Mikä on Taloforum?

tekijänä Golli
#6757
YIT urakoi Konepajan alueelle Vallilan ja Pasilan väliin n1550 asuntoa käsittävän alueen. Lisäksi tulee suuri määrä toimistotiloja alueen Sturenkadun päähän. Keskellä aluetta jää myös vanhaa konepajaa pystyyn useampia halleja.



Ensimmäinen uusi talo on Express 1 joka on kuusikerroksinen asuintalo ja tässä sen ensivaiheita nyt elokuun lopulta.


Express 1 sokkelivaluja

Kuva

Express 2 pohjatöitä

Kuva

Takana Aleksis Kiven katu, Pasila oikealle.
tekijänä Jape
#6759
Tässä postaus jonka laitoin Keski-Pasilaa käsittelevään threadiin (sw2000 saa vaikka poistaa sen alkuperäisen viestin nyt kun aiheelle on omakin ketju).

Konepajanraitti ja kujat

Alue liittyy kaupunkirakenteeltaan Alppilaan. Näin ollen alueen kadut on suunniteltu urbaaneiksi kaduiksi perinteisin materiaalein, jotka ovat asfaltti ja graniitti. Materiaalien vaihdoksilla viestitään kadun hierarkiasta ja käyttötavasta.

Katupuuna käytetään lehmusta ja ne istutetaan paikalleen suurikokoisina. Puiden suojana käytetään valurautaisia juurisuojia sekä tummaksi pintakäsiteltyjä runkosuojia.

Muuri

Konepajanraitin ja koko suunnittelualueen tärkeä julkisivupinta koilliseen on raitin sivun graniittimuuri. Muuri jakautuu kahteen osaan: paikalla olleen vanhan muurin kivistä rakennettuun matalaan alkuosaan sekä uuteen korkeampaan osaan. Muurin tarkemmansuunnittelun yhteydessä tutkitaan onko kalliota mahdollista käyttää osana muuripintaa. Muuri valaistaan pimeän aikaan.

Kuva

Taideakseli

Kuva

Kortteleita halkova taideakseli on pääasiassa asukkaiden käyttämä reitti kortteleiden välisille kujille. Akselilla on kuitenkin julkisen raitin ilme ja ohikulkijat voivat näin kulkea kortteleiden läpi kulkematta varsinaisella piha-alueella.

Taideakseli kulkee yhtenäisenä myös kujien yli ja johdattaa näin katualueilta kortteleihin.

Asuinrakennukset

Asuinrakennukset sijaitsevat näkyvällä paikalla konepajakorttelin korkeimmalla alueella Ne luovat uudet kaupunkijulkisivut sekä Aleksis Kiven kadulle että Konepajanraitille. Konepaja-alueen teollinen historia, arvokas rakennuskanta ja perinteinen punatiili antavat alueelle aivan oman erikoisluonteen. Ohjeen tavoitteena on välittää tämä myös alueen uudisrakentamiseen. Teollinen suuri mittakaava säilyy rakennusten yksinkertaisessa perushahmossa, johon on saatu pienempi mittakaava kattokerrosten kaksikerroksisilla värikkäillä asunnoilla, terasseilla ja katoksilla, ripustetuilla parvekkeilla sekä pihajäsentelyllä.

Valaistus

Pasilan Konepajan alueen valaistussuunnitelma on laadittu sekä katualueille että kortteleihin. Kohteena olevan alueen valaistuksessa merkittävää on valon väri ja värintoisto. Lisäksi valaisimien valonjaossa ja myös asentamisessa kiinnitetään huomiota hyvään häikäisyn rajaukseen.

Kuva

Kuva

Kirkkaan väriset seinäpinnat valaistaan alhaalta ylöspäin valopesuna. Valonväri määritellään valaistavan pinnan väriä korostavaksi.


- http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuu ... 560142.htm
Avatar
tekijänä grendy
#8701
aleksi kirjoitti:http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/063340068.pdf


Nyt sitten teollisuuskadunpuolelle suunnitellaan käämetaloa, jossa katolla leegopalikat ja "tähtitaloja". Hyvää on persoonalliset muodot suunnitelmissa, ei aina pistetaloja tai laatikoita.


Jopas onkin kiinnostavan näkönen! Aivan mahtava, meikä tykkää :).. Nyt sit vaan toivotaan että suunnitelma toteutuiskin esitettynä joka on aina yhtä jännäämistä...
tekijänä jusa-masa
#8704
Hyvännäköinen tossa PDF:ssä näytetyt kuvat. Muuttaa alueen hieman nykyisestä ulkoasustaan kun on ohi ajaessa kattellu sitä.
Avatar
tekijänä H.C.
#8711
Iggy.P kirjoitti:Luulin että ratikoita suunnitellaan vain Aleksis Kiven kadulle, mutta tuossahan nuo näyttäisivät olevan Teollisuuskadulla. Onko tietoa kellään tuosta asiasta?


Taitaa olla se raitiolinja 9 jota nyt rakennetaan. Tässä koko sen reitti: http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/fil ... muutos.pdf
Näyttää kulkevan juuri niin kuin noissa havainnekuvissa.

Hienolta näyttää havainnekuvat tuosta käärmetalosta. Etenkin pidän tuosta Teollisuuskadun tulevasta katunäkymästä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8714
H.C. kirjoitti:Taitaa olla se raitiolinja 9 jota nyt rakennetaan. Tässä koko sen reitti: http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/fil ... muutos.pdf
Näyttää kulkevan juuri niin kuin noissa havainnekuvissa.

Juu, aivan. Kiitti kun pistit tuon linkin. Odottelin etelässä asuessani tuon kyseisen linjan tuloa kuin kuuta nousevaa. Hyvä että se vihdoinkin toteutuu. Onko rakentaminen edennyt jo pitkälle? Myös kympin päättäriä on näköjään muutettu ysin tulon takia.
Avatar
tekijänä H.C.
#8716
En ole itse käynyt paikanpäällä, mutta tuolta joukkoliikennefoorumilta bongasin yhden kuvan tuosta työmaasta pasilasta: http://vaunut.org/kuvasivu/30483
Melko hyvin oltiin siis jo puoltoista kk:ta sitten päästy vauhtiin, mutta liikenteessä sen pitäisi kai olla vasta vuonna 2008.
tekijänä okl
#8751
Hyvältä näyttää suunnitelmat! Alueen kiinnostavuutta lisää varmasti tuo ratikka.

Onko rakentaminen missä vaiheessa? Tuo Gollin ensimmäisen viestin rakennus taitaa olla jo kasassa? Jos joku käy tuolla paikan päällä niin vio ottaa pari kuvaa mukaan. ;)
Avatar
tekijänä OlliMolli
#8753
okl kirjoitti:Hyvältä näyttää suunnitelmat! Alueen kiinnostavuutta lisää varmasti tuo ratikka.

Onko rakentaminen missä vaiheessa? Tuo Gollin ensimmäisen viestin rakennus taitaa olla jo kasassa? Jos joku käy tuolla paikan päällä niin vio ottaa pari kuvaa mukaan. ;)


Tuon konepajan suurkorttelin rakentaminen alkanee 2008. Suomessa tosin tällaiset arviot kannattaa toki ottaa pienellä varauksella.
tekijänä Golli
#8767
Kävin siellä aamulla, mutta oli niin pimeää, että saatte kuvia ensi viikolla. Express 1:n runko on valmis ja 2:sta on aloitettu jo. Tahti on sellainen, että kesäkuussa on IV:kin valmis rungon osalta.
Avatar
tekijänä RV
#8769
KSV:n etusivulle on nyt ilmestynyt hieno havainnekuva käärmetalosta. Talo itse on 6-kerroksinen, ja päällä on 3/4-kerroksiset pimpulat, jotka nostavat kerrosluvut yhdeksään/kymmeneen kerrokseen.
tekijänä Joka
#8809
Tuo käärmetalo tosiaan on hieno, mutta minua harmituttaa tuo kulmaan jätetty puisto. Olisivat senkin voineet täyttää, tai ainakin jättää se puisto umpikorttelin sisälle. Näissä kuvissa se lähinnä näyttää rakentamattomalta pellolta.

Noissa havainnekuvissahan muuten näkyy myös se 15-kerroksinen Origo Business quarters. Muistaakseni se on kohdannut jonkun verran vastustusta, ilmeisesti se "pilaisi näkymät".. :roll:
Ne jotka ovat olleet kehissä kauemmin, voiko kaupunki rynniä läpi ne 15-kerrosta vaikka paikalliset vastustavat?

Tosiaan, muistan lukeneeni jostain että alueen "toisessa puolikkaassa" on jo aloitettu rakentaminen, miten on asian laita?
Kuva
Siis tässä kuvassa "käärmealueen" alla, nuo valkoiset talot.
#20354
Siellä se ratikka nyt luikertelee konepajalla ja alue rakentuu:

http://www.raitio.org/news/uutis08/0908.htm
(9.kuva ylhäältä päin)

http://www.raitio.org/news/uutis08/0808.htm
(alin kuva)

Muuta kuvasatoa:
http://www.raitio.org/news/uutis08/0708.htm

Ysin vihkiäiset:
http://www.jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/9_vihkiaiset/

Ysi ekaa päivää liikenteessä virallisesti:
http://www.jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema ... 008-08-10/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15