Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä grendy
#88937
Onhan tuo tylsää että taloja vedetään samasta muotista monta vaan riviin, luultavasti asuntopohjatkin on melkolailla samoja. No mutta tämä on juuri sitä kustannustehokkuutta jota rakennusyhtiöt ajavat takaa! Yksi rakennuttaja rakentaa yhdenlaista ja toinen sitten lähes identtistä mut ei kuitenkaan ihan ;).. Kyllä tulee umpikortteleita ikävä vaan.
tekijänä hmikko
#88941
Itelleni tulee noista kuvista voimakkaasti mieleen Turun Kupittaan uusi pistetalokortteli, jonka viimeinen rakennus on valmistumassa. Siitä myös näkee jokseenkin selvästi, mitä rakennusliikkeet tekevät, jos saavat valita. Vaikutelma on mielestäni yllättävänkin kolkko, kun samaa 9-kerroksista pistetaloa on kloonattu kymmenen kappaletta ikään kuin umpikorttelin muodossa, mutta ei kuitenkaan.
Avatar
tekijänä grendy
#88945
Parasta olisi vielä jos kloonirakennukset nimettäisiin vaan numeroilla eikä "as oy blablabla". Eli olisi Ranta-Tampella 1, 2, 3, 4, 5 ja vaikka Kanava-Tampella 1, 2, 3, 4 jne. Tulisi enemmän sellanen "projects" -fiilis.

En nyt sano että Ranta-Tampella tulee olemaan epäonnistunut, mutta kyllähän se monotoninen tulee olemaan. Elävä katutaso voi pelastaa, mutta sitäkin harvemmin nähdään uusilla alueilla ;)
Avatar
tekijänä henkka
#89594
En tiedä miten tulee vaikuttamaan mutta kaavassa on itse asiassa merkintä, joka sallii rakennusoikeuden siirron korttelin sisällä tonttien muodostuksen yhteydessä. Tosin vain vähäisissä määrin.

Näsinkeula on siis harjassa. Rannan puolella kiinnitetään tiiliverhoiluelementtejä ja sisämaan puolella muurataan tiiliverhoilua.

Kuva
Kuva

Näsinkeulan viereen tulevan Ykköspurjeen tontilla ollaan jatkettu perustusten paaluttamista.

Kuva

Näsinkeulan osoite on Ranta-Tampellan katu 5 ja Ykköspurjeen Ranta-Tampellan katu 7. Tästä voisi päätellä, että Ranta-Tampellan kadun numerointi menisi jotenkin näin:

Kuva

Peab on hakenut rakennuslupaa Ranta-Tampellan kadun rakennuksiin numero 15 (Tampereen Styyri) ja 17 (Tampereen Försti). Molemmat rakennukset ovat 8-kerroksisia.

Myllysaaren alikulkusillan pohjoinen sekä eteläinen puolisko on nyt saatu työnnettyä paikoilleen ja uuden sillan silta-aukko on vanhaa huomattavasti suurempi. En tiedä kuinka ylimääräinen tila hyödynnetään koska vanhan sillan aukon kohdalla on nyt Kanavanvahdin takakulma. Kaavoista ja havainnekuvista voisi päätellä, että ajoradan kaistat kulkevat pylväikön molemmin puolin.

Kuva

Kanavanvahti on myös saanut ensimmäiset tiiliverhoiluelementtinsä. Kerroksia on nyt neljä ja yhteensä niitä on tulossa 14.

Kuva

Enemmän odotan kuitenkin Ahdinrännin valmistumista, jonka ensimmäiset pohjalaatat ovat nyt paikoillaan. Käsittääkseni pohjalaatat valetaan kuivalla maalla ja nostetaan sen jälkeen paikoilleen. Pystyyn jääneisiin teräksiin valetaan myöhemmin kanavan seinät elementteineen.

Kuva
Kuva

En muista oliko kukaan huolissaan Ranta-Tampellan rakennusten näkymisestä Tammerkosken kansallismaisemassa, kun yleensä siitä huolestutaan. Kanta-Tampellan rakennukset pilkottavat juuri ja juuri Tampellan rakennusten takaa mutta Kanavanvahti tulee näkymään selvästi niiden yli.

Kuva
Heikki K, Janne76, Lurkkeri tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä grendy
#89599
"...kiinnitetään tiiliverhoiluelementtejä..." kaikkea sitä taas kuulee.
Avatar
tekijänä henkka
#89765
Näsinkeulassa on saatu lisää tiiliverhoiluelementtejä paikoilleen.

Kuva

Jos aiemman viestini osoitekartta pitää paikkansa, niin Peab on aloittanut Styyrin (ja Förstin) perustusten paaluttamisen.

Kuva

Kanavanvahdissa on nyt kuusi kerrosta ja Verstaansillan muotin tukirakenteita on alettu rakentaa.

Kuva

Samalla on myös asetettu paikoilleen Ahdinrännin seinien ensimmäiset elementit. Ja toisin kuin pelkäsin, niitä ei ole halpuutettu. Paikoillaan näytti olevan kolme elementtiä ja (mutkittelevat) elementtisaumat piilotetaan elementtien koristeuriin. Myöhemmin seinäelementit valetaan taustoineen kiinni pohjalaattoihin.

Kuva
Kuva
16valve tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#90147
Ranta-Tampellassa Tampereen Förstin perustukset ja anturat näyttävät valmiilta. Lähiaikoina saataneen kolmas nostokurki Näsijärven rannalle.

Kuva

Verstaansillan muottien tuet alkavat olla valmiita ja sillan alla kulkevat kaukolämpöputket näyttävät olevan paikoillaan. Ahdinrännin eteläseinäkin on jo melko pitkällä.

Kuva

Tällaiselta näyttää nykyiset kaukolämpöjohdot pohjoisen Näsinsillan Ranta-Tampellan puoleisessa päässä.

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#90312
Ranta-Tampellassa Näsinkeulan Ranta-Tampellan kadun puoleinen seinä on nyt muurattu ja osa porraskäytävän ikkunoista on asennettu paikoilleen.

Kuva

Kanavanvahdissa on kahdeksan kerrosta, kuusi puuttuu. Se näyttää myös kapoisemmalta kuin olin osannut odottaa alempien kerrosten perusteella.

Kuva
Kuva

Förstissä on alimpia seiniä jo pystyssä ja Styyri näyttäisi paalutetulta.

Kuva
Kuva

Ykköspurjeessa on alettu rakentaa anturoita.

Kuva

Verstaansillan valumuotti on valmistumassa ja Ahdinrännin eteläseinä on jo melko pitkällä.

Kuva
Kuva

En muista että Näsinsiltojen ali kulkevan reitin pohja olisi ollut olemassa pari viikkoa sitten mutta saatan olla väärässä.

Kuva
Avatar
tekijänä grendy
#90324
henkka kirjoitti:En muista että Näsinsiltojen ali kulkevan reitin pohja olisi ollut olemassa pari viikkoa sitten mutta saatan olla väärässä.


Mun mielestä se on ollut jo pidemmän aikaa siinä, mutta junaradan kohdalla ei vastaavaa reitin pohjaa ole olemassa joten tuosta ei vielä semmoisenaan taida hirveästi hyötyä olla :(
Avatar
tekijänä huopa
#90498
Jos olisi aikaa, niin alkaisin lobbaamaan Ranta-Tampellaan viimeisiin kerrostaloihin http://www.patzschke-architektur.de/ arkkitehtejä, että saataisiin Tampereellekin yksi uusi kertaustyylinen rakennus lisää. Ranta-Tampella siksi, että se on niitä harvoja alueita jossa neliöhinnat riittävät tuohon arkkitehtuuriin. Olisi hienoa vaihtelua laatikoille. Tämäkin alue on mielestäni osoitus siitä, että maisemointiin on panostettu hyvin, kanaalit ja yleiset ulkoalueet näyttävät todella mukavilta ja viihtyisiltä, mutta itse rakennuksiin ei nykysuomessa panosteta kyllä juuri yhtään. Hyvin monotonista ja tylsää laatikkoa peräjälkeen. Sisustusratkaisut on puolestaan taas tosi toimivia, materiaalit hyviä kalliimmissa kämpissä, kuten tässä Ranta-Tampellassa selkeästi. Jos joku tietää että miten asemakaava on tarkalleen tänne speksattu niin saa kertoa. Todennäköisesti se ei edes mahdollista kertaustyylejä, mutta voihan sitä aina toivoa..
veka tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#90503
Ranta-Tampellan rakentamistapaohjeet:

http://www.tampere.fi/liitteet/r/rnY1D8 ... ohjeet.pdf

Kaava sinänsä harvemmin määrää arkkitehtuurin tyylilajia, eikä varsinaisesti tuo rakentamistapaohjekaan, mutta tietyt ohjeet siihen on laitettu ilmiselvästi modernistinen rakennus mielessä. Esim. punatiilisiin julkisivuihin on vaadittu "kirkkaan värisiä" rapattuja osia, mikä on suht vierasta klassisissa tyyleissä. Ohjeessa myös suositellaan viherkattoja ja sisäänvedettyjä parvekkeita. Parvekkeiden lasittamista ei suoraan käsittääkseni vaadita, mutta sanotaan, että lasitusten pitää olla yhtenäisiä. Vissiin sillä olettamalla, että kaikki lasitetaan. Esteettömyys on vaatimuksena. Sikäli kun havaitsen, niin tasakattoja ei suoraan vaadita, mutta viherkattoja suositellaan ja joissain paikoissa vaaditaan matalapien osien kattotasojen jatkumista kalliolle. Eli käytännössä oletetaan lähes kaikki rakennukset tasakattoisiksi.

Varmaan noihin vaatimuksiin vois klassistisen tai muun kertaustyylisen rakennuksen sovittaa, mutta luulisin, että siinä tulisi erinäisiä neuvotteluja kaupungin kanssa ja aika isona riskinä saada lopputulemaksi joku epäsikiö lasitettuine parvekkeineen. Veikkaan, että Patzschke & Partnerin suunnitelmille ois hyvin vaikea löytää tekijää, joka pärjäisi Tampereen tontinluovutuksissa.
tekijänä Dietrich
#90507
Suomessa tehokkuus ja raha määrävät lähes kaiken, samaa bulkkia pystytetään ihan kaikkialla Suomessa pystyyn. Tehtaista suolletaan samoja elementtejä ja osia kaikkialle, kivasti eri väreissä - talot kootaan, ei tehdä. Suurin ongelma alueessa on kuitenkin sen lähiömainen rakennustapa, pistetaloa tuuppaa säännöllisin välein, kun kantakaupungissa pitäisi rakentaa korttelia, eli rakentajia ja ehkä myös päättäjiä pitäisi muistuttaa, että kun neljä katua muodostavat neliön tai muun muodon, niille sivuille täytyy talo rakentaa yhtäläisesti jatkuvana. Niin se tehtiin ennen vanhaan, se on sitä oikeaa kaupunkia.
Avatar
tekijänä henkka
#90550
hmikko kirjoitti:Ranta-Tampellan rakentamistapaohjeet:

http://www.tampere.fi/liitteet/r/rnY1D8 ... ohjeet.pdf

Kaava sinänsä harvemmin määrää arkkitehtuurin tyylilajia, eikä varsinaisesti tuo rakentamistapaohjekaan, mutta tietyt ohjeet siihen on laitettu ilmiselvästi modernistinen rakennus mielessä. Esim. punatiilisiin julkisivuihin on vaadittu "kirkkaan värisiä" rapattuja osia, mikä on suht vierasta klassisissa tyyleissä. Ohjeessa myös suositellaan viherkattoja ja sisäänvedettyjä parvekkeita.


Ensimmäinen "kirkkaan värinen" rapattu osa on sinivihreä.

Kuva

Ja mitä viherkattoihin tulee, niin tässä uusimman, Ranta-Tampellan katu 9:n rakennusluvassa sallittu poikkeus rakentamistapaohjeesta ja kaavan suosituksista:

Rakennuksen matalien osien vesikattoja ei toteuteta viherkattoisina kuten asemakaavassa suositellaan ja rakennuksen sisäpihan puoleiset julkisivut toteutetaan puhtaaksi muuratusta tiilestä poiketen rakentamistapaohjeen mukaisesta vaaleasta rappauksesta.


Ranta-Tampellan katu 9:n asunto-osakeyhtiön nimi on Tampereen Aallonharja ja se on myös YIT:n. Tässä vielä aiemmin tekemäni katuosoitenumerointi Ranta-Tampellan kadun pohjoispuolen rakennuksista/tonteista.

Kuva

Tällä hetkellä rakennusluvan saaneet rakennukset ovat:
  • 5: Näsinkeula (harjassa)
  • 7: Ykköspurje (perustukset)
  • 9: Aallonharja (rakennuslupa)
  • 15: Styyri (perustukset)
  • 17: Försti (perustukset)
  • 19: Fokka (rakennuslupa)

Tässä kuvassa etualalla ovat Ykköspurjeen perustukset, taustalla vasemmalla ovat Förstin ja oikealla Styyrin perustukset.

Kuva

Verstaansillan valumuotti on valmis ja raudoitettu.

Kuva

Kanavanvahdissa on nyt 10 kerrosta.

Kuva

Vanhaa Rantaväylää ei ole vielä purettu kokonaan koska sen alla kulkee kaukolämpöputki. Uusi reitti kulkee Verstaansillan kautta Helmisenraitille ja sieltä Tampellan Esplanadin kautta vanhalle reitilleen. Näsinsillan päässä ollaan pian valmiita liittämään uusi reitti nykyiseen reittiin.

Kuva

grendy kirjoitti:
henkka kirjoitti:En muista että Näsinsiltojen ali kulkevan reitin pohja olisi ollut olemassa pari viikkoa sitten mutta saatan olla väärässä.


Mun mielestä se on ollut jo pidemmän aikaa siinä, mutta junaradan kohdalla ei vastaavaa reitin pohjaa ole olemassa joten tuosta ei vielä semmoisenaan taida hirveästi hyötyä olla :(


Pääsisihän siitä Näsinsiltojen alitse Takomon kulmalle.

Lopuksi muistolaatta, jonka olemassaolosta en ollut tiennyt aiemmin.

Kuva
tekijänä hmikko
#90551
henkka kirjoitti:Ja mitä viherkattoihin tulee, niin tässä uusimman, Ranta-Tampellan katu 9:n rakennusluvassa sallittu poikkeus rakentamistapaohjeesta ja kaavan suosituksista:


Näin nää menee näköjään joka paikassa. Viherkattojen suositteleminen on melko turhaa hommaa. Rakennusliike ei koskaan tee viherkattoa jos ei ole pakko.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46