Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä kaheja
#89349
Tässä suunnitelmassa on niin paljon hyvää, että olen aistinut lähinnä positiivista vastaanottoa suunnitelmille. Epäilijöitä tietysti riittää, mutta se on selvä näin suurelle projektille. Ensimmäiset kuvat ovat toki vasta havainnekuvia ja on vaikea arvioida miten esimerkiksi mainittu sisähuvipuisto tuonne sijoittuu.

Positiivisia asioita:
  • Rakennetaan alueelle, joka on pääasiassa tyhjänä.
    Uusi areena loistavalle paikalle
    Suuri matkailukohde lapsiperheille (puuttuu Turusta)
    Tukee nykyistä keskustaa, kävelymatka tapahtumista
    Tukee Logomoa
    Torni sopivassa paikassa (kaupungin korkean rakentamisen selvitys ei tosin tue paikkaa)
    Vanha veturihalli piirretty uuteen käyttöön (onkohan ainoa säilyttämisen arvoinen rakennus alueella?)
    Tukeutuu loistavasti julkiseen liikenteeseen ja edistää matkakeskuksenkin tuloa
    Tukee lähi- ja kaukoliikenteen kehittämistä
    Tukee raitiotien kehittämistä, niin ensimmäinen vaihe kuin Linnakaupungin haarakin kävelyetäisyydellä
Lisäksi merkittävänä tekijänä kaupunkilaisten suhtautumiseen on se, että taustalla on henkilöitä positiivisella imagolla.

Negatiivisina tekijöinä tässä on lähinnä Turkuhallin kohtalo ja väistämätön autoliikenteen ruuhkautuminen. Turkuhallikin ehtii täyttämään joka tapauksessa 30 vuotta ennen tämän projektin valmistumista ja on tavallaan tehtävänsä hoitanut. Ja sen varalle olikin jo jotain suunnitelmia. Välittömän lähialueen asukkaillakin saattaa olla sanansa sanottavana, mutta mielestäni nyt jo havainnekuvissa rakennukset on sijoitettu hyvin järkevästi nykyrakennuksiin nähden.
Avatar
tekijänä Kantti
#90828
Fabriikin ensimmäinen talo alkaa näyttää valmiimmalta ja katukin on jo rakennettu Aninkaisten sillan alta Logomon eteen.
Rakennusta vastapäätä, kadun toiselle puolelle, on tehty iso pyöräkatos joka kiiltää uutuuttaan.
Kuva

Kuva

Rakennuksesta on tulossa omasta mielestä komea ja hyvän näköinen omanlaisensa talo!
Kuva

Logomon rakennuksen sisään johtavat raiteet, entinen oviaukko on nyt iso peililasi-ikkuna. Ikkunaan heijastuvasta peilikuvasta huomaa rakennuksen katolle tehdyn erillisen penthouse-osan seinäverhoilun olevan corten terästä.
Kuva

Rakennuksessa näyttäisi olevan osittain tiilistä muurattua seinää. Tiiltä seinässä onkin, se on kuitenkin erillisiin kiinnitteisiin ripustettua kasettimaista noin 2 cm vahvuista elementtiä. Aitoa tiiltä kyllä ja siten tyylikästä aitoa tavaraa!
Kuva

Kuva

Kuva

Tämän rakennuksen viereen on jo toinen tulossa. Yllättävän pitkään ensimmäisen rakennuksen valmistuminen on kestänyt.

Korjattu kuvalinkit.
Viimeksi muokannut Kantti, 14.04.18 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TurkuCubed, Tlahti, Ruutukaava tykkää tästä
tekijänä Luukie
#90840
Hienoa rakentamista, mutta jos miettii vaikka Kupittaanpuistoa tai Telakkarantaa niin luultavasti samaan tahtiin talot nousevat. Telakkarantaa vielä rakennetaan, Kupittaanpuisto nousi tosi hitaasti. Nyt alkavat ne vaiheet kun aletaan päättää tuleeko tänne korkeaa rakentamista. Ilman tuota niin nousevat hitaasti koska ovat kuitenkin kaukana keskustasta. Näitä kaikkia uusia alueita sitoo se että ovat vähän liian kaukana keskustasta. Ehkä liian isoja asioita tapahtuu kaupungissa mikä on kaunis, mutta ei kasva sen mukaisesti. Toivotaan että tänne saadaan se torni, Humalistonkadun uudistaminen ja pyöräreittien parantaminen ainakin antaa osviittaa tähän.
tekijänä Sisu
#90855
Luukie kirjoitti: Kupittaanpuisto nousi tosi hitaasti.
:shock:
Kun ensimmäisiä taloja sinne tehtiin, niin puhuttiin että 15v menee koko alueen täyttymiseen. Nyt taitaa olla n. 7v kulunut ja viimeinen tönö kohtsillään valmis. 10 taloa, satoja parkkipaikkoja hallissa ja iso keskuspiha 7 vuodessa - tuskin paljon nopeammin olisi edes pystynyt tekemään kun suht ahdas tontti ja järjetyksessä on tehtävä.
tekijänä Nalle
#92547
Mielenkiintoienn tuo, että talot eivät tulekaan olemaan kaikki samanlainen pääty keskustaan päin. Eipä tule ainakaan talomassasta liian homogeeninen.
Avatar
tekijänä veka
#92572
Kantti kirjoitti:
Rakennuksessa näyttäisi olevan osittain tiilistä muurattua seinää. Tiiltä seinässä onkin, se on kuitenkin erillisiin kiinnitteisiin ripustettua kasettimaista noin 2 cm vahvuista elementtiä. Aitoa tiiltä kyllä ja siten tyylikästä aitoa tavaraa!

Kuva

Kuva
Huomasin vasta nyt nämä syksyllä olleet seinän rakennekuvat. Osaisko joku sanoa, miten noin ohuessa tiiliseinässä on huolehdittu läpi menevän veden ohjaamisesta oikeaan paikkaan. Seinän vedenpitävyys ei liene häävi ainakaan pinnassa.
Avatar
tekijänä Kantti
#92578
veka kirjoitti:Huomasin vasta nyt nämä syksyllä olleet seinän rakennekuvat. Osaisko joku sanoa, miten noin ohuessa tiiliseinässä on huolehdittu läpi menevän veden ohjaamisesta oikeaan paikkaan. Seinän vedenpitävyys ei liene häävi ainakaan pinnassa.
Eiköhän ulkopinta valmiina ole yhtä tiivis kuin tiiliseinä yleensä? Näin luulisin.

Kävin niin ikään tekemässä kierroksen myös Fabriikin alueella. Pohjolan/Aninkaisten sillalta kauniina talvipäivänä.
Kuva

Kuva

Kuva

Etualalla oleva Fabriikin Fortuna alkaa olemaan muuttovalmis.
Kuva

Päätykehys on alhaalta auki.
Kuva

Kuva

Muoks. kuvalinkit korjattu
Viimeksi muokannut Kantti, 14.04.18 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tlahti, Ukilainen, TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#93835
Postimagessa on jotakin hämminkiä menossa, aikaisemmin postatut kuvalinkit eivät toimi! :roll:

Eilinen kierros Fabriikissa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jo valmistuneen rakennuksen kivijalkatiloja. Ainakin kampaamo on jo löytänyt tilan.
Kuva

Kuva
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#93845
Tää lamellit riviin ja muuri liikennemelua vastaan -ratkaisu näyttää nykyään toistuvan vähän joka paikassa. Turussa on toinen vastaava valmistumassa Kalevantiellä lääkevaraston naapurissa, siinä asuinkerrostalot vähän tiuhempaan pakattu. Vähän vanhempi ja pienemmän mittakaavan esimerkki ratapihan toisessa päässä Köydenpunojankadulla. Pääkaupunkiseudulla ainakin Niittykummun metroaseman viereen on tehty tällä mallilla myös.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7