Ns. Itäharjun kolmiossa on valmistumassa ensimmäinen iso asemakaava. Kaavassa Voimakatu muodostuu kohtalaisen vehreäksi bulevardimaiseksi joukkoliikennekaduksi, jonka keskipisteenä on tietysti raitsikka. Kaupunki on kuitenkin mielestäni tekemässä olennaista virhettä raitsikan suunnittelussa velvoittamalla suunnitelmat tehtäväksi niin, että kaikki kadut millä raitsikka voi kulkea, pitää voida ajaa myös sähkölinja-autoilla. Tämä vaatimus taisi tulla SDP:n ikivaltuutettu Jarmo Rosenlöfiltä aikanaan, jos en ihan väärin muista. Linja-autojen ajattaminen raitsikan kanssa samoilla reiteillä haittaa ja hidastaa erityisesti raitsikan kulkua, jolloin idea ''pikaraitiotiestä'' jonka tarvitsee pysähtyä matkansa aikana vain pysäkeillä, on kovin vaikea toteuttaa. Lisäksi bussien vetäminen samoille reiteille rajaa automaattisesti ulos kaikki viihtyisät viherkaistat raitsikan reitillä (joita mm. Tampereella on Sammonkadulla) ja pakottaa asfaltoimaan koko matkan. Itäharjun Voimakatu käytännössä täysin uutena katuna, olisi ollut täydellinen paikka toteuttaa viherkaistaa pitkältä matkalta.
Noh takaisin itse asemakaavaan. Kaava koostuu lähinnä vaihtelevasti 4-8 kerroksisista rakennuksista, joita on liitetty toisiinsa 1-2 kerroksisilla osilla. Lisäksi Prisman kylkeen on merkattu ''maamerkiksi'' yksi 12-kerroksinen ''torni''. Kun ottaa huomioon miten lähellä keskustaa ollaan ja että alueen selkärangan muodostaa raitsikkalinja, on tämä kaava mielestäni turhan konservatiivinen. Itäharju-Kupittaa alueen piti olla korkeamman rakentamisen aluetta, ja ehkä sitäkin myöhemmin muissa kaavoissa saadaan, mutta vain yksi 12 kerroksen rakennus näin isossa kaavassa in mielestäni aika heikko suoritus. Lisäksi olisin toivonut näkeväni enemmän kunnon umpikorttelimaista rakennetta, kun nytkin kaavassa rakennukset on eroteltu toisistaan matalammilla osilla ja osa rakennuksista on sijoitettu tontilleen poikittain. Ennemmin olisin toivonut jälleen Pihlajaniemessä toteutettua ideaa moni-ilmeisestä ja todellisesta umpikorttelirakenteesta. Toki nyt ollaan vasta luonnosvaiheessa, joten asiat voivat vielä jossain määrin muuttua.
Ja jotta nyt ei jäätäisi aivan negariivisesksi niin, pidän kyllä siitä että kaavaan on osoitettu paljon istutuksia ja että Voimakadusta on tosiaan tehty puuriveineen bulevardimainen ja kadun varressa sijaitseviin kivijalkoihin on osoitettu myymälätilaa. Lisäksi rakennusten asettelu kuitenkin nojaa enemmän korttelirakenteeseen, eikä varsinaisia pistetaloja ole.
Asemakaava kaavahaussa:
https://www.turku.fi/kaavoitus/itaharju ... u-588-2020
Kaavaluonnos kaupunkiympäristölautakunnan esityslistalla:
https://ah.turku.fi/kylk/2021/0615016l/4405210.htm