Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä grendy
#4947
20.4.2006 kello 9:08

Tampereen keskustaan liittyvän Ranta-Tampellan alueen asemakaavoitusta esitetään aloitettavaksi. Ensi maanantaina 24. huhtikuuta 2006 kokoontuvalle kaupunginhallituksen suunnittelujaostolle esitetään, että Tampellan ranta- ja välialueen sekä Kekkosentien tunnelin alue otettaisiin asemakaavoitusohjelmaan vuosien 2007 - 2009 kaavoituskohteiksi. Ranta-Tampellan maankäytöstä ja Tampellan tunnelista on tarkoitus muodostaa kaupungin strateginen hanke Ratinan tapaan.

Ranta-Tampellan alueen kehittäminen ja kytkeminen tasokkaaksi osaksi kaupungin keskustaa on Tampereen tärkeimpiä kaupunkisuunnittelukohteita. Alue liittyy arvokkaaseen koskimiljööseen ja on osa Näsijärven rantamaisemaa. Ranta-Tampellan muutoksilla on suuri merkitys kaupungin keskustan rakenteeseen ja kaupunkikuvaan.

Ranta-Tampellan alueen maankäytön suunnittelun selvitystyö aloitettiin jo vuoden 1999 alussa kaupunginvaltuuston päätöksellä. Alueen vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia tutkittiin neljän vaihtoehdon avulla. Asemakaavoituksen valmistelu alkoi kaupunginhallituksen päätöksellä maaliskuussa 2000 selvitystyön pohjalta. Maankäytön suunnittelussa kokeiltiin silloin uuden maankäyttö- ja rakennuslain mukaisia osallistumismenettelyjä, muun muassa verkko-osallistumista ja osallisryhmää työn tukena.

Maankäyttövaihtoehdot olivat Nolla- eli puistovaihtoehto, Pintavaihtoehto jossa Kekkosentie on nykyisellä paikallaan, Kansivaihtoehto eli katettu Kekkosentie sekä Tunnelivaihtoehto. Selvitystyön yhteydessä todettiin uuden tunnelivaihtoehdon tarve, ja laadittiin Pitkä tunneli - vaihtoehto. Tuolloin tehdyt selvitykset antavat hyvän pohjan asemakaavoituksen käynnistämiselle, mutta vielä tarvitaan muun muassa teknis-taloudellisia lisäselvityksiä.

Paasikiven-Kekkosentien toimivuuden parantaminen on yksi keskeisiä vastikään hyväksytyn Tampereen keskustan liikenneosayleiskaavan liikenneverkkomuutoksista. Kaavassa on mukana Rantaväylän tunneli eli ns. Tampellan pitkä tunneli.

Teksti: Anna-Leea Hyry
Tätäkään projektia ei ole siis unohdettu! :)
Tekijänä Sasu K
#4954
CCCP kirjoitti:Minkä helvetin takia joka vaihtoehdossa on tuo piippu! On vaan niin typerän näkönen tiilen värinen piippu vaaleiden talojen keskellä.
Piippu sattuu olemaan Tampellan piippu, jolla on sekä historiallista että kaupunkikuvallista merkitystä. Kannattaa käydä katsomassa piippua paikan päällä, niin sen olemus ja merkitys avautuu paremmin kuin ilmakuvasta.
Tekijänä jusa-masa
#5881
CCCP kirjoitti:Minkä helvetin takia joka vaihtoehdossa on tuo piippu!On vaan niin typerän näkönen tiilen värinen piippu vaaleiden talojen keskellä.Ei kai se vaan oo niitä museoviraston kotkotuksia.
Tampere on alkujaan ollut teollisuus kaupunki(Tampella/Finlayson) ja tästä syystä on kunnioitettava perinteitä ja säilytettävä piiput muistona siitä mitä tampere on joskus ollut. Ja toisaalta antaa hyvän kontrastin kaupungille
Tekijänä Devi
#5899
grendy kirjoitti:
20.4.2006 kello 9:08

Tampereen keskustaan liittyvän Ranta-Tampellan alueen asemakaavoitusta esitetään aloitettavaksi.
Tätäkään projektia ei ole siis unohdettu! :)
:lol:
Juu ei silti isompaa kiirusta tunnu olevan ko. hommalla. Aikoinaan kun Treella opiskelin toi oli uus ja ihmeellinen projekti josta puhuttiin yleisesti. Itsekin asiasta kirjoittelin jotain Treen kaupungin keskustelupalstoille. Vuosi tais olla jotain 2000... Kuusi vuotta myöhemmin nyt sitten ovat asemakaavoitusta aloittelemassa hiljalleen.

Noh, pääasia että etenee, vaikkakin tuskaisen hitaasti. Jospa sitä sitten jo eläkeläisenä pääsis käväseen Ranta-Tampellan rantabulevardin kahviloissa...
Tekijänä jusa-masa
#10087
Tämän päivän aamulehdessä oli juttu ranta-tampella pitkän tunnelin rakentamisesta puolen sivun juttu, jossa kerrottiin uuden pormestarin kiirehtivän suomen toiseksi vilkkaimman tien siirtämistä 2,3km pitkään 3+3 kaistaiseen tampellan tunneliin jo vuoteen 2012 mennessä. Tunneliin siirtäminen antaisi 4000 ihmiselle rantaan asunnot ja tunnelin rakentamiseen kuluisi 4 vuotta.

Valtion pitäisi rahoittaa projektista 30%, että projekti lähtee etenemään ja YIT joka omistaa kyseisen alueen maat alkaa keskustelemaan lopusta rahoituksesta tampereen kaupungin kanssa. Nyt on jo aloitettu tarkempi kartoitus tunnelista kaupungin ja tiehallinnon kesken.

Lisää aiheesta aamulehden sivulta.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/8667.shtml

Kuvia ja yms. alueen suunnitelmista:
http://www.tampere.fi/tiedotus_v/rtampella/index.htm
Avatar
Tekijänä grendy
#10092
jusa-masa kirjoitti:Tämän päivän aamulehdessä oli juttu ranta-tampella pitkän tunnelin rakentamisesta puolen sivun juttu, jossa kerrottiin uuden pormestarin kiirehtivän suomen toiseksi vilkkaimman tien siirtämistä 2,3km pitkään 3+3 kaistaiseen tampellan tunneliin jo vuoteen 2012 mennessä. Tunneliin siirtäminen antaisi 4000 ihmiselle rantaan asunnot ja tunnelin rakentamiseen kuluisi 4 vuotta.

Valtion pitäisi rahoittaa projektista 30%, että projekti lähtee etenemään ja YIT joka omistaa kyseisen alueen maat alkaa keskustelemaan lopusta rahoituksesta tampereen kaupungin kanssa. Nyt on jo aloitettu tarkempi kartoitus tunnelista kaupungin ja tiehallinnon kesken.

Lisää aiheesta aamulehden sivulta.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/8667.shtml

Kuvia ja yms. alueen suunnitelmista:
http://www.tampere.fi/tiedotus_v/rtampella/index.htm
Äh vastasin jo tästä toiseen threadiin vaikka täällä oli tunnelia puitu :(.. No mutta meidän uusi mahtava pormestari pistää heti oikean tyyppisiin hankkeisiin vaikutusvaltaansa, hienoa!
Avatar
Tekijänä 16valve
#10097
grendy kirjoitti:
jusa-masa kirjoitti:Tämän päivän aamulehdessä oli juttu ranta-tampella pitkän tunnelin rakentamisesta puolen sivun juttu, jossa kerrottiin uuden pormestarin kiirehtivän suomen toiseksi vilkkaimman tien siirtämistä 2,3km pitkään 3+3 kaistaiseen tampellan tunneliin jo vuoteen 2012 mennessä. Tunneliin siirtäminen antaisi 4000 ihmiselle rantaan asunnot ja tunnelin rakentamiseen kuluisi 4 vuotta.

Valtion pitäisi rahoittaa projektista 30%, että projekti lähtee etenemään ja YIT joka omistaa kyseisen alueen maat alkaa keskustelemaan lopusta rahoituksesta tampereen kaupungin kanssa. Nyt on jo aloitettu tarkempi kartoitus tunnelista kaupungin ja tiehallinnon kesken.

Lisää aiheesta aamulehden sivulta.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/8667.shtml

Kuvia ja yms. alueen suunnitelmista:
http://www.tampere.fi/tiedotus_v/rtampella/index.htm
Äh vastasin jo tästä toiseen threadiin vaikka täällä oli tunnelia puitu :(.. No mutta meidän uusi mahtava pormestari pistää heti oikean tyyppisiin hankkeisiin vaikutusvaltaansa, hienoa!
Jep, tosi hieno juttu että tämä etenee!

Onko tuossa korkean savupiipun vieressä yksi tai peräti kaksi muutakin korkeaa rakennusta kuin Fenix ja Espan kulma? Nimittäi muutkin korkeat pytingit ovat erittäin tervetulleita ainakin minun puolestani ;)
Kuva
Avatar
Tekijänä grendy
#10098
16valve kirjoitti:Onko tuossa korkean savupiipun vieressä yksi tai peräti kaksi muutakin korkeaa rakennusta kuin Fenix ja Espan kulma? Nimittäi muutkin korkeat pytingit ovat erittäin tervetulleita ainakin minun puolestani ;)
Kuva
Mun mielestä tota kuvaa on aivan turha näyttää enää missään kun se on kuitenkin muistaakseni jostain viime vuosituhannen puolelta. Mutta tossa kuvassahan on siis Sirius, Espankulman suunnitelmaa edeltävä 10-kerroksinen toimistorakennus ja sitten tosiaan yks ihan "uus" tornitalo.

Mutta tosiaan ei varmaan kannata 8v vanhoja kuvia liian tarkkaan katella :). Toivotaan että parempaa olis tiedossa. En tajua miks ei oteta Lutakosta vähän mallia, eli rakennukset ei muuttuis matalammaksi mitä lähemmäks järveä päästään!
Tekijänä Sasu K
#10100
Kuva on Arkkitehtitoimisto Helamaa&Heiskasen ja muistaakseni vuodelta 2000. Uusia kuvia esitellään varmaan heti, kun niitä vain piirretään.

Siinä kuvassa on Kanta-Tampellan puolella sijaitsevien kahden tavallista korkeamman (Sirius 15 kerrosta toimistoja ja Espankulma 13 kerrosta asuntoja) lisäksi yksi korkeampi rakennus Ranta-Tampellan puolella. Rautatie on Kannan ja Rannan raja. Kuva on Ranta-Tampellan osalta täysin ajatusleikin asteella. Mitään kaavaluonnoksia saati -ehdotuksia ei ole vielä tehty ainoastakaan rakennuksesta.

Kollega Aamulehdessä tiesi kirjoittaa, että Ranta-Tampellan rakennuskanta on enimmäkseen 6-8-kerroksista. En tiedä mistä tieto on peräisin, koska lähdettä ei mainittu ja mitään asemakaavoja ei tosiaan ole vielä tehty.

Grendy kehotti ottamaan mallia Lutakosta, jossa rakennukset eivät mataloidu rantaa kohti. Ajatuksena Ranta-Tampellassa lienee, että mahdollisimman monesta ikkunasta näkyy Näsijärvi. Nostaa neliöhintaa. Lutakko sopii Jyväskylään, mutta Ranta-Tampellaan sellainen rakentaminen ei ole riittävän tehokasta, koska Lutakon korttelit ovat avonaisia.

Sopusointuista kaupunkikuvaa syntyy, kun perusote on samanlainen kuin Kanta-Tampellassa. Tehokkuutta voi ehkä hieman nostaa korttelien kulmissa ja yksittäisillä korkeilla rakennuksilla. Tosin sen tietää, että tappelu siitä täällä päin tulee...
Tekijänä jusa-masa
#10104
Tämän aamun aamulehti kertoo, että ranta tampellan tunneliin valtiolta vaadittava 33milj. euroa ratkaistaan vaalien jälkeen uudella eduskunnan miehistöllä. Ja kaupunki tosiaan yrittää ajaa asiat niin, että tunneli olisi valmis viimeistään 1012.
Avatar
Tekijänä RV
#10113
jusa-masa kirjoitti: olisi valmis viimeistään 1012.
Tarkoitat kai, kuten arvelen, 2012?;)
Tekijänä jusa-masa
#10118
RV kirjoitti:
jusa-masa kirjoitti: olisi valmis viimeistään 1012.
Tarkoitat kai, kuten arvelen, 2012?;)
No, joo. kai mä ehkä tarkoitin. :P
Avatar
Tekijänä 16valve
#12982
Vihdoin saadaan tunneliasiaan vauhtia :P Aamulehdestä poimittua:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/33079.shtml
120 miljoonan euron tunnelia pidetään ratkaisuna ruuhkiin

Raha näytteli ratkaisevaa osaa, kun kaupunginhallituksen puheenjohtajan Pekka Paavolan (tamp.sit.) vetämä työryhmä päätti esittää rantaväylän liikenneongelmien ratkaisuksi pitkää tunnelia. Naistenlahdesta Santalahteen ulottuvan tunnelin arvioidaan maksavan 120 miljoonaa euroa.

Pormestari Timo P. Niemisen helmikuussa asettama työryhmä arvioi, että tunnelista jäisi kaupungin maksettavaksi lopulta noin 25 miljoonaa euroa. Sata miljoonaa saataisiin kasaan myymällä Kekkosentien kohdalta vapautuvat tontit sekä Ranta-Tampellan kaavoitusmaksuilla ja kaupungin edellyttämällä, vähintään 30 prosentin valtionosuudella.

- Jos halutaan päästä rakentamaan nopeasti, täytyy kaupungin aluksi vastata myös valtion osuudesta. Yksi mahdollisuus on niin sanottu elinkaarimalli, Paavola toteaa.

Tunnelin ylläpitokustannusten arvioidaan olevan maan päällä kulkevaa vaihtoehtoa kalliimmat, koska esimerkiksi energiaa kuluu enemmän. Tiehallinto on kuitenkin ilmoittanut periaatteellisella tasolla, että valtio on valmis vastaamaan pääosin käyttökuluista.

Tunnelivaihtoehdossa ei työryhmän mielestä ole isoja heikkouksia. Kosken alittamisen turvallisuutta on mietitty, ja Paavolan mukaan on aivan sama onko tunnelin päällä maata vai vettä. Tärkeintä on, ettei tehdä rakennusvirheitä. Keski-Euroopassa vastaavia tunneleita on ollut jo vuosikymmeniä.

- Sille on tietysti mahdotonta määritellä hintaa, että ihmiset saavat katsella järvimaisemaa ohi ajaessaan, Paavola myöntää.

Kuntokatu vuorossa ensin

Työryhmän tehtävänä oli pohtia valtatie 12:n liikenteenvälityskyvyn parantamista välillä Linnainmaa-Lielahti. Vaikka rantaväylän tilanne on hankalin, esitti työryhmä keskussairaalan alueen suunnitelmien toteuttamista ensin.

Keskussairaalan alueelle on viime vuonna laadittu suunnitelma, jonka mukaan työryhmän mielestä tulee edetä. Suunnitelmassa Teiskontielle lisätään kääntymiskaistoja, Kuntokadun ja Ensitien risteykseen rakennetaan liikenneympyrä ja kevyelle liikenteelle alikulkuja. Lisäksi Kekkosentien ja Lääkärinkadun välille rakennetaan bussikaista ja pysäkkejä siirretään.

Työryhmä esitti, että ensi vuoden budjetissa rakentamiseen varataan 1,5 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan sairaala-alueen liikennejärjestelyt maksavat 4,5 miljoonaa ja rakentaminen kestää noin kaksi vuotta.

Suunnitelman toteuttaminen vaatii asemakaavan muutoksen, joka voisi olla valmiina aikaisintaan ensi keväänä.

Bussikaistat Paasikiventielle

- Sama summa kuin Kuntokadulle, pitäisi varata ensi vuoden budjettiin myös Paasikiventien bussikaistoja varten. Sepänkadun ja Lielahden välille tarvitaan kaistat mahdollisimman nopeasti, Paavola huomauttaa.

Paasikiventien bussikaistat helpottaisivat myös Pispalan valtatien ruuhkia. Bussikaistojen rakentamisen ongelmana on Sepänkadulle tarvittava asemakaavan muutos, ja mahdolliset siihen liittyvät valitukset.

Liikennetyöryhmän esitys menee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsittelyyn. Jos hallitus on tunnelin kannalla, asia etenee valtuustoon syksyllä. Paavolan johtama työryhmä jatkaa työtään ensi kesään ja selvittelee muun muassa tunnelin rahoitusvaihtoehtoja.

Heidi Pesonen, Aamulehti
Tekijänä finn_lily
#13097
Tässä kuvaa tuolle tulevalle alueelle päin Tampellan alueen Herrainmäeltä (edellä esitellyn kuvahahmotelman ison piipun juurelta siis). Näkyvissä kuvan etualla Porin/Pohjanmaan radan piuhoja, taustalla oikealla Naistenlahden voimalaitos, jolla on nykyään valaistu seinä sekä Lapinniemen kylpylä ja kaupunginosa Näsijärven rannalta. Tuo tuleva alue kaavoittuu lähinnä joutomaalle, sorakasojen ja vanhojen hallien alueelle. Nykyinen väylä kulkee puiden keskellä valotolppien juurella siis.

Kuva
Avatar
Tekijänä 16valve
#13518
Bongasin Aamulehden nettisivuilta. Tämä siis huomisessa lehdessä.

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/39674.shtml
Rantaväylän tunnelin päähän valoa Tampereen kaupunginhallitukselta


Ruuhkat: Paasikiventien lisäkaistat odottavat rahaa, Teiskontielle ehkä ensi vuonna

Tampellan tunnelihanke eteni askeleen maanantaina, kun kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle Rantaväylän suunnittelun jatkamista niin sanotun pitkän tunnelivaihtoehdon pohjalta.

Hallitus keskusteli asiasta lähes tunnin, mutta päätös oli yksimielinen. Yksimielisesti hyväksyttiin myös Pauli Ruoholahden (sd) tekemä ponsiesitys, jonka mukaan tunnelin rahoitusvaihtoehdot tuodaan aikanaan hankkeen edetessä kaupunginhallituksen arvioitavaksi.

Väylän avovaihtoehdossa nähtiin useita haittatekijöitä. Kaupunki ei saisi Ranta-Tampellan alueen tonttien myyntituloja, eritasoliittymät pilaisivat erityisesti Mustanlahden sataman ja Särkänniemen liittymän tienoon ja nettokustannukset olisivat kalliimmat.

Autoilijalle ei iloa vielä aikoihin

Tampereen valtuusto saa asian eteensä runsaan viikon kuluttua. Vaikka valtuuston päätös olisi myönteinen, tunnelin toteuttamisen tiellä on monta mutkaa.

Arvioiden mukaan työ saattaisi päästä valtion väylähankkeiden kakkoskoriin. Sen hankkeet tulisivat mahdollisiksi vuosina 2012-17. Aikataulusta ei ole kuitenkaan varmuutta.

Rantaväylätyöryhmän vetäjän, valtuuston puheenjohtajan Pekka Paavolan mukaan rahoitusta pitää ryhtyä hankkimaan yhden vaihtoehdon pohjalta. Jo työryhmä kannatti selvästi tunnelia.

Jos tunneli halutaan rakentaa mahdollisimman nopeasti, kaupunki vastannee aluksi myös valtion osuudesta kustannuksiin. Paavolan mielestä niin sanottu elinkaarimalli on yksi vakavasti tutkittava vaihtoehto.

Noin 120 miljoonan euron kustannuksista valtiolta odotetaan 36 miljoonaa. Tonttien myynnistä YIT:lle ja kaavoituskorvauksesta kaupunki saisi noin 60 miljoonaa, ja kaupungin omaksi osuudeksi jäisi noin 25 miljoonaa euroa.

Paasikiventien ruuhkat jatkuvat


Vaikka tunnelisuunnitelmat menevät eteenpäin, ne eivät ratkaise Paasikiventien nykyisiä ruuhkia. Kaupunki kiirehtii linja-autokaistojen rakentamista, tien muuttamista kuusikaistaiseksi, mutta aivan lähivuosina eli ennen vuotta 2010 tuskin päästään rakennustöihin.

Tampereen kaupungin tilaajapäällikkö Risto Laaksonen sanoo, että tiepiiri haluaa tieosuuden valtakunnalliseen joukkoliikenteen teemapakettiin, mutta toistaiseksi valtion budjetissa ei ole ollut rahoitusta siihen.

Suunnitelman ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Paasikiventien lisäkaistojen edelle menee Teiskontien parantaminen Taysin kohdalla. Ideasuunnitelman mukaan tielle tehdään bussikaistoja ja Lääkärinkadun ja Kuntokadun liittymiä uudistetaan.

Laaksosen mukaan 4,5 miljoonan rahoitus voitaisiin hoitaa kolmen vuoden budjeteissa. Rantaväylätyöryhmä esittää töiden aloittamista ensi vuoden loppupuolella.

Rantaväylä ja Teiskontie


Teiskontien bussikaistojen rakentaminen ja Taysin risteysten parantaminen saatetaan aloittaa jo ensi vuonna.

Myös Paasikiventien linja-autokaistoista on suunnitelmat. Tiepiiri yrittää toteutusta valtakunnalliseksi joukkoliikenteen teemahankkeeksi. Valtion budjetissa ei ole vielä myönnetty rahaa, ja odottamaan jouduttaneen muutama vuosi.

Tampellan tunneli menee valtuuston päätettäväksi ensi viikolla. Pitkien rahoitusneuvottelujen jälkeen toteutustavoite on valtion tiesuunnitelmien kakkoskori 2012-17.

Markku Leppänen /Aamulehti
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 46