Hyvä dystopiakollaasi yllä. Helposti käy niin, että "maisemia" maksimoimalla minimoidaan katutilan viihtyisyys tai tuhotaan katutila kokonaan. Mainitaan vielä ulkomaiseksi referenssiksi NYC, jossa taitaa olla maailman eniten kokemusta korkeasta rakentamisesta. Siellä kokeiltiin 60- ja 70-luvuilla tower in the park -konseptia, mutta siitä luovuttiin, kun havaittiin sen tuottavan epämiellyttävää kaupunkiympäristöä. Nimimerkki E38 voi varmaan tarkentaa, millaista mittakaavaa hän ajoi takaa puhuessaan korkeasta rakentamisesta. Minusta korttelirakenteeseen integroitu korkeahko rakentaminen voi olla ihan jees, mutta esim.
tällainen aakea laakea on aivan hirveää. Makuasia toki.
Hietasaarenkuja ei tosiaan ole maailman mittapuulla mitenkään poikkeuksellisen kapea, mutta helsinkiläiseksi kujaksi se on kapea. Jokainen varmaan ymmärtää, että kun sitä on suunniteltu, tarkoituksena ei ole ollut luoda hienoja maisemia varsinkaan alakerroksien asuntoihin. Siksi kyseisen kujan irrottaminen tarkasteluun, jossa ainoa arviointikriteeri on ikkunasta avautuvat maisemat, on älyllisesti epärehellistä. Luultavasti sinne valikoituu asukkaiksi ihmisiä, joille ikkunasta avautuvat maisemat* eivät ole kovin tärkeä kriteeri. Jätkäsaaressa kämpät ovat muutenkin sen verran kalliita, että en usko kenenkään joutuvan sinne vasten tahtoaan, mutta seuraan kehitystä silmä kovana. Jos Hietasaarenkuja on niin kauhea kuin tässä annetaan ymmärtää, niin kohta sen varrelta saa kämppiä jollain Jakomäen (hienot metsämaisemat muuten. Not.) neliöhinnalla. Minä ostan siinä tapauksessa heti pari itselleni.
Täytyy tosin myöntää, että minustakin Hietasaarenkuja on ratkaisuna vähän siinä ja siinä. Jätkäsaaren itäosan liikenne on suunniteltu ulkosyöttöiseksi, eli pääkadut sijaitsevat alueen ulkoreunoilla, kun taas sisäosissa on pari sivukatua ja kevyen liikenteen raitti (Hietasaarenkuja). Ratkaisuna se on aika lähiömäinen. Se olisi varmasti toimiva, jos Jätkäsaaren itäosa olisi kaavoitettu esim. tehokkuudella 2,0 nykyisen ~1,0:n sijaan. Silloin varsinkin korttelien väleissä sijaitsevista plazoista muodostuisi hyvinkin eloisia paikkoja, mutta nyt ollaan siinä rajoilla, että ylittyykö kriittinen massa vai tuleeko tuosta autio lähiökuja. Leveydestä sen verran, että kun Hietasaarenkujasta kerta päätettiin tehdä kevyen liikenteen raitti, niin olisihan se aika irvokas jonain 15 metriä leveänä. Ehkä Hietasaarejnkujasta ei olisi pitänyt tehdä kevyen liikenteen raittia, mutta kun tehtiin niin 8 metriä on minusta aika sopiva leveys, olkoonkin että joidenkin mielestä se on
dystooppista. Tiedän, että nimimerkki E38 ei ole ainoa, joka ajattelee niin, mutta tiedänpä myös, että ksv:ssä tästä aiheesta on keskusteltu pitkään ja hartaasti. En siis pitäisi tätä lähtökohtaisesti paskana kaavoituksena, vaan rohkeana (no joo, helsinkiläisittäin rohkeana) kokeiluna.
Mutta kuten sanoin jo aiemmin, säästän oman arvioni ko. kujasta myöhemmäksi. Kun kaikki on valmista Jätkäsaaressa, niin Hietasaarenkuja ja sen varren plazat saattavat muodostaa ihan mielenkiintoisen kokonaisuuden. Kivetykset,
liiketilat ja kaikki. Ei noita joka päivä näe. Jos siellä näyttää vuoden ~2025 kesällä tältä, niin sanon, että ratkaisu oli onnistunut.
(kuva Jätkäsaaren itäosan asemakaavan selostuksesta)
* sitäkin kelpaa pohtia, että mikä edes on "hyvä" maisema. Asuin joskus mäen päällä sijaitsevan kerrostalon seitsemännessä kerroksessa. Ikkunasta avautui keskuspuisto. Joidenkin mielestä sellainen on hyvä maisema, mutta minusta se oli ihan perseestä. Syystä tai toisesta ikkunasta tuijottaminen ei ole koskaan ollut minun "juttuni". Tuijotan mieluummin naisten perseitä. Makuasia tämäkin siis.