Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä TurkuCubed
#105151
Turun kaupunginhallitus on valinnut 'Kupittaan kärki' -hankkeen voittajaksi YIT vetoisen 'Terävin kärki' yhteistyöryhmän.
"Kupittaan kärjen hankintapäätös käynnistää merkittävän vaiheen Turun Tiedepuiston kehittämisessä. Allianssimallilla toteutettavan hankinnan myötä Kupittaan ja Itäharjun alueet yhdistyvät uudeksi kaupunginosaksi."
Linkit aineistoihin jutun lopussa.

Parin tornitalon puolesta tämä voisi olla ensimmäinen varsinainen Turun hanke Yläkerran puolella, mutta koska hanke koostuu paljon muusta kuin tornitaloista, sopinee se hyvin myös Turun aktiivisempaan Alakertaan. Otsikoin ketjun myös laajemmalti Kupittaa – Itäharju, ajatuksena että tämän ketjun alle voi koota myös muita projekteja tällä alueella, eikä vain keskittyä Kupittaan kärjen hankkeeseen.
Turun Kupittaan kärjen hankekumppaniksi valittiin YIT-vetoinen Terävin kärki

Turun kaupunginhallitus on maanantain 5.12. kokouksessaan valinnut Kupittaan kärjen hankekumppaniksi Terävin kärki -nimisen yhteistyöryhmän. Ryhmän muodostavat YIT Suomi Oy, Lundén Architecture Oy ja Arkkitehdit von Boehm – Renell Oy sekä nimettyinä alihankkijoina COBE A/S sekä AFRY Finland Oy ja WSP Finland Oy.

Kuva

Kupittaan kärjen hankintapäätös käynnistää merkittävän vaiheen Turun Tiedepuiston kehittämisessä. Allianssimallilla toteutettavan hankinnan myötä Kupittaan ja Itäharjun alueet yhdistyvät uudeksi kaupunginosaksi.

-Turun Tiedepuisto on kaupungin elinvoiman, kilpailukyvyn ja myös ilmastotavoitteidemme näkökulmasta tulevien vuosien merkittävin kokonaisvaltainen kaupunkikehityskokonaisuus Turussa. Kupittaan kärjen alueesta tulee erittäin vetovoimainen ja houkutteleva niin paikallisille kuin kansainvälisillekin yrityksille ja instituutioille, sanoo Turun pormestari Minna Arve.

-On tärkeää, että vihdoin pääsemme toteuttamaan yhtä Turun merkittävimmistä kaupunkikehityshankkeista, pormestariohjelman tavoitteista ja vision tavoitteista. Nyt päästään vihdoin puheesta tekoihin, pormestari Arve jatkaa.

Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen myötä alueelle laaditaan yhteistyössä allianssin kanssa kokonaissuunnitelma ja siihen sopiva asemakaava. Niihin sisältyvät muun muassa Helsinginkadun ja radan ylittävä kansirakenne ja pysäköintilaitos, sekä Turun ammatti-instituutin Taito-kampus. Samalla alueelle tulee runsaasti toimitila- ja asuntorakentamista.

Hankinnan infrakokonaisuuden tilaajan budjetti on 80 miljoonaa euroa ja Taito-kampuksen 73,4 miljoonaa euroa, pitäen sisällään muiden muassa tavoitekustannuksen, bonuspoolipalkkiot, indeksivarauksen ja tilaajan riskivarauksen. Kaupungin eli tilaajan budjetti on yhteensä 153,4 miljoonaa euroa.

Muutosten ansiosta Turun Kupittaan aseman ympärille, osaksi Turun Tiedepuistoa rakentuu palveluiden, osaamisen, työn ja asumisen ainutlaatuinen keskittymä.

-Olemme viime vuosina toteuttaneet useita hankkeita Kupittaan alueella. Kupittaan kärki -hankkeen myötä kaupunkikehitystyömme jatkuu entistä laajempana. Kokonaissuunnitelma tulee kehittämään aluetta sekä toiminnallisesti, että liikenteen osalta ja muovaamaan alueesta vetovoimaisen ja toimivan Turun toisen sydämen, kertoo rakennusyhtiö YIT:n kaupunkikehityksestä vastaava johtaja Juha Kostiainen.

Terävimmän kärjen suunnitelma esittää Kupittaan alueelle noin 320 000 kerrosneliömetriä uudisrakennusoikeutta, josta asumista on noin 220 000 kerrosneliömetriä ja toimitila- ja muuta rakentamista noin 100 000 kerrosneliömetriä. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettavan hybridikorttelin korkein rakennus on esitetty 20 kerrosta sisältäväksi kokonaisuudeksi.


Kaksi loppuvaiheeseen päässyttä pisteytettiin

Kupittaan kärjen päätös tehtiin kahden loppuvaiheeseen asti edenneen tarjoajan välillä hankkeelle asetettuihin tavoitteisiin laaditun arvioinnin perusteella. Tarjoajat olivat Terävin kärki sekä Sammonkannel -nimiset ryhmittymät.

Kokonaissuunnitelman laadun lisäksi keskeisiä arviointiperusteita olivat tarjoajan allianssiosaaminen, yhteistoimintakyky, toteutuksen tapa, aikataulutus ja hinta.

Ryhmittymien suunnitelmat ja niissä esitetyt toteutusratkaisut ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta molemmissa on toivottuja innovatiivisia kehittämisajatuksia, jotka tukevat Kupittaan alueen kehittymistä uudenlaiseksi keskustamaiseksi kaupunkirakenteeksi.

Pisteytyksessä arviointiperusteiden alakohdat erosivat toisistaan, mutta kokonaisuutena erot tasoittuivat ja laadulliset pisteet olivat hyvin lähellä toisiaan. Merkittävin ero oli palkkiotarjouksissa, mikä lopulta ratkaisi valinnan. Palkkio sisältää allianssimallissa yrityksen yleiskustannuksen ja yrityksen katteen sekä yrityksen omat riskivaraukset.

Kupittaan kärjen hankekumppanin valintatyö oli laaja-alainen. Se pohjasi Turun kaupunginhallituksen hyväksymiin arviointiperusteisiin. Arvioinnin teki kaupungin seitsemän virkahenkilön muodostama ryhmä, joka kuuli työssään useita asiantuntijoita. Arvioinnin yhteydessä pidettiin myös lukuisia kehittämistyöpajoja asiantuntijoiden ja ehdokkaiden kanssa.


Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Seuraavaksi Turun kaupunki ja Terävin kärki allekirjoittavat allianssisopimuksen, jonka kautta siirrytään kehitysvaiheeseen. Kehitysvaiheen aikana laaditaan hankesuunnitelmat koskien kansirakennetta, siihen liittyvää velvoitepysäköintilaitosta sekä Taito-kampusta. Kehitysvaiheen aikana laaditaan yhteistyössä suunnittelualuetta koskeva asemakaava.

Tavoitteena on tuoda infrahankkeen hankesuunnitelma päätöksentekoon vuoden 2024 alussa ja Taito-kampuksen ennen kesäkautta 2024. Hankesuunnitelmat hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Julkisuuslain mukaisesti ryhmittymien tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi kaupungin harkinnassa olevin osin hankintapäätöksen jälkeen, ja kokonaisuudessaan vasta hankintasopimuksen solmimisen myötä.

Hankinnan käynnistyessä määriteltiin kuitenkin, että kaupungin toiminnassa keskeisen avoimuuden toteutumiseksi, tarjoajan tulee antaa kaupungille julkinen tarjouksen liite, josta ilmenee kokonaissuunnitelma yleisellä tasolla. Nämä liitteet julkaistaan nyt 5.12.2022 päätöksenteon jälkeen.

Hankinnan loppuvaiheeseen edenneiden allianssiryhmien suunnitteluaineistojen mallikuvat
Hankkeen verkkosivut: https://www.turuntiedepuisto.fi/kupittaan-karki

https://www.turku.fi/uutinen/2022-12-05 ... avin-karki
Kuvakaappauksia voittaneesta työstä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kantti, Nomitratic, Tlahti ja 5 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä maitokahvi
#105153
Kyllä nyt täytyy sanoa, kun noita töitä paremmin katsoi tuolta sivujen tarjoamista pdf:stä, niin hävinnyt osapuoli oli selvästi tehnyt enemmän töitä yksityiskohtien kanssa. Vaan eipä tienneet Turussa, että grynderit Helsingin käyttävät mediaa vetoapuna, järjestäen ison mediankampanjan juuri julkistuksen alla syyttäen jo ennaltakäsin turkulaisia päättäjiä korruptiosta. Ja tottahan Turussa korruptio on kaupungin tapa, mutta niin on muuallakin, ja sitä on myös valtajastaa media painostamaan päättäjiä.

Nooh... tehdään oletus, että kyse oli puhdasta tutkivaa journalismia, ja että parempi ehdotus voitti vain koska turkulaiset virkamiehet ja päättäjät rehellisesti pitivät enemmän tästä ehdotuksesta, eikä suinkaa kyseessä ollut turkulaisen ja helsinkiläisen eliitin nokkapokka ja mittelö, jota aina välillä tulee epäilleeksi, kun mm. Hesburger joutuu median silmätikuksi.

Mitä itse ehdotukseeen tulee. Jos se ei kauheasti tuosta rumene, niin ihan kivahan se on. En tosin kauheasti ymmärrä, onko hyötyä siirtää Kupittaan asemaa ja tehdä sille taas uusi pieni asemarakennus? No jaa.. ehkä tuo on logistisesti parempi sitten jos raitiotie saadaan aikaiseksi. Ne toisen ehdotukset tornit olis kyllä näyttäneet upealta Kupittaan puistosta, onneksi saimme edes renderin siitä.
tekijänä James
#105154
Yksi asia mistä itse pidin valitussa vaihtoehdossa oli että siellä nähdäkseni 2-3 vanhaa rakennusta säilytettäisiin (todellisuus voi toki sitten olla jotain ihan muuta, kun tullaan siihen vaiheeseen). Ei siellä montaa säilyttämisen arvoista olekaan, mutta mielellään näen edes pientä kerroksellisuutta näissä kuin että kaikki vanha aina jyrätään uuden tieltä eikä vanhasta jää mitään jäljelle.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105155
Edellisiltä kommentoijilta todella negatiivista palautetta. Suunnitelmassa on mielestäni todella hyvä tasapaino eri käyttötarkoitusten kanssa ja julkiset tilat ovat jo valmiiksi mietitty, eivätkä ole jotain jälkeenpäin pohdittuja lisäyksiä katukuvaan. Autoilu on tässä kulkumuoto muiden joukossa, eikä turhan päiten dominoi joka ainoaa katua. Totta kai tästä voidaan vielä paljon raaputtaa pois ja varmasti raastetaan kunnolla, mutta eiköhän alueesta ihan viihtyisä tule.
Viimeksi muokannut Pyöröovi, 18.01.23 00:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Tipi
#105156
Suunnitelmassa on kolme selvästi arkkitehtoonista rakennusta: Suunnikkaan muotoinen uusi asema, sitä vastapäinen silitysrauta ja korkein, porrastettu tornitalo. Hienoahan se olisi jos tällaisia selvästi tunnistettavia, alueelle identiteettiä tuovia rakennuksia toteutuisi :smt023 .

Kansirakenteen reunat ja laajuus jää hiukan arvoitukseksi, puisto lienisi maavarainen. Kansirakenteen alle jää oletettavasti reilusti käypää parkkitilaa. Se mikä myös mieltä lämmittää, on usean rakennuksen julkisivun ”hoikentavat” pystylinjat :) Raskaammat vaakalinjat ja nauhaikkunat jää vähemmistöön. Ratikkaa suunnitelmissa näköjään tuodaan esille…
Avatar
tekijänä Kantti
#105160
Pohjia tehdylle Kupittaan kärki -päätökselle.
Sanallinen arviointi ja pisteytys kilpailuesitysten välillä.

https://www.turku.fi/sites/default/file ... itelma.pdf
https://www.turku.fi/sites/default/file ... ykkyys.pdf
https://www.turku.fi/sites/default/file ... teutus.pdf
https://www.turku.fi/sites/default/file ... itelma.pdf
https://www.turku.fi/sites/default/file ... astelu.pdf

Kaupunginhallituksen kokouspöytäkirja päätöksestä.

https://www.turku.fi/sites/default/file ... _karki.pdf

Pamahtaa heti mieleen miten paljon valitukset tulevat vaikuttamaan projektin toteutusaikatauluun?
tekijänä hmikko
#105314
^Aseman edustalla ruuhka syntyy saattoliikenteestä. Pihalla parkkipaikkoja on kourallinen, ja tuskin yhtäkään pidempiaikaisessa käytössä. Ts. en usko, että se tilanne muuttuu parkkitalon takia miksikään. Alueella töissä tai asioimassa käyvien tilanne toivottavasti kylläkin.

Kupittaan rakentumisen edetessä tyhjillä tonteilla parkkeeraaminen vastaavasti loppuu, viimeksi vanhan aseman edessä, missä on nyt kerrostalojen työmaa. Seuraavana luiskalla EduCityn ja Kelan vieressä Lemminkäisenkadun varrella olevat tyhjät tontit. En ole nähnyt selvää mainintaa aikataulusta, muutta niiden rakentamisen pitäis myös alkaa lähitulevaisuudessa. Yliopistojen biotieteiden laitosten pitäisi muuttaa Biocitystä uuteen yhteiseen rakennukseen, ja kuulemma tämän hetken suunnitelma on, että rakennus olisi Kelan toimistotalon vieressä. Biocityn piti alun perin mennä peruskorjaukseen 2025, mutta siihen ei varmastikaan ehditä, kun uutta taloa ei ole edes aloitettu. Laitokset eivät ole palaamassa Biocityyn, vaan se menee sitten muille käyttäjille. Mahtanevatko vaihtaa nimen, kun Biocitystä poistuu bio...
Avatar
tekijänä Ukilainen
#105315
James kirjoitti: 06.12.22 12:51 Yksi asia mistä itse pidin valitussa vaihtoehdossa oli että siellä nähdäkseni 2-3 vanhaa rakennusta säilytettäisiin (todellisuus voi toki sitten olla jotain ihan muuta, kun tullaan siihen vaiheeseen). Ei siellä montaa säilyttämisen arvoista olekaan, mutta mielellään näen edes pientä kerroksellisuutta näissä kuin että kaikki vanha aina jyrätään uuden tieltä eikä vanhasta jää mitään jäljelle.
Käytännössä ainoat mahdollisesti säilyvät rakennukset olisivat Rautakatu 6 ja Teräskatu 5. Rautakadun rakennus on kokonaan saneerattua toimistotilaa ja Teräskadun rakennus kohtuukuntoinen toimistorakennus, jossa mahdollisesti osa myös asuinkäytössä. Rostenin leipomon vuokrasopimus on voimassa ainakin 2030-luvulle asti ja Lidlin modernia myymälää tuskin heti revitään alas.

Turun Sanomien vanha painotalo olisi vielä saneerattavissa, mutta epäkäytännöllisten tilojen ja massiivisen kokonsa takia luultavasti joutuu väistymään. Painotalon korttelin kokoisen kellarin pimeydessä odottaa muuten kymmenittäin klassikkoautoja pääsyä päivänvaloon.
Avatar
tekijänä Kantti
#105316
Ukilainen kirjoitti: 18.01.23 12:34 Painotalon korttelin kokoisen kellarin pimeydessä odottaa muuten kymmenittäin klassikkoautoja pääsyä päivänvaloon.
Off topic.
Vieläkö Kepparin autot ovat myymättä? Keijo Ketosen -aikanaan Turun Sanomien konsernijohtaja ja yksi omistajista - autojenkeräilyharrastus oli suurimittaista, kokoelma laaja ja kattava. Autoja on ollut varastoituna ympäri maakuntaa. TS Auto ja Viestintämuseo siirtyi noin 15 vuotta sitten vanhasta paikastaan Pläkkikaupungista TS:n Itäharjun painotaloon painokoneiden sieltä häipyessä. Museo oli joitakin vuosia toiminnassa. KK:n vetäydyttyä konsernin johdosta ja nuoremman sukupolven Ketosten noustua ohjaksiin, museo on nähtävästi ajettu alas koska on varmaan rasittanut yhtiön taloutta?

Museoautojen kanssa operoi oma porukkansa hankkimalla vanhoja autoja ja entisöimällä niitä TS:n tätä varten erotetuissa tiloissa Artukaisten huoltorakennuksessa. Autoja ja alkuperäisiä varaosia käytiin etsimässä ympäri eurooppaa ja rapakon takanakin ehkä. Historiallisten autojen keräily, entisöinti ja näytillä pitäminen ei ole aivan jokapojan harrastus. Ei Keijo Ketonen aivan jokapoika tosin ollekaan, suurista summista kuitenkin on kyse ja autokokoelman arvo on epäilemättä suuri.

Setti kuvia museon kokoelmista.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
veka, apollonkatu, hmikko ja 4 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#105320
Kupittaa -Turku - ratahankkeen facebook päivitys tänään.

"Kuulumisia työmaalta. Tällä viikolla Aurajoen ratasillan kaikki pintarakenteet on saatu purettua. Myös pohjatutkimuksia on tehty urakka-alueella, ja ne jatkuvat ensi viikolla.
Ensi viikosta alkaen Aurajoen ratasillan itäpuolella tehdään kevyt kevennyskaivuu, jonka jälkeen asennetaan ponttiseinä työsillan päähän joen suuntaisesti. Työsiltaa jatketaan penkereen päälle."

Kuva
Kervolainen, TurkuCubed tykkää tästä