Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä paavali
#89084
Onkohan tuolle alueelle/noihin taloihin kaavoitettu mitään liiketilaa johon voisi tulla jotain lähikauppaa tai jotakin Logomoon liittyviä kauppoja? Jotenkin tuntuisi typerältä jos noissa taloissa olisi pelkästään asuntoja, jolloin tälle alueelle ei tulisi juurikaan mitään asiaa niille jotka eivät tuolla asu, ja alue kuitenkin sijaitsee käytännössä keskustassa.
tekijänä Kazaam
#89087
Onpahan järkyttävän kokoinen muuri. Lieneekö samaa pituusluokkaa vai peräti pidempi Helsingin Konepajan käärmetalon kanssa? Näitä Turun projekteja ja havainnekuvia katsottaessa tuntuu hieman vähempikin kelpaavan pk-seudun ulkopuolella. Pätee valitettavasti vähän joka paikkaan muualla Suomessa.
tekijänä hmikko
#89091
Turulla on selvästi pidempi. Kartasta arvioiden yli 500 m, Helsingin käärme n. 300 m. Fabriikin käärme sikäli ehkä vähemmän haitallinen, että Köydenpunojankatu on oikeasti keskustan taaimmaisella reunalla. Helsingissä Teollisuuskadusta on tarkoitus tehdä Pasila-Kalasatama -akselin pääkatu, missä soisi olevan pääkadun arkkitehtuuria.

Tuo vähempään tyytyminen on tässä kohtaa aika pintapuolista, sanoisin. Helsinki varmaan laittaa kaavaan enemmän vaatimuksia julkisivujen laadusta yms., mutta näissä molemmissa varsinainen ongelma on se, että niitä toteutetaan yhden rakennusyhtiön aluerakentamishankkeina (tässä tapauksessa vielä saman yhtiön).
Avatar
tekijänä Kantti
#89092
paavali kirjoitti:Onkohan tuolle alueelle/noihin taloihin kaavoitettu mitään liiketilaa johon voisi tulla jotain lähikauppaa tai jotakin Logomoon liittyviä kauppoja? Jotenkin tuntuisi typerältä jos noissa taloissa olisi pelkästään asuntoja, jolloin tälle alueelle ei tulisi juurikaan mitään asiaa niille jotka eivät tuolla asu, ja alue kuitenkin sijaitsee käytännössä keskustassa.
Kaava sallii liiketiloja tällä tavalla:

AK-1
Asuinkerrostalojen korttelialue.
Veturikadun tasoon saa sijoittaa liike-, toimisto- ja/tai työtiloja ja
pihakannen tasoon asumista ja siihen liittyviä työtiloja. Päiväkodin saa
sijoittaa 30. korttelin pihakannen tasoon.

AK-2
Asuinkerrostalojen korttelialue.
Konepajanaukioon rajoittuvaan rakennukseen tulee aukion puolelle aukion
tasoon sijoittaa liike-, toimisto- ja/tai työtiloja, ei asuntoja.

AK-3
Asuinkerrostalojen korttelialue.
Konepajanaukioon rajoittuvaan rakennukseen tulee aukion tasoon sijoittaa
liike-, toimisto- ja/tai työtiloja - ei asuntoja. Poventsanpolun ja
Brahensillan tasoon saa sijoittaa asumiseen liittyviä työtiloja.

AK-4
Asuinkerrostalojen korttelialue.
Rakennuksen maantasokerrokseen saa sijoittaa liike- ja myymälätiloja
enintään 5 % tontin sallitusta rakennusoikeudesta.

Kaavasta siis paljastuu AK-4 merkinnän alta erityinen maininta myymälätiloista, jota mainintaa muissa ei ole. Fabriikin uudisrakennusalueella vain ei ole AK-4 merkintää, vain AK-1, AK-2 ja AK-3 merkittyjä tontteja. Tällainen merkintä on kyllä Köydenpunojankadun toisella puolella Juhannuskadun varteen joskus 60-luvulla rakennettujen kolmen pistetalon tontille, parin sadan metrin päähän mäenpäälle!

Omituista olisi jos Fabriikin alue jäisi ilman minkäänlaista myymälätilaa. Voiko liiketilamerkinnät tarkoittaa myös myymälää?

Tuolta voi käydä tutkimassa kaavaa ja merkintöjä.
http://ah.turku.fi/kh/2014/0818017x/Images/1228698.pdf
Avatar
tekijänä Ukilainen
#89101
Kovasti ihmettelisin, jos tuollaiseen pussinperään kauppa tulisi. K-Marketeja löytyy kuitenkin 500m etäisyydellä 2 kpl ja torillekin on alle kilometri.
tekijänä hmikko
#89107
Ukilainen kirjoitti:Kovasti ihmettelisin, jos tuollaiseen pussinperään kauppa tulisi. K-Marketeja löytyy kuitenkin 500m etäisyydellä 2 kpl ja torillekin on alle kilometri.
Kuinka kaukana tulevaisuudessa uusi ylikulku ratapihan yli mahtaa olla aikatauluissa? Nykyisellään torille tulee matkaa yli puolitoista kilometriä katuja pitkin. Uuden jalakulkusillana kanssa vajaa 900 m.

Toinen K-market? Tuon ekan talon kohdalta on Raunistulan K-markettiin 550 m ja Koulukadun Saleen 800 m. Molemmat aika pieniä kauppoja. Minäkään en tosiaan veikkaisi, että Fabriikin alueelle tulis ruokakauppaa, mutta Matkakeskuksen ympäristö vois kehittyä paljonkin jos se joskus lähtee liikeelle.
Avatar
tekijänä Kantti
#89308
Kuva
Viimeksi muokannut Kantti, 21.04.18 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#89334
Siirrän tätä elämys- ja tapahtumakeskittymän keskustelua tähän ketjuun, koska ratapihan alueesta on kyse. Tarpeen tullen ketjun otiskkoa voidaan muuttaa.

Tässä Turun kaupungin ilmoitus Ratapiha-hankkeesta. Asiaa on nähtävästi valmisteltu jo jonkin aikaa hiljaisuudessa ja hankkeen on käynnistänyt, yllättävää kyllä, VR Group!
Turkuun suunnitteilla 480 milj. euron elämys- ja tapahtumakeskus
Turun ratapiha- ja asema-alueelle halutaan luoda Suomen suurin elämys- ja tapahtumakeskittymä. Hankkeen kokonaiskustannukseksi arvioidaan noin 480 miljoonaa euroa. Turku Ratapiha -hanke on 2020-luvun kiinteistö- ja kaupunkikehityskonsepti, jossa huipputeknologia ja palveludesign yhdistyvät maailmanluokan elämyksiä ja tapahtumia, mutta varsinkin turkulaisten arkea varten.
Kuva

Turku Ratapiha -hankkeen esiselvitys on valmistunut. Hankkeen tavoitteena on luoda Turkuun kansallisesti ja kansainvälisesti houkutteleva elämys- ja tapahtumakeskittymä. Suunnitelmien keskiössä on perhematkailuun suunnattu elämyskeskus sekä uusi, noin 10 000 katsomopaikan monitoimiareena, erityisesti jääurheilun käyttöön. Urheilutapahtumien lisäksi areenalla järjestettäisiin konsertteja ja muita suuria yleisötapahtumia. Matkailua tukemaan alueelle aiotaan rakentaa tornihotelli.

– Haluamme olla monipuolisesti mukana kehittämässä Turkua liike-elämän, kaupan, asumisen, kulttuurin ja matkailun vetovoimaisena keskittymänä. Turku Ratapiha -hanke antaa erinomaisen mahdollisuuden kotikaupunkimme kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, sanovat Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja ja Saku Koivu.

– Toteutuessaan tämä hanke luo myös HC TPS:n toiminnalle maailmanluokan puitteet ja erinomaiset edellytykset kehittyä Euroopan huippuseuraksi, jonka toimintaympäristöstä tullaan hakemaan oppia läheltä ja kaukaa. Turussa avautuu mahdollisuus ottaa isoja askeleita jääkiekon ja muun urheilun kehittämiseksi, jatkaa kolmikko.

Paananen, Kodisoja ja Koivu kuuluvat hankkeen esiselvityksestä vastanneeseen työryhmään, jonka muut jäsenet ovat Timo Everi ja hankejohtaja Ilkka Kilpimaa. Työryhmä vastasi hankkeen esiselvityksen kustannuksista. Esiselvitys on tehty tiiviissä yhteistyössä hankkeen käynnistäneen VR Groupin kanssa.

Turun ratapiha-alueesta maailmanluokan tapahtumakeskittymä
Turun kaupunkikeskustan rakenteeseen, kaupungin tulevaisuuden visioon, Logomoon ja Turkuhalliin yhdistettynä Turku Ratapiha -hanke tuo Turkuun kilpailukykyisen kokonaisuuden erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Samalla parannetaan entisestään turkulaisten liikuntapaikkaolosuhteita.

– Ratapiha on edelleen Turun keskeisin, osin hyödyntämätön ns. brown field -alue. Turusta puuttuu kansainvälisessä mittakaavassa houkutteleva, erilaisten tapahtumien ja ympärivuotisen perhematkailun keskittymä. Logomo on rakentanut loistavasti Turusta tapahtumien kaupunkia, nyt tätä kehitystyötä on syytä jatkaa eteenpäin, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell.

Turku Ratapiha -hankkeen esiselvitys toimii kehityssuunnitelmana, joka käynnistää konkreettisen keskustelun eri osapuolien kanssa hankkeen toteuttamisesta. Kaupunkikeskustan laajeneminen Turun ratapiha-alueelle synnyttää myös uuden noin 1 000 asukkaan kaupunginosan.

– Alue on nyt suurilta osin vapautunut VR Groupin omasta käytöstä ja kaupungin kanssa on tutkittu erilaisia vaihtoehtoja ratapiha-alueen kehittämiseksi. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että nyt on löydetty toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutuskelpoinen ratkaisu, joka samalla tukeutuu vahvasti Turun kaupungin visioihin kaupungin kehittämiseksi, sanoo VR Groupin kiinteistöjohtaja Ari Mäkinen.

Lisää työpaikkoja ja verotuloa
Hankesuunnitelman mukaan Turun ratapiha-alueen rakentaminen on tarkoitus rahoittaa pääosin yksityisellä rahalla. Kokonaisinvestoinnin suuruus on noin 480 milj. euroa. Vuotuinen käyttäjämäärätavoite on noin 5 milj. käyntikertaa.

Hankkeen työllisyys- ja verovaikutus olisi merkittävä: esiselvityksessä tehtyjen arvioiden mukaan rakennusaikainen tulo kaupungille olisi 17,6 milj. euroa, ja sen työllistävä vaikutus 2 600 henkilötyövuotta. Toiminnan aikainen vuosittainen verotulo kaupungille olisi noin 4,8 milj. euroa, ja sen arvioidaan tuovan noin 790 työpaikkaa.

Hankkeen esiselvitys ja suunnitelma esiteltiin tänään Turun kaupunginhallitukselle ennen sen julkistamista. Seuraavassa vaiheessa tavoitteena on käydä tarvittavat neuvottelut ja sopia alueen maankäytön ehdoista, kaavoituksen käynnistämisestä ja kaupungin roolista hankkeessa muilta osin. Maa-alueen omistaa VR Group ja suunnitelman mukaisesti rakentaminen alueella voisi alkaa vuonna 2020.Kuva
Havainnekuvia Turun ratapiha- ja asema-alueesta, kuvat: arkkitehtitoimisto Haroma & Partners

Kuva
https://www.turku.fi/uutinen/2017-06-05 ... tumakeskus

Turkulaiset ovat lähteneet kehittämään vanhaa kotikaupunkiaan luultavasti kohtalaisella panostuksella. Saku Koivu tässä on varmaan tunnetuin nimi. Jos lompakkoa katsoo, on Saku köyhä mies Ilkka Paanasen Mikko Kodisojan rinnalla, joidenka lompakon tiedetään olevan erittäin pulleassa kunnossa! Turku näyttää olevan innolla puhaltamassa myötätuulta projektiin.
"Ratapiha on edelleen Turun keskeisin, osin hyödyntämätön ns. brown field -alue. Turusta puuttuu kansainvälisessä mittakaavassa houkutteleva, erilaisten tapahtumien ja ympärivuotisen perhematkailun keskittymä. Logomo on rakentanut loistavasti Turusta tapahtumien kaupunkia, nyt tätä kehitystyötä on syytä jatkaa eteenpäin, sanoo Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell."

Jos tätä aletaan tekemään 2020, olen kyllä aivan ällistynyt. Turussa on totuttu taistelemaan pikku asioistakin vuosikausia. Pakko kuitenkin on ottaa optimistinen asento ja ajatella sen alkavan kuten on ennakoitu, turha alkaa murehtia jo heti aikeesta kerrottaessa.
Väkisinkin taustalla silti mieleen nousee Käydenpunojankadun vastakkaisella puolella olevat asukkaat puutaloissaan....

Tässä sattumalta eilen illalla otettu kuva Aninkaistensillalta. Torni ja muut rakennelmat nousisivat kuvan keskellä ruosteenruskeana näkyvän Logomon takaa.
Kuva

Upea hanke kerrassaan!

Edellisestä kuvasta rajatumpi, tulevaan ratapiha-projektin kohtaan paremmin kohdistuva kuva. Paketti nousee ruosteen ruskean Logomon ja taustalla näkyvien punatiilisten kerrostalojen väliin.
Kuva
Viimeksi muokannut Kantti, 21.04.18 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dankos tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#89335
"Mistä suunnitelmassa on kyse?

-Turun ratapiha-alueelle rakennetaan kansainvälisesti merkittävä elämys- ja tapahtumakeskus.
- Elämyskeskus vahvistaa perhematkailua ja suunnitteilla on mm. sisähuvi- ja leikkipuisto.
-Tapahtumien keskittymänä on monitoimiareena, jossa on kansallisia ja kansainvälisiä tapahtumia, kuten konsertti-, yritys-, e-sports-, festivaali- ja jääurheilutapahtumia.
-Lisäksi alueelle tulee mm. toimistotilaa, liikuntatiloja, liiketiloja arjen perustarpeisiin ja hotelli.
-Alueelle avataan myös Me-talo eli yhteistoimintakeskus, joka ehkäisee lasten ja nuorten syrjäytymistä.
-Kaupunkikeskustan laajeneminen Turun ratapiha-alueelle synnyttää uuden noin 1 000 asukkaan kaupunginosan.
- 480 milj. euron hanke on tarkoitus rahoittaa pääosin yksityisellä rahalla."
https://www.turku.fi/uutinen/2017-06-05 ... tumakeskus
tekijänä jusa-masa
#89343
Tuliskohan tästä areenakokonaisuudelle nimeksi Turun kansiareena Tamperetta matkien tai jopa persoonallisesti Ylioppilaskylää varioiden Gigatuuri kun tornikin näyttää ihan venytetyltä Ikituurilta. :lol:

Tää tuntuu jotenkin irvokkaalta, mutta olihan sen nyt täydellisen typerä idea aikanaan raknetaan halvalle pellolle Nakkikattila joka nyt sitten ollaan jo korvaamassa uudella keskustahallilla. Onneksi Turussa on rahamiehiä.
tekijänä jusa-masa
#89345
Mutta, ihan vaikuttava hanke kokonaisuutena ja hienoa että Turussakin on herätty näiden projektien eteenpäin viemiseen ettei pidetä vain kiinni ajatuksesta: "Turku on vanha ja perinteinen kaupunki, annetaan muiden rakentaa ne tornit ja muut kliseet". :smt023
tekijänä hmikko
#89346
jusa-masa kirjoitti:Tuliskohan tästä areenakokonaisuudelle nimeksi Turun kansiareena Tamperetta matkien
Tuossa ei vaan ole kantta, vaan areena maan pinnalla.
Tää tuntuu jotenkin irvokkaalta, mutta olihan sen nyt täydellisen typerä idea aikanaan raknetaan halvalle pellolle Nakkikattila joka nyt sitten ollaan jo korvaamassa uudella keskustahallilla.
Sama suuntaus kylläkin Helsingissä ja Tampereella, eli uusi areena halutaan keskelle kylää vaikka teknisistä ratkaisuista tulee kalliita ja hankalia. Ja Helsingissä olisi se edellinenkin jo olemassa. Tämä Turun ehdotus on siinä suhteessa itse asiassa helppo, halli on maan pinnalla ja paikassa, jossa ei ole sen kummempia näkymiä tai puistoja suojeltavana.

Turkuhallin sijainti tosiaan on joku kombinaatio 60-lukulaista autokaupungin suunnittelua Messukeskuksen jatkoksi ja turkulaista kunnallispolitiikkaa. Paikan ympärillä on joka suuntaan vähintään 500 m vyöhyke, jossa ei ole yhtikäs mitään elämää (teollisuushalleja ei lasketa) ja keskustaan katua pitkin 5 km.
tekijänä paavali
#89347
Nyt on kyllä hieno hanke kerrassaan! Nyt ei ainakaan voi sanoa etteikö Turussa riittäisi yrittämistä, toinen asia on sitten että onnistuuko tälläinen koskaan. Toivottavasti valitukset saataisiin kerättyä yhteen nippuun ja yksi valituskierros vain riittäisi koko suunnitelmasta. Köydenpunojalla varmasti asuu niitä taulapäitä jotka kuvittelevat että voivat asua kaupungin keskustassa omakotitalossa ilman että lähistölle tulee jotain suurempaa. Hotellille tulee kyllä tosiaan kova tarve, alueella on jo nyt pulaa hotellista. Ehkäpä Ajurinkadun hotelliprojektikin nytkähtää eteenpäin jos tämä joskus etenee edes vähän. Nyt kyllä vaikuttaa Turussa olevan ratkaisevasti erilainen meininki, kuin vaikka pari-kolme vuotta sitten, kun tiedotettiin satamaan sitä suomen korkeinta hotellitornia. Nyt oikeasti tuntuu olevan pöhinää vaikka Kakolan tornitkin torpattiin, mutta kokoajan paine kasvaa tehdä tälläisiä isompia projekteja, mitä enemmän Kakolan tapaisia torniprojekteja torpataan. Kokoomus ja demarit ovat tälläisten hankkeiden kannalla olleet. Nyt vihreät on suurempi Turussa kuin koskaan ennen (valitettavasti), mahtaakohan tälläinen projekti vihreille kelvata? Viitsivätköhän takertua tuohon torniin, ovat torpanneet jo niin monia hankkeita ja kaupungin väkiluku ja yritykset sen kuin kasvavat. Projekti saattaa ehkä vähän siltä näyttää että voisi kelvatakin. Hienoa käyttöä muuten mielestäni tuolle vanhalle pyöreälle junahallille, jotenkin persoonallisen näköinen!

Erinomainen paikka halleille ja tapahtumakeskukselle! Erikoista että tuo VR:n iso pitkä halli meinataan purkaa, se ei ole ilmeisesti kovinkaan vanha. Hyvä silti jos purkavat, halli on valtava ja keskeisellä paikalla. Tyylikkäitä kerrostaloja suuria myös havainnekuvassa Resiinaraitin suuntaisesti. Turkuhallin sijainnin ollessa umpisurkea, on tämän sijainti taas loistava! Mitenköhän mahtaa olla Matkakeskuksen kanssa? sitä on suunniteltu nykyisen bussiaseman "lastauspaikan" viereen. Jos tämä projekti ikinä tulee menemään edespäin, voisi luulla myös matkakeskuksen nousevan samaan aikaan, koska näillä projekteilla on todella paljon synergiaa, molempien projektien ollessa ratapihan päällä. Myöskin hallien ja tapahtumakeskusten valmistuessa tarvitaan varmasti jo uutta asemaa ja myöskin asemaan sisältyviä palveluita. Kunnianhimoinen on kävijätavoite kyllä, jos viisi miljoonaa meinataan saada kävijöitä. Ainoastaan Ideapark ja Tuurin kyläkauppa ovat paikkoja jossa enemmän kuin viisi miljoonaa pysähdystä vuodessa!
tekijänä Nalle
#89348
En lähtisi siirtämään matkakeskusta siltikään. Matkakeskuksen pitää palvella useampaa joukkoliikenteen muotoa, ja siksi siirtäminen olisi logististisesti outoa. Tämän hankke ja matkakeskus mun mielestä tukee toisiaan. Matkakeskukseen tulee enemmän kaupallista toiminta ja kongressi/elämyskeskus siinä vieressä oiva lisä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7