Raitiovaunuliikenteen laajentaminen Helsingin ulkopuolelle tuntuu olevan poliittisille päättäjille Suomessa äärimmäisen vaikeaa. Vähän niinkuin kokeeksi ajattelin heittää idean seuraavankaltaista yksisuuntaisesta Tampereen keskusta-alueen lenkkilinjasta, joka käyttäisi yksinomaan jo valmiina olevia kiskopohjia, valmiita siltoja ja reittejä jotka risteävät tai sivuavat autoteitä vain paikoin, mutta ovat jo rakennusta vaille valmiita. Linja olisi koko matkaltaan maan pinnalla.
Lenkin pituus olisi 6km ja sen rakennuskustannukset (vahvistustyöt, nauhakustannukset, kaistamuutokset, pysäkit) n. 4-6 Meur, lenkillä liikennöisi kaksi kappaletta 40 neliömetrin vaunuja, kapasiteetti n. 100 henkilöä kpl, yhteishinnaltaan 1,6 Meur (lähde Strassenbahn und Nachverker Magazin 5/2007.) Pysäkkejä olisi 10 kpl, kierrokseen kuluisi aikaa n. 16 minuuttia, jolloin vuoroväliksi kahden vaunun liikennöidessä tulisi 8 minuuttia. (keskinopeus n.35 km/h)
Pysäkit olisivat:
1. Rautatieasema, käynti uuden asematunnelin kautta asemalle, laitureille sekä Hämpin parkkiin, jossa mahdollisesti tulee olemaan liukuportaiden tapainen vaakasiirrin kuten suurilla lentoasemilla, jolla pääsisi kätevästi Hämpin parkin länsipäähän eli jonnekin Hämeensillan tuntumaan.
2. Tampere-talo (/yliopisto)
3. Areena (mikäli toteutuu - jos ei niin silti käynti tulli business parkkiin, tullin parkkitaloihin ja hotelleihin)
4. Linja-autoasema (/ratinan kauppakeskus/koskikeskus)
5. Ratina - pysäkiltä kulku ratinan stadionille, asuinalueelle ja pohjoiseen sillan yli laukontorille.
6. Eteläpuisto (ei ole tietoa mitä alueelle tulee, palvelisi nykyisellään Pyynikin aluetta ja esim. TTT:tä)
7. Metson pysäkki, pysäkin tuntumaan voisi sijoittaa muutaman länsi-Tampereelle suuntautuvan bussilinjan kääntöpaikan.
8. Näsikallion pysäkki näsihalli, särkänniemi.
9. Tampellan pysäkki, Pellavatorin laidalle voisi sijoittaa noin 5-10 nykyisin Keskustoria käyttävän bussilinjan kääntöpaikan - mielestäni linja 24 on osoittanut että tämä on erittäin tehokas väylä keskusta-alueelta itään.
10. Erkkilänsilta eli tuomiokirkon pysäkki, palvelisi lähinnä Kyttälää, Tammelaa ja Armonkalliota.
Raitiovaunujen nukkumapaikka olisi katettu tila Erkkilänsillan ja Rautatieaseman pysäkkien välisellä alueella, jossa nytkin on jotain hökkelikatoksia, paikka jossa raitiovaunut vaihtaisivat puolta junaradan yli ei ole oikein selvillä, kaipa se kannattaisi tehdä heti jossain Armonkallion kiilan paikkeilla.
Järjestelmä nopeuttaisi keskustan ympäristössä liikkumista julkisilla selvästi nykyisestä, ruuhka-aikoina matka-aika pienenisi moninkertaisesti. Monet pysäkeistä ovat lähellä parkkihalleja, jolloin palveltaisiin myös autolla kaupunkiin saapuvia. Hämeenkadun ja Keskustorin kuormittaminen bussiliikenteellä vähenisi kun osa bussilinjojen päätepysäkeistä voitaisiin sijoittaa Tampellaan, Bussiasemalle ja Metsolle (tai Eteläpuistoon) - Rautatie ja bussiasemien välille tulisi nopea yhteys. Mallissani vaunut kiertäisivät kehää myötäpäivään joka pienentäisi kustannuksia oleellisesti ja selkeyttäisi asioita, ongelmia se aiheuttaisi lähinnä sellaisille joilla on tapana unohtaa jäädä pois oikealla pysäkillä.. Bussiasemalta rautatiasemalle tai rautatieasemalta särkänniemeen matka-ajaksi laskeskelin noin 8-9 minuuttia vaikka vaunu meneekin väärään suuntaan, joten se ei mielestäni ole paha ongelma.
In the kingdom of the blind, the one-legged man is king.