Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#93328
SRV hakee poikkeamislupaa tonttirajojen ylitykselle. Kyseessä on porrashuoneen sijoittuminen osittain Ratapihankadun katualueelle. Mielestäni syyt ovat hyväksyttäviä:
Kansi ja areena - hankkeen monitoimihalli on vaadittujen katsojamäärien suurenemisen takia ylittänyt kaavassa määritellyt rajat, tätä koskeva poikkeamispäätös on myönnetty syksyllä 2016 (TRE:8089/10.03.01/2016).


Eli katsojamäärien suurenemiselle on haettu ja myönnetty lupa? Mutta:
Katualueelle ulottuvat seuraavat rakenteet: kansirakenteen pilareita ja osa hissistä ja porrashuoneesta oheisten liitekuvien mukaisesti. Hissien ja porrashuoneiden sijoittaminen tontille ilman ylityksiä ei ole mahdollista tontin kapeuden takia, sillä tontti sijoittuu Ratapihankadun katualueen ja Jyväskylän radan väliin. Pilarit puolestaan tarvitaan mm. mahdollistamaan Libeskindin suunnitelmien mukainen areenan muodonanto ja kannen kannatus Ratapihankadun puolella.
Muodonanto mainittu. Poikkeamishakemuksessa on myös poikkileikkaus siitä, miksi ylitys tapahtuu. Ei näytä ihan tavalliselta elementtiseinältä.

Kuva
Aihio Arkkitehdit

Hakemuksessa haetaan ylitystä isommalle alueelle kuin tämän hetkiset suunnitelmat vaativat:
Ylitys on nykyisissä luonnoksissa n. 27 m2. Myöhemmin saattaa tulla lisää ylityksiä suunnittelun edetessä mm. hissitoimittajien kautta, rakennepaksuuksien tarkentuessa ja Libeskindin julkisivusuunnittelun tarkentumisen myötä, maksimissaan ylitys voisi olla noin 35–40 m2.
Poikkeamista haetaan alueelle, joka näkyy kuvassa vaaleammanpunaisella. Ylitys ei tulisi haittaamaan Ratapihankadun uusien katusuunnitelmien mukaista käyttöä.
Katualueesta on tekeillä hankkeen puolesta myös katusuunnitelma, jota on käyty läpi yhdessä Tampereen kaupungin katuyksikön kanssa. Nyt poikkeamana haettavat rakenteet eivät häiritse kadun käyttöä tai katusuunnitelman toteuttamista.
Kuva
Aihio Arkkitehdit

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... 899(49243)
hmikko, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#93703
Kannen työmaalla on taas poistettu käytöstä yksi raide porapaalujen porailua varten. Samalla on rakennettu toinen suojaseinä ja hieman kattoa jäljellä olevien raiteiden suojaksi.

Kuva

Sorinahde on nyt noin kaksi kerrosta alkuperäistä tilannetta korkeammalla.

Kuva
Kuva

Kannen ensimmäiset pilarit on muotitettu ja raudoitettu. Työmaauutisten mukaan osa olisi jo valettukin.

Kuva
Kuva
Kuva
grendy, hmikko, veka ja 2 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä grendy
#93708
Onpas siellä jo hyvä meininki päällä! Hienoo :)
Avatar
tekijänä grendy
#93820
.
Viimeksi muokannut grendy, 15.04.18 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#93843
Työmaakameran kuvissa näkyy hyvin valmiit pylväät ja muotti seinälle, joka tulee niin kutsutun Rakennus 2:n torniosan alle. Rakennus 2:n torniosa on kaavan mukaan 17-kerroksinen mutta SRV:hän haki lupaa poiketa muun muassa rakennusalasta ja kerrosluvuista, joten nykyään Rakennuksen 2 kerrosluku on 18.

Kuva
Kuva

Sorinkadun puolella valmistaudutaan Sorinparkki nimellä kulkevan pysäköintilaitoksen porapaaluttamiseen.

Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#94035
Rakennus 2:n torniosan alle tuleva seinä on valettu ja kuvien oton jälkeen muotti on jo purettu. Samoin kaikkien valettujen pilareiden muotit on purettu. Ratapihankadun puoleinen raide näyttäisi olevan kunnossa mutta työmaatiedotteessa ei kerrota koska se otettaisiin käyttöön.

Kuva

Rakennusinsinööri voisi varmistaa sen, ovatko pilareiden välit epätasaiset yläpuolella olevien voimien epätasaisen jakautumisen vuoksi vai ihan vain koska näyttää paremmalta?

Kuva

Keskimmäisten raiteiden kohdalla tehdään porapaalutusta. Kauempana katkaistu raide tulee muistaakseni kulkemaan punaisen poran oikealta puolelta pilareiden välistä.

Kuva
veka, hmikko, Tlahti tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#94196
Edellisen viestin viimeiseen kuvaan jos vertaa, niin raide, jossa Sm4 on, on nyt purettu. Vaikuttaisi myös, että sen linjausta myös siirretään. Samalla korjaan sen verran, että tässä välissä toinen raide kulkee alareunassa näkyvien porapaalujen vasemmalta eikä oikealta puolelta. Kyseisten porapaalujen päälle tulee Rakennus 2:n läntisin tukiseinä, eikä tukiseinän ja suojaseinän välissä tule kulkemaan raiteita.

Kuva

Sorinparkin kaivannon reunaan on radankin puolelle painettu tukimuuria.

Kuva
Janne76 tykkää tästä
Avatar
tekijänä henkka
#94381
Sorinparkin porapaalutus on alkanut.

Kuva

Rakennus 2:n läntisen tukiseinän muottia rakennetaan. Kolmas tukiseinä tulee Ratapihankadun varteen. Sitä varten on paalut jo valmiina, ainakin osittain, ne porattiin jo talvella. Nyt ne tarvitsee vain kaivaa esiin. Kuten edellisessä viestissä sanoin, tukiseinän ja suojaseinän välissä ei kulje raiteita. Siihen rakennetaan pilareita, jotka tulevat kannattelemaan Rakennus 2:n ja Sorinahteen välistä kantta.

Kuva
Tlahti, veka, Janne76 tykkää tästä
tekijänä apollonkatu
#94450
Nyt näyttää kyllä hyvältä! Hienoa että Tampere näin rohkeasti rakentaa suurkaupunkia itsestään. Torneissa nyt tietty vois olla 10 kerrosta lisää jokaisessa että niiden voimakas muotokieli pääsisi kunnolla näkyviin, mutta tästä on hyvä jatkaa. 8)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#94452
On kyllä mahtavan näköinen rakennelma. Arkkitehtuuri on yllättävän vaikuttavaa. Onnea vaan Tampereelle! :smt023
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 75