Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä henkka
#77860
Tampereen kaupunginhallituksen päätettäväksi tulee tänään asemakaavamuutos työpaikkaalueen muuttamisesta asuntoalueeksi Santalahdessa. Kyseessä on siis Pispalanharjun pohjoispuolinen alue rautatiestä Rantatielle. Esityslistan kohdassa on kevyet 50 liitettä, joiden lukemiseen voi mennä hetki. Kaavaprosessi on alkanut vuonna 2008 Santalahden osayleiskaavan hyväksymisellä ja asemakaavan muutos on tullut vireille 12.3.2009.

Santalahti on yksi syy siihen miksi ratikka on päätetty linjata Paasikiventielle.

Rakennusoikeutta alueelle tulee yhteensä 130 795 k-m2. Puhtaasti asumisen AK, AKR ja AP tonttien rakennusoikeutta on 63 240 k-m2. Asukkaita alueelle on tulossa ainakin tämä osuus 63 240/50= 1250 asukasta. Liike- ja toimistorakentamista sallivilla AL tonteilla yksilöityä liiketilaa on 2 215 km2. Puhdasta liiketilan rakennusoikeutta alueelle tulee 3 815 k-m2. Asumista voi sijoittaa noiden kortteleiden muulle rakennusoikeudelle 54 655k-m2.

Jos tämä rakennusoikeus toteutuu puhtaasti asumisena, niin uusia asukkaita tälle osuudelle tulisi 54 655/50= 1090 eli yhteensä 2340 asukasta alueelle, uusia asukkaita nykyisten lisäksi 2070. Jos AL-tontit toteutuvat
toimistotaloina, asuntoloina, hotelleina ja jos osia rakennuksista toteutetaan työpaikkatoimintoina, yksityisinä tai julkisina palveluina asukkaita voi alueelle tulla paljonkin vähemmän.


Kuva
huopa tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#87156
Ensimmäisiä uutisia Santalahtea koskien. Kaavasta tehty valitus on vielä hallinto-oikeudessa käsiteltävänä mutta esisopimuksia tehdään jo.

YH Kodit Oy ja Pohjola Rakennus Oy Häme ovat allekirjoittaneet kiinteistökaupan esisopimuksen Kiinteistö Oy Tampereen Pispanrannan kanssa. Sopimukseen kuuluu 28 300 kem2 asuinrakennusoikeutta sekä 900 kem2 liikerakennusoikeutta, mikä tarkoittaa noin 500 asunnon hankekokonaisuutta. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa heti kun kaavamuutos on tullut lainvoimaiseksi.


https://www.yhkodit.fi/uncategorized/yh ... 0-asuntoa/

Pispanrannan osallisuus esisopimuksessa viittaisi siihen että rakentaminen sijoittuisi alueen luoteispäähän, Pispanrannan toimistotalon(?) paikalle.

Pohjola rakentaa myös muualle alueelle.

Pohjola Rakennuksella on jo aiemmin sovittuja esisopimuksia Pahvitehtaan ja Tikkutehtaan kortteleihin yhteensä noin 30 000 kem2 asuinrakennusoikeutta ja noin 10 000 kem2 liike- ja toimitilarakennusoikeutta. Pispanrannan kanssa solmitun esisopimuksen myötä Pohjola Rakennus tulee toteuttamaan Santalahteen yhteensä yli 1 000 asuntoa.


Hankkee(n osa)lla on myös omat kotisivut: http://www.uusisantalahti.fi/
Avatar
tekijänä grendy
#87159
Huhhuh että on kyllä ollut hidas prosessi tämäkin... Nyt kun on nähnyt tunnelin rampin lähialueen niin en kyllä aluetta pidä millään tavalla viihtyisänä. Parhaimmillaan menee varmaan 8 ruuhkaista autokaistaa alueen ohi/läpi.
tekijänä Heikki K
#88217
"Hauska" huomio Santalahden kaavasta: ilmeisesti sen hyväksyminen pääsi yllättämään kaupungin, kun kukaan ei valittanutkaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen (näin kuulin, en löydä viitettä, jotta voisin varmistaa). Tästä nyt sitten seuraa, että meillä on lainvoimainen asemakaava, mutta vuodelle 2017 ei ole budjetoitu rahaa alueen infran rakentamiseen
(2017 rakennuskohteet löytyvät täältä: http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... lvel(10396))
grendy tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#91037
Yle kirjoittaa Santalahdesta ja sekä Pohjola Rakennuksen että Lemminkäisen suunnitelmista alueelle. Vaikka teollisuusrakennukset ovat kaavalla suojeltua, vielä ei ole täyttä varmuutta niiden kunnosta ja siitä mitä niille tehdäänkään.

yle.fi kirjoitti:Tampere on suojellut useita alueen tehdasrakennuksia kaavassa, mutta niiden korjaaminen asuin- tai liikekäyttöön on edelleen epävarmaa, koska kuntotutkimukset ovat kesken.
[...]
Alueen suurin rakentaja Pohjola Rakennus tekee parhaillaan kuntotutkimuksia sekä tulitikkutehtaassa että pahvitehtaassa.

Tulitikkutehtaaseen yhtiö on hahmotellut asuntojen lisäksi liiketilaa, päiväkotia ja hoiva-asumista.

– Tulitikkutehdas on ollut säänarmoilla monia vuosia, tiilet ovat rapautuneet ja vanha piippu on kallistunut jonkin verran. Täyttä varmuutta ei ole, että pystytäänkö se saneeraamaan, toimitusjohtaja Miikka Routama sanoo.

Alueen keskivaiheilla sijaitsevaan vanhaan pahvitehtaaseen Pohjola Rakennus kaavailee loft-asuntoja ja ravintolaa.
[...]
– Pienimittakaavaisuus tulee olemaan arkkitehtuurin lähtökohta. Eli vaikka tehdään tiivistä ja isoa kaupunkirakentamista, niin täällä tulee olemaan paljon pieniä yksityiskohtia, Routama sanoo.
[...]
Rakennusyhtiö Lemminkäinen rakentaa suojellun paperitehtaan kortteliin yhteensä 350-400 asuntoa ja liiketilaa. Paperitehtaan tontilla olevat peltiset kaarihallit saavatkin tehdä tilaa kerrostaloille.

Paperitehtaan tulevaisuudesta yhtiö käy neuvotteluja kaupungin kanssa vielä loppuvuoden aikana.

Ensimmäisten uusien kotien rakentaminen Santalahden alueella alkaa keväällä 2018.


https://yle.fi/uutiset/3-9875477
Avatar
tekijänä henkka
#93723
En muista oliko Santalahden alueella jo muita rakennuslupia voimassa mutta Yhdyskuntalautakunnan rakennus- ja rakennusjaostossa tulee käsittelyyn kaksi rakennuslupaa.

Ensimmäisessä rakennusluvassa on kaksi rakennusta: KOY Tikkutehtaanrinteen Hehku ja Loimu. Hehkussa on 8 kerrosta ja Loimussa 4 kerrosta. Pieniä ylityksiä kerrosaloissa ja vesikaton korkeudessa, eivätkä rakennukset ihan ole kaavan mukaisilla paikoillaan. Lisäksi "julkisivut poikkeavat osin asemakaavan kortteliohjeen materiaaleista ja värityksestä".

Toisessa rakennusluvassa on yksi rakennus: Santalahden Kyllikki. Kyllikissä on myös 8 kerrosta. Myös pieniä ylityksiä kerrosaloissa.

Enemmän kuitenkin kiinnitti huomiota polkupyöräpaikkojen määrät. Kun Ranta-Tampellassa paikkoja pitää rakentaa yksi per asunto, Santalahdessa paikkoja pitää rakentaa 1pp/35m². Metsonkulmassa vaatimus oli näköjään jo 1pp/40m² (54 paikkaa). Tämän kokoisissa rakennuksissa vaatimus alkaa jo näkyä. Tikkutehtaanrinteessä "202 pp, joista 61 pp sisätiloissa, joista 19 pysäköintihallin tasolta ja 19 pihakannen tasolta" ja Kyllikissä "108 pp, joista 65 pp sisätiloissa, joista 20 pysäköintihallin tasolta ja 20 pihakannen tasolta". Kahdella tontilla on siis 310 pp, jotka vievät suurinpiirtein saman verran tilaa kuin 31 ap. Autopaikkavaatimus on 1ap/125m², jolloin autopaikkoja vaaditaan 87 ap, joka edelleen on ratikan reitillä melko paljon.

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... 46R_(51681)
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... 5R_8(51687)
grendy tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä grendy
#93726
Joo harmi ton autopaikkanormin kanssa kun kaava on tehty jo liian kauan sitten. Jopa viime(?) vuonna tehty uusi autopaikkanormisto on vanhentunut käsiin, kun Oulu veti ihan omat lukemat autopaikkojen määrissä. Toivoisi että rakennusyhtiöt hakisivat poikkeuslupia noita autopaikoista, koska Santalahteen rakennetaan kuitenkin 2 ratikkapysäkkiä. Realistisempi ja modernimpi autopaikkavaatimus tässä olisi jotain 1ap/400m2 tms.
tekijänä Heikki K
#93728
henkka kirjoitti:Enemmän kuitenkin kiinnitti huomiota polkupyöräpaikkojen määrät. Kun Ranta-Tampellassa paikkoja pitää rakentaa yksi per asunto, Santalahdessa paikkoja pitää rakentaa 1pp/35m². Metsonkulmassa vaatimus oli näköjään jo 1pp/40m² (54 paikkaa). Tämän kokoisissa rakennuksissa vaatimus alkaa jo näkyä. Tikkutehtaanrinteessä "202 pp, joista 61 pp sisätiloissa, joista 19 pysäköintihallin tasolta ja 19 pihakannen tasolta" ja Kyllikissä "108 pp, joista 65 pp sisätiloissa, joista 20 pysäköintihallin tasolta ja 20 pihakannen tasolta". Kahdella tontilla on siis 310 pp, jotka vievät suurinpiirtein saman verran tilaa kuin 31 ap. Autopaikkavaatimus on 1ap/125m², jolloin autopaikkoja vaaditaan 87 ap, joka edelleen on ratikan reitillä melko paljon.

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... 46R_(51681)
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimiel ... 5R_8(51687)


Tampereella on jo jonkin aikaa ollut kaikissa uusissa kaavoissa yleissääntönä polkupyöräpaikkoja 1/40, opiskelija- ja vuokrataloissa 1/35. Näistä vähintään puolet katetussa tilassa. (pysäöintipolitiikka: https://www.tampere.fi/tiedostot/p/oUZ2 ... 310516.pdf) Santalahden kaava on aika vanha enkä tiedä, miten mitoitus siihen on tullut.

1/40m² on kuitenkin paljon vähemmän kuin polkupyörä per asukas. Jos on paljon pieniä asuntoa, se voi olla myös vähemmän kuin 1/asunto. (vertailun vuoksi itselläni on noin 1pp/8m²)
Avatar
tekijänä grendy
#93729
Polkupyörille varattu siis kahdelta tontilta tilaa ~31ap verran ja autoille ~3 kertaa tuo määrä. Tasapuolisuus on vielä melko kaukana.