Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Tekijänä Nalle
#96905
Ei vain alkuu, vaan pysyvästi. Näin ainakin kaupunginhallitus on päättänyt ja luulenpa että aikamoisen ilkivallan kohteeksi saa joutua, että sitä muutetaan. Hissihän ei myöskään ole öisin edes käytettäissä, eli vähentänee ilkivallan määrää. Ellen väärin muista, niin 100-150k on vuosikustannukset funikulaarista. Ei siis iso lovi Turun budjetissa.
Tekijänä Luukie
#96906
Kuva


Tästä tullaan alas pienen tunnelin läpi. Alhaalla pysäkki ei vielä niin valmis mitä ylhäällä.
Kuva

No hyvä jos on ilmainen jatkossakin, tuosta pääsee mukavasti Kakolanmäelle kun eka ylittänyt joen Förillä.
Kuva


Kuva
Viimeksi muokannut Luukie, 14.01.19 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tlahti, veka, AQ ja 3 muut peukuttivat tätä
Tekijänä paavali
#96907
Saisi kyllä pysyäkin ilmaisena koska bussilipun hinta noin pienen mäen kapuamisesta tuntuu omaan korvaan aika kovalta hinnalta. Lisäksi jos tuon käyttö maksaisi niin sen käytöstä tuskin maksaisi ketään muu kuin Kakolassa asuvat autottomat ihmiset, joten aika kalliilta tuo 100-150k vuodessa tuntuu siitä että Kakolassa asuvat pääsevät tuon pienen mäen ylös.
Avatar
Tekijänä Kantti
#96911
Kakolaan tulee asukkaiden lisäksi hotelli ja kylpylä, näiden lisäksi siellä on jo ravintola ja kesäkahvila sekä Kakolan panimo. Näistä johtuen siellä liikkuu matkailijoita ja ravintola-asiakkaita, siellä on myös näistä johtuvia työpaikkoja. Eiköhän funikulaarille riitä puuhaa koska Kakolanmäki on myös ahkerassa virkistys/lenkkeilykäytössä.
Avatar
Tekijänä Kantti
#96925
Kakolan Rivieran projektin rakennusvaihe. Seuraavan rakennuksen sokkelin kulma pilkottaa rakennuksen takaa vasemmalta.
Kuva
TurkuCubed, Tlahti peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#96939
Turun kaupungin oma kiskoliikenne palaa takaisin! Näin Kakolanmäen rinnehissi toimii. Turkulaisen artikkeli kuvineen.
Näin Kakolanmäen rinnehissi toimii – katso kuvat hytin sisältä

LIIKENNE Funikulaarin kiskojen ei tarvitse pelätä jäätyvän, sillä hytin voi ohjelmoida kulkemaan vaikka yöllä tyhjänä.
Kuva

Kuva

Kuva
Laitetoimittaja Leitnerin väki oli tällä viikolla asentamassa funikulaarin hyttiä kiskoilleen. Kuvat: Teemu Nurmi

Kakolanmäen funikulaarin kabiini eli matkustamohytti asennettiin kiskoilleen keskiviikkona, jolloin Turkulainen pääsi kurkkimaan hytin sisään. On vaikea uskoa, että matkustamo on mitoitettu 30:lle hengelle, mutta luku perustuu hissistandardiin eli jos kabiinista olisi tehty suurempi, olisi lukuisia muitakin elementtejä pitänyt suurentaa samassa suhteessa.

– Hytissä on liiketunnistimet, jotka ”haistelevat”, milloin sallittu kuorma on täynnä eikä hissi lähde enää liikkeelle. Silloin jonkun pitää jäädä kyydistä pois, projektijohtaja Janne Laine Turun kaupungilta kertoo.

Vanhan keskusvankilarakennuksen ja Linnankadun välillä kulkevan funikulaarin hytti on miehittämätön ja toimii kuin tavallinen kiinteistöhissi. Ihminen tilaa hytin napista ja jos se on paikalla, avautuu liukuovi suoraan. Kabiinissa on painonappi, josta valitaan, mennäänkö ylös vai alas. Hytissä on kaksi istuinta ja merkintä invapaikalle.

Funikulaari kulkee 110 metrin matkan noin minuutissa. Hytti kulkee 2 metriä sekunnissa. Hytistä tullaan ylä- ja alaasemalla pois toisesta liukuovesta ja toisesta uudet matkustajat astuvat sisään.

Suomessa on Turun funikulaarin lisäksi käytössä yksi rinnehissi, joka sijaitsee Kolilla. Maassa on siis jo kokemusta siitä, miten funikulaari selviää suomalaisesta talvesta. Kakolanmäen rinnehissin kiskot ovat aika reilustikin irti maasta, joten ne eivät jää maahan satavan lumen peittoon. Kabiinin edessä on harjat, jotka putsaavat kiskoja lumesta hissien kulkiessa.

– Hytin voi myös ohjelmoida kulkemaan öisin vaikka kerran tunnissa, jotta kiskot eivät ehdi jäätyä. Nythän on suunniteltu, että funikulaari kulkee kello 6-23 ilman aikataulua, mutta sen voi halutessaan ohjelmoida kulkemaan aikataulunkin mukaan, siis myös tyhjänä, Janne Laine toteaa.

Funikulaari avataan käyttöön aikaisintaan helmikuun lopussa, sanoo Janne Laine ja muistuttaa, että hissin rakentaminen ei suinkaan ole kestänyt vuosia vaan työmaa käynnistyi maaliskuussa 2018 ja alkuperäisen suunnitelman mukaan funikulaarin piti olla valmis vuodenvaihteessa.
https://www.turkulainen.fi/artikkeli/73 ... zn3YzxtWAI

Pari kännykuvaa kohteesta kiskoilla.
Kuva

Kuva
jfo, Tlahti, veka ja 1 muut peukuttivat tätä
Tekijänä Raimo Miettinen
#96969
Tuohon sitten katolle joulukuusi tai juhannuskoivu vuodenajan mukaisesti. Tuo yökuva yllä ylätasanteesta Kakolan vankilarakennusta vasten näyttää hienolta. Kivasti vanhaa ja uutta!
Tekijänä Luukie
#97080
Olikohan tuossa jotain juttua tulossa vai miksi mun kuvat tänne laitettu uudelleen? Voisi ylläpito varmaan poistaa tuon lainauksen vaikka onhan siinä muutama kuva hyvin onnistunutkin olosuhteisiin nähden :D

Kritiikki on ollut odotettua, mutten ole siihen oikein reagoinut koska ei tästä ainakaan minun mielestä mitään Förin kaltaista ¨nähtävyyttä¨ ole tulossa vaan kätevä ja toimiva tapa päästä Kakolan mäellä ja alas. Föriltä näkee Tuomiokirkon, Martinkirkon, kauniin Aurajoen etc. Siltaa siihen ei oikein voi rakentaa ja Förillä nyt aikamoinen historia kuitenkin.

Funikulääri taas tulee mielestäni olemaan osa Föliä joka kuljettaa henkilöitä paikasta A paikkaan B. Ei mielestäni mikään maisemahissi tai nähtävyys, matka on todella lyhyt ja eihän tuolta mitkään hyvät maisemat edes ole vaikka mäeltä lähdetäänkin. Tornirakennus sinne tarvittaisiin jos maisemia haluttaisiin nähdä, eikä välttämättä edes mitään kauhean korkeaa. Kohta pari vuotta Kakolan työmailla pyörineenä tullut huomattua että nuoret tuota varmasti tulevat pääosin käyttämään.

Video pelkästä lasista tehdystä lentävästä hissistä tietysti tuo mielenkiintoa projektiin, mutta eihän sillä mitään todellisuudenperää tietenkään ole. Nyt somessa kuitenkin se video ja havainnekuvat tuotu esiin ja ihmiset ketkä eivät tule rinnehissiä käyttämään tai edes näkemään livenä niin nauravat jo asialle. Hansan havainnekuvia kun katsoin ja luin kommentteja niin ymmärsin ettei kauhean moni ymmärrä ettei kuva välttämättä vastaa sitä mitä on tulossa.

Mun ajatuksissa mäelle voisi rakentaa pienen tornin(10 kerrostakin riittää varmasti että näkymät ovat hyvät) hotelli, ravintola ja rinne hissi mikä olisi mennyt myös Portsan puolelle 3-4 pysäkin kautta(Kakolakin tietty kuuluu Portsaan).


2 Metrinen aita on varmasti suunniteltu jo alkujaan suojaamaan rinnehissiä eikä sitä etteikö sitä näkisi tai etteikö sieltä näkisi ulos.
kuvat otettu kuukausi sitten itselle kun noi muut laitoin tänne. Mun ja Kantin vanhoistakin kuvista pitäisi jo pystyä sanomaan ettei tuota ehkä maisemien takia olla rakennettu vaan toimivuuden. Toisella puolella 12-kerroksiset tönöt blokkaavat näkyvyyden ja puut kesällä tietty rehottavat kunnolla.

Kuva


Kuva


Kuva
Tlahti peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Tande
#97082
Luukie kirjoitti: Mun ajatuksissa mäelle voisi rakentaa pienen tornin(10 kerrostakin riittää varmasti että näkymät ovat hyvät) hotelli, ravintola ja rinne hissi mikä olisi mennyt myös Portsan puolelle 3-4 pysäkin kautta(Kakolakin tietty kuuluu Portsaan).
Tornihan Kakolaan nimenomaan oli suunnitteilla ihan yksityisellä rahalla, mutta Turun päättäjät totesivat "kiitos ei".
Avatar
Tekijänä Kantti
#97083
Näyttäisi siltä, että funikulaari kun kulkee peräpää ikäänkuin pystyssä, paikalle jo pitkälti asennetun corten teräskeltä näyttävän aidan yli kuitenkin näkee hyvin ympärilleen Kakolanrinteessä. Maisemahissi se ei siellä puiden keskellä voi erityisemmin olla. Katsotaan nyt koska pääsee koeajolle? :)
Avatar
Tekijänä Kantti
#97095
Keskustan puoleisella reunalla oleva corten teräksestä rakentuva aita näyttää hyvinkin korkealta sitä vierestä tutkaillessa.Kuva

Kuva

Funikulaariradan puolella aita kuitenkin on vain noin metrin korkuinen. Hyvin kopasta näkee ympärille kunhan on päässyt pois ala-aseman suojista. Sataman puoleiselle reunalle näyttää tulevan Kakolahenkinen kalteriaita.
Kuva

Aita on lähes valmis.
Kuva
Tlahti peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#97096
Linnankadun varressa olevien talojen välistä katsottaessa kohti Rivieran aluetta. Toinen rakennus jossa taitaa olla 4 -kerrosta tehtynä.
Kuva

Kuva

Viime vuoden puolella myrskyn kaatama keskeltä laho puu serpentiinin reunassa. Vaahtera, saarni tai jalava?
Kuva

Kaareva rakennus sataman päässä Kakolanmäkeä. Valmistunee vapuksi?
Kuva
TurkuCubed, Tlahti, jfo ja 1 muut peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#97212
Kakolan Rivieraa.

Kuva

Nyt jo valmiin länsisellin vähemmin esillä ollut sivu. Katutason huoneistojen välille on tehty veistetyistä hirsistä/paksuista lankuista sermit. Näyttävät vanhoilta kierrätyshirsistä tehdyiltä seinämiltä! Hienoa hyödyntämistä!!
Kuva

Toisella puolella taloa.
Kuva

Kuva

Oikeanpuoleisessa vankilahistoriaa henkivässä kuluneessa ovenpuoliskossa on ampumareikä.
Kuva

Näyttää hyvältä ja on uniikkia.
Kuva
hmikko, Ukilainen, TurkuCubed ja 2 muut peukuttivat tätä
Tekijänä slette
#97214
Kantti kirjoitti: 01.03.19 01:39 Oikeanpuoleisessa vankilahistoriaa henkivässä kuluneessa ovenpuoliskossa on ampumareikä.
Kai enemmänkin katselureikä/"ovisilmä"?
Kantti peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Kantti
#97342
Funikulaarin ala-aseman pressut on poistettu ja ovet ala-aseman sisätiloihin on asennettu. Funikulaarin pitäisi olla käytössä tämän kuun puolella, ehtiikö valmiiksi? Ala-aseman julkisivun viimeistelyllä alkaa olla ainakin kiirettä.
Kuva
TurkuCubed, hmikko, Tlahti peukuttivat tätä
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27