjoille 32 ja/tai 42. Syksyllä oli Raisiossa myös kokeilussa taxien ja bussien välinen yhtesityö (Linkkiä).

Muita projekteja ovat Förin sähköistys, Kakolanmäen funikulaari ja hieman kunnianhimoisempana ajatuksena ÄlyFöri. Ainiin ja jos olet kuullut Hyperloopista on sitäkin suunniteltu kulkevan testiratana Salosta Kupittaalle.
Erityisesti lippujärjestelmässä Turku on muuta maata edellä. Kiitos siitä kuuluu järjestelmän toimittajalle, joka on kansainvälisen luokan tekijä, eikä kotimainen puuhastelija. Näen Turun kehityksen tällä saralla erittäin positiivisena ja myös kunnianhimoisena. Ratikkaa ei ehkä saada tämän eikä seuraavan valtuuston aikana, mutta superbussit näen taloudellisesti houkuttelevampana vaihtoehtona ja esiasteena ratikalle. Tuo linjojen 32/42 sähköistys oli vaan silkkaa spekulointia Korten suusta jossain lehtihaastattelussa, ellen ihan väärin muista. Toki potentiaalinen kohde, mutta en näe sitä tapahtuvan ennen uusien runkolinjojen voimaantulemista 2020. Mutta se on varmaa, että uudistukset joukkoliienteessä tuovat uutta rakentamista reittien varrelle.
tekijänä paavali
#86744
Onko funikulaarista muuten kuulunut mitään? Tarkoitus oli Tall Ship Racesiin mennessä olla valmista, vaikka tuskinpa tulee tapahtumaan.
Avatar
tekijänä Kantti
#86745
Eipä ole missään näkynyt pienintäkään tietoa funikulaarista. Luulen, että tilauspapereita fiilaillaan par aikaa? Vehkeen toimitusaikataulusta pitäis päästä varmuuteen nopeasti, silti valmistuminen Tall Shippiin näyttää toivottomalta.
tekijänä kilonet
#86749
JaniAntti kirjoitti:Kannattaako Turun Fabriikista (logomon alue) ostaa asunto, säilyykö arvo?
No ihan varmaan säilyy ja nousee vaan..
  • 1
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 286