Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#91603
Ratapihankadun varsi on tasoitettu. Siinä on luultavasti helpompi paaluttaa kuin raiteiden välissä.

Kuva

En tiedä tehdäänkö tässä enää koepaalutusta. Osa töistä vastaa toteutuksen vaikutuksia junaliikenteelle ja niistä aiheutuvia katkoja. Kuvassa näkyvä uusi raide on raidekaavioiden mukaan R075, jonka geometrian muutos on osa raiderakentamisen 3. vaihetta.

Kuva

Sorinkadun varren rakennukset on purettu ja vielä sinne näkyy sekä Tornihotelli että Rasti.

Kuva
Kuva

Myös Sorinahteen seinustalla on tehty alustavia maansiirtotöitä.

Kuva
grendy, Koppelo, huopa tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Janne76
#91649
Tampereen Kannen ja areenan rahoitus varmistui, kun eduskunta hyväksyi 18 miljoonan valtionosuuden – Pormestari Lyly: "Varasuunnitelmaa ei ollut"

Tampereen kansiareenan rahoituspohja on varmistunut. Kaivattu 18 miljoonan euron valtionosuus meni läpi perjantaina eduskunnan täysistunnossa.

Eduskunnan hyväksymässä tämän vuoden kolmannessa lisätalousarviossa eduskunta myönsi Tampereen monitoimiareenan rakentamisen valtionrahoitukseen rahapelitoiminnan voittovaroista yhteensä 18 miljoonaa euroa vuosille 2017-2019.

Tämän vuoden osuus rahoituksesta on seitsemän miljoonaa euroa.

Monitoimiareenan työmaa on jo hyvässä vauhdissa. Siellä on muun muassa tehty koepaalutuksia ja purettu vanhoja rakennuksia alta pois.

Nyt on pienen juhlan paikka. Rahoitusasiat ovat selvät, kun valtion tuki on päätetty. Nyt voidaan lähteä hyvin mielin rakentamaan. Kaikki on selvää.

Lyly: iso merkitys
Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd) ottaa uutisen iloisena vastaan. Hänen mukaansa varasuunnitelmaa ei ollut tehtynä.

–Koko ajan näytti, että eduskunta ja hallitus hyväksyvät asian.

Lylyn mukaan valtionosuudella on iso rooli.

–18 miljoonaa euroa. Sillä on iso merkitys hankkeen onnistumisen kannalta. Tarvitaan julkista rahaa, että tällainen hanke toteutuu.



https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri- ... 200557781/
tekijänä Heikki K
#91650
Janne76 kirjoitti:
Tampereen Kannen ja areenan rahoitus varmistui, kun eduskunta hyväksyi 18 miljoonan valtionosuuden – Pormestari Lyly: "Varasuunnitelmaa ei ollut"

Tampereen kansiareenan rahoituspohja on varmistunut. Kaivattu 18 miljoonan euron valtionosuus meni läpi perjantaina eduskunnan täysistunnossa.

Eduskunnan hyväksymässä tämän vuoden kolmannessa lisätalousarviossa eduskunta myönsi Tampereen monitoimiareenan rakentamisen valtionrahoitukseen rahapelitoiminnan voittovaroista yhteensä 18 miljoonaa euroa vuosille 2017-2019.

Tämän vuoden osuus rahoituksesta on seitsemän miljoonaa euroa.

Monitoimiareenan työmaa on jo hyvässä vauhdissa. Siellä on muun muassa tehty koepaalutuksia ja purettu vanhoja rakennuksia alta pois.

Nyt on pienen juhlan paikka. Rahoitusasiat ovat selvät, kun valtion tuki on päätetty. Nyt voidaan lähteä hyvin mielin rakentamaan. Kaikki on selvää.

Lyly: iso merkitys
Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd) ottaa uutisen iloisena vastaan. Hänen mukaansa varasuunnitelmaa ei ollut tehtynä.

–Koko ajan näytti, että eduskunta ja hallitus hyväksyvät asian.

Lylyn mukaan valtionosuudella on iso rooli.

–18 miljoonaa euroa. Sillä on iso merkitys hankkeen onnistumisen kannalta. Tarvitaan julkista rahaa, että tällainen hanke toteutuu.



https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri- ... 200557781/


Aamulehti voi lopettaa juttusarjansa "variaatoita teemasta Areenahanke nytkähti askeleen eteenpäin - hanke lähes varma rahoitusta lukuunottamatta". se olikin jatkunut jo useamman vuoden. hyvä hanke, ei sillä, mutta alkoi vaikuttaa jo epätoivoiselta tuo kirjoittelu loppuvaiheessa.
Avatar
tekijänä henkka
#91712
En tiedä onko tässä meneillään koepaalujen valaminen. Niitäkin voidaan tosin käyttää normaalisti kokeiden jälkeen.

Kuva

Sorinkadun varren taloista on hävinnyt loputkin.

Kuva
Kuva

Sorinahteen seinustalla on tehty lisää maansiirtotöitä.

Kuva

Hankkeella on myös oma sivu tiedotusta varten ja ensimmäinen työmaatiedote on julkaistu viime viikolla.

https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-areena/yleista

Sivun mukaan SRV olisi valmis rakentamaan myös pohjoisen Kannen heti eteläisen Kannen jälkeen vuoteen 2023 mennessä.
Ensimmäisessä vaiheessa eteläiselle ratapihalle rakennetaan kansi ja sen päälle areena, hotelli ja kaksi tornitaloa. Toinen vaihe pitää sisällään pohjoisen kannen sekä kolme tornitaloa. Tämänhetkisen aikataulusuunnitelman mukaan eteläinen kansi, areena ja kahden tornitalon rungot sekä julkisivut valmistuisivat vuonna 2021 ja pohjoiskansi sekä sen tornit vuonna 2023. Lopullinen aikataulu täsmentyy investointipäätöksen yhteydessä.


Työmaatiedotteen mukaan alueella tehdään edelleen koepaalutuksia ja lisäksi laiturielementtien pohjia sekä asennuksia. Mihin laiturielementit liittyvät, sitä en tiedä.

Ratapihan eteläpäädyssä, niin kutsutussa kolmiossa, tehdään laiturielementtien pohjia ja asennuksia sekä koeporapaalutuksia.

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKKin) parkkipaikalla tehdään työmaa-aitaa. Lisäksi TAKKin tontin läpi Tampereen valtatieltä työmaata kohti kulkevalla pihatiellä jatkuu vesihuoltolinjan rakentaminen.

Käynnissä ovat myös yhden junaraiteen muutostyöt sekä sähköratamuutokset raidealueella. Lisäksi Naistenlahden uusi veturi- ja seisontaraide otetaan käyttöön. Ratamuutokset eivät vaikuta henkilöjunien aikatauluihin.


Sorinkadulla aloitetaan tukiseinien pontitus.

Sorinkatu 6-8:n rakennusten purkutyöt valmistuvat. Tällä kohdalla aloitetaan tukiseinien teko, eli pontitus, mistä aiheutuu jonkin verran melua. Purettujen rakennusten tontilla valmistuu myös pilaantuneiden maiden kunnostus ja maiden kaivua jatketaan. SRV toteuttaa myöhemmin erillishankkeena alueelle asuinrakennuksia ja pysäköintihallin. Tonttia hyödynnetään myös väestönsuojiksi koko lähialueelle, mukaan lukien Kansi ja Areena -kokonaisuudelle.


https://www.srv.fi/tyomaa/kansi-ja-aree ... te-48/2017
hmikko, 16valve, veka ja 2 muut tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä grendy
#91815
Dietrich kirjoitti:Onko investointi- ja rakennuspäätös tehty jo?


Jos on niin oon missannut kyllä sen totaalisesti!
tekijänä Laniitti
#91838
Eikös nuo molemmat ole tehty. Viime kesänä kaatui kaikki loputkin valitukset kaikkia hallinto-oikeusasteita myöten ja kaupunki myönsi kannelle ja sen rakennuksille rakennusluvan. PAri viikkoa sitten Eduskunta päätti myöntää valtion viimeisein puuttuvan rahoitusosuuden hankkeelle, joten nyt on päästy täysillä rakennusvaiheeseen.
Avatar
tekijänä henkka
#91847
Geometriamuutoksen kohteena ollut raide R075 on otettu käyttöön. Etualalla näkyvä reunimmainen raide on seisontaraide R070 ja se on purettu tämän päivän aikana. Raidetta ei ole SRV:n, kaupungin ja Liikenneviraston välisen rakentamisaikaa koskevan sopimuksen liitteissä merkitty rakennettavaksi uusiksi mutta saattaa olla että autojunien lastauspaikka tulee sen tilalle.

Kuva

Aiemmassa työmaatiedotteessa puhuttiin laiturirakenteiden rakentamisesta ja ne saattavat olla jo näkyvissä valettujen paalujen vieressä.

Kuva

Sorinkatu 6-8:n tontti on puhdistettu ja sitä on alettu kaivaa. Pian siinä aletaan rakentaa tukimuuria tien varteen ja tukemaan suihkupaaluttamalla olemassa olevien rakennusten perustuksia.

Kuva
Avatar
tekijänä henkka
#91876
Huomasin eilen junalla Tampereelle tullessa että toinen Jyväskylän suunnan raiteista on purettu Sorinsillan alta Jyväskylän suuntaan. Tämä liittynee siihen, että porapaalutus kone siirtyi Itsenäisyyspäivänä töihin Ratapihankadun varrelle.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55