Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#47481
:D No niinpä näyn ottaneen kantaa jo aiemmin ja olen edelleen samaa mieltä itseni kanssa, virkistävän erilaista ja tämä raikas oliivinvärinen kaartuva pääty miellyttää erityisesti. Jotenkin tulee Köpiksen erilainen moderni laadukas arkkitehtuuri mieleen wilhelmiä katsoessa! Käärmetalon perusrungon "katolle" tehdyt erilliset "talot" ovat erittäin kiinnostavia nekin jos väritykseltään noudattavat vielä havainnekuvaa.

Kuva
Onko tässä rakennuksessa bussihalli vai mitä täällä on ja mitä siihen on suunniteltu? Saman näköinen rakennus kuin Turussa entinen raitsikkahalli
tekijänä slette
#47484
Kantti kirjoitti:Onko tässä rakennuksessa bussihalli vai mitä täällä on ja mitä siihen on suunniteltu? Saman näköinen rakennus kuin Turussa entinen raitsikkahalli
Tuo rakennus on entinen VR:n Pasilan konepajan päärakennus. Siellä on siis rakennettu (mm. melkein kaikki siniset vaunut ja lähiliikenteen Eil-vaunut) ja korjattu rautatiekalustoa.

Nykyisin tuolla on sekalaista yritystoimintaa. Mm. kuvassa kauimpana vasemmalla olevassa uudemmassa osassa on viime vuosina Bombardierin toimesta korjattu matalalattiaraitiovaunuja (jolloin etualalla olevalta radalta on rakennettu tilapäinen yhteys halliin).
tekijänä Archie
#47661
Tässäpä kuvakulma Aleksis Kiven kadun valmiista taloista kohti harjakorkeudessa olevaa Wilhelmiä. Etualalla näkyy myös ensimmäisen sakaratalon - Hjalmarin - paalutusta.
Kuva
tekijänä Kazaam
#47664
Mikäli olen oikein tulkinnut ja katsellut havainnekuvia, niin tuon ns käärmetalon katutasoon ei ole tulossa lainkaan mitään liikkeitä alimpiin kerroksiin kivijalkaan, missään kohtaa taloa?
tekijänä Archie
#47671
Kyllä siihen liiketilaakin tulee. Wilhelmin katutasoon Teollisuuskadun ja Traverssikujan kulmaan on tulossa korkeaa liiketilaa.
Avatar
tekijänä Clepe
#47673
^tollaset ylipitkät lamellitalot olisi voinut jättää sinne 60-luvulle, mutta näköjään tämä haluttiin tehdä täysin kantakaupunkiin sopimattomaksi, eli käytännössä ilman liiketiloja. Ilmeisesti taustalla on se että naapurin konehalleihin halutaan houkutella joku iso marketti ja kauppakeskus, joten kilpailevaa liiketilaa ei saa olla lähistöllä. Näin Helsingissä luodaan "elävää" kaupunkia.
tekijänä Archie
#47711
Hmm... Kyllä näin asukkaan näkökulmasta yksi kantakaupunkiasumisen ongelmista monilla alueilla on se, että riittävän hyvin varustettuja (eli isoja) ruokakauppoja ei tahdo löytyä kävelymatkan päässä. Jos haluaa syödä vähänkään monipuolisemmin, täytyy lähteä esikaupunkialueen tai ydinkeskustan ruokakauppoihin. Ei isojen markettien puuttuminen elävyyttä lisää, päinvastoin. Ilman ruokamarketteja keskusta-alueistakin tulee nukkumalähiöitä. Kyllä marketit olisivat noilla konehalleille toivottuja.

Mutta paljonkohan liiketiloja Clepen mielestä pitäisi olla, että niitä olisi enemmän kuin käytännössä ei yhtään? Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston rakennustapaohjeen mukaan liiketiloja on tulossa, näyteikkunat Teollisuuskadulle päin. ARK Housen laatimien havainnekuvien perusteella korkeita liiketiloja olisi koko lohikäärmetaloon tulossa arviolta 8-10 kpl. Tämä havainnekuva on rajattu rakennustapaohjeen kannessa olevasta printscreenistä.
Kuva

Itä-Pasilaan johtavalta sillalta avautuu nyt tällainen näkymä. Kuvan etualalla näkyy, miten Konepajan alueen länsipäässä maaperää puhdistetaan uusien kerrostalojen alta. Rakenteilla etualalla Iita, takana vasemmalla Wilhelm.
Kuva

Rakentamattomalla tonttialueella on asustanut paljon citykaneja ja jopa ihan oikeita jäniksiä. Viime aikoina niitä ei ole näkynyt. Olisikohan tässä syy?
Kuva
Avatar
tekijänä Urbaani
#47765
Vaikka Konepajan alue onkin saanut täällä paljon aiheellista kritiikkiä, en itse osaa sitä pitää totaalisesti epäonnistuneena.

Rakennusten massoittelun ja arkkitehtuurin ohella suurinta kritiikkiä on herättänyt alueen katuverkko ja kuinka se ei muodosta yhtenäistä aluetta vanhan Alppilan kanssa. Nyt jo valmistuneiden kortteleiden väliset kujat ovat kuitenkin mielestäni varsin onnistuneita. Viihtyisiä kävelykatuja voi Suomessa olla koskaan liikaa.

Kuva
tekijänä Archie
#47767
Asukkaiden kannalta olisi mielestäni surullista, jos TANDEN kuvassa näkyvä Venttiilikuja olisikin Alppiharjusta tulevan kadun jatke eikä nykyisen kaltainen, kivan tuntuinen, vähän torimainen autoton kaupunkitila (tai ainankin melkein autoton, kuten TANDE:n kuvasta näkyy).

Näillä foorumeilla kirjoitellaan paljon juttuja, joiden näkökulma tuntuu olevan jokin muu kuin asumisen mukavuus tai asukkaiden viihtyminen. Onko kyseessä tarve korostaa omaa (ja siis ainoaa oikeaa?) käsitystä kaupunkiympäristön ominaisuuksista tai estetiikasta, mene ja tiedä. Mitä nämä mielipiteet kertovat lausujastaan? Työnantajana en palkkasi mihinkään tehtävään suunnittelijaa, jolla on taipumuksena lausua tunteikkaita mielipiteitä totuutena lisäämättä eteen kahta sanaa "Minun mielestäni" ja perään argumenttia.

Oma estetiikan tajuni noudattelee vanhaa lausumaa muotojen ja materiaalien toimivuudesta: "Lasinen saha ei voi olla kaunis sen takia, että sillä ei voi sahata." Joskus tuntuu siltä, että rakennusten taivaanrantaa vasten pirtämä profiili on joillekin talojen toimivuutta, asumisviihtyvyyttä ja turvallisuutta tärkeämpää. Miten siis alue pitäisi "massoitella" toisin, jotta asuminen muuttuisi laadultaan vielä nykyistä paremmaksi?

Esimerkiksi umpikortteli uusillakin kantakaupungin alueilla on minun mielestäni asumisen näkökulmasta käsittämätön vaatimus. Mielipieeni perustuu kokemukseen: olen itse asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Töölössä tuollaisen "ihanteellisen" kaupunkiarkkitehtuurin keskellä. Kyllä kasvoi kalpeita kakaroita vankilaa muistuttavilla umpipihoilla, joille aurinko ei juuri koskaan paistaut.

Mielestäni NRT-arkkitehdit ovat tehneet hyvää työtä Konepajan Aleksis Kiven kadun puoleisen osan suunnittelussa. Lämpimät kiitokset sinne päin, jos joku heistä sattuu tätä foorumia seuraamaan!

Ainakin alustavasti minusta näyttää siltä, että myös alueen Teollisuuskadun puoleisesta osasta tulee onnistunut. On erityisen ilahduttavaa, että väliin saadaan mahtumaan puistokaistalekin :)
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#47770
Archie kirjoitti:Asukkaiden kannalta olisi mielestäni surullista, jos TANDEN kuvassa näkyvä Venttiilikuja olisikin Alppiharjusta tulevan kadun jatke eikä nykyisen kaltainen, kivan tuntuinen, vähän torimainen autoton kaupunkitila (tai ainankin melkein autoton, kuten TANDE:n kuvasta näkyy).

Näillä foorumeilla kirjoitellaan paljon juttuja, joiden näkökulma tuntuu olevan jokin muu kuin asumisen mukavuus tai asukkaiden viihtyminen. Onko kyseessä tarve korostaa omaa (ja siis ainoaa oikeaa?) käsitystä kaupunkiympäristön ominaisuuksista tai estetiikasta, mene ja tiedä. Mitä nämä mielipiteet kertovat lausujastaan? Työnantajana en palkkasi mihinkään tehtävään suunnittelijaa, jolla on taipumuksena lausua tunteikkaita mielipiteitä totuutena lisäämättä eteen kahta sanaa "Minun mielestäni" ja perään argumenttia.

Oma estetiikan tajuni noudattelee vanhaa lausumaa muotojen ja materiaalien toimivuudesta: "Lasinen saha ei voi olla kaunis sen takia, että sillä ei voi sahata." Joskus tuntuu siltä, että rakennusten taivaanrantaa vasten pirtämä profiili on joillekin talojen toimivuutta, asumisviihtyvyyttä ja turvallisuutta tärkeämpää. Miten siis alue pitäisi "massoitella" toisin, jotta asuminen muuttuisi laadultaan vielä nykyistä paremmaksi?

Esimerkiksi umpikortteli uusillakin kantakaupungin alueilla on minun mielestäni asumisen näkökulmasta käsittämätön vaatimus. Mielipieeni perustuu kokemukseen: olen itse asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Töölössä tuollaisen "ihanteellisen" kaupunkiarkkitehtuurin keskellä.
Kyllä kasvoi kalpeita kakaroita vankilaa muistuttavilla umpipihoilla, joille aurinko ei juuri koskaan paistaut.

Mielestäni NRT-arkkitehdit ovat tehneet hyvää työtä Konepajan Aleksis Kiven kadun puoleisen osan suunnittelussa. Lämpimät kiitokset sinne päin, jos joku heistä sattuu tätä foorumia seuraamaan!

Ainakin alustavasti minusta näyttää siltä, että myös alueen Teollisuuskadun puoleisesta osasta tulee onnistunut. On erityisen ilahduttavaa, että väliin saadaan mahtumaan puistokaistalekin :)
Eiköhän täällä enemmän tai vähemmän korosteta juuri omaa näkemystään siitä mikä on kaunista. Työnantajana palkkaisin henkilön kuka on kiiinnostunut ja omaa sielunpaloa.

Mielestäni Konepaja ei ole niin onnistunut lähiömäisyytensä takia. Puistoaluetta on myös liikaa katkaisten alueen, kuten Jätkäsaaressa. Umpikorttelit toisivat enemmän "kaupunkitunnelmaa". Tykkään siis urbaanista kaupunkimaisesta ympäristöstä. Tykkään myös sisäpihoista ja ruutukaavoista enkä osaa ihonväristä päätellä kuka on leikkinyt sisäpihalla ja kuka ei:)

Modernit 2000-luvun asunnot hisseineen ovat varmasti toimivampia kuin 1900-luvun alussa rakennetut asunnot. Kokemuksesta tiedän kuitenkin viihtyväni paljon paremmin tällaisessa vanhassa epäkäytännöllisessä talossa. Puisto, jossa on muitakin ihmisiä viihtymässä on mielestäni mukavampi puisto kuin ylimitoitettu autio puisto, joita Helsingistä löytyy paljon. Lasinen saha voi olla siis kaunis:)
tekijänä avuba
#47771
Archie kirjoitti:
Toiset arvostavat kaupunkiasumisessa valoisia nurkkia sisäpihalla, toiset taas alle 30 minuuttia kestäviä kauppareissuja, hyviä liikenneyhteyksiä ja elävää kaupunkitilaa. Suomessa kalleimmat kerrostaloasunnot löytyvät Helsingin kantakaupungin alueilta, jotka on rakennettu tiiviisti ja kaupunkimaisesti umpikortteleineen. Siitä voisi päätellä, että kaikilla halukkailla ei ole Suomessa mahdollisuutta asua oikealla kaupunkialueella ja sellaista tarvittaisiin ehdottomasti lisää. Mikä olisikaan ollut parempi paikka sellaisella rakentamiselle kuin kantakaupungin keskellä sijaitseva Konepajan alue? Se tulee olemaan tulevaisuuden Helsingissä erittäin keskeisellä paikalla Keski-Pasilan ja Kalasataman tornialueiden välissä. Nyt sinne rakennetaan kuitenkin autiota lähiötä. :smt011
tekijänä Archie
#47773
Jos tekee Oikotiellä haun Helsingin kalleimmista kerrostaloasunnoista, niin kärkeen nousee lähinnä Ullanlinna, Lauttasaaren ranta-alueet, Eira, Eiranranta ja Töölönlahti. Tulos vain korostuu, jos asunnon koon rajaa esimerkiksi korkeintaan 100 neliömetriin. Sanat "umpikortteli" ja "elävä kaupunkitila" evät minun mielestäni kuvaa noita kalliita alueita kovin hyvin. Kalliiden joukossa on vain jokunen asunto "oikealta kaupunkialueelta" Kruununaasta, Hietalahdesta ja Kampista. Tästä voisi tehdä sellaisen päätelmän, että keskeinen sijainti ja hyvät näköalat kiinnostavat, mutta "elävyys" ei niinkään.

Oma kokemukseni keskustan asuntomarkkinoista kertoo sen, että nuo umpikortteleiden kerrostalokämpät houkuttelevat lähinnä nuoria aikuisia sinkkuja ja nuoria pareja, jotka ovat kiinnostuneita ravintolaelämästä ja bilettämisestä. Lapsiperheet ja vähän vanhempi väki tahtoo kyllästyä hiekoituspölyyn (keväisin), hengenvaarallisiin putoaviin jäämöykkyihin ja kulkukelvottomiin jalkakäytäviin (talvisin) sekä kännimöykkäämiseen ja virtsan hajuun (aina) :smt011
Avatar
tekijänä Krio
#47774
Archie: ne lapsiperheet voivat kasvaa myös umpikorttelissa. Ei siihen tarvita lähiötä kaupungin keskelle ja Konepajan alue on hyvin kaukana Vaasan- ja Helsinginkadun haureudesta.
tekijänä hmikko
#47775
Archie kirjoitti:Lapsiperheet ja vähän vanhempi väki tahtoo kyllästyä hiekoituspölyyn (keväisin), hengenvaarallisiin putoaviin jäämöykkyihin ja kulkukelvottomiin jalkakäytäviin (talvisin) sekä kännimöykkäämiseen ja virtsan hajuun (aina) :smt011
Näitä kaikkia on kyllä lähiöissäkin, paitsi ehkä kännimöykkääminen on vähän kauempana ostarilla. Hiekoituspöly lentää avoimilla paikoilla jopa pahemmin. Luulen, että ne lapsiperheet, jotka haluavat pois keskustasta, haluavat lähinnä oman takapihan ja/tai sisäänkäynnin maantasossa lastenrattaita ajatellen. Mielestäni ihan ymmärrettävästikin, vaikka on lapsia keskustoissakin kasvatettu ihan onnistuneesti maailman sivu.

En nyt olisi Konepajan alueesta ihan ensimmäisenä huolissani. Siinä tiheys on kuitenkin kohtuullinen, ja puistikotkin näyttävät sen verran kompakteilta ja rajatuilta, että ne eivät jää ei-kenenkään-maaksi. Nykysuunnitelmien mukaan jos mennään, niin paljon pahempi huti Pasilassa on tulossa tornikorttelista, jossa on mennyt pieleen suunnilleen kaikki. Mutta se siitä, aiheesta on omakin ketjunsa.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17