Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Greater Helsinki Vision

Hyvää kehitystä Helsinkiin. Otan ideat lämpimästi vastaan.
5
29%
Kyllähän tuo. Jotkin asiat vaan kaipaisvat lisäpohdintaa, kuten tekosaaret.
9
53%
Olen NIMBY vastustan muutosta!
3
18%
#15973
Kyseessä siis on Helsingin kehittämistä varten suunniteltu kilpailu, jonka voitti suomalainen arkkitehtitoimisto WSP Group

Tää voittaja on mun mielestä hieno:
Emerald
(PDF)


Kuva

http://www.greaterhelsinkivision.fi/
Lisää tietoa



Olis hieno jos tää toteutuisi. Merenalaiset pikajunat Tukholmaan ja Tallinnaan, tekosaaria Helsingin edustalle ja muuta. Kunhan hiotaan vähäsen lisää.

Muut kilpailijat:

2.sija

Boundary Strips (PDF)

Towards City 2.0 (PDF)

Holistic Uniqueness(PDF)

Loput

Metroscape Helsinki (PDF)

Orlando (PDF)

Line TM (PDF)

Thirdlife (PDF)

Kommenttia peliin!
tekijänä bitterfly
#15974
Merenalaisista junista tuli mieleen, että joskus mietin miten Turusta saisi saariston kautta junan Tukholmaan. Turun kauttahan sen pikajunan tulisi tietysti kulkea. Saisi aika kauniita siltoja :D

Muuta en tuohon lähtisi sanomaan.
tekijänä Joggeri
#15983
No ainakin paras suunnitelma voitti. Tässä suomalaisessa voittaneessa suunnitelmassa oli tehty huomattavasti yksityiskohtaisempia suunnitelmia verrattaessa muihin töihin: Useimmat työt olivat lähinnä ärsyttävää itsestäänselvää läpinää: "Tiivistetään tuolla ja täällä, tarjotaan kaikille jotain ja sitten rakennetaan jotain uuttakin."

Voittaneessa työssä oli sentään jotain konkreettista, vaikka aika lennokkaita saari-ideoita olikin. Sen lasken miinukseksi, ettei metroa oltu suunnitelmassa laajennettu länsimetron jälkeen. Tosin "light-rail"-yhteyksillä oltiinkin korvattu ilmeisesti metron laajuuden puutteita. Itse sijoittaisin light railit ennenkaikkea kehäliikenteenseen. Plussana eripuolilta pk-aluetta oli suunniteltu melko tarkkojakin visioita minkä tyyppiseksi työryhmä toivoisi yksittäisten kaupunginosien profiloituvan.
tekijänä late-
#16013
Joggeri kirjoitti:Sen lasken miinukseksi, ettei metroa oltu suunnitelmassa laajennettu länsimetron jälkeen.
Miten tuon nyt tulkitsee. Metro vedettiin lännessä kuitenkin Kirkkonummelle suunniteltuun uuteen isoon keskukseen ja siellä Rantaradan yhteyteen. Idässä metro kulkisi vastaavaan Sipoossa olevaan keskukseen ja syntyisi yhteys HELI-radalle. Lisäksi lännessä oli metrolla haara myös Kauklahteen.

Muita metroyhteyksiä ei piirretty, vaan painopiste oli junissa (Pisara mukaanlukien) ja pikaraitiotieissä. Pitkälti tämä johtuu siitä, että rakentaminenkin painottuisi yhtäältä rantametron ja toisaalta sisämaahan tehtävien junayhteyksien varrelle. Mahdollisilla tekosaarilla luonteva yhteys olisi metroa kevyempi raideliikenne koska matkatkin ovat varsin lyhyitä ja saarten koko huollon täytyisi perustua raideliikenteeseen eli raiteilla pitäisi myös tuoda tavarat ja viedä roskat ellei sitten osaa tehtäisi veneillä.

Toisaalta raideverkko on esitetty aika luonnostasolla, joten metroakin tarpeen mukaan mahtuisi mukaan.

nimim. osasyyllinen :)
tekijänä Joggeri
#16015
nimim. osasyyllinen :)
Ööööh? :shock:

Ilmankos osasit tulkita noin tarkasti tuotosta..? :D
tekijänä Joka
#16018
late- kirjoitti: nimim. osasyyllinen :)
Olit mukana tekemässä Emerald suunnitelmaa? Saako kysyä, miten olitte ajatelleet Keski-Pasilan ja Keilaniemen kehittyvän? Huomasin että suunnitelmassa oli jonkinlaista kehitystä Keilaniemen eteläkärjessä ja Keski-Pasila oli nimetty uudeksi "keskustaksi".