Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä pakolaishallitus
#102689
TurkuCubed kirjoitti: 11.06.21 11:36 Ns. Itäharjun kolmiossa on valmistumassa ensimmäinen iso asemakaava. Kaavassa Voimakatu muodostuu kohtalaisen vehreäksi bulevardimaiseksi joukkoliikennekaduksi, jonka keskipisteenä on tietysti raitsikka. Kaupunki on kuitenkin mielestäni tekemässä olennaista virhettä raitsikan suunnittelussa velvoittamalla suunnitelmat tehtäväksi niin, että kaikki kadut millä raitsikka voi kulkea, pitää voida ajaa myös sähkölinja-autoilla. Tämä vaatimus taisi tulla SDP:n ikivaltuutettu Jarmo Rosenlöfiltä aikanaan, jos en ihan väärin muista. Linja-autojen ajattaminen raitsikan kanssa samoilla reiteillä haittaa ja hidastaa erityisesti raitsikan kulkua, jolloin idea ''pikaraitiotiestä'' jonka tarvitsee pysähtyä matkansa aikana vain pysäkeillä, on kovin vaikea toteuttaa. Lisäksi bussien vetäminen samoille reiteille rajaa automaattisesti ulos kaikki viihtyisät viherkaistat raitsikan reitillä (joita mm. Tampereella on Sammonkadulla) ja pakottaa asfaltoimaan koko matkan. Itäharjun Voimakatu käytännössä täysin uutena katuna, olisi ollut täydellinen paikka toteuttaa viherkaistaa pitkältä matkalta.

Noh takaisin itse asemakaavaan. Kaava koostuu lähinnä vaihtelevasti 4-8 kerroksisista rakennuksista, joita on liitetty toisiinsa 1-2 kerroksisilla osilla. Lisäksi Prisman kylkeen on merkattu ''maamerkiksi'' yksi 12-kerroksinen ''torni''. Kun ottaa huomioon miten lähellä keskustaa ollaan ja että alueen selkärangan muodostaa raitsikkalinja, on tämä kaava mielestäni turhan konservatiivinen. Itäharju-Kupittaa alueen piti olla korkeamman rakentamisen aluetta, ja ehkä sitäkin myöhemmin muissa kaavoissa saadaan, mutta vain yksi 12 kerroksen rakennus näin isossa kaavassa in mielestäni aika heikko suoritus. Lisäksi olisin toivonut näkeväni enemmän kunnon umpikorttelimaista rakennetta, kun nytkin kaavassa rakennukset on eroteltu toisistaan matalammilla osilla ja osa rakennuksista on sijoitettu tontilleen poikittain. Ennemmin olisin toivonut jälleen Pihlajaniemessä toteutettua ideaa moni-ilmeisestä ja todellisesta umpikorttelirakenteesta. Toki nyt ollaan vasta luonnosvaiheessa, joten asiat voivat vielä jossain määrin muuttua.
Ja jotta nyt ei jäätäisi aivan negariivisesksi niin, pidän kyllä siitä että kaavaan on osoitettu paljon istutuksia ja että Voimakadusta on tosiaan tehty puuriveineen bulevardimainen ja kadun varressa sijaitseviin kivijalkoihin on osoitettu myymälätilaa. Lisäksi rakennusten asettelu kuitenkin nojaa enemmän korttelirakenteeseen, eikä varsinaisia pistetaloja ole.

Asemakaava kaavahaussa: https://www.turku.fi/kaavoitus/itaharju ... u-588-2020
Kaavaluonnos kaupunkiympäristölautakunnan esityslistalla: https://ah.turku.fi/kylk/2021/0615016l/4405210.htm

Kuva
Kuva
Tulee tuolla alueella pyörittyä säännöllisesti, ja tuo alue on aika epäkiitollinen suunnittelukohde. Kalevantiellä tulee varmasti jatkossakin olemaan suhteellisen runsaasti liikennettä, ja Voimakadun länsi-, ja eteläpuoli tulee pitkään olemaan pelkkää tehdashallia ja muutenkin hyvin ankeaa ja epäviihtyisää ympäristöä vielä tämän projektin valmistuttuakin.

Helsingintie ja rautatie katkaisee tuon alueen täysin Kupittaasta saati ruutukaavakeskustasta, joten umpikorttelit vähillä viheralueilla olisi tuossa kohdin ollut täysin väärä ratkaisu. Kuorma-autoliikennettä tuolla alueella on paljon, alueen yritystoiminnan takia, ja kaduista olisi hyvin vaikea saada mukavaa hengailutilaa. Tuollainen puolilähiö-puolikaupunkisuunnitelma sopii minusta tuolle alueelle kuin nyrkki silmään, ja suurilla vehreillä ja valoisilla sisäpihoilla on minusta ainoa tapa saada asumisympäristö miellyttäväksi tuolla paikalla tässä ajassa. Lapsiperheille varmasti loistava alue muuttaa; pöhinäskootterilla pääsee keskustaan ja kävellen Prismaan. Mutta ei kuitenkaan asu ihan ydinkeskustassa spurgujen, hipstereiden, boheemien, kriminaalien ja muun epäilyttävän aineksen keskuudessa (kieli poskessa sanottu tämä viimeinen virke).

Tornit laittaisin lähemmäs Helsingintietä etelään, tien molemmin puolin.
tekijänä hmikko
#102797
Parkkitalon työmaa Kupittaalla on käynnistynyt. Kovasti näköjään tarvitaan paalutusta. Kännykkäräpsy viime perjantailta.

Kuva
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä maitokahvi
#102798
Paalutusta tarvitaan, kun painavia liikkuvia esineitä tulee yhdeksään kerrokseen. Muuten käy pannukakku. Toivottavasti käytetään hyvää betonia ja valut tehdään ammattitaidolla.
tekijänä hmikko
#102799
^ Juu, on tuossa naapuritkin paalutettu, vaikka eivät parkkitaloja olekaan. Turulle tyypillisesti kallion pinnanmuodot ovat sellaiset, että kivenheiton päässä Kupittaan vanhan aseman kohdalla nykyinen rata kulkee kallioleikkauksessa, mutta heti vieressä ollaan savikerroksen päällä. Takavuosina kun Turussa paalutettiin paljon vanhoja kerrostaloja jälkikäteen, monessakin tapauksessa talon ikkunoista näkyi avokalliota, mutta talo oli silti vajoamassa saveen.
tekijänä James
#102802
hmikko kirjoitti: 30.08.21 21:55 Parkkitalon työmaa Kupittaalla on käynnistynyt. Kovasti näköjään tarvitaan paalutusta. Kännykkäräpsy viime perjantailta.
Kupittaalla näytti olevan alkamassa pikkuhiljaa myös Kupittaan vanhan aseman parkkipaikan työmaa. Puita sekä puskia oli jo parturoitu parkkipaikan ympäriltä ja paikalle oli tuotu työmaa-aitoja sekä kaivinkone.
tekijänä jfo
#102814
Turussa menossa vanhoja liike- ja toimistorakennuksia purkuun. Näin korona-aikana ja muutenkaan toimitilat eivät liene olleet kovassa huudossa ja tilalle tuutataan sitten keskusta-asumisen monokulttuuria. Tässä pientä koontia, purettavien rakennusten kuvat Google Mapsista:

Aninkaistenkatu 8 (Kiinteistö Oy Turun Matintalo)

Kuva

Kaupunkiympäristölautakunnan poikkeamispäätös 17.4.2018: 8-kerroksinen talo, jonka pohjakerrokseen tulee liiketiloja.
Vireillä oleva asemakaava

Jutusta uutisoinut Aamuset ja Turun Sanomat (maksumuurin takana). Talo on kärsinyt sisäilmaongelmista ja Verohallinto muutti talosta DataCityyn jo 2013.

Foorumilla puhuttiin rakennuksesta 2013 tällaisin sanankääntein:
Darre kirjoitti: 11.05.13 16:06
Ukilainen kirjoitti:Tuo on kyllä yksi Turun brutaaleimmista rakennuksista, en oikein tiedä miten suhtautua purkamiseen. Koko Aninkaistenkadun ilme tulee vaihtumaan jos tuo häviää katukuvasta.
Itse en pidä Matintaloa mitenkään brutaalina esimerkkinä. Se on oman aikansa "laaturakentamista", siis ainakin ulkoisesti. Toki ajalle uskollisena se mätänee pystyyn. Toivottavasti tilalle tulee jotain yhtä urbaania ja umpikorttelirakennetta kunniottavaa rakentamista. Itse purkaisin myös sen viereisen talon ja linjaisin sen kadun tasaisesti rakennusrintamalla. Toi yksikerroksinen liiketila joutaa mennä samalla.
Yliopistonkatu 30 (Turun kaupungin hyvinvointitoimialan hallinto)

Kuva

Kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtajan päätös sisällyttää Yliopistonkatu 30 kaavoitusohjelmaan
Kaavoituksen esiselvitys: sisältää pienen kuvan Sigge Arkkitehdit Oy:n suunnitelmasta.

Jutusta uutisoinut Aamuset ja Yle Turku.

Oma mielipiteeni on, että Yliopistonkatu 30 on yllättävän laadukkaan näköinen. En löytänyt tietoa arkkitehdista tai rakennusvuodesta, mutta olen aina mielessäni assosioinut sen nyökkäilevän pystyaiheillaan Aarne Ehojoen Kivikukkaron (1975) ja kaakelipinnallaan Kelan toimitalon (1971) suuntaan sekä myös SOK:n arkkitehdin Pauli Lehtisen suunnittelemaan, nyttemmin tietysti purettuun, Hamburger Börsin (1979) rakennukseen. Noh, näistä kolmesta Kivikukkaro oli varmaan arkkitehtonisesti laadukkain rakennus, mutta silti hieman harmittaa tällaisen kerrostuman supistuminen.

Kellonsoittajan koulutalo / Kauppaoppilaitos (Kellonsoittajankatu 9-11)

Kuva

Aamuset-lehden uutisen mukaan paikalle on tulossa Auratum Asunnot Turku Oy:n uudisrakennus johon tulee 160 asuntoa. Ilmeisesti rakennusta ollaan toteuttamassa Arkkitehtitoimisto Haroma & Partners Oy:n suunnitelman pohjalta.
Asemakaavamuutoksen selostus.

Talo on toiminut viime vuosina ilmeisesti väistötiloina kaupungin eri toimijoille ja kärsinyt FCG:n selvityksen mukaan sisäilmaongelmista. (lyhyemmin sama asia Turun kaupungin tiedotteessa).
TurkuCubed, hmikko, Kantti ja 1 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269