Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#93918
kaupunkilainen kirjoitti:Vaaditaanko Ikealta Länsiväylän kattamisen maksamista vastineeksi tontista?
Tällöin hankkeen voisikin toteuttaa, siten, että se halli pysäköintipaikkoineen päivineen tulee Länsiväylän päälle kannelle.


Osayleiskaavassa 2014 on kaupungin menojen osalta arvioitu 34 miljoonaa kanteen ja 36 miljoonaa "Länsiväylän järjestelyihin". Koko Koivusaaren potti yhteensä 155 - 168 miljoonaa, josta nuo 34 ja 36 miljoonaa ovat suurimmat yksittäiset erät. Näistä on varmaan uudempiakin arvioita, mm. asemakaavan yhteydessä, mutta tuo osayleiskaava oli ensimmäinen joka googlaamalla osui käteen.

Vähän vaikea kuvitella, että Ikea maksaisi tontista ekstraa 34 miljoonaa tms., mutta tämä on tietysti Ikeallekin täysin peltohalleista poikkeava hanke, kun mukana on muutakin kuin laatikkomyymälä.
#93919
hmikko kirjoitti:
Osayleiskaavassa 2014 on kaupungin menojen osalta arvioitu 34 miljoonaa kanteen ja 36 miljoonaa "Länsiväylän järjestelyihin". Koko Koivusaaren potti yhteensä 155 - 168 miljoonaa, josta nuo 34 ja 36 miljoonaa ovat suurimmat yksittäiset erät. Näistä on varmaan uudempiakin arvioita, mm. asemakaavan yhteydessä, mutta tuo osayleiskaava oli ensimmäinen joka googlaamalla osui käteen.

Vähän vaikea kuvitella, että Ikea maksaisi tontista ekstraa 34 miljoonaa tms., mutta tämä on tietysti Ikeallekin täysin peltohalleista poikkeava hanke, kun mukana on muutakin kuin laatikkomyymälä.


Koivusaaren rakentamisesta saadut tulojen väitettiin maksavan Länsimetron kuluja, mutta nyt ne käytetäänkin kansirakennelmaan ja autoilun edistämiseen. Tämä on kuin toisinto Keilaniemen "viherkannesta".
Clepe tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#93920
kaupunkilainen kirjoitti:Koivusaaren rakentamisesta saadut tulojen väitettiin maksavan Länsimetron kuluja, mutta nyt ne käytetäänkin kansirakennelmaan ja autoilun edistämiseen. Tämä on kuin toisinto Keilaniemen "viherkannesta".


Siis osayleiskaavan valmistelussa ei käsittääkseni koskaan ollut mitään bulevardivaihtoehtoa, vaan aina Länsiväylä moottoritienä ja kansi. Kantta sitten käsittelyvaiheissa pienennettiin niin, että saatiin kaavatalous ainakin paperilla plussalle. Jos tuo kannattavuus toteutuu, eli Koivusaari on kokonaisuutena plussalla, niin kai sitä voi väittää, että tulot osaltaan kattavat Länsimetron menoja. Se on kyllä tässä vaiheessa jokseenkin akateeminen harjoitus, kun Länsimetron budjetit ovat venyneet ja paukkuneet ja samoin Koivusaaren aikataulu. Toisin sanoen Koivusaaren tyhjällä asemalla todennäköisesti ehditään liikennöidä ainakin viisi vuotta ennen kuin saareen tulee uusia asukkaita, ja siihen palaa rahaa jota ei ole kukaan tainnut laskea omana eränään.

Tolkullinen järjestys lienis ollut ensin päätös uudesta yleiskaavasta ja bulevardeista, sitten Koivusaaren osayleiskaava ja viimeisenä päätös metroaseman avaamisesta sidottuna asuinrakentamisen alkamiseen, mutta kaupungin rakentamisessa on tietty väistämätöntä, että jotkut asiat menevät epätahdissa. Jotkut poliitikothan yritiivät pistää aseman rakentamisen jäihin niin, että olisi vaan louhittu luola, mutta se esitys ei saanut kannatusta. Saatan uskoa, että aseman rakentaminen, vaikka valmiiseen luolaankin, on hankalaa ja kallista metroliikenteen ollessa käynnissä, mutta tietty valmiinkin aseman ois voinut jättää suljetuksi ja säästää toimintakulut toistaiseksi.
Avatar
tekijänä veka
#93923
hmikko kirjoitti: tietty valmiinkin aseman ois voinut jättää suljetuksi ja säästää toimintakulut toistaiseksi.


Näin ehkä teoriassa, mutta olishan siitä älämölöä syntynyt. Tämä on sentään lähin asema Lauttasaaren länsilaidalla asuville. Arvelen lisäksi, että nyt vajaaliekillä toimiva asema on omiaan pistämään vauhtia uuden Koivusaaren toteuttamiseen. Veneilevä väki ja tuolla päin reippailevat (minäkin) kiittävät myös.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12