Sivu 5/5

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 19.08.19 21:37
Kirjoittaja TurkuCubed

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 07.09.19 10:42
Kirjoittaja TurkuCubed
Saaristomaisema pitää pintansa – Ratapihan suunnitelmien tiellä on silti vielä kysymysmerkkejä

Kuva

--

Suunnitelmaa on hiottu vuoden päivät, ja syksyn aikana alueesta on tarkoitus tehdä asemakaavaesitys. TRK:n projektijohtaja Ilkka Kilpimaa ja Luoto-esityksen pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen vakuuttavat, että idea saaristomaisemasta on edelleen hengissä.

– Ei ole löytynyt syitä, miksi sitä ei tehtäisi, Kilpimaa sanoo.

– Areenan ja sitä ympäröivän hotellin kokonaisuus on rakenteeltaan hiukan yksinkertaistunut, mutta saaristomaisema on edelleen mukana, Silvennoinen kertoo.

Luoto-esityksen muutkin elementit pitävät yhä kutinsa.

– Jos joku vertaa nykysuunnitelmia tuohon esitykseen, ensi vilkaisulla ei huomaa eroa, Kilpimaa väittää.

--

Luoto-esitys sisälsi 70 000 kerrosalaneliötä asuinrakentamista. Nyt pohditaan, voiko määrän laskea 50 000 neliöön.

– Edelleen puhutaan kymmenestä talosta. Ne saattavat kuitenkin hoikentua, Turun kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti sanoo.

Silvennoinen kertoo, että suunnittelijoilla on kova paine siirtää suunnitellut autopaikat maan alta päälle, jotta autoja ei tarvitsisi ajaa pohjaveden alle.

--

Jos kaikki sujuu jouhevasti, Turun valtuusto hyväksyy Ratapihan asemakaavan keväällä 2020. Siten rakentamaan voitaisiin päästä jo ensi vuoden aikana. Tosin kaavavalitukset aiheuttaisivat lykkäyksen. Kilpimaan mukaan hankkeen taakse kerättävät sijoittajat odottavat kaavoituksen olevan täysin selvää ennen aloitusta.

Vielä vuosi sitten toivottiin, että vuoden 2022 MM-jääkiekkoa voitaisiin pelata Aura Gardenissa. Nyt toive alkaa hiipua.

– Kevät 2022 ei ole realistinen valmistumisaikataulu. Puhutaan kuitenkin vuodesta 2022 tai 2023. Riippuu, miten Ratapihan nykyisiä toimintoja saadaan sivuun, Kilpimaa pohtii.

--

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... ysmerkkeja

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 07.09.19 16:47
Kirjoittaja Tande
Toivottavasti "autopaikat maan päällä" tarkoittaa parkkitaloa, eikä kenttiä. Kerrosneliöistä karsiminen on luonnollisesti massiivisen urbanismin fanina pettymys, mutta mikäli tämä on ratkaiseva tekijä hankkeen toteutumisen kannalta, niin siitä vaan. Mitään Leinelää ei tässäkään tapauksessa ole tulossa.

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 07.09.19 18:04
Kirjoittaja hmikko
^ Sattumoisin Leinelässä juurikin muutettiin parkkipaikat luolasta parkkitaloon suunnittelun edetessä. Mutta juu, Turun ratapiha on keskustan ruutukaava-alueen kyljessä. Sijainnin puolesta siitä ei Leinelää saa mitenkään.

Olettaisin, että kyse on parkkitalosta. Ainakaan suunnitelmista tähän mennessä esitetyissä kuvissa ei ole tilaa maan pinnalla parkkeeraamiseen.

Omaan silmääni osui lause "areenan ja sitä ympäröivän hotellin kokonaisuus on rakenteeltaan hiukan yksinkertaistunut". Halpuutus ja parkkitalo eivät varsinaisesti kuulosta lupaavalta.

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 07.09.19 20:47
Kirjoittaja tblade
hmikko kirjoitti:Omaan silmääni osui lause "areenan ja sitä ympäröivän hotellin kokonaisuus on rakenteeltaan hiukan yksinkertaistunut". Halpuutus ja parkkitalo eivät varsinaisesti kuulosta lupaavalta.
Kieltämättä tuo hieman särähti itsellekin. Toisaalta kyseessä voi myös olla se, että matkalla havainnekuvista todellisuuteen on jouduttu olemaan realistisempia sen suhteen, mitä kyetään rakentamaan ja mikä on utopiaa. Tulee mieleen tuo Logomon silta tästä esimerkkinä.

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 08.09.19 21:54
Kirjoittaja Kantti
Tämä maininta kokonaisuuden yksinkertaistamisesta toi pientä epävarmuuden vibaa myös oman puseron sisälle. Kovin montaa kertaa ei "kokoinaisuutta" voida yksinkertaistaa ilman, ettei "kokonaisuus" ala muistuttamaan jotakin muuta kuin mitä suunnitelmissa ja havainnekuvissa oli. Ehkei vielä ole aihetta huolestua?

Parkkijuttu kaipaisi selventämistä.

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 08.09.19 22:28
Kirjoittaja hmikko
Kantti kirjoitti: 08.09.19 21:54 Parkkijuttu kaipaisi selventämistä.
Jos nyt veikkalemaan rupean, niin yhdistelmä parkkiluolasta luopuminen ja asuntokerrosneliöiden vähentäminen kuulostaa siltä, että parkkinormi rajoittaa rakentamisen määrää. Ts. luolaan voi sijoittaa parkkipaikkoja ilman, että ne pilaavat suunnitelman. Jos ei ole varaa luolaan, niin pitää sijoittaa pinnalle, jolloin parkkipaikkoja mahtuu vähemmän, ellei haluta pilata kokonaisuutta. Ja vähemmän parkkipaikkoja tarkoittaa vähemmän asuinkerrosneliöitä, normin mukaan. Oletan siis, että kysyntä ei tuolla paikalla rajoita asuntojen rakentamista, kun mainituista määristä puhutaan.

Re: Turun ratapihan elämyskeskus

Lähetetty: 09.09.19 22:59
Kirjoittaja Tande
Turussa ei ole taidettu vielä ehdottaakkaan parkkinormin keventämistä, saati markkinaehtoiseen pysäköintiin siirtymistä? Yhtään en ole asiaan perehtynyt, mutten ihmettelisi jos tässä oltaisiin Helsinkiä ~vuosikymmen perässä.