Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Ukilainen
#106564
Kaupunginhallituksen pöytäkirjojen seasta bongasin tulevan Itäharjun alueen luonnoskartan, josta ilmenee mm. Helsingintien linjauksen siirto nykyisen Teollisuuskadun kohdalle kansirakennelmasta Helsingin suuntaan. Kartassa onkin junaradan ja nykyisen Helsingintien linjauksen päälle piirretty useita uusia kortteleita.

https://ah.turku.fi/kh/2023/1218031t/Images/2267882.pdf
hylje, TurkuCubed, aamiaispulla ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä aamiaispulla
#106566
Siinä on melkoisesti työsarkaa ja näemmä keskustaa ollaan tosissaan venyttämässä Kupittaan suuntaan pelkäämättä, että se vaarantaa kauppatorin asemaa. Tuossa on suuren kaupungin otetta, joka on varmasti ihan paikallaan, jos raideyhteydet saadaan kuntoon kaikilla osa-alueilla. Saapa nähdä mitä tästä tulee ja miltä alue näyttää parin vuosikymmenen päästä, kun asioita on joko tapahtunut tai ei ole. Tuossa on neljä raitiotiepysäkkiä ehkä hieman turhan tiheässä, mutta ei varmaan ole löytynyt tyydyttävää kompromissia.
tekijänä hmikko
#106572
^Kauppatorin asemasta ei tarvinne olla sikäli huolissaan, että Kupittaalla ei ole sellaisia liiketiloja, jotka mitenkään kilpailisivat keskustan kanssa. Tähän saakka myös julkiset ulkotilat ovat olleet perin ankeita verrattuna uusittuun Kauppatoriin. Kaupunkia on myös venytetty toiseen suuntaan, Fabriikin alueelle ja Linnakaupunkiin, ja siellä rakentaminen taitaa olla määrällisesti selvästikin isompaa kuin Kupittaalla.

Jää tosiaan nähtäväksi, miten Kupittaan suunnitelmat toteutuvat ja koska. Tätähän voisi pitää jonkunlaisena ikuisuuskysymyksenä, jos lasketaan Kupittaan asemaa varten laadituista visioista 90-luvun alusta asti. Silloin esitettiin isoa rakennelmaan radan ja moottoritien yli, mutta toteutettiin minimaalisen pieni uusi asemarakennus. Työpaikkakeskittymää voi pitää taattuna, kun paikalla on TYKS, molemmat yliopistot ja ammattikorkeakoulu. Niitä eivät suhdanteet ihan vähästä heilauta.

Biocityn peruskorjauksesta kolmannen käden kuulumiset ovat sellaiset, että uudisrakennusta on viimeksi suunniteltu Dentalian parkkipaikan tilalle joko niin, että Dentalian suorakaiteen muotoinen osa puretaan, tai sitten rakennus säilytetään kokonaan ja uudet kerrosneliöt laitetaan pinoon nykyiselle parkkipaikalle. Dentalian pyöreä osa on suojeltu, joten se on pakko säilyttää. Omasta mielestäni se olisi yksinään semmoinen torso, että säilyttäminen olisi melko hullua. Säilytettäköön mieluummin koko rakennus, tai sitten ei ollenkaan.

Biocityssä yliopistojen nykyiset vuokrasopimukset ovat ilmeisesti vuoden 2025 loppuun, mutta selvää on, että silloin ei olla valmiita lähtemään, koska uudisrakennuksen pitäisi nyt olla jo pitkällä jotta se olisi mahdollista. Ilmeisesti tähtäin on nyt vuoden 2027 lopussa. Teknologiakiinteistöt pyrkii hyötymään pattitilanteesta hinnoittelemalla lisäajan vuokrasopimukset sopivasti. Patti siis johtuu siitä, että muuton reunaehdoksi on asetetttu, että Biocityssä sijaitsevat eri laitokset sijaitsevat samassa rakennuksessa myös tulevaisuudessa. Tämä oli Biocity alkuperäinen idea, ja se on toiminut varsin hyvin. Turun yliopiston ja Åbo Akademin biotieteiden ja biolääketieteen yksiköt käyttävät toistensa palveluita ja laitteita jatkuvasti ristiin rastiin. Tästä ei olla valmiita luopumaan, mikä tarkoittaa sitä, että uudisrakennukseen pitäisi saada suuri osa Biocityn käyttäjistä saman katon alle.

Biocityssä on siis tarve uusia talotekniikka, joka alkuaan rakennettiin 90-luvun alussa säästömentaliteetilla niin sanotusti päin vituran kuusta. Tilannetta on paikkailtu sen jälkeen vaiheittain. Talossa on uusittu mm. poistoilman lämmön talteenotto, hissit, ikkunat, julkisivu. Peruskorjauksesta tulee kuitenkin sellainen, että talossa ei voi töitä sen aikana tehdä, laboratoriosellaisia tai muutenkaan.

Itselleni on jäänyt epäselväksi, mistä Teknologiakiinteistöt aikoo saada Biocityyn uudet vuokralaiset rempan jälkeen. Jos ja kun yliopistot lähtevät lopullisesti, ja Biovian menee omaan uuteen rakennukseensa, niin jäljelle jää melkoinen potti tyhjää. Ilmeisesti markkinatalous sen sitten täyttää.
tekijänä aamiaispulla
#106608
Kaikki on aika paljon kiinni tästä tunnin junasta/länsiradasta. Jos se toteutuu, melkein mikä vain tulevaisuus voi olla auki, jos se ei toteudu, niin eiköhän entinen meno jatku ja näistä toteutuu vain itse kansi ja se minkä teknologiakiinteistöt rahoittaa, ja sitten pikku hiljaa suunnitelmat muuttuu. Jos rata toteutuu, niin hyviä merkkejä paremmasta tulevaisuudesta on mm. se, että teknologia kiinteistöt hävisi kumppaneineen suunnittelukilpailun, vastapuolen Hesarin kanssa yhdessä organisoiman enaltaiskun Turun kaupungin suhmuroijia vastaan.

"Pienet piirit, isot rahat – Näin Turussa päätetään jätti­hankkeesta"
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009241046.html

Aiheesta oli myös toinen juttu juuri ennen äänestystä, mutta en löydä sitä millään. Siinä aprikoitiin "Valitseeko Turku oman yhtiön suurhankkeen toteuttajaksi", vahvasti vihjaten, että korruption takia Turku tulee suosimaan oman yhtiönsä konsortion tekemää ehdotusta. No tietenkin Turku ei voinut täten enää muuta valita kuin ei-turkulaisen ehdotuksen, ja jättää ihmiset pohtimaan vaikuttiko uutinen lopputulokseen vai ei. On lähes mahdotonta uskoa, että Turku olisi näiden kyseisten juttuja julkaisun jälkeen voinut enää valita teknologiakiinteistön ehdotusta, koska Turun kaupunki todellakin on kaikkea muuta kuin objektiivisesti ja rehellisesti toimiva organisaatio, toki sitä ole mitään muutkaan julkiset organisaatiot, jossain päin vain korruptio on selkeämmin havaittavaa.

Minulla itselleni on muodostunut vuosien saatossa kuva, että Turussa olevat piirit ovat erittäin mustasukkaisia ja reviiritietoisia, eikä Turkuun suinkaan vain tulla. Ja siinä on syy miksi joitakin juttuja on kaikissa muissa Suomen isoissa kaupungeissa, mutta ei Turussa. Tai miksi Turussa on TS-yhtymä ja muualla Sanoma Oyj. Nyt kuitenkin tämä YIT:n porukan ja Hesarin yhdessä tekemän mediaiskun ansiosta, on täysin mahdollista, että Itäharjulle nousee jotain sellaisia juttuja, mitä ei muuten Turussa nähtäisi. Toki kaupungin vakiintuneet piirit tulevat tekemään kaikkensa, että Teknologiakiinteistöt ei ainakaan jää alueella täysin paitsioon, mutta on hyvinkin mahdollista, että Teknologiakiinteistöt ei saa lainkaan niin hyvää jalansijaa tässä hankkeessa kuin mitä on suunniteltu.

Toki tämä on kaikki sellaista pinnan alla tapahtuvaa, jota voi vain spekuloida. Mutta oli miten vain, niin jos länsirata ei toteudu, ei mitään suurta ole luvassa olipa mukana ketkä tahansa. Turku pitää liittää Helsingin talousalueeseen, jotta asiat alkaa vihdoin sujua, ettei kaikki ole enää niin järjettömän hankalaa ja jotta niiden Turun "pienien piirien" nokka pokka Suomen "suurien piirien" kanssa vihdoin loppuisi ja alettaisiin tekemään yhteistä juttua. Etenkin Espoon ja Turun välillä olisi paljon kehityspotentiaalia uuden radan myötä, mm Salo olisi monelle pariskunnalle ihanteellinen paikka asua, jos toinen on töissä vaikka Turun seudulla ja toinen Helsingissä päin. Uusi rata ja lähijunat muuttaisivat aivan kaiken ja uskon, että valtionvarainministeriön selvitykset radan hyödyistä ovat arvioitu todella pahasti alakanttiin, ymmärtämättä lainkaan kokonaiskuvaa ja dynamiikkaa, uskon että matkustajamäärät tulisivat olemaan moninkertaiset ja lyömään aivan kaikki arviot viiden vuoden sisällä valmistumisesta.

No.. tässä voi vielä sotakin tulla, siihen ne Turun hankkeet sitten viimeistään kosahtaa, mutta kukapa siitä sitten enää välittää, kun on pahempiakin murheita.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#106712
Terveystalo tiedottaa rakentavansa Kupittaalle uuden, kohtalaisen massiivisen sairaalan. Tontti on If:n toimisto"tornien" kyljessä Kalevantien varressa. Taloon siirtyy mm. keskustan Humalistonkadun rakennuksen toiminnot (entinen Pulssi). Aikamoinen kolossi, eikä arkkitehtuurikaan nyt havainnekuvassa silmiä hivele. Kupittaan ja Itäharjun vetovoima jatkuu vahvana, mutta jos en ihan väärin muista niin hieman aikaa sitten vielä uutisoitiin täydennysrakentamisen kaavoituksesta sairaalatoimintaa varten Pulssin tontille, tiedä sitten tekikö Terveystalo uudelleen arvioinnin kustannuksista ja päätyi muuttamaan kokonaan uuteen rakennukseen Itäharjulle? Saa myös nähdä mitä Humalistonkadun tiloille käy, hyvin keskeinen paikka keskustassa ja tulevan raitiotien varrella.
Tiedotteessa puhutaan Kupittaasta, mutta on tämä selvästi mielestäni Itäharjun puolella.

Paikka Google Mapsissä: https://maps.app.goo.gl/ttmuFKEhVSNffspC6?g_st=ic
Turkuun nousee uusi lääkärikeskus ja sairaala: Terveystalo muuttaa Kupittaalle

Kuva

Terveystalo muuttaa Turussa täysin uuteen rakennukseen kesällä 2027. Rakennusyhtiö Hartela rakentaa Kupittaalle kymmenkerroksisen kiinteistön, joka tulee kokonaan Terveystalon sairaalan ja lääkärikeskuksen käyttöön. Kyseessä on Terveystalon kautta aikojen suurin toimitilojen uudistushanke. Uusi Terveystalo tarjoaa alueen asukkaille entistä monipuolisempia terveyspalveluita ja nopean pääsyn hoitoon sujuvien liikenneyhteyksien varrella.

Terveystalon uusi lippulaivayksikkö Turussa nousee Kupittaalla osoitteeseen Kalevantie 5. Terveystalon on tarkoitus muuttaa uusiin tiloihin kesän 2027 aikana.

Rakennus tulee kokonaisuudessaan Terveystalon käyttöön. Kupittaalle muuttaa suurin osa Terveystalon toiminnoista Turussa, mukaan lukien Humalistonkadun Pulssin lääkärikeskus ja sairaala.

- Lounais-Suomi ja Turku ovat Terveystalolle tärkeää aluetta, johon haluamme investoida merkittävästi. On hienoa päästä rakentamaan yhdessä henkilöstömme kanssa uutta Terveystaloa, joka tarjoaa alueen asukkaille entistä monipuolisempia terveyspalveluita ja varmistaa heille jatkossakin nopean pääsyn laadukkaaseen hoitoon, Lounais-Suomen alueesta vastaava Terveystalon liiketoimintajohtaja Tomi Gustafsson sanoo.

Turun Kupittaalle rakentuva uusi lääkärikeskus-sairaala on Terveystalon kautta aikojen suurin toimitilahanke. Hartelalle kyseessä on neljäs merkittävä sairaalahanke 2020-luvulla: Turun Majakkasairaala valmistui 2021 ja Oulun uusi sairaalayksikkö vuonna 2022. Salon sairaala valmistuu vuonna 2027.

- Lähdemme toteuttamaan Terveystalolle moderneja ja potilastyötä parhaalla mahdollisella tavalla tukevia tiloja. Sairaalahankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa kaiken lähtökohtana on potilas- ja asiakaslähtöisyys. Vuoden kestävän kehitysvaiheen aikana etsitään parhaita mahdollisia toteutusratkaisuja yhdessä loppukäyttäjien kanssa, sanoo Hartela Länsi-Suomen toimitusjohtaja Lari Mallius.

https://news.alertir.com/terveystalo/fi/node/1151
JusuPetteri tykkää tästä
tekijänä aamiaispulla
#106715
https://www.turuntiedepuisto.fi/uutinen ... n-keskusta
Kupittaan kärjestä rakentuu Turun Tiedepuiston vetovoimainen keskusta
Elävä keskusaukio, vehreä bulevardi ja sujuva joukkoliikennekäytävä – Kupittaan kärjen kaava synnyttää Turun Tiedepuistoon laadukasta ja monimuotoista kaupunkitilaa. Itäharjun vanhat teollisuusrakennukset ja joutomaat korvautuvat asumisella, palveluilla ja toimistoilla. Tilaa on varattu myös puistolle ja muille vapaamuotoiset kohtaamiset mahdollistaville, viihtyisille alueille.

...
Hieman on taas massoittelut muuttuneet, mutta selvää on, että tästä kaupunginosasta halutaan iso. Ei tällaisia ole asekaavatasolla juuri nähty Turussa.

Uutta kaavaluonnosta:
https://ah.turku.fi/kh/2024/0205004l/Images/2277548.pdf

Helsinginkadun linjauksesta on vaihtoehtoja yhtenäinen ja jaettu:
https://ah.turku.fi/kh/2024/0205004l/Images/2277731.pdf
JusuPetteri, Kantti, TurkuCubed ja 1 muuta tykkää tästä
tekijänä aamiaispulla
#106861
Tänään on julkaistu maksumuurin taakse sekä Turun Sanomissa, että Hesarissa juttu Kupittaa-Itäharjusta, josta ollaan kehittämässä jatkoa Turun keskustalle ja mukana on tietysti uutta silmäkarkkia.

https://www.ts.fi/uutiset/6277264
Tällainen on Turun tavoittelema uusi keskusta: rakentamista neljällä miljardilla, uusia asukkaita 16 000 ja työpaikkoja 18 000
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010288076.html
Turussa kaavaillaan valtavaa mullistusta
Turun kaupungin sivuilla on onneksi avoin julkaisu suunnitelmista.

Kuva
https://www.turuntiedepuisto.fi/uutinen ... kielaman-0
21.03.2024
Turun Tiedepuistosta kehittyy kestävästi kasvavan kaupungin ja kaupunkielämän edelläkävijäalue
Turun Tiedepuisto on Suomen toiseksi suurin työpaikkojen kasvukeskus. Tuoreessa visiossa se on myös laajeneva ja monimuotoinen kaupunginosa, jonka identiteetti rakentuu kestävyydelle, rohkeille kokeiluille, korkeatasoiselle osaamiselle ja erinomaisille liikenneyhteyksille.
Viime vuosina tiedepuistojen rooli maailmalla on ollut muutoksessa. Ne ovat muuttuneet irrallisten rakennusten kokoelmista aktiivisiksi kaupunkitiloiksi ja kestävän kehityksen edelläkävijäalueiksi. Tämä suuntaus on myös keskeinen osa Turun Tiedepuiston päivitettyä visiota, joka esitellään Turun kaupunginhallitukselle maanantaina 25.3.

Turku kasvaa parhaillaan ennätyksellistä vauhtia. Pelkästään vuoteen 2040 mennessä Turun asukasluku kasvaa ennusteen mukaan 40 000–60 000 asukkaalla. Kaupunkikehitykselle kasvutahti on sekä haaste että valtava mahdollisuus, joka näkyy myös Turun Tiedepuiston alueella.

– Kaupunki ei muutu, vaan sitä muutetaan. Näkemyksellinen ja pitkäjänteinen kaupunkikehittäminen ohjaa myös Tiedepuiston alueen kehittymistä. Tiedepuisto on jo nyt monin paikoin Turun perinteisten vahvuuksien ilmentymä muun muassa korkean osaamisen ja tieteeseen pohjaavien innovaatioiden osalta, mutta samalla se on myös alue, jonka DNA:ssa on rohkea kokeileminen, mitä kasvavassa kaupungissa todella tarvitaan, toteaa Turun pormestari Minna Arve.

...

Vision realistisuus on tietysti kiinni länsirata- ja raitiotiehankkeista, ja myös siitä onko tässä visiossa mukana muitakin kuin Turun omia intohimoja. Jos esim. länsiradan ja Kupittaa-Itäharjun, sekä muiden länsiradan varteen tehtävien hankkeiden takana on vaikutusvaltaisia lobbareita, silloin asiat voi toteutua ja Helsingin talousalue laajenee Turkuun näyttävästi.
TurkuCubed, Kantti, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#106862
^ Kiitoksia postaamisesta. Tosiaan on Lunden päässyt taas tekemään tyylikkään näköisen vision kaupungille, rakentamista riittäisi kuulemma noin seuraavaksi viideksi vuosikymmeneksi (2070-luvulle). Tietysti täytyy toivoa tälle hankkeelle suuresti menestystä, kuten tuossa edellinen kirjoittaja totesi, erittäin paljon riippuu siitä että raitiotie ja länsirata toteutuvat. Jos raitiotietä ei tule, tuskin tulee näin mahtavaa Tiedepuistoakaan.

Linkki koko visioon: https://ah.turku.fi/kh/2024/0325008l/Images/2288975.pdf
aamiaispulla, Kantti tykkää tästä
tekijänä hmikko
#106870
^ Sanoisin, että raitiotien ja rautatien lisäksi vision toteutuminen tuon näköisenä edellyttää, että esitetty Helsinginkadun bulevardisointi menee kaavoituksessa ja valtuustossa läpi. Veikkaan, että siitä tulee itkua ja hammasten kiristelyä autopuolueelta.

Jäin ihmettelemään, että mitkä ovat visiossa esitetyn teknologiakampuksen toimijat. Paperissa puhutaan opiskelijoista, eli ilmeisesti oppilaitoksia olisi sinne tarkoitus sijoittaa. Sijainti 700 metriä nykyisestä teknologiakeskuksesta (Data-, Bio-, Electro-, Pharmacity ym.). Ammattikorkeakoulu ja yliopistot ovat juuri uusineet tai ovat uusimassa tilojaan paraikaa, eivätkä halua ainakaan kauemmas. Biocity tyhjennetään jossain kohtaa, mutta käyttäjät ovat tehneet selväksi, että eivät halua yhtään kauemmas TYKSistä ja Medisiina D:stä.
tekijänä aamiaispulla
#106871
Enpä usko, että "autopuoleet" saavat paljon sanansijaa kun tehdään 4 miljardin projektia. Käytännössä raitiotie on jo kulissien takana päätetty, mutta länsirata ei selvästikään nauti samaa asemaa. Suomessa on tahoja, jotka haluaisivat luoda Helsingin ja Tampereen välille kehityskäytävän, ja luopua kokonaan ajatuksesta kaupunkikolmiosta, ja jättää Turku täysin pois. Sama porukka lienee vuosien mittaan onnistunut hidastamaan ja estämään Turkuun suuntautuneita hankkeita. Mutta ajat muuttuvat ja länsiradalla on myös selvästi nyt lobbausvoimaa takanaa ja isoja intohimoja. Yksi Turulle positiivinen asia on Espoon kehitys ja asema. Espoolle luonnollinen kehityssuunta on Turku, kaikki mikä luo Espoon ja Turun välille toimintaa on Espoolle hyväksi ja Espoossa on rahaa ja vaikutusvaltaa. Länsirata on Turun kehitykselle aivan ylivoimaisesti tärkein asia, koska kun se on valmis Turku ja Helsinki eivät ole enää kilpailijoita. Turun ja Helsingin talousalueet muodostavat silloin superposition ollessaan päällekäisiä, mutta ilman länsirataa Turku jatkaa kituiluaan. Satamakaupunki, jolla ei ole kunnon infraa, ei oikein voi olla kovin toimiva. Turullahan on kaikki raideyhteydet olleet ikuisuuksiin täysin luokattomat, moottoritien valmistuminen kesti ikuisuuksiin. Olen aina luottanut Turun potentiaaliin, että kunhan viat korjataan, raitiotie ja oikorata rakennetaan, Turku tulee toipumaan, sen jälkeen on alkaa olla täydellistä ja asiat alkaa lutviintumaan tässäkin Suomen kolkassa aika itsestään.

Kovasti toivon, että länsirata nyt saataisiin maaliin. Jos ei niin, se on sitten sitä samaa pykimistä kuin aina ennenkin täällä päin on ollut.
tekijänä hmikko
#106873
aamiaispulla kirjoitti: 23.03.24 18:32 Jos ei niin, se on sitten sitä samaa pykimistä kuin aina ennenkin täällä päin on ollut.
Tätä vähän tuossa arvelin, kun mainitsin autopuolueen. Jos nyt sattuu käymään niin, että rata ja neljä miljardia eivät materialisoidu ihan juuri, niin luulen, että bulevardi kyseenalaistetaan myös.
aamiaispulla tykkää tästä
tekijänä aamiaispulla
#107105
https://www.turuntiedepuisto.fi/uutinen ... almistunut
13.06.2024
Kupittaan kärjen asemakaavaehdotus on valmistunut

Kupittaan ja Itäharjun yhdistävän Kupittaan kärjen hankkeen myötä rakentuu asumisen, palveluiden ja työpaikkojen vetovoimainen keskittymä, joka osana Turun Tiedepuiston kärkihanketta laajentaa kaupunkiympäristöä Itäharjun vanhalle teollisuusalueelle. Kaavaehdotus on julkisesti nähtävillä 17.6.–16.8.2024. Tavoitteena on viedä kaavaehdotus päätöksentekoon syksyllä 2024.

Asemakaavamuutos laaditaan Itäharjun ja Kupittaan kaupunginosiin. Asemakaava-alueen kokonaisala on 17,2 hehtaaria. Kokonaiskerrosala ilman maanalaisia tiloja on noin 315 650 k-m2 kehittäen voimassa olevaa asemakaavaa noin 125 500 k-m2:n verran.

Asukkaita alueelle tulee arviolta yli 3 000, työpaikkoja noin 8 500 ja Taito-kampukseen oppilaita noin 3 000.

- Asemakaavan maankäyttö perustuu joukkoliikennekadun varrelle sijoittuvaan keskustamaiseen, vaihtelevan korkuiseen umpikorttelirakenteeseen. Alueen ytimen muodostaa Taito-kampus, korkean rakentamisen kohteet, hybriditilat sekä pysäköintiratkaisut ja joukkoliikennepysäkit, Turun kaupungin maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi kertoo.

- Helsinginkadun osittainen uudelleenlinjaus ja muuttaminen bulevardiksi mahdollistaa rakentamisen osittain rautatien päälle. Kupittaan asema, suunnitellut liikennereitit ja mahdollisen raitiotien huomioiva joukkoliikennekäytävä tekevät alueesta fiksun liikkumisen solmukohdan, Lappi jatkaa.

Asemakaavan viitesuunnitelma on laadittu tiiviissä yhteistyössä Turun kaupungin, Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen ja maanomistajien kanssa.
https://www.turuntiedepuisto.fi/sites/d ... itelma.pdf


Sitä mukaa kun havainnekuvat lähestyvät realismia ja kaavoitus loppuaan, on talot sekä madaltuneet, että rumenneet ja samalla tietysti tässä hieman mielenkiinto lopahtaa. Eli tälle alueelle, jonne haluttiin yhdessä vaiheessa dumbata kaikki korkea rakentaminen ollaan kaavoittamassa vain yhtä 22-kerroksista, joka ei enää ole Suomessa mikään suuri juttu. Kaikki muu "korkea" on korkeintaan Turussa nopeasti yleistyvää 12-kerroksista bulkkia. No.. tämä on tätä perusjuttua, jossa ensin mainostetaan kaavaa hienoilla suurkaupunkimaisilla visioilla ja toteutus on sitten sitä ihan peruskauraa. Kokoluokka vain hieman skaalautuu ylöspäin sitä mukaa kun väkiluku kasvaa. Mutta ei siis ole tulossa Kupittaalle mitään Turkua todella mullistavaa, varsinkin kun otetaan huomioon, että tätä rakennetaan kauan.

Sinänsä edelleen ihan kivaa kaupunkia tulossa, vain se pieni hauiksen esittely jää tästä puuttumaan. Ehkä niitä ei vain täältä sitten kuitenkaan löydy, vaan havainnekuvissa elää pelkät fantasiat.
Kantti, hmikko, veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#107108
Itselleni tornien korkeus on yks hailee, mutta arkitehtuurin tasossa olisi luvalla sanoen parantamisen varaa verrattuna tämänhetkiseen uudisrakentamiseen Kupittaalla. Helsingin-junasta tulijat saavat tällä hetkellä silmilleen varsin tappavan annoksen laatikkoarkkitehtuuria. Toivottavasti uuden aseman ympäristöön tulee joku paikan henki, kuten kaavaselostuksessa luvataan. Niissä aina luvataan.

(Turkuun saapuminen on muuten kohta pilattu, sanoisin, myös päärautatieasemalla, kun vanhasta asemasta luovutaan ja uutta ei ole. Uusilta laitureilta ja Logomonsillalta jalankulkija päätyy kadunposkeen Ratapihankadulle kohtaan, joka on melko sivussa kaikesta. Bussiyhteyskin paikkailtiin jälkiherätyksenä.)