Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#89215
hmikkon arvaus osunee lähelle totuutta? Mitään järkeä portaiden pois jättämiselle ei tietenkään ole, jos tarkoituksena on palvella esimerkiksi Logomoon junista suuntautuvaa liikennettä, ne olisi sitten jouduttu tekemään jälkikäteen.

Yllättäen googlen karttaan on jo ennakoitu laiturirakenteet rautatieasemalta sillan kohdalle asti!
https://goo.gl/maps/CKvptEbsR4N2
tekijänä Urbo
#89216
Harmi ettei sillalla ilmeisesti sallita pyörällä ajamista. Kähäristä päin keskustaan kuitenkin luonnollinen ja lyhyin reitti.
tekijänä kaheja
#89217
Kantti kirjoitti: Yllättäen googlen karttaan on jo ennakoitu laiturirakenteet rautatieasemalta sillan kohdalle asti!
https://goo.gl/maps/CKvptEbsR4N2
Kyllähän nuo laiturit tuohon kylmäasemalle saakka nytkin jatkuvat. Tuosta Ajurinkadun risteyksestä itsekin aina junalle mennessä kävelen. Käytännössä samanlainen radanylitys kuin "virallinen" reitti aseman länsipuolella, varoitusvalot vain puuttuvat.

Silta ja sen portaat eivät ihan hirveästi maallikon näkökulmasta vaadi hirveästi laiturityötä aseman nykysijainnille ja tukee myös mahdollisia myöhempiä siirtoja matkakeskuksen suuntaan. Hienoa joka tapauksessa, että projekti lähtee liikkeelle.
Avatar
tekijänä Kantti
#89224
kaheja kirjoitti:Kyllähän nuo laiturit tuohon kylmäasemalle saakka nytkin jatkuvat. Tuosta Ajurinkadun risteyksestä itsekin aina junalle mennessä kävelen. Käytännössä samanlainen radanylitys kuin "virallinen" reitti aseman länsipuolella, varoitusvalot vain puuttuvat.

Silta ja sen portaat eivät ihan hirveästi maallikon näkökulmasta vaadi hirveästi laiturityötä aseman nykysijainnille ja tukee myös mahdollisia myöhempiä siirtoja matkakeskuksen suuntaan. Hienoa joka tapauksessa, että projekti lähtee liikkeelle.
Jep, itselle on jäänyt vain mieleen maisemat joilta olen käynyt kuvailemassa Fabriikin ekan rakennuksen nousua, mutta jotka ovatkin jo selvästi lähempänä Aninkaisten siltaa. Kuten tässä.
Kuva
tekijänä JTunkki
#89371
TraFin sekaantuminen viittaa nimenomaan liikennöintiturvallisuuden muuttumiseen (rautateiden osalta). Itse laitureiden vaatima infra kun on puolestaan Liikenneviraston heiniä
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#89403
Logomon kävelysillan rakentajaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy
Logomon kävelysillan rakentajaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy
Ajurinkadulta Logomoon vievän kävelysillan urakoitsijaksi on valittu Lemminkäinen Infra Oy. Sillan rakennusurakan veroton hinta on 8.538.000 euroa. Tarjouskilpailuun saatiin yhteensä neljä tarjousta. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta päätti asiasta kokouksessaan 7.6.
Kuva
Ajurinkadulta Logomoon vievän sillan rakennusurakan kilpailutus on ratkennut. Kävelysillan rakennusurakan urakoitsijaksi valittiin edullisimman tarjouksen tehnyt Lemminkäinen Infra Oy. Voittaneen tarjouksen veroton tarjoushinta on 8.538.000 €.

Hankinnan laatutaso varmistettiin tarjouskilpailussa sillalle asetetuille vähimmäisvaatimuksilla.

-Kilpailussa oli erittäin tiukat kriteerit. Tarjoajilta edellytettiin suuriin ja vaativiin siltapääurakoihin soveltuvaa laatusertifiointia ja yli 10 miljoonan euron vuosittaista liikevaihtoa. Lisäksi tarjoajalla ja sen henkilöillä tuli olla referenssejä muun muassa liikennöidyn ja sähköistetyn radan läheisyydessä ja päällä tehdyistä töistä, kertoo vastaava rakennuttaja Jukka Mäenpää Kiinteistöliikelaitokselta.

Logomon sillan rakennusurakkakilpailuun saatiin yhteensä neljä tarjousta.

Silta rakennetaan suunnittelukilpailun voittaneen ’Jousi’ -ehdotuksen pohjalta. Valmis silta tulee olemaan 137,6 metriä pitkä ja kävelykannen hyötyleveys 5,6 metriä. Sillan päihin sijoittuvat hissit mahdollistavat lastenvaunujen, pyörätuolien ja pyörien kulun sillalle.

Kävelysillalla tulee olemaan näkyvä vaikutus sekä alueen maisemaan. Sillan sijainti on vaativa, koska se sijoittuu liikennöidyn sähköradan päälle ja Logomon tunnusmerkiksi muodostuneen pääjulkisivun eteen.

Rakennustyöt aloitetaan elokuun alussa ja urakka valmistuu vuoden 2018 loppuun mennessä.
http://www.turku.fi/uutinen/2017-06-06_ ... n-infra-oy
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#91108
Mitään näkyvämpää ei vielä ole, mutta laitureita on purettu tarvittavista paikoista.
Kuva
Kuva
Kuva
En ole ihan varma liittyvätkö sillan rakentamiseen, mutta laitetaan mukaan kuitenkin :) Ensin Ratapihankadun puolelta
Kuva
...ja toiseksi Logomon puolelta
Kuva
Edit: Kuvalinkit korjattu
Viimeksi muokannut TurkuCubed, 20.04.18 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tlahti, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#92670
Hitaasti Logomonsilta etenee, etenee kuitenkin!

Puolalanpuiston/Taidemuseonmäen pohjoisrinteeltä näkymä Ajurinkadun läpi Logomoon ratapihan toisella puolella. Tuosta silta menee ylitse.
Kuva

Silta ulottuu Ratapihankadun ylitse , missä sillalle noustaan? Havainnekuvassa se päättyy kuvassa oikealla olevan, Ajurinkadun ja Ratapihankadun kulman punatiiliseen rakennukseen. Hissillä ylös?
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva viikko sitten. Paalujuntta oli tänää ohi mennessäni 2-laiturilla junttahommissa.
Kuva

Ratapihan vastaikkaisella puolella, Logomon edustalla, on vankan näköinen tuki valmiina.
Kuva
Tlahti, hmikko, TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#94105
Turussa aikataulut venyy ja budjetit paukkuu? Ennenkuulumatonta.
Logomon kävelysillan valmistuminen viivästyy – lisätöistä yli miljoonan euron lasku

Logomoon johtava kävelysilta ei valmistu tähän saakka luvatussa ajassa eli vuoden 2018 aikana. Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaoston pöydällä lepää esitys kaupungin investointiohjelmista. Tekstissä todetaan, että "Logomon sillan toteutuminen siirtyy vuodelle 2019 ja kasvattaa siten vuoden 2019 kustannusvarausta noin kaksi miljoonaa euroa".

Turun uusi kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää sanoo, että kyse ei ole koko siltahankkeen siirtämisestä vaan valmistumisen myöhästymisestä maaliskuuhun 2019.

– Suunnitelmien ja toteutuksen kanssa on tehty selvityksiä. Ne ovat venyttäneet aikataulua.

Tarkemmat lujuuslaskelmat ovat Suonpään mukaan synnyttäneet muutostarpeita sillan rakenteisiin. Aikaa on kulunut suunnittelutyöhön ja rakenteiden tilaamiseen valmistajilta.

Työmaa käynnistyi jo kesällä 2017. Viimeksi huhtikuussa siellä tehtiin yöaikaisia paalutuksia. Suonpää kertoo, että sillan tornien asennus alkaa vielä toukokuussa. Pääkannatin saataneen paikalleen elokuussa.

Vuodelle 2019 varattavat kaksi miljoonaa ovat vain osa sillan kustannuksista. Alkuperäinen urakkahinta oli 8,96 miljoonaa euroa, mutta päälle tulevat 1,1–1,5 miljoonan euron lisätyöt. Suonpää puhuukin nyt noin 10,5 miljoonasta.

...

Rakennusaikataulu on venynyt jo tähänkin mennessä. Turun silloista kiinteistötoimialaa johtanut Jouko Turto arvioi kesällä 2016, että silta valmistuu loppuvuodesta 2017 tai viimeistään vuonna 2018. Tosin hän lisäksi, että "otamme sen ajan, jonka tämä vie".

Vuoden 2017 aikana Turku vakuutti, että Logomon silta valmistuu vuoden 2018 aikana. Urakkasopimuksessa oli päivämäärä 31. joulukuuta.

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto on saanut Logomon sillan lykkääntymisen lisäksi eteensä muitakin muutoksia tähänastisiin aikatauluihin. Kauppatorin kunnostuksen määrärahoja ajastetaan uudelleen, mikä tietää lisärahan tarvetta sekä vuodelle 2019 että vuodelle 2020. Pyhän Mariantien jatke tarvitsee 2,2 miljoonaa euroa ensi vuonna. Kirstinpuiston alueen rahoitus aikaistuu, Köydenpunojankadun ja Itäisen Rantakadun siirtyy.

Lähivuosien tilainvestointeihin aiotaan nostaa uusia kohteita: Hannunniitun koulun muutostyöt, Juhana Herttuan koulutalon peruskorjaus, Sirkkalan koulun uudisrakentaminen ja peruskorjaus sekä väistöpäiväkodin hankinta.

Yhden hankkeen Turku siirtää hamaan tulevaisuuteen. Tähän saakka vuodelle 2019 on varattu 1,5 miljoonaa euroa Hirvensalon kelluvien talojen kaavan toteutukseen. Nyt kohde aiotaan lykätä vuoteen 2022 ulottuvan taloussuunnitelmakauden ulkopuolelle.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/39 ... uron+lasku
Tällaiset lisälaskut eivät näytä kovin hyvältä sen valossa että kaupungin alijäämäksi on tulossa lähes 50 miljoonaa euroa.
Edit: Tietysti siis alijäämäksi eikä ylijäämäksi kuten ensin kirjoitin :)
Viimeksi muokannut TurkuCubed, 07.05.18 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Kantti
#94108
TurkuCubed kirjoitti:Turussa aikataulut venyy ja budjetit paukkuu? Ennenkuulumatonta. Tällaiset lisälaskut eivät näytä kovin hyvältä sen valossa että kaupungin ylijäämäksi on tulossa
Turun viimeaikaiset siltaprojektit ovatkin menneet kuin olisi polkenut pyörällä alamäkeä myötätuulessa! Harmillista tämän kohdalla.

Muutama postaamatta jäänyt kuva runsaan parin viikon takaa. Puolalanmäeltä
Kuva

Tämän lähemmäksi ei laitureita pitkin pääse. Kannatuspilarit molemmin puolin laituria.
Kuva

Tulisikohan hissi menemään sisällä? Aivan kuin oviaukko seinässä.
Kuva
tekijänä Läntinen pitkä
#94664
Kovasti junnaa nyt tämä projekti. Lähes päivittäin tuosta ohi kulkevana en muista muutamaan kuukauteen nähneeni ketään työmaalla, eikä projekti noiden alun valujen jälkeen ole mihinkään edistynytkään. Logomossa asioivien ja Fabriikin alueelle muuttavien kannalta olisi kyllä hyvä saada homma kunnialla maaliin mahdollisimman pian.
tekijänä James
#94679
Läntinen pitkä kirjoitti:Kovasti junnaa nyt tämä projekti. Lähes päivittäin tuosta ohi kulkevana en muista muutamaan kuukauteen nähneeni ketään työmaalla, eikä projekti noiden alun valujen jälkeen ole mihinkään edistynytkään. Logomossa asioivien ja Fabriikin alueelle muuttavien kannalta olisi kyllä hyvä saada homma kunnialla maaliin mahdollisimman pian.
Muistaakseni näin työmaalla Logomon puolella kyltin, jossa luki arvioituna valmistumisajankohtana tämän vuoden joulukuun.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#95039
Lisää viivästystä ja kustannusten nousua
"Insinööritaidon kannalta todella haastava" – Logomon kävelysilta viivästyy ja hinta nousee
Logomon kävelysilta valmistuu näillä näkymin ensi keväänä, mahdollisesti huhtikuun loppuun mennessä.

Näin kertoo Turun kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

Kävelysillan piti valmistua vuoden 2018 loppuun mennessä, mutta sillan rakenteet yllättivät suunnittelijat.

– Silta on arkkitehtonisesti todella näyttävä mutta insinööritaidon kannalta todella haastava. Alkuperäisiä suunnitelmia on jouduttu merkittävästi tarkistamaan matkan varrella, jotta rakenteet ovat varmasti kestäviä ja turvallisia, Suonpää kertoo.

Suonpään mukaan opetus on se, että suunnitelmien olisi pitänyt olla valmiina, kun hankkeeseen lähdettiin.

– Varsinkin tällaiset erikoisrakenteet, jotka ovat toteutukseltaan erityisen vaativia, pitäisi suunnitella ensin valmiiksi ja lähteä kilpailuttamaan hanketta vasta sitten. Nyt ajateltiin, että suunnitelmat ehditään tehdä rakentamisen yhteydessä.

Miksi suunnitelmia ei tehty valmiiksi heti?

– Minun on vaikea sanoa, koska olen aloittanut vasta maaliskuun alussa. Mutta olen saanut sellaista tietoa, että tässä oli sellainen luottavainen henki ja usko siihen, että suunnitelmat valmistuvat ajoissa.

– Ja tietysti tämmöiset hankkeet halutaan saada mahdollisimman nopeasti käyntiin, jotta ne myös valmistuvat mahdollisimman nopeasti. Taustalla oli varmasti hyvä ajatus. Rakenteiden haasteellisuus on yllättänyt kaikki.

Työmaa ei näytä vielä kummoiselta, mutta siitä ei voi päätellä, ettei sillan rakentaminen etene.

Suonpää kertoo, että työmaalla on jo rakennettu perustuksia ja muita rakenteita. Teräsrakenteet valmistetaan konepajalla ja tuodaan työmaalle melko valmiina.

Samalla, kun sillan aikataulu on venynyt, myös sen hinta on noussut.

Urakan alkuperäinen hinta oli noin 8,5 miljoonaa euroa, mutta se nousi 10,5 miljoonaan euroon. Muita kustannuksia tulee muun muassa suunnittelusta.

Kävelysiltaan käytettiin viime vuonna noin 3,3 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle on varattu 7 miljoonaa euroa ja ensi vuodelle ollaan varaamassa 2,2 miljoonaa euroa. Yhteensä hinnaksi on siis tulossa noin 12,5 miljoonaa euroa.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/69 ... y-ja-hinta
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#95690
Voidaan kai sanoa että ei tämä nyt ihan putkeen mene.
Logomon kävelysillan valmistuminen viivästyy jälleen – ratapihan yli pääsee vasta loppukesästä 2019
Kuva
Turun kaupungin rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää sanoo, että Logomon kävelysillan lopullista valmistumisaikaa on vaikea arvioida. Syynä on se, että laskelmat ja suunnitelmat sillan tukitornien ja pääkannattimien osalta ovat vielä kesken.

– Tämän vuoksi on vähän huono veikata, mutta ensi vuoden loppukesästä silta pitäisi olla siinä kunnossa, että yli voi kävellä.

Junaliikenne sujunee katkotta

Logomon kävelysillan tukitornien pystytys on tarkoitus aloittaa vuoden vaihteen tienoilla. Myöhemmin keväällä on vuorossa pääkannattimien asennus.

– Osat tulevat valmiina konepajalta, ne vain kootaan paikan päällä, Mäenpää kertoo.

Mäenpää arvioi, että työt ratapiha-alueella saadaan pääsääntöisesti tehtyä niin, että junaliikennettä ei tarvitse katkaista.

– Tähän pyritään. Jos henkilöliikenne joudutaan katkaisemaan, järjestetään bussikuljetus päärautatieaseman ja Kupittaan aseman välille.

Mutkikas rakenne

Logomon kävelysillan piti alunperin valmistua vuoden 2018 lopulla. Sen jälkeen valmistumisaikaa lykättiin muutamalla kuukaudella, ja nyt siis puhutaan loppukesästä 2019.

Jukka Mäenpään mukaan syynä lykkäyksiin on Logomonsillan mutkikas rakenne.

– Tällaista siltaa ei ole aiemmin Suomessa tehty. Haluamme varmistaa, että se toimii niin kuin on suunniteltu.

Myös kävelysillan kustannukset ovat muuttuneet suunnitelmien edetessä. Alkuperäinen kustannusarvio oli kahdeksan miljoonaa euroa. Tämän hetkisen arvion mukaan silta maksaa 12 miljoonaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10428610
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#97689
Tässähän voi alkaa jännäämään aloitetaanko Ratapihan hanke ennen kuin tämä silta on valmis.
Logomon silta valmis kesällä 2020
Kuva
Ajurinkadun ja Logomon sillan väliin toteutettava kävelysilta valmistuu näillä näkymin kesällä 2020. Vielä viime syksynä Turun valtuustossa puhuttiin heinäkuusta 2019.

Hinnaksi on tulossa aiemmin arvioidun 13,5 miljoonan euron asemesta noin 16 miljoonaa.

Perussyyt myöhästymiselle ovat suunnittelun viivästyminen sekä sillan pääkannattimien teräsosien pitkä toimitusaika. Viivästyminen on ollut omiaan nostamaan hintaa. Toinen peruste hinnannousuun on se, että terästä on kulunut yli tuhat tonnia, mikä on alun perin arvioitua selvästi enemmän.

Määrärahan korotusta käsitellään ensi tiistaina Turun kaupunkiympäristölautakunnassa. Uusi hinta vaatii lopuksi valtuuston hyväksynnän.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... salla+2020
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7