Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#105110
tiiliskivi kirjoitti: 24.11.22 17:26 mitä Kaarinasta parin läpiajokerran perusteella muistan, ei siellä kummoista keskustaakaan olisi jota jatkaa talo kerrallaan,
Kyllä sitä kovasti on jatkettu talo ja kortteli kerrallaan viimeiset 15 vuotta. Näkyy esim. Googlen kartassa vertaamalla satellittikuvaa ja StreetView-kuvia, jotka ovat vuodelta 2009. Kaarinassa oli 2000-luvun lähtötilanteessa keskustassa peltoaukeaa mitä täyttää huru mycket. Tänne taloonkin kehitystä on kuvattu, mutta en äkkiseltään löydä ketjua / kohtaa.
tiiliskivi tykkää tästä
tekijänä Tipi
#105112
Heh, kyllähän tämä suunnitelma aika yllätys on. Jos Kartanonkoski on esikuvana, niin sehän on kuitenkin modernia arkkitehtuuria historiasta ammentaen. Tämä taas pyrkii selvästi vanhojen tyylien mukaisuuteen, lieneekö toista vastaavaa aluesuunnittelmaa Suomessa ennen tehtykään?

Alue on tuttu, hieno, viettävä peltokaistale. Jutun mukaan kaava edellyttää vanhaa tyyliä, joten toteutunee siten eheänä kokonaisuutena. Tuo lienee kuitenkin hyvin alustava suunnitelma vielä.
Saa nähdä miten nuo pyöreäreunaiset ”päätylaivat” tai ylipäätään julkisivut toteutettaisiin. Parempi olis tiilistä tai harkoista muurata ja sileäksi slammata, elementteinä menee teatteriksi. Entä kivijalat? Nuo barokkipöydän jalan näköiset parvekekaiteet on aika kornin näköiset, olisko parempi kaarevasta raudasta?

Aika sitkeä rouva tämä Uotila on, siis jotain tällaista joskus toteutuu. Ensireaktio oli että ei helv…. Epäaitoa! Ennakkotapauksena mielenkiinnolla kuitenkin odotan mitä tuleman pitää. Yhden pellon ympäryskunnasta voinee kyllä uhrata joskaan mikään piilopaikka tuo ei ole. Tälläisen toteuttaminen luontevasti on kuitenkin haastavaa, ja fuskaaminen ja epäonnistuminen taas helppoa…
tekijänä hmikko
#105115
Tipi kirjoitti: 24.11.22 20:23 Jutun mukaan kaava edellyttää vanhaa tyyliä, joten toteutunee siten eheänä kokonaisuutena.
Toteutuu jos joku rakentaa. Siksi kysyin kaavan vireilletulon perään aiemmin ketjussa. Rakennusliikkeet voivat jättää hankkeen väliin, jos katsovat hankalaksi, tai rakennuttaja voi hakea kaavaan muutosta. Onhan noita nähty modernististen kaavojenkin kanssa, että rakennuttajat haluavat halpuuttaa vaatimuksia julkisivuja ja parkkiratkaisuja koskien, jne. Parhaat mahdollisuudet hyvälaatuiseen toteutukseen olisi tietysti silloin, jos rakennuttaja on asiasta yhtä innostunut kuin kaavoittaja ja valtuutetut. Sikäli kun ymmärsin, niin tämä tapaus ei ole rakennuttajan idea.
Tipi tykkää tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#105117
Tässä näyttäisi olevan pyrkimystä vastata kansalaisten valituksiin laatikko- ja tolpparakentamisesta. Kenties alkaa olla aika kääntää vähän sivua ja katsoa voidaanko rakennusten ilmiasulle tehdä jotakin oikeasti kiinnostavampaa kuin mitä tässä viimeisen noin 50 vuoden aikana on tehty? Ihan hyvä että etsitään uudenlaista rakentamista jossa on jotakin johon silmä voisi tarttua. Tässä vaiheessa eipä paljoa voi vielä heittää hattua ilmaan siitä, miltä tulee näyttämään, koska sitä ei tiedä. Kiinnostavaa nähdä miten homma kehittyy ja saadaanko oikeasti jotakin kestävää tehdyksi joka saa Ihmiset puolelleen ja johon löytyy ostajia?
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#105124
Puupaalu kirjoitti: 28.11.22 13:50 Onko tuosta Kaarinan kaavasta tosiaan jotain uudempaa virallista dokumenttia. Vuoden 2019 kaavaluonnos olisi aika erilainen.
Löytyyhän tuota, Kaarinan kaupunkikehityslautakunta hyväksyi 23.11. kokouksessaan päivitetyn kaavaluonnoksen. Ja kuten hmikko tuossa aiemmin epäili, kaavamuutos on kaupungin itsensä toimesta aloitettu; aiemmassa TS:n artikkelissa mainitaan:

"Kaupunkikehitysjohtaja Päivi Liuska-Kankaanpää kertoo, että lautakunta on ilmaissut tahtonaan, että talot edustavat klassisista tyyliä, jopa barokkityyliä. Kaavaluonnoksen selostuksessa puhutaan myös renessanssi- tai jugendtyylistä.

– On sovitettu mielenkiintoisella tavalla maisemaan, Liuska-Kankaanpää kehaisee kaavoitusarkkitehti Ville Aaltosen työtä.

Kaavatyö on aloitettu nimenomaan kaupunkikehityslautakunnan toiveesta."


Linkki lautakunnan pöytäkirjaan: https://tweb.kaarina.fi/ktwebscr/pk_asi ... m?bid=4430

Kuva
Puupaalu, 16valve tykkää tästä
Avatar
tekijänä Ukilainen
#105319
Tämän viikon aikana on tullut työmatkoilla katseltua Ratapihankadun varressa erään vanhan turkulaisen talon häviämistä tiilikuormina kuorma-autojen lavoille. Kyseessä siis päärautatieaseman vieressä seissyt vihreä toimistotalo, jonka vanha Turun Sanomien nettiartikkeli osasi kertoa VR:n sähkötaloksi.

Kuva
TS/Timo Jakonen
VR:n sähkötalo on valmistunut vuonna 1937. Kiitotavaratoimistoksi rakennettua taloa on käytetty viimeksi toimisto- ja sosiaalitiloina.


https://www.ts.fi/uutiset/1074053555

Purkamisesta ollut kiistaa siis jo 20 vuotta sitten. Nyt on kuitenkin enää kivijalka jäljellä ja jonain päivänä paikalla elämyskeskus?
Avatar
tekijänä jfo
#105325
Ukilainen kirjoitti: 20.01.23 13:42 Tämän viikon aikana on tullut työmatkoilla katseltua Ratapihankadun varressa erään vanhan turkulaisen talon häviämistä tiilikuormina kuorma-autojen lavoille. Kyseessä siis päärautatieaseman vieressä seissyt vihreä toimistotalo, jonka vanha Turun Sanomien nettiartikkeli osasi kertoa VR:n sähkötaloksi.

Kuva
TS/Timo Jakonen
VR:n sähkötalo on valmistunut vuonna 1937. Kiitotavaratoimistoksi rakennettua taloa on käytetty viimeksi toimisto- ja sosiaalitiloina.


https://www.ts.fi/uutiset/1074053555

Purkamisesta ollut kiistaa siis jo 20 vuotta sitten. Nyt on kuitenkin enää kivijalka jäljellä ja jonain päivänä paikalla elämyskeskus?
Tampere ja Turku ovat usein verrokkeja keskenään. Onkin huvittavaa että Turussa tiilirakenteinen sähkötalo laitetaan palasiksi, kun taas Tampereella laitettiin 2,7 miljoonaa euroa niinikään tiilirakenteisen tavara-aseman suuritöiseen siirtämiseen ja 3 miljoonaa euroa remontoimiseen. Ehkä kiinteistön omistajien asenteellakin on eroa: Turun sähkötalo taisi olla VR:n omistama kun taas Tampereen tavara-asema oli Ratahallintokeskuksen / Senaatti-kiinteistöjen omistama, kunnes Jatke Oy osti sen 6,5 miljoonalla eurolla.

Vuonna 2023 Tampereen tavara-asemalla musiikki jo soi, kun taas Turun elämyskeskusta saadaan varmaan odottaa vielä tovi.
Kervolainen, tiiliskivi, veka ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä suberb
#105367
Turku kyselee kaupunkilaisilta mielipiteitä koskien Itäisen Pitkäkadun uudistusta. Esille on tuotu kaksi vaihtoehtoa, jotka hieman johdattelevasti ovat nimetty "kunnianhimoisemmaksii"- ja "tavanomaiseksi". Silmämääräisesti suurin ero näiden kahden välillä on istutusten määrä. Kunnianhimoisessa vaihtoehdossa on istutettu puita erottamaan liikennemuodot toisistaan. Pidän ehdottomasti enemmän tästä kunnianhimoisemmasta vaihtoehdosta.

Ensiksi havainnekuva "tavanomaisesta"vaihtoehdosta

Kuva

Tässä taas "kunnianhimoisempi" versio, jossa pienten änkyräkoivujen sijasta tiellä onkin jo oikeita lehmuspuita:

Kuva

Tässä myös yksi kunnianhimoinen havainnekuva toisesta kohtaa Itäistä Pitkää:

Kuva

Uudistus on mielestäni kaivattu, sillä kyseessä minunkin ja monen muun mielestä Turun ylivoimaisesti kamalin katu! Itse kadulla asuneena tiedän että autojen seassa pyöräily on tuskien taival. Toisaalta kuten moni Turun verkkosivuilla näitä ehdotuksia kommentoinut totesi: kevyt liikenne kuten pyöräily tapahtuu tällä liikenneosuudella useimmiten Kupittaankatua pitkin, joka on paljon Itäistä rauhallisempi katu. Näillä perustein moni totesi uudistuksen turhaksi ja korosti Itäisen Pitkäkadun merkitystä autoliikenteen kannalta. Mielestäni tämä kuitenkin mahdollistaa samalla tavalla liikenteen kuin aiemminkin, mutta vain hitaamman ajonopeuden, sillä nykyisellään tie kutsuu kaahaamaan.

Näitä ehdotettuja uudistuksia voi käydä kommentoimassa ja äänestämässä Turun kaupungin nettisivuilla täällä: https://kerrokantasi.turku.fi/itainen_p ... less=false
TurkuCubed, veka, Pyöröovi ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Ukilainen
#105368
Tuo pyöräkaistojen vieminen kokonaan irti autojen ajoradasta olisi hyvä juttu, koska nyt niillä ajetaan useammin autoilla kuin polkupyörillä ja talvisin niille aurataan kaikki loska jäätymään. Tuo yksisuuntaisuus vaan tuntuu olevan täysin tuntematon käsite osalle skuuttailijoista ja fillaristeista.

Aika paljon parkkipaikkoja tässäkin suunnitelmassa ollaan hävittämässä, miten mahtaa vaikuttaa liiketilojen kannattavuuteen? Asukaspysäköijille ainakin koittaa ankeat ajat.
suberb tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#105370
Ukilainen kirjoitti: 09.02.23 11:56 Aika paljon parkkipaikkoja tässäkin suunnitelmassa ollaan hävittämässä, miten mahtaa vaikuttaa liiketilojen kannattavuuteen? Asukaspysäköijille ainakin koittaa ankeat ajat.
No ei nyt tuokaan ihan pidä paikkaansa. Joo parkkipaikat vähenee ja typerät vinoparkit poistuvat (onneksi) kokonaan, mutta kyllä alueelle silti jää huomattava määrä parkkipaikkoja, etenkin kun otetaan huomioon tonttien omat autopaikat. Enkä nyt tiedä miten iso osa tuon kadun liiketilojen liikevaihdosta tulee nimenomaan autolla paikalle saapuvilta asiakkailta, voisin veikata että pääosa asiakkaista asuu ihan lähistöllä.

Itäinen Pitkäkatu on rumuudessaan ja sekavuudessaan yksi Turun surkeimmista kaduista, hienoa että vihdoin ollaan saamassa uudistus, joka tekee kadusta sellaisen että siinä oikeasti uskaltaa jollain muulla kuin autolla kulkea. Toivottavasti keskustan Aninkaistenkatu saa vähän vastaavan ilmeen kohotuksen tulevaisuudessa.

Kuva
Avatar
tekijänä Ukilainen
#105371
TurkuCubed kirjoitti: 09.02.23 23:13
Ukilainen kirjoitti: 09.02.23 11:56 Aika paljon parkkipaikkoja tässäkin suunnitelmassa ollaan hävittämässä, miten mahtaa vaikuttaa liiketilojen kannattavuuteen? Asukaspysäköijille ainakin koittaa ankeat ajat.
No ei nyt tuokaan ihan pidä paikkaansa. Joo parkkipaikat vähenee ja typerät vinoparkit poistuvat (onneksi) kokonaan, mutta kyllä alueelle silti jää huomattava määrä parkkipaikkoja, etenkin kun otetaan huomioon tonttien omat autopaikat. Enkä nyt tiedä miten iso osa tuon kadun liiketilojen liikevaihdosta tulee nimenomaan autolla paikalle saapuvilta asiakkailta, voisin veikata että pääosa asiakkaista asuu ihan lähistöllä.

Itäinen Pitkäkatu on rumuudessaan ja sekavuudessaan yksi Turun surkeimmista kaduista, hienoa että vihdoin ollaan saamassa uudistus, joka tekee kadusta sellaisen että siinä oikeasti uskaltaa jollain muulla kuin autolla kulkea. Toivottavasti keskustan Aninkaistenkatu saa vähän vastaavan ilmeen kohotuksen tulevaisuudessa.

Kuva
Parkkipaikoista on näköjään ihan dataakin, eikä ilmeisesti pitäisi tulla pahoja ongelmia, vaikka suurin osa Itäisen Pitkäkadun paikoista poistettaisiin. Miltäköhän vuodelta nykyinen mitoitus on?

IP:n varrella rumuus tulee kyllä isolta osin 60-70-luvun rakennuskannasta, vaikka autoliikenteen kaoottisuus ja meteli onkin ykkösharmi. Helposti Turun ruutukaava-alueen ankeinta seutua.
tekijänä slette
#105372
Ukilainen kirjoitti: 09.02.23 11:56 Tuo pyöräkaistojen vieminen kokonaan irti autojen ajoradasta olisi hyvä juttu, koska nyt niillä ajetaan useammin autoilla kuin polkupyörillä ja talvisin niille aurataan kaikki loska jäätymään. Tuo yksisuuntaisuus vaan tuntuu olevan täysin tuntematon käsite osalle skuuttailijoista ja fillaristeista.
Tuossa ratkaisussa on se ongelma, että kun pyöräreitit erotetaan ajoradasta ja viedään jalkakäytävän viereen, niin ihmiset mieltävät ne "kevyen liikenteen väyliksi". Silloin niille tulee paljon väärään suuntaan ajoa ja myös jalankulkijat eksyvät herkästi pyöräilijöiden puolelle.

Pyöräreitin pitäisi olla rakenteellisesti selkeä osa ajorataa, jotta ihmiset mieltävät sen, että ajamiseen käytetään tien oikeaa laitaa. Jolloin yksisuuntaisuus toteutuu paremmin käytännössä.
Pyöröovi, Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#105395
2019 purkutuomion saanut Åbo Akademin Gadolinia on menossa hyvää vauhtia matalaksi. Tämän kuun alussa Svenska Yle käynyt kuvaamassa purkutyömaata ja tänään TS uutisoi uuden rakennuksen nimikilpailusta ja samassa uutisessa havainnekuva korvaavasta rakennuksesta. Uusi rakennus näyttää aikalailla nykypäivän versiolta vanhasta Gadoliniasta, osin siksi että "Gadolinian vanha kahvilaosa ja ulkoterassi säilytetään Turun museokeskuksen toiveen mukaisesti. Kahvilaosa yhdistetään uuteen kiinteistöön, ja se toimii jatkossakin kahvilana tai ravintolana." Taloon tulevat muuttamaan ÅA:n yhteiskuntatieteiden, kauppatieteiden ja oikeustieteiden tiedekunnat. Rakennuksen on suunnitellut Sigge Arkkitehtien Pekka Mäki.

Oma kuvani Gadoliniasta 2019 marraskuulta

KuvaPB010306 by TurkuCubed, on Flickr

Svenska Ylen uutisesta, linkki: https://svenska.yle.fi/a/7-10027717

Kuva

Havainnekuva TS:n uutisesta, linkki https://www.ts.fi/uutiset/5909254

Kuva
Tlahti, veka, hmikko tykkää tästä
  • 1
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 286