Mikä on Taloforum?

tekijänä Vola
#28485
Jos olette viime aikoina huomanneet kaupungilehdistä niin Myllypuron ostari on revitty maan tasalle ja pian alkaa uuden rakentaminen. Kadun toisella puolella on kaivettu uudelle terveyskeskukselle pohja. Näitä toimenpiteitä ennen vanhan ostarin ympärille tuli vuodessa 4 uutta kerrostalo yksikköä ja liikuntakeskittymään uusi monitoimihalli. Koko keskusta ja sen lähiympäristö on menossa uusiksi, tiiviimmäksi, korkeammaksi, järkevämmäksi. Myös metroaseman päälle rakennetaan taloja. Ja hiukan kauemmas keskustasta tulee kokonainen suuri uusi puutaloasuinalue. Melko uskomatonta, että kokonainen kaupunginosa Helsingissä menee uusiksi kertaheitolla eikä siitä käsittääkseni ole talossa ollut vielä juurikaan puhetta? Joten heittäkääs tänne vähän kuvia ja kommentteja..
tekijänä Vola
#28770
Kävin katsomassa puretun ostarin viereen ilmestyneitä pahveja, joissa oli myös uuden ostarin pohjapiirrustukset. Melkoinen pettymys, sillä palveluiden pinta-alat eivät tuntuneet kasvaneen kovinkaan paljoa sitten edellisestä ostarista. Tämä siis vain mutua. Ilmeisesti ostari siis lähinnä purettiin, jotta mahdollistettaisi asuinrakentaminen sen päälle. Tämä lienee olisi onnistunut jotenkin rakenteellisesti, jopa vanhaa ostaria purkamatta? Tosin olisi voinut olla melko erikoisen näköinen ja epäkäytännöllinen ratkaisu.
tekijänä Ozie
#33940
Tuli käytyä eilen töiden puolesta paikassa missä oli suhtkoht hyvät näkymät tuonne työmaalle niin piti kuva räpsästä työmaan nykytilasta

10.11.2010:

Kuva
tekijänä järvellä nukkuva
#33955
Helsingissä on nyt niin paljon projekteja menossa/alkamassa, että tällainen jopa melko radikaali uudistuminen tuntuu vain normaalilta täydennysrakentamiselta, joka ei hetkauta suuntaan tai toiseen. Sitä paitsi kohde on Itä-Helsingissä, mikä vieraannuttaa monet edes ajattelemasta koko asiaa.

Tuosta "puisesta kaupunkikylästä" on valmistunut jo pari taloa, jotka ovat kai ihan perushienoja (en tiedä tarkasti, oli pimeää kun kävin siellä). Enemmän alueelle mennessä huomaa sen, että maata on myllätty, vaikka hirveästi mitään ei vielä olekaan saatu aikaan. Osoitteesta uuttahelsinkia.fi löytyy hyvin lisätietoa.
tekijänä Ozie
#33958
Joo tuo kuvakin on otettu pari vuotta sitten valmistuneen kerrostalon katolta. Näitä on jo muutama tullu tuohon ympäristöön.
Avatar
tekijänä zeizei
#33960
En ole Myllypurossa koskaan käynyt, mutta elämää ainakin tuonne tulee lisää parin vuoden päästä, kun Metropolian noin 5000 opiskelijan kampus rakennetaan.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Met ... 7s?ref=rss
tekijänä Vola
#33968
OT: Mun mielestä Itä-Helsinki on just mielenkiintoisinta aluetta, koska se on tarjoaa Helsingissä suurimmat kontrastit. Rikkaiden pientaloalueita suurimpien palveluiden tuntumassa, joissa samoissa mestoissa asioi sitten monet haukutut kansanryhmät. Hajuraot ovat pieniä. Esim. Marjaniemi on Helsingin kalleinta aluetta, suurlähetystöjä ja ökytalojen pihoissa purjeveneitä ja Ferrareita, näistä on sitten muutama sata metriä matkaa Itiksen spugeaukiolle. Tulee mieleen ihan joku Rio de Janeiron asetelma. Tosin tässä jätitmäinen aita on korvaantunut pienellä metsän pätkällä joka toimii puskurina.

Paluuna Myllypuroon, se on kyllä loistava esimerkki kaupunkisuunnittelun käsittämättömyydestä. Kuinka keskustan on saatettu metrosta huolimatta antaa olla täysin vajaarakennettuna pari vuosikymmentä. Nykyinenkin rakennussuunnitelma on mielestäni ollut aivan liian "maltillinen". Metro tulisi hyödyntää asemien lähelle tiiviillä ja korkealla rakentamisella. Myllypurossa tätä ei tulla toteuttamaan. Taloja kyllä tulee, mutta ne ovat matalia myös aseman tuntumassa. Toinen hyvä negatiivinen esim. on Suomen suurimman Prisman kylkeen ja Puotilan metroaseman "päälle" tuleva kortteli, josta myös tehdään matala. Aivan käsittämätöntä. Itse olisin lisänyt Prisman katolle ja viereiseen kortteliin niin monta kerrosta asuntoja päälle, kuin on rakennusteknisesti kannattavaa. Tosin tällaisissa uniikki kohteissa kannattaisi mahdollisesti jopa ohittaa nuo näkökohdat, sillä asiassa on muitakin tärkeämpiä arvoja, kuten joukkoliikenteen hyödyntäminen ym, joten joku Cirrus tapainen ratkaisukin olisi ollut hyvin perusteltavissa. Turha tornitaloja on johonkin huonommin perusteltaviin kohteisiin rakentaa.
tekijänä Kazaam
#55759
Hel.fi kirjoitti:
Myllypuroon suunnitteilla lisää asumista

Myllypuroon suunnitellaan uutta asuinaluetta Viilarintien ja Viikintien risteyksen kaakkoispuolelle. Kaupunkisuunnitteluvirasto on aloittamassa alueen asemakaavan laatimista. Suunnittelusta järjestetään keskustelutilaisuus 8. toukokuuta kello 18–20 Myllypurossa.

Asuinrakentamisen lisäksi alueelle on suunnitteilla lähipalveluja ja puistoalueita. Asuinalue tulee pikaraitiotie Raide-Jokerin reitin varteen.

Myllypuron eteläosassa sijaitseva, niin sanottu Karhunkaatajan alue on tällä hetkellä pääosin metsää. Alueella on lisäksi koirien koulutuskenttä ja viljelypalsta-alue.

Suunnittelu aloitetaan laatimalla alueelle kolme vaihtoehtoista kehittämismallia. Työn tueksi järjestetään asukastyöpaja kesän alussa. Kun vaihtoehdot ovat valmistuneet, niistä kerätään kommentteja ennen kuin kaupunkisuunnittelulautakunta päättää, minkä vaihtoehdon pohjalta alueen suunnittelua jatketaan.

Keskustelutilaisuus 8.5. asukastalo Myllärissä

Suunnittelusta järjestetään keskustelutilaisuus 8. toukokuuta kello 18–20 Myllypuron asukastalo Myllärissä osoitteessa Kiviparintie 2 J. Suunnitelman osallistumis- ja arviointisuunnitelma on esillä 20. toukokuuta asti mm. asukastalo Myllärissä, Herttoniemen kirjastossa ja kaupungintalon ilmoitustaululla. Aineistoon voi tutustua myös kaupunkisuunnitteluviraston sivuilla.

Karhunkaatajan alueen suunnittelutyöpajaan voi ilmoittautua 20.5. asti arkkitehti Anri Lindenille sähköpostitse osoitteeseen anri.linden(a)hel.fi tai puhelimitse numeroon 09 310 37352. Työpaja pidetään alkukesästä.


http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/uutiset/myllypuroon+suunnitteilla+lisaa+asumista

Roihuvuoren teollisuusalueen kun saisi pois tai supistettua, niin aluetta olisi voinut suunnitella kokonaisuutena. Tulevaisuudessa vieressä siis Raide-Jokeri, mutta eiköhän lähistön asukkaat saa vakuutettua ettei muuta saa rakentaa kuin pientaloja samalla tehokkuudella kuin vieressäkin.
Avatar
tekijänä RV
#55767
Teollisuusalueen tuhoaminen olisi hirveää historian tuhoamista, jota teollisuusrakennusten osalta nähtävästi yhä valitettavasti hyväksytään. Suurin osa alueen teollisuusrakennuksista on varsin vanhoja, ja niistä saisi tulevaisuudessa hienoja loft-asuntoja, jos muuta käyttöä ei ole.
Avatar
tekijänä Clepe
#55770
RV kirjoitti:Teollisuusalueen tuhoaminen olisi hirveää historian tuhoamista, jota teollisuusrakennusten osalta nähtävästi yhä valitettavasti hyväksytään. Suurin osa alueen teollisuusrakennuksista on varsin vanhoja, ja niistä saisi tulevaisuudessa hienoja loft-asuntoja, jos muuta käyttöä ei ole.

Nojaa, ei noi toisen maailmansodan jälkeiset pienteollisuusalueet Suomesta ihan heti lopu, eli ei se mitään historian tuhoamista olisi. Mutta olen samaa mieltä siitä että alueen rakennuskannan ja infran hyödyntäminen tulevassa käyttötarkoituksessa, on asia mitä tulisi kunnolla tutkia. Tässäkin Suomen kaavoituskäytännöt ja rakennussäädökset (tai paremminkin lainkuuliaisuus) ovat esteenä loft-asuntojen rakentamiselle. Täällä rakennussäädökset ovat niin tiukat että loft-asunnoista tulee purkamista ja uudelleenrakentamista kalliimmaksi. Lisäksi jäykkä kaavoitus ja kuntien maanomistus, estää sen että näitä loft-asuntoja syntyisi spontaanisti. Suurin osa pienteollisuudesta olisi varmasti muuttanut kehä I ulkopuolelle tässä vaiheessa jos itse omistaisivat tonttinsa.

Roihupellon teollisuusalueessa on muutenkin se hieno piirre että siellä on umpikortteleita. ;)
tekijänä Kazaam
#55771
RV kirjoitti:Teollisuusalueen tuhoaminen olisi hirveää historian tuhoamista, jota teollisuusrakennusten osalta nähtävästi yhä valitettavasti hyväksytään. Suurin osa alueen teollisuusrakennuksista on varsin vanhoja, ja niistä saisi tulevaisuudessa hienoja loft-asuntoja, jos muuta käyttöä ei ole.


Varsin vanhoja ehkä Suomen mittakaavassa, muttei maailman. Itselleni ennen kaikkea sellaiset teollisuusrakennukset jotka ovat säilytettävän arvoisia, ovat kyllä 1800-luvun tai 1900-luvun alun tiilirakennuksia, ei 70-80-lukujen halleja. Pelkkiä laatikoitahan nuo näkyy olevan, vai pystyisitköhän näyttämään esimerkiksi yhdenkin oikeasti ulkonäön takia säilytettävän arvoisen rakennuksen alueelta? Kiinnostaisi vain tietää. Herttoniemeenhän oli tietääkseni tulossa loft-asuntoja jonkun ruotsalaisen firman toimesta.
Avatar
tekijänä MindW
#55775
Clepe kirjoitti:Roihupellon teollisuusalueessa on muutenkin se hieno piirre että siellä on umpikortteleita. ;)

Sotien jälkeisistä teollisuusalueista Rouhupelto on todella yhtenäinen, hieno kokonaisuus. Katujulkisivuja käsittääkseni säädeltiin tarkasti, tuloksena on hieno katukuva. Esimerkki. Näistä arvoista johtuen en kannata gryndaamista.
Avatar
tekijänä Tande
#72946
Myllypuroon on siis tosiaan suunnitteilla lisää täydennysrakentamista. Hienoa, että kaupunki kehittää myös vanhoja lähiöitä.

Pari havainnekuvaa:

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä Clepe
#72949
En oikein ymmärrä miksi Myllypuroakin on pakko täydennysrakentaa tehottomilla pistetaloilla, vaikka ne eivät selkeästikään kuulu alueen typologiaan (niitähän ei alueella ole ainuttakaan). Mieluummin näkisin päädyistä kytkettyjä lamellitaloja jotka sitten voisivat ympäröidä vaikka pihaa. :)
tekijänä cobaink
#73610
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/276356-myos-keha-ista-kaupunkibulevardi-asukasseuralta-uusi-aloite

"Kaupunginosayhdistys ehdottaa Kehä I:n itäpään muuttamista kaupunkibulevardiksi.

Helsingissä haluttaisiin muuttaa kaupunkibulevardiksi myös poikittaisia autoväyliä.

Myllypurosta kantautuu yllättävä ja kiinnostava ehdotus. Kehä I pitäisi muuttaa viihtyisäksi kaupunkibulevardiksi Kivikon liittymän ja Itäkeskuksen välisellä tieosuudella.

– Bulevardisointi on kova muotiasia tällä hetkellä, mutta Helsingin uuden yleiskaavan luonnoksessa Helsingin keskusta on piste, josta kaupunkibulevardit lähtevät. Meidän ideassamme Itäkeskus olisi se, josta bulevardi lähtisi, kertoo Myllypuro-seuran puheenjohtaja Anja Malm.

Kehä I:n itäpään bulevardisointi vapauttaisi runsaasti rakennusmaata.

Seuran laskelmien mukaan sinne mahtuisi asuntoja ja työpaikkoja ehkä jopa 10 000 ihmiselle. Ajatus myös tukee hyvin yleiskaavan luonnoksen visiota siitä, että Itäkeskuksesta kehitettäisiin elävä kaupunkikeskus.

– Muutenkin kun Helsingissä etsitään täydennysrakentamiskohteita, kannattaisi käyttää tällaiset paikat, joissa kunnallistekniikka, palvelut ja joukkoliikenteen reitit ovat valmiina. Ehdottomasti kaupungin kannattaisi tutkia, mitä Kehä I:n bulevardisointi tässä paikassa käytännössä tarkoittaisi.

Lisäksi bulevardisointi poistaisi leveän valtaväylän aiheuttaman estevaikutelman.

– Suurin osa Myllypurosta sijaitsee Kehätien länsipuolella, mutta myös itäpuolella sijaitsee Myllypuron osia, joita ihmiset eivät tällä hetkellä kaupunkikuvallisesti hahmota Myllypuroon liittyviksi. Ihmisten olisi myös helpompi liikkua Myllypuron länsipuolelle, jossa kaikki Myllypuron palvelut ja kaupat ovat.

Kehä I olisi Myllypuron ja Itäkeskuksen kohdalla suhteellisen helppo muuttaa kaupunkibulevardiksi, koska siellä ei ole isoja eritasoliittymiä, jotka pitäisi purkaa.

– Tätä bulevardisointia voitaisiin ryhtyä suunnittelemaan ja toteuttamaan heti eikä vasta kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä niin kuin ehkä muita bulevardeja. Nopeusrajoituskin on jo nykyisin 60 kilometriä tunnissa tässä kohtaa Kehä I:llä.

Anja Malm ei pelkää, että liikenneruuhkat lisääntyisivät pääkaupunkiseudun tärkeällä poikittaisväylällä.

– Suurimmalla osalla matkaa on nykyisin kaksi ajokaistaa ja Myllypuro-seuran mielestä niiden määrä voisi pysyä ennallaan. Liikennemäärät ovat suurin piirtein samanlaisia Kehä I:n tässä kohtaa kuin Mäkelänkadulla. Me emme ehdota bulevardisointia keskemmälle kehätietä, jossa on vielä massiivisemmat liikennemäärät.

Malmin mukaan seuran ehdotus on saanut positiivista palautetta kaupungin virkamiehiltä, joskin palaute on ollut epävirallista, koska Helsingin uuden yleiskaavan laadinta on vielä pahasti kesken.

– Tämä on uusi ja yllättävä ehdotus, jota ei ehkä kukaan muu ole tullut ajatelleeksi. Useinhan asukasyhdistykset keskittyvät pikemminkin asioiden vastustamiseen kuin rakentavien ideoiden esittämiseen.

Tähän asti kaupungin virkamiehillä on ollut Myllypurossa tähtäimessä täysin toinen rakentamiskohde kuin Kehä I.

Anja Malm kiistää, että asukasyhdistys ehdottaa bulevardisointia siksi, että Hallainvuoren kalliometsä Myllypuron ja Viikin välissä säästyisi asuntorakentamiselta.

– Meidän mielestämme nämä kaksi asiaa eivät ole kytköksissä toisiinsa. On järkevää rakentaa sinne, missä jo on palvelut ja kunnallistekniikka valmiina. Hallainvuori on erämaata. Hallainvuori ja Kehä I:n bulevardisointi eivät ole vaihtoehtoa eikä niitä ole koplattu yhteen.

Seuran mielestä Hallainvuoreen ei kuitenkaan saisi missään nimessä rakentaa.

– Jo nyt Myllypurosta metsät on aika pitkälti rakennettu. Metsiä on niin vähän jäljellä, että kohta niillä ei ole mitään virkistysarvoa."