Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#93918
kaupunkilainen kirjoitti:Vaaditaanko Ikealta Länsiväylän kattamisen maksamista vastineeksi tontista?
Tällöin hankkeen voisikin toteuttaa, siten, että se halli pysäköintipaikkoineen päivineen tulee Länsiväylän päälle kannelle.
Osayleiskaavassa 2014 on kaupungin menojen osalta arvioitu 34 miljoonaa kanteen ja 36 miljoonaa "Länsiväylän järjestelyihin". Koko Koivusaaren potti yhteensä 155 - 168 miljoonaa, josta nuo 34 ja 36 miljoonaa ovat suurimmat yksittäiset erät. Näistä on varmaan uudempiakin arvioita, mm. asemakaavan yhteydessä, mutta tuo osayleiskaava oli ensimmäinen joka googlaamalla osui käteen.

Vähän vaikea kuvitella, että Ikea maksaisi tontista ekstraa 34 miljoonaa tms., mutta tämä on tietysti Ikeallekin täysin peltohalleista poikkeava hanke, kun mukana on muutakin kuin laatikkomyymälä.
tekijänä kaupunkilainen
#93919
hmikko kirjoitti:
Osayleiskaavassa 2014 on kaupungin menojen osalta arvioitu 34 miljoonaa kanteen ja 36 miljoonaa "Länsiväylän järjestelyihin". Koko Koivusaaren potti yhteensä 155 - 168 miljoonaa, josta nuo 34 ja 36 miljoonaa ovat suurimmat yksittäiset erät. Näistä on varmaan uudempiakin arvioita, mm. asemakaavan yhteydessä, mutta tuo osayleiskaava oli ensimmäinen joka googlaamalla osui käteen.

Vähän vaikea kuvitella, että Ikea maksaisi tontista ekstraa 34 miljoonaa tms., mutta tämä on tietysti Ikeallekin täysin peltohalleista poikkeava hanke, kun mukana on muutakin kuin laatikkomyymälä.
Koivusaaren rakentamisesta saadut tulojen väitettiin maksavan Länsimetron kuluja, mutta nyt ne käytetäänkin kansirakennelmaan ja autoilun edistämiseen. Tämä on kuin toisinto Keilaniemen "viherkannesta".
Clepe tykkää tästä
tekijänä hmikko
#93920
kaupunkilainen kirjoitti: Koivusaaren rakentamisesta saadut tulojen väitettiin maksavan Länsimetron kuluja, mutta nyt ne käytetäänkin kansirakennelmaan ja autoilun edistämiseen. Tämä on kuin toisinto Keilaniemen "viherkannesta".
Siis osayleiskaavan valmistelussa ei käsittääkseni koskaan ollut mitään bulevardivaihtoehtoa, vaan aina Länsiväylä moottoritienä ja kansi. Kantta sitten käsittelyvaiheissa pienennettiin niin, että saatiin kaavatalous ainakin paperilla plussalle. Jos tuo kannattavuus toteutuu, eli Koivusaari on kokonaisuutena plussalla, niin kai sitä voi väittää, että tulot osaltaan kattavat Länsimetron menoja. Se on kyllä tässä vaiheessa jokseenkin akateeminen harjoitus, kun Länsimetron budjetit ovat venyneet ja paukkuneet ja samoin Koivusaaren aikataulu. Toisin sanoen Koivusaaren tyhjällä asemalla todennäköisesti ehditään liikennöidä ainakin viisi vuotta ennen kuin saareen tulee uusia asukkaita, ja siihen palaa rahaa jota ei ole kukaan tainnut laskea omana eränään.

Tolkullinen järjestys lienis ollut ensin päätös uudesta yleiskaavasta ja bulevardeista, sitten Koivusaaren osayleiskaava ja viimeisenä päätös metroaseman avaamisesta sidottuna asuinrakentamisen alkamiseen, mutta kaupungin rakentamisessa on tietty väistämätöntä, että jotkut asiat menevät epätahdissa. Jotkut poliitikothan yritiivät pistää aseman rakentamisen jäihin niin, että olisi vaan louhittu luola, mutta se esitys ei saanut kannatusta. Saatan uskoa, että aseman rakentaminen, vaikka valmiiseen luolaankin, on hankalaa ja kallista metroliikenteen ollessa käynnissä, mutta tietty valmiinkin aseman ois voinut jättää suljetuksi ja säästää toimintakulut toistaiseksi.
Avatar
tekijänä veka
#93923
hmikko kirjoitti: tietty valmiinkin aseman ois voinut jättää suljetuksi ja säästää toimintakulut toistaiseksi.
Näin ehkä teoriassa, mutta olishan siitä älämölöä syntynyt. Tämä on sentään lähin asema Lauttasaaren länsilaidalla asuville. Arvelen lisäksi, että nyt vajaaliekillä toimiva asema on omiaan pistämään vauhtia uuden Koivusaaren toteuttamiseen. Veneilevä väki ja tuolla päin reippailevat (minäkin) kiittävät myös.
Avatar
tekijänä veka
#98348
Aika lailla nollajuttu, kun ei ole mitään uutta kerrottavaa. Mutta ehkä kaikki eivät sauraa alueen uutisia niin tarkkaan edes Lauttasaaressa. Otsikko kertoo, että Koivusaareen tulisi 'kokonainen Ikea', mutta juuri sellaistahan sinne ei näyttäisi olevan tulossa, vaan vajaa Ikea ilman tuttua itsepalveluvarastoa, josta kamat saa heti mukaan. Jutussa maalaillaan, että koko Koivusaari olisi valmis jo noin 2030, mutta se ei liene mahdollista, jos rakentamaan päästään vasta 2024-2025 kuten spekuloidaan. Sekin aloitus lienee vielä monen väännön ja poliittisen päätöksen takana.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99077
Eipä tullut onneksi sinistä laatikkoa. Kadun puoli on todella miellyttävä, mutta nuo Länsiväylän pusikot ovat vastaavasti aika kauheita. Tulevaisuudessa tämä taitaa olla espoolaisille se virallinen sisäänkäynti Helsinkiin (eli kaupunkiin).
Janne_H tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#100127
Koivusaaren asemakaavaehdotus on tulossa lautakuntaan ensi tiistaina 19.5. Joulukuussa julkistetut Ikea-kuvat ovat nytkin aineistossa mukana.

Koivusaaren kaavaehdotus numeroina:

Asuinrakentamista 194 560 k-m2
Toimisto- ja liikerakentamista 79 000 k-m2
Julkista rakentamista (koulu ja päiväkoti) 8 200 k-m2
Asukkaita noin 5 000
Työpaikkoja noin 3 300–4 000
Kaava-alueen pinta-ala noin 86 hehtaaria
Puistoja ja virkistysalueita noin 5 hehtaaria
Toteutuskustannukset kaupungille noin 170 miljoonaa euroa
Rakennusoikeuden arvo noin 240–250 miljoonaa euroa
Venepaikkoja noin 500

https://www.sttinfo.fi/tiedote/suunnite ... d=69881210

Kuva

Kuva

Kuva
Pyöröovi, hmikko, tuomas ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100128
Koivusaari tarjoaa kieltämättä rauhallisemman vaihtoehdon Keilaniemen rakentamiselle säästämättä kuitenkaan kummemmin tehokkuudessa. Varmasti erinomainen sijainti lähellä olevissa teknologiayrityksissä työskenteleville miljonääriperheille. Uskoisin Ikean antavan aika hyvät edellytykset kehitykseen, sillä kovin moni aluekeskus on aiemmin kärsinyt merkittävien toimijoiden puutteesta. Toki on aika hassua, että Ikeasta voi tulla tällainen paikallisen alueen liiketoiminnan veturi, kun se on tyypillisesti toiminut päinvastoin.

Toivottavasti Talo on valmiina kuvaamaan alueen täyttöjä ja rakentamista seuraavat parikymmentä vuotta, eikö vain?
tekijänä bonk
#100138
Aluksi katsoin, että tuleepa matalaa. Tajusin kuitenkin että uloimmatkin talot on viisi kerroksisia ja sisemmällä on 7-8 kerroksisia asuintaloja.
Alueesta tulee melko tiivis ja houkutteleva, kuudessa minuutissa metrolla kamppiin, 5000 asukasta +3300-4000 työpaikkaa(voiko pitää paikkaansa?? ) saattaa taata jonkunlaiset peruspalvelut. Hintataso myös tulee olemaan melko korkea. Hyvä kun saavat lopulta liikkeelle ja tuo kaupungille vähän rahaakin aikanaan.
Avatar
tekijänä rakentaja
#100159
Tästä näkee helposti Helsingin ja Espoon kaupunkisuunnittelijoiden työtapojen ja ajatusmaailmojen eron. Rakannetaan saman metron varrelle muutaman kilsan päähän toisistaan täysin erilaista kaupunkikuvaa. Helsingissä mukaillaan mahdollisimman kantakaupunkimaista, puistoihin ja kävelyyn nojaavaa suunnittelua, kun taas espoossa pistesään 100 miljoonaa euroa kehätunneliin ilman että kaikkien tavallista korkeampien pistetalojen kohtalo ole edes selvillä. Otaniemeenkin saatiin vain uusi kampus ja ostari mutta ei sitä oikeaa kaupunkia.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100160
On siinä kyllä aika iso ero lähtökohdissakin jos toisaalla sovitetaan uutta rakentamista vanhaan ympäristöön, joka Otaniemessä on vielä suojeltu, ja toisaalla tehdään meren päälle juuri sen muotoinen rakennuspaikka kuin halutaan. Itse vertaisin Koivusaarta Espoon puolella mieluummin Keraan tai Finnooseen.

Kehä 1 on moottoritie Helsingin kaupunkibulevardisuunnitelmissakin.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14