Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#91603
Ratapihankadun varsi on tasoitettu. Siinä on luultavasti helpompi paaluttaa kuin raiteiden välissä.

Kuva

En tiedä tehdäänkö tässä enää koepaalutusta. Osa töistä vastaa toteutuksen vaikutuksia junaliikenteelle ja niistä aiheutuvia katkoja. Kuvassa näkyvä uusi raide on raidekaavioiden mukaan R075, jonka geometrian muutos on osa raiderakentamisen 3. vaihetta.

Kuva

Sorinkadun varren rakennukset on purettu ja vielä sinne näkyy sekä Tornihotelli että Rasti.

Kuva
Kuva

Myös Sorinahteen seinustalla on tehty alustavia maansiirtotöitä.

Kuva
grendy, albertobroccoli, huopa tykkää tästä
tekijänä Janne76
#91649
Tampereen Kannen ja areenan rahoitus varmistui, kun eduskunta hyväksyi 18 miljoonan valtionosuuden – Pormestari Lyly: "Varasuunnitelmaa ei ollut"

Tampereen kansiareenan rahoituspohja on varmistunut. Kaivattu 18 miljoonan euron valtionosuus meni läpi perjantaina eduskunnan täysistunnossa.

Eduskunnan hyväksymässä tämän vuoden kolmannessa lisätalousarviossa eduskunta myönsi Tampereen monitoimiareenan rakentamisen valtionrahoitukseen rahapelitoiminnan voittovaroista yhteensä 18 miljoonaa euroa vuosille 2017-2019.

Tämän vuoden osuus rahoituksesta on seitsemän miljoonaa euroa.

Monitoimiareenan työmaa on jo hyvässä vauhdissa. Siellä on muun muassa tehty koepaalutuksia ja purettu vanhoja rakennuksia alta pois.

Nyt on pienen juhlan paikka. Rahoitusasiat ovat selvät, kun valtion tuki on päätetty. Nyt voidaan lähteä hyvin mielin rakentamaan. Kaikki on selvää.

Lyly: iso merkitys
Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd) ottaa uutisen iloisena vastaan. Hänen mukaansa varasuunnitelmaa ei ollut tehtynä.

–Koko ajan näytti, että eduskunta ja hallitus hyväksyvät asian.

Lylyn mukaan valtionosuudella on iso rooli.

–18 miljoonaa euroa. Sillä on iso merkitys hankkeen onnistumisen kannalta. Tarvitaan julkista rahaa, että tällainen hanke toteutuu.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri- ... 200557781/
tekijänä Heikki K
#91650
Janne76 kirjoitti:
Tampereen Kannen ja areenan rahoitus varmistui, kun eduskunta hyväksyi 18 miljoonan valtionosuuden – Pormestari Lyly: "Varasuunnitelmaa ei ollut"

Tampereen kansiareenan rahoituspohja on varmistunut. Kaivattu 18 miljoonan euron valtionosuus meni läpi perjantaina eduskunnan täysistunnossa.

Eduskunnan hyväksymässä tämän vuoden kolmannessa lisätalousarviossa eduskunta myönsi Tampereen monitoimiareenan rakentamisen valtionrahoitukseen rahapelitoiminnan voittovaroista yhteensä 18 miljoonaa euroa vuosille 2017-2019.

Tämän vuoden osuus rahoituksesta on seitsemän miljoonaa euroa.

Monitoimiareenan työmaa on jo hyvässä vauhdissa. Siellä on muun muassa tehty koepaalutuksia ja purettu vanhoja rakennuksia alta pois.

Nyt on pienen juhlan paikka. Rahoitusasiat ovat selvät, kun valtion tuki on päätetty. Nyt voidaan lähteä hyvin mielin rakentamaan. Kaikki on selvää.

Lyly: iso merkitys
Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd) ottaa uutisen iloisena vastaan. Hänen mukaansa varasuunnitelmaa ei ollut tehtynä.

–Koko ajan näytti, että eduskunta ja hallitus hyväksyvät asian.

Lylyn mukaan valtionosuudella on iso rooli.

–18 miljoonaa euroa. Sillä on iso merkitys hankkeen onnistumisen kannalta. Tarvitaan julkista rahaa, että tällainen hanke toteutuu.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri- ... 200557781/
Aamulehti voi lopettaa juttusarjansa "variaatoita teemasta Areenahanke nytkähti askeleen eteenpäin - hanke lähes varma rahoitusta lukuunottamatta". se olikin jatkunut jo useamman vuoden. hyvä hanke, ei sillä, mutta alkoi vaikuttaa jo epätoivoiselta tuo kirjoittelu loppuvaiheessa.
Avatar
tekijänä henkka
#91712
En tiedä onko tässä meneillään koepaalujen valaminen. Niitäkin voidaan tosin käyttää normaalisti kokeiden jälkeen.

Kuva

Sorinkadun varren taloista on hävinnyt loputkin.

Kuva
Kuva

Sorinahteen seinustalla on tehty lisää maansiirtotöitä.

Kuva

Hankkeella on myös oma sivu tiedotusta varten ja ensimmäinen työmaatiedote on julkaistu viime viikolla.

https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-areena/yleista

Sivun mukaan SRV olisi valmis rakentamaan myös pohjoisen Kannen heti eteläisen Kannen jälkeen vuoteen 2023 mennessä.
Ensimmäisessä vaiheessa eteläiselle ratapihalle rakennetaan kansi ja sen päälle areena, hotelli ja kaksi tornitaloa. Toinen vaihe pitää sisällään pohjoisen kannen sekä kolme tornitaloa. Tämänhetkisen aikataulusuunnitelman mukaan eteläinen kansi, areena ja kahden tornitalon rungot sekä julkisivut valmistuisivat vuonna 2021 ja pohjoiskansi sekä sen tornit vuonna 2023. Lopullinen aikataulu täsmentyy investointipäätöksen yhteydessä.
Työmaatiedotteen mukaan alueella tehdään edelleen koepaalutuksia ja lisäksi laiturielementtien pohjia sekä asennuksia. Mihin laiturielementit liittyvät, sitä en tiedä.
Ratapihan eteläpäädyssä, niin kutsutussa kolmiossa, tehdään laiturielementtien pohjia ja asennuksia sekä koeporapaalutuksia.

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKKin) parkkipaikalla tehdään työmaa-aitaa. Lisäksi TAKKin tontin läpi Tampereen valtatieltä työmaata kohti kulkevalla pihatiellä jatkuu vesihuoltolinjan rakentaminen.

Käynnissä ovat myös yhden junaraiteen muutostyöt sekä sähköratamuutokset raidealueella. Lisäksi Naistenlahden uusi veturi- ja seisontaraide otetaan käyttöön. Ratamuutokset eivät vaikuta henkilöjunien aikatauluihin.
Sorinkadulla aloitetaan tukiseinien pontitus.
Sorinkatu 6-8:n rakennusten purkutyöt valmistuvat. Tällä kohdalla aloitetaan tukiseinien teko, eli pontitus, mistä aiheutuu jonkin verran melua. Purettujen rakennusten tontilla valmistuu myös pilaantuneiden maiden kunnostus ja maiden kaivua jatketaan. SRV toteuttaa myöhemmin erillishankkeena alueelle asuinrakennuksia ja pysäköintihallin. Tonttia hyödynnetään myös väestönsuojiksi koko lähialueelle, mukaan lukien Kansi ja Areena -kokonaisuudelle.
https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-aree ... te-48/2017
hmikko, 16valve, veka ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#91815
Dietrich kirjoitti:Onko investointi- ja rakennuspäätös tehty jo?
Jos on niin oon missannut kyllä sen totaalisesti!
tekijänä Laniitti
#91838
Eikös nuo molemmat ole tehty. Viime kesänä kaatui kaikki loputkin valitukset kaikkia hallinto-oikeusasteita myöten ja kaupunki myönsi kannelle ja sen rakennuksille rakennusluvan. PAri viikkoa sitten Eduskunta päätti myöntää valtion viimeisein puuttuvan rahoitusosuuden hankkeelle, joten nyt on päästy täysillä rakennusvaiheeseen.
Avatar
tekijänä henkka
#91847
Geometriamuutoksen kohteena ollut raide R075 on otettu käyttöön. Etualalla näkyvä reunimmainen raide on seisontaraide R070 ja se on purettu tämän päivän aikana. Raidetta ei ole SRV:n, kaupungin ja Liikenneviraston välisen rakentamisaikaa koskevan sopimuksen liitteissä merkitty rakennettavaksi uusiksi mutta saattaa olla että autojunien lastauspaikka tulee sen tilalle.

Kuva

Aiemmassa työmaatiedotteessa puhuttiin laiturirakenteiden rakentamisesta ja ne saattavat olla jo näkyvissä valettujen paalujen vieressä.

Kuva

Sorinkatu 6-8:n tontti on puhdistettu ja sitä on alettu kaivaa. Pian siinä aletaan rakentaa tukimuuria tien varteen ja tukemaan suihkupaaluttamalla olemassa olevien rakennusten perustuksia.

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#91876
Huomasin eilen junalla Tampereelle tullessa että toinen Jyväskylän suunnan raiteista on purettu Sorinsillan alta Jyväskylän suuntaan. Tämä liittynee siihen, että porapaalutus kone siirtyi Itsenäisyyspäivänä töihin Ratapihankadun varrelle.
Avatar
tekijänä 16valve
#92105
Aamulehti kirjoitti:Kansi ja Areena -hanke nytkähti tärkeän askelen eteenpäin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt Tampereen Kansi ja Areena -hankkeen. Virasto tutki, hyväksyykö se SRV Rakennus Oy:n, LähiTapiola-ryhmän ja OP-ryhmän osallistumisen hankkeeseen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston arvion mukaan järjestely ei kilpailulain tarkoittamalla tavalla olennaisesti estä kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla. Yrityskaupan osapuolilla on vain vähäisiä päällekkäisyyksiä Suomen kiinteistösijoittamisen markkinoilla sekä rakentamisen markkinoilla.

SRV Rakennus Oy kuuluu liike- ja toimitiloja, asuntoja sekä teollisuus- ja logistiikkakohteitakehittävään ja rakentavaan SRV Yhtiöt Oyj-konserniin.

LähiTapiola-Ryhmä koostuu valtakunnallisesti toimivista vakuutusyhtiöistä, sijoituspalveluyrityksestä, kiinteistövarainhoitoa harjoittavasta yhtiöstä, vaihtoehtorahastojen hallinnointiyhtiöstä sekä alueellisista vahinkovakuutusyhtiöstä.

OP Ryhmä on osuuspankkien sekä ryhmän keskusyhteisö OP Osuuskunnan tytär- ja lähiyhteisöineen muodostama finanssiryhmä.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/juyri- ... 200622027/
tekijänä Janne76
#92369
Kansi ja areena -hanke sai lopullisen sinetin – "Rakentamisen tahti työmaalla kiihtyy"

Monitoimiareenan on tarkoitus valmistua vuonna 2024. Hankkeen kokonaisarvo on 550 miljoonaa euroa.

Kansi ja areena -hankkeen toteutuminen on varmistunut. Monitoimiareenalle myönnetty 18 miljoonan euron valtiontuki sekä muut ennakkoehdot ovat nyt lopullisesti täyttyneet.

Monitoimiareenan omistajaksi tuleva kiinteistö- ja rakennusalan konserni SRV, hankkeen sijoittajakumppanit ja Tampereen kaupungin omistama yhteisyritys allekirjoittivat perjantaina rahoitussopimuksen areenanrahoittajien Nordean, OP Tampereen, Handelsbankenin ja LähiTapiolan kanssa.

Jo viime lokakuussa SRV ja hankkeen sijoittajakumppanit LähiTapiola-ryhmä ja OP Ryhmän vakuutus- ja eläkeyhteisöt allekirjoittivat hankkeen yhteistyrityssopimuksen. Samassa yhteydessä SRV allekirjoitti monitoimiareenan osakassopimuksen projektiyhtiön puolesta Tampereen kaupungin kanssa.

–Kansi ja Areena -hanke on ollut käynnissä monien mielessä ja puheissa jo pitkään, ja nyt saimme vihdoin lopullisen varmistuksen hankkeen toteutumiselle. Hanke tulee muuttamaan, ei vain suomalaista elämys- ja viihdemaailmaa, mutta ennen kaikkea koko Tampereen keskustaa ja sen palvelutarjontaa, SRV:n varatoimitusjohtaja Timo Nieminen sanoo tiedotteessa.

Käynnissä jo monia työvaiheita
Seuraavan seitsemän vuoden aikana Tampereen keskustan tuntumaan syntyy kokonaan uusi kaupunginosa, kun Kansi ja monitoimiareena rakennetaan nykyisen ratapihan ylle. Uudenlaisessa hybridikorttelissa yhdistyvät asuminen, työskentely ja Suomen suurin, noin 13 000 katsojapaikan urheilu- ja tapahtuma-areena. Areenan yhteyteen tulee myös muuan muassa ravintoloita, hotelli ja kasino.

Ensimmäisessä vaiheessa eteläiselle ratapihalle rakennetaan kansi ja sen päälle areena, harjoitushalli, hotelli ja kaksi tornitaloa. Toinen vaihe pitää sisällään pohjoisen kannen sekä kolme tornitaloa. Kokonaisuudessaan kohteeseen tulee arviolta jopa tuhat asuntoa.

–Valmistelevat työt ja koepaalutukset ratapihalla aloitettiin jo viime vuoden lopulla, ja nyt hankkeen toteutuksen lopullisesti varmistuttua rakentamisen tahti työmaalla kiihtyy. Käynnissä olevia työvaiheita ovat porapaalutustyöt, Sorinkadun naapurikiinteistöjen perustusten vahvistaminen sekä väliaikaisen tukiseinän rakentaminen ja rakennusalueen kaivuutyöt, hankejohtaja Henrik Eklund SRV:ltä toteaa tiedotteessa.

Näin Kannen ja areenan rakentaminen etenee
2018: Suunnitelmien mukaan kannen rakenteet ja pilarit nousevat junaradan päälle.

2019: Areenan, hotellin, kasinon ja kahden tornitalon rakennustyöt alkavat.

2020–2021: Monitoimiareena ja ensimmäiset talot valmiina.

2022: Pohjoiskannen rakentamisen olisi tarkoitus alkaa.

2023: Pohjoiskannen kolme asuintornia alkavat nousta.

2024: Uusi kaupunginosa on valmis.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/kansi- ... 200664195/
grendy, erk75 tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#92527
Kannen työmaalla tehdään edelleen koepaalutuksia. Ratapihankadun varressa paalut ovat tällä kohtaa tiheämmin. Kannen rakennusluvan liitteiden mukaan eteläkannen tornien torniosat perustetaan peruskallioon ja torniosien kohdalla kannen alla on yhtenäiset seinät pilarien sijaan. Koepaalujen välistys vastaa suurin piirtein liitteiden tietoja porapaalujen välistyksistä.

Kuva

Tornien lamelliosat perustetaan kannen päälle. Samoin Keskusareena perustetaan kannen päälle. Kannen rakennusluvan liitteet ovat täynnä "Tarkentuu myöhemmin" -merkintöjä mutta tällä hetkellä näyttäisi siltä, etteivät kummankaan tornin tai Keskusareenan ulkoseinät olisi kantavia rakenteita. Tämä jättää enemmän liikkumavaraa lopulliselle julkisivulle.

Mietin aiemmin mihin pilareiden viereen rakennettavia laiturirakenteita tarvitaan mutta rakennusluvan liitteiden mukaan niiden vuoksi pilareiden kestämää laskennallista törmäysvoimaa voidaan pienentää 50 %.

Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#93152
Uusimmasta työmaatiedotteesta:
Rakenteiden porapaalutukset jatkuvat Ratapihalla, Ratapihankadun puolella radan läheisyydessä samoin kuin porapaalujen raudoitustyöt. Porapaaluja myös betonoidaan raiteen vieressä, jos ilman lämpötila ei laske alle 15 asteeseen.

Ratapihalla tehtävien porapaalutusten lisäksi rakenteiden porapaalutukset jatkuvat Sorinkadun puoleisella pääradalla. Sorinkadun puolella tehdään myös suihkupaaluseinän ankkureiden asennustyötä. Suihkupaaluseinän vieressä tehdään maankaivuutöitä, joihon liittyy maansiirtoajoa.
https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-aree ... ote-9/2018

Kuva

Kuva

Työmaatiedotteessa oli myös kuva, joka käsittääkseni esittää jonkin sortin testijärjestelyä. En tiedä testataanko siinä kallion vai betonin lujuutta.

Kuva
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 75