Sivu 5/6

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 15.04.18 17:03
Kirjoittaja arkkinikkari
Tuo on ihan suoraan geometrisesti optimoitu ratkaisu tämänhetkisiin rakennusmääräyksiin.

Tuohon kahden lamellin väliin mahtuu juuri sopivasti 17 metriä leveä, ohjeiden mukaan mitoitettu kaksipuolinen pysäköintikampa, ja 17 metriä riittää juuri täyttämään valokulmavaatimuksen viisikerroksiselle vakioelementeistä tehdylle kerrostalolle. Viisikerroksisella, vakiolevyisellä 12 metrisellä runkosyvyydellä jokaista 2,5 metriä leveää autopaikkaa kohden saadaan 12x5x2,5 = 150 neliötä bruttoalaa, joka on aika lähellä tyypillistä kaupunkiseutujen pysäköintinormia. Tarkempi täsmäyttäminen pysäköintinormiin voidaan tehdä runkosyvyyttä säätämällä.

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 15.04.18 20:44
Kirjoittaja hmikko
^ Tämmöistä se on, innovatiivinen asuntorakentaminen arkkitehtuuristaan tunnetussa osaamisyhteiskunnassa, tjsp. Mutu-tuntumalta sanoisin, että Turun Kalevantiellä valmistumassa oleva lamellisatsi on tiuhemmassa kuin tuo mainittu 17 m, jopa niin tiuhassa, että ihmettelin, miten semmoiselle on saanut luvan. Naapurin parvekkeelle näyttäis olevan melkoisen hyvät näköalat. Asuintalojen vieressä on joku vuosi sitten valmistunut parkkitalo, millä saatta olla jotain tekemistä parkkinormivaatimusten kanssa, tai sitten ei. Parkkitalo ymmärtääkseni tehtiin alueen työpaikkojen tarpeisiin (If-vakuutusyhtion konttori, teknologiakeskus ja TYKS).

Voisin yrittää ottaa Kalevantien rakennelmasta kuvan joku päivä (lue: kirjoitin lauseen siinä toivossa, että se saa Kantin pistämään kuvan ehtymättömästä arkistostaan).

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 17.04.18 20:51
Kirjoittaja Kantti
hmikko kirjoitti:Voisin yrittää ottaa Kalevantien rakennelmasta kuvan joku päivä (lue: kirjoitin lauseen siinä toivossa, että se saa Kantin pistämään kuvan ehtymättömästä arkistostaan).
Njooo, vuoden takainen kuva pahasti keskeneräisestä projektista on. Tästä voi nähdä, että silmämääräisesti samoilla etäisyyksillä toisistaan rakennukset ovat, verrattuna Fabriikin taloihin. Autokin edessä sopivasti mittakaavana!
Kuva

Samaten Kakolassa.
Kuva

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 01.07.18 14:47
Kirjoittaja TurkuCubed
Fabriikissa toinen rakennus alkaa ainakin ulkoa olemaan lähellä valmistumista ja kolmas on alkanut myös nousemaan
KuvaP1010756 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP1010757 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaP1010759 by TurkuCubed, on Flickr
Olisi tähän parkkipaikalle sopinut muutama puu istuttaa, elävöittämään aluetta
KuvaP1010762 by TurkuCubed, on Flickr

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 01.07.18 17:13
Kirjoittaja Kantti
Tästä en pyöräillyt tänään ohitse! :D Kävin eilen paseeraamassa alueella.
Kuva

Ylärakennelma alkaa olla jo sopivsti ruosteessa.
Kuva

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 06.11.18 21:58
Kirjoittaja Kantti
Aninkaistensiltaa (Pohjolansilta) ylittäessäni ikuistin näkymän ratapihalle ja Fabriikin projektialueelle, jossa kolmas rakennus on kohoamassa. Myöhemmin, tältä suunntalta katsoen, tulee näkymää muokkaamaan Ratapihan elämyskeskuksen Luoto -projekti joka kohoaa saarena taustalla olevien punatiilikerrostalojen ja keskellä kuvaa olevan ruosteisen Logomon väliin.
Kuva

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 29.03.19 00:23
Kirjoittaja Kantti
Käväsin keskiviikkona vähän kävelemässä alueella. Näytti melko hyvältä.

Neljäs rakennus.
Kuva

Parvekkeen oviaukolla kerros nousuun.
Kuva

Rakennusryhmän seinälinjauksen taittekohta.
Kuva

Kuva

Ratapihan puoli. Hiljakkoin valmistunut talo lähinnä vasemmalla.
Kuva

Kuva

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 09.07.19 01:51
Kirjoittaja James
Nopeasti näitä on kyllä valmistunut kun vauhtiin pääsivät, vaikka ketjun alkupuolella tuskailtiin ensimmäisen talon kohdalla valmistumisen kestämistä (ja siltä se kyllä silloin tuntuikin). Joulukuussa pitäisi ilmeisesti olla valmis tuon neljännen ja tällä viikolla ovat ymmärtääkseni myöntämässä rakennuslupaa jo viidennellekin eli Femmalle. Kuusihan kokonaisuudessaan tuohon riviin taloja taisi olla tulossa jos oikein muistan, joten montaa vuotta ei taida enää mennä että ensimmäinen vaihe Fabriikin rakentamisessa on jo valmis. :smt023

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 09.07.19 12:45
Kirjoittaja arkkinikkari
Aika hämmentävä tuo kadun ylle kurottava musta mitättömän pienillä ikkunoilla varustettu tuutti... Onko tossa kaavassa joku vaatimus ulokkeesta, ja tämä on grynderin toteama halvin tapa toteuttaa määräys?

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 09.07.19 14:19
Kirjoittaja hmikko
Tuo musta muuri on aivan hirviä. Se näkyy myös junan ikkunasta koko leveydeltään päärautatieasemalle tultaessa. Tässä on nyt mun mielestä mennyt ratapihaa vastaan suojautuminen ainakin julkisivun ilmeen tasolla vahvasti överiksi. Toki junat aiheuttavat melua ja tärinää, mutta muuri näyttää suunnilleen siltä, että ampuma-aukkojen takana on konekiväärit. Kalevantien vastaavaan muuriin uusien lamellitalojen välillä tehtiin lasisia osia, jolloin umpinaisuus ei ole ihan täydellinen, ja materiaalitkin ovat tiiltä ja rappausta, ei mustaa laattaa.

Arkkinikkarille, tuosta siis käsittääkseni ei tule läpiajettavaa katua, vaan lähinnä Logomoon ja asuntaloille johtava pussikatu ja parkkipaikka, jotka sijaitsevat ratapihaa vasten.

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 09.07.19 16:34
Kirjoittaja Ruutukaava
Mieleeni tulee jokin iso peltomarketti tuosta. Siitä tulikin mieleeni, saisikohan tuohon jotain isompaa kauppaa soviteltua, vai onko siinä pihakannen alla ollenkaan tilaa?

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 09.07.19 18:20
Kirjoittaja Xerdoz
Nykyisin suomessa vangitaan ihmiset katutiloihin rakentamalla muureja, sillä nähtävästi miellyttävän kaupunkiympäristön rakentaminen on kiellettyä.

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 09.07.19 19:13
Kirjoittaja JaniAntti
https://www.yit.fi/asunnot/turku/fabrii ... in-festivo

Vapaat asunnot: 44/76
Asuntokoot: 21 - 82 m²
Arvioitu valmistuminen 19.12.2019

Ei ole oikein myyntimenestys ainakaan ollut. Mini asuntoja kans myymättä.
Onhan tämä alue melko bulkki tuotantoa kyllä.

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 10.07.19 00:39
Kirjoittaja James
JaniAntti kirjoitti: 09.07.19 19:13 https://www.yit.fi/asunnot/turku/fabrii ... in-festivo

Vapaat asunnot: 44/76
Asuntokoot: 21 - 82 m²
Arvioitu valmistuminen 19.12.2019

Ei ole oikein myyntimenestys ainakaan ollut. Mini asuntoja kans myymättä.
Onhan tämä alue melko bulkki tuotantoa kyllä.
Täytyy nyt ottaa kuitenkin huomioon, että siinä on valmistunut useampi talo ja paljon asuntoja lyhyen ajanjakson aikana, jolla saattaa olla vaikutusta myyntinopeuteen. Jotain kuitenkin kertoo, että seuraavaa vaikuttaisi pukkaavan suhteellisen nopeallakin aikataululla. Ja alueesta sekä bulkkituotannosta en lähtisi vielä huutelemaan, kun koko alueen rakentaminen on suhteellisen alkutekijöissään vasta ja muutenkin ympäristö voi tulevina vuosina muokkautua vahvastikin esimerkiksi ratapihan sekä matkakeskus-suunnitelmien myötä.

Eihän tuo musta muuri mikään kaunistus ole ja olisin itsekin toivonut siihen jollain tavalla parempaa toteutusta. Täytyy kuitenkin muistaa, että itse alue rakentuu kuitenkin näiden talojen taakse.

Re: Fabriikki - ratapiha-alue

Lähetetty: 13.07.19 11:50
Kirjoittaja Kantti
En muista kaavoituksessa nähneeni mitään erillistä vaatimusta ratapihanpuoleisen päädyn ulokkeelle, eiköhän se liene suunnnittelijan arkkitehtooninen elementti talossa? Itse olen iloinen rakennusten keskinäisistä erilaisuuksista ja erityispiirteistä nykyisessä rakentamisessa, melkoisen samaa sabluunaa käytetään turhan monissa kohteissa. Erilaisuus luo kiinnostavuutta kaupunkimaisemaan. Muurimaista vangitsevuutta en tuolla tunnista, edessä on koko leveä ratapihan alue joka avautuu valoisana etelään. Miksi ikkunat tällä puolella josta valo vahvimmin tulee ovat pienet, tätä voi tietenkin miettiä? Näköaloja aprikoidessa, kyllä ratapihakin ja sen takana nouseva kaupunkimaisema, voivat olla kiinnostavia. Minusta ainakin ovat!

Alatasolla, tumman seinämän takana on tietenkin asukaspysäköinti ja pihakansi päällä. Tumman ja punaisesta tiilestä rakentuvan värimaailman näkisin liittyvän ratapihan entiseen höyryveturiajan historiaan, johon valituilla väreillä ja materiaaleilla (punatiili/mustat veturit ja junat, noki ja hiiili) viitataan. Fabriikin alueen muista selvästi erottuvan ilmeen näen pelkästään positiivisena omaa paikallisuutta luovana valintana.