Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä 16valve
#89716
Ai että, kaikki valitukset hylätty, eikä oikeusasteitakaan ole enää korkeammalla, joten.. EU notifiointi vielä, ja sitten kuokka maahan!

Aamulehti kirjoitti:Viimeisetkin valitukset nurin: Kannen ja areenan rakentamisen aloittaminen syksyllä nyt erittäin todennäköistä

Korkein hallinto-oikeus hylkäsi Kannen ja areenan rakentamista Tampereelle vastustaneet valitukset. Hallinto-oikeuden aiemmin antamaa päätöstä asiasta ei siis muuteta.

Korkein hallinto-oikeus julkaisi päätöksensä tänään perjantaina.

Toisin sanottuna Kantta ja areenaa aletaan rakentaa mitä todennäköisimmin tänä syksynä. Ympäristö- ja rakennusjaosto hyväksyi kansirakenteen rakennuslupahakemuksen kokouksessaan 20. kesäkuuta.

Monitoimiareenan hankejohtaja Tero Tenhunen kertoi Aamulehden haastattelussa rakennusluvan saamisen jälkeen, että hän on luottavainen, että hanke etenee suunnitelmien mukaisesti.

Vielä hankkeen täytyy saada EU:n notifiointi. Se tarkoittaa jäsenvaltion ilmoitusta Euroopan komissiolle. Ilmoituksessa valtio osoittaa, että se on noudattanut komission antamia määräyksiä.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/viimei ... 200237628/
Janne76 tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä grendy
#89717
Ihme toi notifiointi. Ikinä kuullutkaan ennen, outoa että edes tollanen mainitaan :D
Janne76 tykkäsi tästä
tekijänä Heikki K
#89756
grendy kirjoitti:Ihme toi notifiointi. Ikinä kuullutkaan ennen, outoa että edes tollanen mainitaan :D


Eikös tämä nyt liity vain siihen, että kun yksityinen hanke saa julkista tukea, komissio haluaa valvoa sen tapahtuvan kilpailua vääristämättä.
Avatar
tekijänä henkka
#90052
Kilpailun vääristymistä sillä yritetään estää ja nyt EU:n komissio on päättänyt, ettei valtion tuki vääristä kilpailua. Joten kun rahoitus on muuten kunnossa...

Euroopan komissio on katsonut, että Tampereen monitoimiareenalle myönnettävä tuki on EU valtiontukimääräysten mukaista. Komissio totesi 31.7.2017 antamassaan päätöksessä, että tuki edesauttaa urheilua ja kulttuuria eikä haittaa EU:n yhteismarkkinan kilpailua. Areenassa järjestetään urheilu-, viihde- ja kulttuuritapahtumia, ja se markkinaehtoisesti tasapuolisin ja syrjimättömin ehdoin.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 31.5.2016 valtion osallistumista Tampereen monitoimiareenan rakentamisen rahoittamiseen. Valtiontuen ehtona oli, että sille saadaan Euroopan komission hyväksyntä. Tampereen monitoimiareenan 18 miljoonan euronvaltion tuki on opetus- ja kulttuuriministeriön liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmassa vuosille 2017-2020.

Komission ratkaisu on Tampereen Kansi ja Areena -hankkeen kannalta merkittävä. Samalla KOY Tampereen monitoimiareenan ja koko Kansi ja Areena -hankkeen investointipäätöksen valmistelu voi nyt edetä.

http://www.tampere.fi/tampereen-kaupunk ... 017_2.html

En nyt muista oliko rakennuslupa jo olemassa. Sen voisi vielä vetää parin oikeusasteen läpi. Tässä ollaan menty jo niin monen mutkan, ettei enää pysy muistissa mitä on tapahtunut tai pitää vielä tapahtua.
grendy tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä grendy
#90902
Nonni eiköhän se ollut siinä! https://www.aamulehti.fi/uutiset/tamper ... 200432029/

Tampereen Kansi ja areena saa sinetin tiistaina – Kaupunki ja SRV allekirjoittavat osakassopimuksen

Enää puuttuu eduskunnan päätös hankkeen valtionavusta. Lisätalousarvio tulee eduskuntaan marraskuussa.

Tampereen Kansi ja areena saa sinetin tiistaina – Kaupunki ja SRV allekirjoittavat osakassopimuksen
Kannen ja areenan korkeat tornitalot muuttavat Tampereen kaupunkikuvaa. Viimeisten tornitalojen pitäisi olla valmiita vuonna 2024.

Raili Roth
Aamulehti
Tampereen kaupunki ja SRV allekirjoittavat osakassopimuksen tiistaina aamupäivällä Raatihuoneella. Monitoimiareenan rakentamisen valmistelutyöt käynnistyvät heti.

Kaupunki suunnittelee hanketta yhteistyössä Liikenneviraston kanssa, jotta junaliikenteen kulku saadaan varmistettua rakentamisen aikana.

Kansi- ja areenahankkeesta puuttuu vielä eduskunnan päätös hankkeen valtionavusta. Eduskunta päättää lisätalousarviosta marraskuussa.

Tampereen monitoimiareena on saamassa 18 miljoonaa euroa valtion tukea. Summa on kirjattu opetus- ja kulttuuriministeriön liikuntapaikkojen rahoitussuunnitelmaan vuosille 2017–2020.

Elokuussa EU-komissio näytti elokuussa vihreää valoa hankkeen valtionavustukselle.

Näin rakennustyöt alkavat
Syyskuussa Kreate Oy teki jo meluilmoituksen monitoimiareenan paalutuksesta ja iskuvasaroinnista ratapiha-alueella Sorin sillan eteläpuolella.

SRV Rakennus Oy:n hankekehitysjohtaja Kari Mäkelä sanoi Aamulehdelle, että töitä tullaan tekemään myös yöaikaan, koska päivällä radalla liikkuvat junat.

Loppuvuosi menee rakentamisen valmistelutöihin ja tontin paalutukseen.

Lue juttu: Näin Kannen ja Areenan rakentaminen etenee: enää valtionosuus ja investointipäätös uupuvat – Uusi kaupunginosa syntyy seitsemässä vuodessa

Vuoden 2018 kuluessa ratapihan eteläpää saa suunnitelmien mukaan kannen, jonka päälle nousevat elämysareena ja kaksi tornitaloa. Torneihin tulee liiketilaa, toimistoja ja asuntoja.

Areenan yhteyteen on suunnitteilla myös hotelli kasinoineen.


Valtion apu puuttuu vielä, mutta rakentaminen alkaa. Joten homma on paketissa! :)
TurkuCubed, Janne76, Kantti tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä 16valve
#91030
Kohta tapahtuu :D

Aamulehti kirjoitti:Tampereen Kannen rakentaja on nyt selvillä – Kannen ali kulkee yli 150 junaa ja 10 000 matkustajaa vuorokaudessa

Tavoitteena on aloittaa ratapihan koepaalutus lokakuun aikana. Kannen alla sijaitsee yksi Suomen rataverkoston vilkkaimmin liikennöidyistä kohdista.


Kuva

Tampereen Kansi ja areena -hankkeen päätoteuttaja SRV on tilannut Kreate Oy:ltä ehdollisena eteläisen kansiurakan toteutuksen projektijohtourakkana. Lopullisen investointipäätöksen syntyessä varsinainen rakentaminen Sorin sillan eteläpuolella voidaan aloittaa nopealla aikataululla.

–Tavoitteenamme on aloittaa eteläisen kannen ja areenan rakennustyöt vielä tämän vuoden aikana, hankejohtaja Henrik Eklund SRV:ltä toteaa.

Ratapihalla tehdään jo nyt valmistelevia töitä. Niihin kuuluvat esimerkiksi ratasähköjen muutostyöt. Lisäksi tavoitteena on aloittaa koepaalutus lokakuun aikana.

–Pyrimme toimimaan kaikkien valmistelevien töiden osalta siten, että niistä on mahdollisimman vähän häiriötä naapurustolle.

Kannelle SRV rakentaa hotellin ja kasinon sisältävän monitoimiareenan sekä kaksi korkeaa tornitaloa. Eteläkannen pinta-ala tulee olemaan noin kaksi hehtaaria. Kannen alla sijaitsee yksi Suomen rataverkoston vilkkaimmin liikennöidyistä kohdista. Tampereen asema on valtakunnallisesti tärkeä risteysasema. Sen kautta kulkee yli 150 junaa vuorokaudessa, yli 10 000 matkustajaa sekä runsaasti tavaraliikennettä. Myös urakka-alueella oleva Sorin silta on yksi Tampereen vilkkaimmista ajoneuvoliikenteen kohdista. Tampereen Kansi ja Areena -hankkeen urakka on Kreaten historian tähän mennessä suurin yksittäinen sopimus.

Teknisesti vaativa urakka
Urakka-aika on lokakuusta 2017 helmikuuhun 2020 asti.

Urakka on teknisesti vaativa. Siihen sisältyy kannen pohja-, perustamis- ja rakentamistöiden lisäksi kanteen liittyvän katuinfran ja kunnallistekniikan rakentaminen. Yksilöitynä urakkaan kuuluu betonirakenteisen kannen rakentaminen alueen eteläpäähän ratapihan päälle. Lisäksi siihen sisältyy muun muassa Kanslerin ylikulkukäytävän rakentaminen, pysäköintilaitoksen ja väestönsuojien kaivantojen tuenta sekä kaivannot ja perustustyöt.

Kreate urakoi kohteessa kannen päälle rakennettavien tornitalojen alusrakenteet kannen yläpinnan tasoon asti sekä porrashuoneiden perustukset ja sprinklerivesialtaan. Rakenteet sisältävät yhteensä noin 16 000 metriä porapaalutusta, katuja ja muita väyliä, vesihuoltoa, viemäreitä, aluerakentamista sekä nykyisten rakennusten purkutyöt. Kreaten vastuulla on kohteen liikennejärjestelyt suunnitteluineen sekä projektinjohto ja suunnittelunohjaus.


https://www.aamulehti.fi/uutiset/tamper ... 200450046/
Avatar
tekijänä 16valve
#91096
Pomminkestävää.
Aamulehti kirjoitti:Räjähdys, junan suistuminen, tulipalo tai vaarallisen aineen vuoto: Tampereen kannen turvajärjestelyt ovat poikkeukselliset – näin uhkiin varaudutaan

Tampereen tulevan kannen turvallisuutta on suunniteltu poikkeuksellisen mittavasti, sillä junat kuljettavat raiteilla myös vaarallisia aineita.Hankejohtaja: kannen myötä keskustan turvallisuus jopa paranee.

Kuva

Tampereelle rakennettavan kannen suunnittelussa turvallisuus on huomioitu poikkeuksellisen mittavasti muun muassa siksi, että kannen alta kulkee tavaraliikenteen mukana myös vaarallisiksi luokiteltuja aineita. Tampere on yksi Suomen rataverkoston vilkkaimmin liikennöidyitä kohdista. Risteysaseman kautta kulkee vuorokaudessa yli 150 junaa, yli 10 000 matkustajaa ja runsaasti tavaraliikennettä. Junat kulkevat Eteläkannen alla yli 200 metrin matkan.

–Tällaisella hankkeella on selkeästi korkeammat turvallisuusvaatimukset kuin niin sanotussa normaalirakentamisessa. Turvallisuutta on pohdittu useista eri näkökulmista useassa eri työryhmässä, hankkeen päätoteuttaja SRV:n hankejohtaja Henrik Eklund sanoo.

Vaarallisista aineista eniten rautateillä kulkee palavia nesteitä, kuten polttoaineita ja alkoholia. Ne kattavat lähes puolet kaikista kiskokuljetuksista. Ylivoimaisesti suurimmat vaarallisten aineiden kuljetusvirrat sijoittuvat Kouvolaan. Se on Tampereen ohella Suomen tärkein tavaraliikenteen solmukohta. Kuljetusten painottuminen Kouvolan seudulle johtuu siitä, että vaarallisia aineita kuljetetaan eniten Suomen ja Venäjän välillä. Kouvolan Sanomien mukaan noin 90 prosenttia vaarallisista aineista kulkee Kouvolan kautta. Kaikkiaan Tampereella käsitellään vuosittain noin 20 000 junaa.

Vaaratilanteita mallinnettu
Eklund sanoo, että suunnittelussa on mallinnettu mahdollisia vaaratilanteita ja työ on jatkunut riskiarviointien pohjalta.

–Mahdollisia vaaratilanteita ovat räjähdykset tai tulipalot, törmäykset ja junan suistuminen pois kiskoilta. Esimerkiksi tulipalojen varalle kannen alle rakennetaan automaattinen sprinklerijärjestelmä. Kannen on kestettävä mahdolliset vaaratilanteet kaikissa tilanteissa, ja niin, ettei sortumavaaraa ole, Eklund sanoo.

Hankejohtaja huomauttaa, että junaliikenteen kulkeminen jonkin rakennelman alla ei ole uusi asia. Tampereen kaupungin hankejohtaja Tero Tenhunen sanoo, että kannen voidaan ajatella lisäävän keskustan turvallisuutta.

–Käytössä on sellaista tekniikkaa ja suojausta, että käytännössä kansi voi parantaa Tampereen keskustan turvallisuustasoa. Tavarajunat kulkevat keskustan läpi joka tapauksessa, ja jatkossa ne kulkevat tarkkaan valvotun ja suunnitellun kannen alta. Muistuttaisin, etteivät junat jää seisomaan kannen alle. Rakenteet on suunniteltu ja mitoitettu kestämään törmäyksiä, paineaaltoja, räjähdyksiä ja tulipaloja. Käytännössä juna ei pääse edes suistumaan raiteilta turvarakenteiden takia, Tenhunen listaa.

"Yksityiskohdat laaditaan, kun kansi valmistuu"
Pirkanmaan pelastuslaitoksen johtava palotarkastaja Pekka Mutikainen kuvailee kantta erikoiseksi ja haasteelliseksi.

–Meillä on alustavat pelastussuunnitelmat toki valmiina, mutta yksityiskohdat laaditaan, kun kansi valmistuu, Mutikainen sanoo.

Tarkkoja tietoja ei kerrota julkisuuteen. Mutikaisen mukaan tilastojen valossa vaarallisten aineiden vakavat onnettomuudet ovat äärimmäisen harvinaisia. Johtava palotarkastaja kuitenkin sanoo, että ennakkosuunnittelua on tehty huolellisesti kaikki vaihtoehdot huomioon ottaen.

–Rakenteelliset ja tekniset ratkaisut on tehty riskiarviointien jälkeen ja niitä valvotaan lupaviranomaisten puolesta tarkasti, Mutikainen kommentoi.

Kuljetukset liikennöidään öisin
VR Groupin mediasuhdejohtaja Mika Heijari sanoo, että vaaralliset aineet, kuten tavaraliikenne ylipäätään, kulkee raiteilla pääosin yöllä, jolloin rataverkossa on tilaa ja vetureita ei tarvita kiireisen matkustajaliikenteen tarpeisiin. VR ei kommentoi, mitä ja kenen kuljetuksia raiteilla liikkuu, tai kuinka paljon. Heijari sanoo, että VR:lle tärkeintä on kuljetusten turvallisuus ja se, että tavara pääsee alkupisteestä loppupisteeseen.

Kannen esivalmisteluja tehdään jo. Hankejohtaja Eklund SRV:ltä arvioi, että varsinaiset Eteläkannen rakennustyöt alkavat vuodenvaihteessa.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/rajahd ... 200459671/
Avatar
tekijänä grendy
#91101
Toi "koepaalutus" on aika kiinnostava sana muuten. Ilmeisesti se tarkoittaa että paalutetaan, mutta paalutetaan vaan ihan vähän? ;)
Janne76 tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä henkka
#91119
grendy kirjoitti:Toi "koepaalutus" on aika kiinnostava sana muuten. Ilmeisesti se tarkoittaa että paalutetaan, mutta paalutetaan vaan ihan vähän? ;)

Paalutetaan siten ettei rahat lopu kesken tai mene hukkaan jos rahoitus katoaa. Ja luultavasti se on koepaalutusta, jolla testataan miten lopulta kannattaa paaluttaa. Luultavasti sitä tehtäisiin kuitenkin jossain vaiheessa.

Nyt tosin hankkeen käynnistyminen ihan oikeasti, vihdoin ja viimein, kahdeksan vuoden jälkeen on vieläkin lähempänä koska haliltuksen esityksessä valtion lisätalousarvioksi on mukana 18 miljoonan euron tuki Keskusareenan rakentamiseksi. Toivotaan vain että eduskunta on samaa mieltä.

https://yle.fi/uutiset/3-9886916
Avatar
tekijänä henkka
#91194
Armonkalliolla kaadetaan puustoa rautatiealueen reunasta Kastinsillan ja Erkkilän sillan väliseltä alueelta. Työ alkaa keskiviikkona 25.10.2017 ja kestänee ensi viikon alkupuolelle. Työ ei vaikuta liikenteeseen.

Työ liittyy Kansi ja Areena -hankkeeseen. Armonkalliolla rautatien länsipuolelle rakennetaan junien seisontaraide.


https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 017_6.html

Saattaa tuntua omituiselta, että Kannen ja Keskusareenan takia pitää kaataa puita Armonkalliolta mutta seisontaraiteen rakentaminen on ihan ymmärrettävää. Toinen seisontaraide Armonkallion ja Ratapihankadun väliin on jo rakennettu mutta sinne rakennetaan vielä toinenkin. Ja syy on tämä:

Kuva

"Koepaalutus"työmaan vierestä on purettu yksi seisontaraide Helsingin radan varresta. Muistaakseni oikeassa reunassakin oleva seisontaraide tullaan myös purkamaan ainakin rakentamisen ajaksi ja rakennetaan uudestaan Kannen alle tulevan autojunien lastauspaikan yhteyteen.

Sorinkadun varren purettavat rakennukset on tyhjennetty irtaimistostaan ja pihalla oleva kaivuri luultavasti odottaa jo vuoroaan.

Kuva
grendy tykkäsi tästä
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55