Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä grendy
#72242
^Aijjai mitä nannaa toi raportti:

Kuva
Eli siis Hervantaankin esim koko kerrostalo-Hervannan alueelle saa rakentaa 12-16 kerroksisia taloja ilman mitään erityisrajoituksia ja keskusakselille voi sitten rakentaa yli 16 kerroksisiakin! Toivottavasti siis Matrixit jäävät kohta jo muiden vielä korkeampien talojen jalkoihin ;)
tekijänä hmikko
#72246
^Luin paperista, että Hervannan väkiluku on 23 000. Olisin veikannut aika monta tuhatta enemmän, jos joku olisi kysynyt. Hervannasta ovat vissiin lapset muuttaneet pois jo jokin aika sitten, niin kuin muistakin saman kauden nopeasti rakennetuista lähiöistä.
tekijänä pallo
#72248
Hyvältä näyttää tuo Hervannan "pilvenpiirtäjä-avenue", jota itsekin joskus bussipysäkillä seisoessani olen hahmotellut. Ainoa muttahan tässä on se; että tuolta alueelta on poliisikoulun parkkis-huoltoasema-"kallioparkki"-kolmiota ja paria puskaa lukuunottamatta aika lailla rakennettu jokainen tontti täyteen (ja kyllähän taloyhtiöön nyt parkkikenttä kuuluu, prkl). Uutta ei siis liene hirveästi tulossa?
tekijänä Heikki K
#72251
hmikko kirjoitti:^Luin paperista, että Hervannan väkiluku on 23 000. Olisin veikannut aika monta tuhatta enemmän, jos joku olisi kysynyt. Hervannasta ovat vissiin lapset muuttaneet pois jo jokin aika sitten, niin kuin muistakin saman kauden nopeasti rakennetuista lähiöistä.


Hervannan väestörakenne on edelleen suomalaisittain melko nuori, selvästi nuorempi kuin tampereen keskiarvo. Alkuvuosina vaan oli lapsia aivan älytön määrä. Tilastoissa tämä näkyy niin, että vuonna 1990 väkiluku oli jo ylittänyt 20000, mutta siitä 15 vuotta se pysyi käytännössä samana vaikka joka vuosi nousi muutama kerrostalo. Vasta vuoden 2005 paikkeilla väkiluku kääntyi taas nousuun.
tekijänä Heikki K
#72253
pallo kirjoitti:Hyvältä näyttää tuo Hervannan "pilvenpiirtäjä-avenue", jota itsekin joskus bussipysäkillä seisoessani olen hahmotellut. Ainoa muttahan tässä on se; että tuolta alueelta on poliisikoulun parkkis-huoltoasema-"kallioparkki"-kolmiota ja paria puskaa lukuunottamatta aika lailla rakennettu jokainen tontti täyteen (ja kyllähän taloyhtiöön nyt parkkikenttä kuuluu, prkl). Uutta ei siis liene hirveästi tulossa?


Matrix-torneja vastapäätä valtaväylän toisella puolella oleva alue on tällä hetkellä Hervannan "ykköskohde", sen kohdalle tulee ratikan liityntäpysäkki, joten ihmsvirtoja tulee olemaan. Paikka on vuoden 2015 kaavoitusohjelmassa, joten ehdotusta odotellessa.

Muuten Hervannassa alkaa olla jäljellä vain pieniä täydennyspaikkoja. Se aika, kun parkkikenttiin aletaan kajota, antanee vielä odottaa itseään. Tammelassahan ollaan nyt siinä vaiheessa, joten olisikohan Hervannassa 2030-luvulla?
tekijänä hmikko
#72255
Heikki K kirjoitti:Muuten Hervannassa alkaa olla jäljellä vain pieniä täydennyspaikkoja. Se aika, kun parkkikenttiin aletaan kajota, antanee vielä odottaa itseään. Tammelassahan ollaan nyt siinä vaiheessa, joten olisikohan Hervannassa 2030-luvulla?


Ahvenisjärventien varrella on näköjään melkoinen määrä metsää, joka on kaavoitettu palveluille ja nimetty puistoksi. Vissiin sinne olikin suunnitteilla (palvelujen asemesta) asuntoja, jos en ihan väärin muista. Näitä on pienempiä plänttejä muuallakin Hervannassa. Tietotalon takana valtaväylän varrella oleva metsätontti on näköjään kaavoitettu toimitiloiksi, samoin Konetalon vieressä jäljellä oleva metsikkö, kuten arvata saattaa.

Parkkikenttää ja metsän näköistä puistoa on aivan tolkuttomat määrät. Puistoiksi kaavoitettuihin alueisiin kajoaminen aiheuttaa tietysti itkua ja hammasten kiristystä, mutta mun mielestä tuolla ihan hyvin voisi, kun puiston vieressä on samanlaista metsää kaava-alueen ulkopuolella määrättömät määrät.
Avatar
tekijänä henkka
#72257
hmikko kirjoitti:
Heikki K kirjoitti:Muuten Hervannassa alkaa olla jäljellä vain pieniä täydennyspaikkoja. Se aika, kun parkkikenttiin aletaan kajota, antanee vielä odottaa itseään. Tammelassahan ollaan nyt siinä vaiheessa, joten olisikohan Hervannassa 2030-luvulla?


Ahvenisjärventien varrella on näköjään melkoinen määrä metsää, joka on kaavoitettu palveluille ja nimetty puistoksi. Vissiin sinne olikin suunnitteilla (palvelujen asemesta) asuntoja, jos en ihan väärin muista. Näitä on pienempiä plänttejä muuallakin Hervannassa. Tietotalon takana valtaväylän varrella oleva metsätontti on näköjään kaavoitettu toimitiloiksi, samoin Konetalon vieressä jäljellä oleva metsikkö, kuten arvata saattaa.

Parkkikenttää ja metsän näköistä puistoa on aivan tolkuttomat määrät. Puistoiksi kaavoitettuihin alueisiin kajoaminen aiheuttaa tietysti itkua ja hammasten kiristystä, mutta mun mielestä tuolla ihan hyvin voisi, kun puiston vieressä on samanlaista metsää kaava-alueen ulkopuolella määrättömät määrät.


Ahvenisjärventien ja Opiskelijankadun kulmaan on tulossa kerrostaloja ja samalla laajennetaan lukiota(?). http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8454 Muita kaavoja alueella ei näytä olevan vireillä.

Hervannan pääaksellille korkeampaa ja/tai tiiviimpää rakentamista sopisi tuohon mainitulle Insinöörinkadun, Opiskelijankadun ja Hervannan valtaväylän rajaamalle alueelle, jossa nyt on parkkipaikkoja ja kaksi bensa-asemaa. Samoin Hervannan valtaväylän, Opiskelijankadun, Tieteenkadun ja Orivedenkadun rajaamalta tontilta voisi huoltoaseman korvata muulla rakentamisella. Ja saahan sen huoltsikan sitten vaikka sinne alimpaan kerrokseen.
tekijänä Heikki K
#72269
henkka kirjoitti:
hmikko kirjoitti:
Heikki K kirjoitti:Muuten Hervannassa alkaa olla jäljellä vain pieniä täydennyspaikkoja. Se aika, kun parkkikenttiin aletaan kajota, antanee vielä odottaa itseään. Tammelassahan ollaan nyt siinä vaiheessa, joten olisikohan Hervannassa 2030-luvulla?


Ahvenisjärventien varrella on näköjään melkoinen määrä metsää, joka on kaavoitettu palveluille ja nimetty puistoksi. Vissiin sinne olikin suunnitteilla (palvelujen asemesta) asuntoja, jos en ihan väärin muista. Näitä on pienempiä plänttejä muuallakin Hervannassa. Tietotalon takana valtaväylän varrella oleva metsätontti on näköjään kaavoitettu toimitiloiksi, samoin Konetalon vieressä jäljellä oleva metsikkö, kuten arvata saattaa.

Parkkikenttää ja metsän näköistä puistoa on aivan tolkuttomat määrät. Puistoiksi kaavoitettuihin alueisiin kajoaminen aiheuttaa tietysti itkua ja hammasten kiristystä, mutta mun mielestä tuolla ihan hyvin voisi, kun puiston vieressä on samanlaista metsää kaava-alueen ulkopuolella määrättömät määrät.


Ahvenisjärventien ja Opiskelijankadun kulmaan on tulossa kerrostaloja ja samalla laajennetaan lukiota(?). http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8454 Muita kaavoja alueella ei näytä olevan vireillä.


Kyseinen kaava hyväksyttiin juuri yhdyskuntalautakunnassa, joten saattaa toteutua piankin. Tyylilajiksi on valittu lisää lähiötaloja lähiöön.
Tontin eteläpuolella on yksi Hervannan vajaakäyttöisimmistä parkkipaikoista, josta todettiin näin:
"... lukion tontin kaavamuutoksen yhteydessä ideoidaan luonnosvaiheessa myös eteläpuoleisen pysäköintitontin 7131-2 täydennysrakentamista, vaikka tämän alueen mahdollinen asemakaavamuutos laaditaankin erillisenä hankkeena. Alueen muuttaminen asuinkäyttöön edellyttää yhteistyötä naapuriston kiinteistöjen kanssa, sillä niiden rakennusluvissa on osa autopaikoista osoitettu ko. pysäköintitontille."
Ideointiluonnoksia ei kaupungin tapaan enää ole nähtävillä, mutta sikäli kun muistan niin siihen saattaisi tulla jopa sellainen kaupunkimainen kortteli. Hyvä tiivistyspaikka, mutta kuten sanottua siinä on suuri määrä (kymmenisen?) taloyhtiöä joiden kanssa pitäisi neuvotella.

Hervannan pääaksellille korkeampaa ja/tai tiiviimpää rakentamista sopisi tuohon mainitulle Insinöörinkadun, Opiskelijankadun ja Hervannan valtaväylän rajaamalle alueelle, jossa nyt on parkkipaikkoja ja kaksi bensa-asemaa. Samoin Hervannan valtaväylän, Opiskelijankadun, Tieteenkadun ja Orivedenkadun rajaamalta tontilta voisi huoltoaseman korvata muulla rakentamisella. Ja saahan sen huoltsikan sitten vaikka sinne alimpaan kerrokseen.


Hervannan keskusakselin eteläpäätä rakennettiinnoin 10-15v sitten. Valitettavasti, sillä pidän sitä epäonnistuneena. Kts. karttalinkki ilmakuvaan. Talot ovat melko matalia, mutta kuitenkin kerrostaloja. Eivät ole metsässä niinkuin vanhempi alue vieressä, mutta eivät myöskään urbaaneja. Talot on laitettu kukin keskelle oma tonttiaan ja ympäröity neljältä puolelta parkkipaikalla. Vähän niinkuin kaikesta olisi poimittu huonot puolet.
http://paikkatietopalvelu.tampere.fi/ma ... 816804.75|

Mutta toisaalta, tuossa keskellä menevälle Insinöörinkadulle tulee ratikka, ja sen eri puolilla olevien talojen etäisyys on jotain 60 metriä. Eikös tuohon voisi täydennysrakentaa jotain maatalahkoa ja nauhamaista heti kiskojen viereen?
Avatar
tekijänä henkka
#72379
ktpama kirjoitti:AiRRport-vision toisen vaiheen julkistus tänään, myös suorana Areenasta:

http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2659065

Ei ole kuulokkeita töissä, joten joutuu pelkkien kuvien perusteella seuraamaan. Näyttäisi siis siltä että aikaisemmassa suunnitelmassa ollut Pirkkalan kentän viereinen Airport City, jossa voi tehdä check-innin ja shoppailla on vaihtunut Tampereen keskustaksi ja uudeksi matkakeskukseksi. Airport Citystä, eli Tampereen keskustasta ajeltaisiin automaattisilla henkilönkuljettimilla Pirkkahallin kautta lentokentälle.

Kuulostaa ihan järkevältä käyttää olemassa olevaa kaupunkia, eikä rakentaa uutta lentokentän viereen. Kai se Pirkkalallekin on ihan ok, kun kerran vielä ovat mukana projektissa?
Avatar
tekijänä henkka
#74774
Tullin alueen yleissuunnitelma on siirtynyt ideoista luonnoksiin, joita esitellään torstaina 28.5. klo 16:00 - 18:30 Pakkahuoneella.

tampere.fi kirjoitti:Tullin alueen maankäytön suunnittelussa keskeisenä tavoitteena on ollut tutkia koko suunnittelualueen täydennysrakentamispotentiaali ja alueen uudistumismahdollisuudet lisäämällä erityisesti alueen asuinrakentamista. Kaikki osa-alueet huomioiden Tullin alueelle on mahdollista sijoittaa jopa 1000-2000 uutta asukasta.

Alue koostuu kolmesta selkeästi erilaisesta alueesta: vanha ruutukaavainen teollisuus- ja varastoalue, yliopiston kampusalue sekä vanhan yleisen sairaalan alue Viinikankadun varrella. Jokaiselle osa-alueelle laadittu kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa, joilla haarukoidaan alueen kehittämisen suuntia.

Ruutukaava-alueella on tarkasteltu täydennysrakentamista sekä nykyisissä kortteleissa että yhdistelemällä olemassa olevia kapeita kortteleita uusiksi asuinkortteleiksi. Ruutukaava-alueella on tarkasteltu erityisesti myös korkean rakentamisen periaatteita osana kortteliuudistusta.

Kampusalueella yliopiston tulevaa maankäyttöä keskitetään Pinninkadun varteen. Yliopistolla tavoitteena on myös toimintojen monipuolistuminen: kampusalueelle toivotaan tulevaisuudessa sekä asukkaita että yrityksiä.

Alueen kaakkoiskulmaa halkovan Viinikankadun varrelle esitetään uudisrakentamista, joka sijoittuu vaihtoehdoissa joko yleisen sairaalan pohjoispuolelle harjun päälle tai osittain Viinikankatua ylittävälle kannelle.

Täydennysrakentamisen lisäksi kehittämiskohteena on alueen kivijalkakerros. Alueen katutilaa pyritään kehittämään nykyisten rakennusten kivijalkakerrosta aktivoimalla ja avaamalla muun muassa liiketiloiksi.

[...]

Osalle alueen kaduista jää huoltoliikennettä ja tontille ajoa. Osa alueen pysäköintiliikenteestä siirtyy Åkerlundinkadun alle rakennettavaan ajoyhteyteen. Alueen pysäköintiä pyritään keskittämään Tullin alueen alle suunniteltuun pysäköintiluolaan, jonne järjestetään ajoyhteys sekä Viinikakadulta että Ratapihankadulta Hämpin parkin kautta.

Kampusalueen alle on suunniteltu erillinen pysäköintiluola, joka palvelisi myös Kansi ja areena -hankkeen pysäköintiä. Ajoyhteys järjestyisi Ratapihankadun ja Kanslerinrinteen liittymän alle rakennettavasta kiertoliittymästä.


http://www.tampere.fi/tampereinfo/ajank ... 46noS.html

Eli Kannelle on tulossa vieläkin lisää pysäköintimahdollisuuksia Hämpin parkin ja Ratinan lisäksi. Mihinkähän tuo Åkerlundinkadun alainen ajoyhteys johtaa?
Avatar
tekijänä henkka
#74815
Tampere on aloittanut avata suunnitelmiaan koskien Lielahdesta ostettua maa-aluetta. Alue kulkee nyt nimellä Hiedanranta ja se olisi tarkoitus avata väliaikaiseen käyttöön mahdollisimman pian, vielä ennen kuin lopullisia suunnitelmia aletaan tehdä. Toivotaan vain ettei kaikkea väliaikaista toimintaa pyyhitä pois suunnitelmilla, miksi joku haluaisi laittaa resursseja kiinni toimintaan, jonka tietää loppuvan. Ja toivottavasti säästetään mahdollisimman paljon olemassa olevia tehdasrakennuksia, ettei käy kuin Tampellassa.

http://valiaikainenhiedanranta.fi/
http://www.tampere.fi/asuminenjarakenta ... ranta.html

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Ji48e8Wjjss[/video]
Avatar
tekijänä Kantti
#74816
henkka kirjoitti: Ja toivottavasti säästetään mahdollisimman paljon olemassa olevia tehdasrakennuksia, ettei käy kuin Tampellassa.

Aaaaa.. hieno alue lähellä ydinkeskustaa. Todentotta tulee välittömästi mieleen miten osataan, ja ennen kaikkea halutaan, pitää alueen rakentamisessa mukana ja osana vanha industrial-henki, jonka omasta mielestä selviönä tulisi olla identifioimassa paikkaa!

Upea tehtaanomistajan patruunapalatsi! Onko kaupungin omistuksessa ja millaisessa käytössä?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15