- 25.10.18 23:04
#96102
Yle Turun juttu funikulaarista videoineen tänään. Polemiikkia hinnan eläminen on jonkinverran aikaan saanut. Pieni myöhästyminenkin tulossa. Tammikuussa pitäisi kuitenkin päästä testaamaan.
Turun funikulaari valmistuu tammikuussa – projektijohtaja kertoo, miksi aikataulu venyi ja hinta tuplaantui alkuperäisestähttps://yle.fi/uutiset/3-10471714?fbcli ... 01qLSt_5wI
Reilun kolmen vuoden hankkeen hintalappu on nyt 5,4 miljoonaa euroa. Turun Kakolanrinteessä päästään näillä näkymin kulkemaan funikulaarilla eli rinnehissin kyydissä vuoden 2019 tammikuussa.
https://areena.yle.fi/1-50009846
Rakentamisaikataulu ei ole pitänyt ja kustannukset tuplaantuivat noin kolme vuotta kestäneen hankkeen aikana.
Projektijohtaja Janne Laineella on vastaus valmiina, kun kysytään, miksi aikataulu on venynyt ja hinta noussut.
– Tämä on tosi uniikki ja ainutlaatuinen hankinta. Todellista rakentamisaikaa on ollut vaikea arvioida, Turun kaupunkiympäristötoimialan projektijohtaja sanoo.
Hanke käynnistyi vuonna 2016 ja rakentaminen tontilla alkoi tämän vuoden maaliskuussa. Ensiarviot hinnasta olivat noin 2,5 miljoonaa euroa, mutta nyt loppusuoralla kokonaishinnan sanotaan olevan noin 5,4 miljoonaa euroa.
Suunnittelu ja kilpailutus veivät aikaa, mutta itse rakentaminen on sujunut Janne Laineen mukaan joutuisasti.
Kakolan kallio yllätti
Lokakuun lopulla tilanne on se, että viimeisiä valuja tehdään. Kiskot ovat paikoillaan, koneet on asennettu ja muut raskaat työt tehty. Jatkossa tehdään maisemointia, vesieristyksiä, viimeistelyjä sekä sisätöitä asemarakennuksissa.
Lisäkustannuksia tuli matkan varrella, kun huomattiin, ettei kallio olekaan kaikista kohdista pitävä. Kalliopintaa piti korvata betonilla.
– Kalliopinta lohkeaa syvemmältä, kuin mitä on ollut ajatus. Siellä on lustoja tai railoja ja se sitten irtoaa hallitsemattomasti, Janne Laine selittää.
Kabiini oikaisee kulman kahteen kertaan matkalla
Projektijohtaja Janne Laine lupaa Kakolaan menijöille tasaista kyytiä. Kiskojen kulma muuttuu matkan varrella kahteen kertaan, mutta lattia pysyy aina tasaisena, sillä kabiini tasaa asennon automaattisesti.
Matka ylös vie yhden minuutin ja paluumatka saman verran.
Havainnekuva funikulaarista kuva: Idis Design Oy
Janne Laine on vakuuttunut, että funikulaarin ja Föri-lautan yhdistelmä vetoaa matkailijoihin. Joen itäiseltä puolelta pääsee joen yli kätevästi Förillä ja funikulaarin lähtöpaikka on Linnankadulla vain sadan metrin päässä Förin laiturista.
Funikulaarilla ajelu on ainakin nyt aluksi ilmaista lystiä. Myöhemmin on tarkoitus pohtia mahdollista maksua tai tunnistautumista matkalle.
Funikulaarin kabiini saapuu Turkuun marraskuussa. Kabiinin kyytiin mahtuu kerralla 30 henkeä.
hmikko tykkää tästä
Bernheart= Putinistiset faktat
JalkanenJ (jäähyllä)
-Gentleman82- (jäähyllä)
Viimeksi muokannut Bernheart päivämäärä 25.02.15 12:26, muokattu yhteensä 3 kertaa
JalkanenJ (jäähyllä)
-Gentleman82- (jäähyllä)
Viimeksi muokannut Bernheart päivämäärä 25.02.15 12:26, muokattu yhteensä 3 kertaa