Kopioidaanpas tämä Fabriikin alueen alkuaikojen postaus Turun projekteista tänne jonne se kuuluu. Tämä olisi pitänyt olla aloituspostaus!
Kaupunginhallitus on päättänyt kokouksessaan 18.8.2014 ehdottaa kaupungivaltuustolle VR Konepaja-alueen asemakaavamuutoksen hyväksymistä. Alueesta pidettiin arkkitehtikilpailu jossa voitto jaettiin kahden ehdotuksen kesken, CEJ Arkkitehdit Oy:n Apaja ja Arkkitehdit NRT Oy:n Arboria.
VR Konepaja-alueen lähtötilanne.
CEJ Arkkitehdit Oy:n ehdotus Apaja.
Arkkitehdit NRT Oy:n ehdotus Arboria.
Näistä voittaneista ehdotuksista on tehty synteesi jossa Arboriasta on otettu Köydenpunojankadun viereinen osa ja Apajasta Ratapihan puoleinen osa.
Lopputuloksena tämä.
Kuva on melko pieni, tämä voi olla parempi.
NRT Oy:n käärmetaloehdotus on hieno ja omaperäinen! Rakennus ei miltään osin ole erityisen korkea, kuitenkin sen mataloittamisesta on perinteisesti keskusteltu, jonka seurauksena toista - kuvassa oikeaa - päätyä on madallettu. Vastapainoksi välittömästi mataloitetun osan jälkeen talo on saanut kerroksen korotuksen pienelle pätkälle. Edokkaista siis keskimmäinen on valittu toteutettavaksi malliksi!
Asemakaavan merkittävä osa on myös Köydenpunojankadun muutos, jossa katua siirretään ratapihaan päin ja nykyinen kulku Pohjolan puutaloalueen läpi estetään. Katu kääntyy puutaloalueen edestä kohden ratapihaa nykyiselle Paratiisintielle. Tämä edellyttää katu- ja liikennejärjestelyjä Satakunnantielle tultaessa. Kaavoituksessa on myös kevyen liikenteen silta Brahenkadulta yli ratapihan. Tässä kaava-alue vähän isompana.
http://www05.turku.fi/ah/kh/2014/081801 ... 228698.pdf
Asemakaavan perusteellinen selostus kokonaisuudessaan.
http://www05.turku.fi/ah/kh/2014/081801 ... 225453.pdf
Alueen rakentamisen on arvioitu kestävän 10-15 vuotta.