Sivu 2/3

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 10.05.12 09:31
Kirjoittaja xoop
Jättäisin rakentamatta ennen kuin on resursseja/tarvetta väsätä oikeasti se satanelikymppinen. Menee hyvä `pilvenhipojatontti` hukkaan tuollaisen nysän kanssa.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 10.05.12 09:34
Kirjoittaja grendy
xoop kirjoitti:Jättäisin rakentamatta ennen kuin on resursseja/tarvetta väsätä oikeasti se satanelikymppinen. Menee hyvä `pilvenhipojatontti` hukkaan tuollaisen nysän kanssa.
En nyt tiedä onko toi niin hyvä tontti kun jokaisessa muussa kulmassa on kuitenkin basic 5-8 korkeutta... Tai siis olishan se hyvä tontti mutta kyllä 12 kerroksinen tossa riittää mielestäni ihan hyvin kun kuitenkin vieressä tulee oleen matala ostari ja vielä matalampi linja-autoasema.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 10.05.12 10:59
Kirjoittaja Kantti
Liputan epäröimättä pyöreäkulmaisen puolesta! 99% rakennuksista on teräväkulmaisia, kyllä talot voisivat olla muodokkaampia kuin mitä nykyinen tolppalinja. Suunnittelu voisi pitää sisällään enemmän muutakin kuin viivoittimella piirrettyjä linjoja, jota tämän päivän arkkitehtuuri pääosin on.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 10.05.12 18:26
Kirjoittaja TommiM
Pyöreäkulmaisia on vaikea tehdä bulkkielementeistä.

Koon puolesta rakennus on ihan riittävä, ja suoraan sanottuna olen kyllästynyt katselemaan tyhjiä tontteja Tampereen keskustassa. Ehkä rakennuksesta pitäisi tehdä monikäyttöisempi (jaettu liiketila/toimisto/asunto) jolloin sen toteutuminenkin voisi olla realistisempaa.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 10.05.12 22:35
Kirjoittaja Kantti
TommiM kirjoitti:Pyöreäkulmaisia on vaikea tehdä bulkkielementeistä.
Pitäisikö rakennuksen olla bulkkielementtitalo? Ei kai!

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 11.05.12 15:59
Kirjoittaja TommiM
Kantti kirjoitti:
TommiM kirjoitti:Pyöreäkulmaisia on vaikea tehdä bulkkielementeistä.
Pitäisikö rakennuksen olla bulkkielementtitalo? Ei kai!
Ei todellakaan pitäisi. Olen ratinankaaren valmistumista seurannut risteyksen toiselle puolelle, eikä se ole todellakaan ollu kaunista katseltavaa.

Minulla ei vaan tahdo oikein usko riittää siihen että saataisiin oikeasti jotain näyttävämpää tai edes muodokkaampaa kuin neliö.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 15.05.12 11:05
Kirjoittaja TommiM
Tämän päiväinen aamulehti valaisee tornin aikataulua:
Aamulehti kirjoitti:Tampereen linja-autoaseman seutu muuttuu lähivuosina paljon. Alueelle on suunnitteilla Ratinan kauppakeskuksen lisäksi iso toimistorakennus Hatanpään ja Tampereen valtateiden kulmaan.

Rakentaminen alkaa vasta, kunhan Ratinan kauppakeskus on valmistunut. Tämä johtuu siitä, että tonttia voidaan tarvita kauppakeskuksen rakentamisen aikaiseksi tukikohdaksi. Lisäksi kauppakeskuksen huoltotie kulkee toisen, matalan rakennuksen alitse. Kauppakeskukselle on jo olemassa tarvittavat luvat.

Kauppakeskuksen toteutuminen odottaa vuokralaisten varmistumista.
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11947 ... italo.html

Epäilen ettei ostaria, eikä tätä tornia rakenneta. Ei ainakaan nykyisillä suunnitelmilla.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 31.05.18 19:39
Kirjoittaja henkka
Kaupunginhallituksen kokouksen esityslistalla on esitys tontin myymisestä Spondalle (ehkä sen olisi voinut vuokratakin). Kauppahinta on 6 850 000 euroa. Kauppakirjaan merkitystä aikataulusta voisi päätellä että suunnitelmat tontin suhteen ovat jo pitkällä.
Ostaja on oikeutettu tämän kauppakirjan perusteella hakemaan rakennushankkeen tarvitsemia viranomaislupia. Rakennuslupa tulee olla laitettu vireille viimeistään 30.6.2018 mennessä. Ellei Ostaja ole jättänyt rakennuslupahakemusta määräaikaan mennessä, on Kaupungilla oikeus kaupan purkamiseen.
Ostaja sitoituu rakentamaan kaupan kohteena olevalle tontille vähintään 13 000 kerrosneliömetrin suuruisen asemakaavan / rakennusvalvontaviranomaisen hyväksymän, rakennusjärjestyksen ja hyväksyttyjen piirustusten mukaisen uudisrakennuksen tai uudisrakennukset siten, että vähintään 4 000 kerrosneliömetriä on rakennettu kolmen (3) vuoden kuluessa tästä päivästä lukien ja loput 9 000 kerrosneliömetriä on rakennettu kuuden (6) vuoden kuluessa tästä päivästä lukien siihen valmiusasteeseen, että rakennusvalvontaviranomainen voi siinä suorittaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen osittaisen loppukatselmuksen, jolla rakennus on hyväksytty käyttöönotettavaksi.

Kaupunki voi kirjallisesta hakemuksesta erityisistä syistä myöntää pidennystä edellä mainituille rakentamisajoille.
Tontin rakennusoikeus on kokonaisuudessaan 13 700 ke-m², joten ihan täyteen ei kauppakirja vaadi tonttia rakentamaan.

Nyt myös vasta huomasin kaavassa tontilla olevan merkinnän sj-16:
Rakennustaiteellisesti, maisemallisesti ja kaupunkikuvan kannalta tärkeä alue. Alueen ympäristöön suunniteltavat rakennukset ja rakennelmat tulee toteuttaa alueen rakennustaiteelliset ja kaupunkikuvalliset arvot huomioon ottavalla tavalla.
Eihän tuossa nyt itse tontista mitään sanota mutta...

Kaavan asiakirjat: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8093
Kaupunginhallituksen esityslistan pykälä: http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... lle(56213)

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 01.06.18 10:19
Kirjoittaja grendy
Poikkeuslupahakemusta odotellessa, sillä suunnitelmissa ei ole enää tornia ikävä kyllä.

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 06.08.18 19:04
Kirjoittaja henkka
Kuten grendy sanoi, tornia ei enää ole. Ihan kiva 8+ kerrosta kuitenkin kunhan materiaalit ovat laadukkaat.

Kuva

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 09.08.18 11:18
Kirjoittaja ktpama
"Sponda Oyj Lehdistötiedote 31.5.2018 klo 10:00

Sponda rakennuttaa Ratinaan Tampereelle uuden toimisto- ja liiketilakokonaisuuden

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda Oyj rakennuttaa Tampereen Ratinaan, Kauppakeskus Ratinan yhteyteen toimisto- ja liiketilakokonaisuuden, jonka päävuokralaiseksi tulee Elisa Oyj. Pinta-alaltaan noin 13 700 kerrosneliön kokonaisuus nousee Ratinan linja-autoaseman eteläpuolelle, erinomaisten kulkuyhteyksien äärelle, osoitteeseen Hatanpään valtatie 9.

Uudiskohteen rakentaminen on tarkoitus aloittaa alkusyksystä 2018 ja hankkeen arvioidaan valmistuvan keväällä 2020. Hankkeen investointi on noin 41 miljoonaa euroa, ja kokonaisuuden ennakkovuokrausaste on noin 61 prosenttia. Hanke toteutetaan yhdessä vaiheessa.

Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien kulmaan nouseva kiinteistö tulee koostumaan kahdesta osasta, joista toisessa on neljä ja toisessa seitsemän maanpäällistä kerrosta. Matalampi osa yhdistyy arkkitehtuuriltaan Ratinan uudistettujen funkkistalojen tyyliin, ja korkeampi osa on geometrialtaan vapaamuotoisempi. Korkeammasta osasta tarjolla oleva näköala Pyhäjärvelle pyritään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti. Kiinteistö yhdistyy myös Kauppakeskus Ratinaan, sen palveluihin ja pysäköintitarjontaan.

Uudiskohteen suunnittelussa ja rakentamisessa korostetaan energiatehokkuutta ja ympäristöä säästäviä ratkaisuja. Kohteelle tullaan hakemaan kansainvälinen ympäristösertifiointi, ja valmistuessaan kiinteistö liitetään mukaan Spondan Energiatehokkuusohjelmaan, jossa Sponda tavoittelee energiasäästöjä yhdessä asiakkaidensa kanssa.
Myös kohteen sijainti kaupungin keskustassa on ympäristöystävällinen, sillä kiinteistö on helposti saavutettavissa pyöräillen, kävellen ja julkisilla liikennevälineillä. Uusi kiinteistö täydentää myös Tampereen keskusta-alueen kehitystä ja palvelutarjontaa
"

https://www.inderes.fi/tiedotteet/spond ... onaisuuden

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 07.10.18 18:02
Kirjoittaja henkka
Kuva

Re: Linja-autoaseman torni, Tampere

Lähetetty: 09.10.18 08:55
Kirjoittaja grendy
Tän threadin voisi joko uudelleennimetä tai poistaa kokonaan ja siirtää vain yleisiin projekteihin, koska torniahan ei ole siis tulossa eikä mitään muutakaan muotista poikkeavaa.

Re: Ratinan toimistotalo

Lähetetty: 03.11.18 15:46
Kirjoittaja henkka
Ratinan toimistotalon tontilla paalutetaan ja kaivetaan. Nostokurjen tornin ensimmäinen pala on paikoillaan.

Kuva

Taustalla näkyy Tampereen Wallesmannin nostokurki.

Re: Ratinan toimistotalo

Lähetetty: 10.08.19 19:21
Kirjoittaja henkka
Ratinan toimistotalo näyttäisi koostuvan kahdesta osasta, joiden välissä on avoin kulkuväylä.

Kuva
Kuva