Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä zeizei
#12741
Mutta se mikä hätkähdyttää on, että se valmistuu vasta 2017 kieppeillä. Mahtaako silloin autotkaan enää liikkua kumipyörillä... Shocked
Ehkä siihen on laskettu valmiiksi nimbyt mukaan. :roll:
Avatar
Tekijänä Klazu
#12759
2017 on toki "vain" 10 vuoden päässä, mutta tuntuu jotenkin hullun kaukaiselta. En tiedä mitään projektia/tapahtumaa/asiaa joka tapahtuisi niillä kieppeillä. Liekö jotain olympiakaupunkejakaan valittu sinne saakka vielä?
Tekijänä Novak
#13076
Taloussanomat: UPM haluaa muuttaa Töölönlahdelle

Metsäyhtiö UPM-Kymmene haluaa siirtää pääkonttorinsa Helsingin Töölönlahdelle. UPM:n nykyinen pääkonttori sijaitsee Eteläesplanadilla.

UPM haluaa varata Töölönlahdelta Helsingin kaupungin omistaman tontin, jolla on rakennusoikeutta kaikkiaan lähes 14 000 kerrosneliömetriä, kertoo Helsingin Sanomat internet-sivuillaan.

Helsingin kiinteistölautakunta käsittelee hanketta kokouksessaan tiistaina.

Rakennustyöt voidaan aloittaa aikaisintaan vuonna 2009. UPM:n tavoite on, että pääkonttori olisi valmis vuonna 2013.

http://tinyurl.com/2cjuoj
Tekijänä okl
#13119
Antti Vihinen ylen uutisissa kertoi, että metroliikenne (n. 27 metrin syvyydessä, ja vaikka kuin kaukana kyseisestä tontista) haittaa musiikkitalon akustiikkaa. Joko mullan alla tapahtuu mystisiä ääniaaltojen liikkeitä tai puhuja oli epäpätevä hankkeen suhteen.
Tekijänä Sebastin
#13123
okl kirjoitti:Antti Vihinen ylen uutisissa kertoi, että metroliikenne (n. 27 metrin syvyydessä, ja vaikka kuin kaukana kyseisestä tontista) haittaa musiikkitalon akustiikkaa.
Hm, voi olla täysin mahdollista. Lähiviereen on myös suunniteltu rakentaa keskustatunneli autoille, joka menee suunnilleen eduskuntatalon ja pytingin lisärakennuksen välistä jatkuen Kaisaniemen puiston alle johon rakennetaan tunnelin T-mallinen liittymä. Lisäksi musiikkitalon viereen tulee pisara-kaupunkiradan raiteet tunneliin sekä kamppi-töölö-pasila-> metrotunneli.

Musiikkitaloprojektia seuranneena, sitä suuremmin vastustamatta, makasiineja kylläkin arvostaen, tulee mieleen voisiko Sibelius-Akatemian tarpeet sijoittaa johonkin muuhun uudisrakennukseen. Projekti vaikuttaa jotenkin ylisuurelta hienostelulta. Eikö olemassa olevia konserttitaloja voisi parantaa? Mutta toisaalta, mitä muutakan valtakunnan kakkospaikalle ydinkeskustassa Eduskuntatalon eteen?

Se muodostaako nämä Töölönlahden maaperään ja viereen louhittavat lukuisat tunnelit turvallisuusuhkia valtiolle ja Kaupungille niiden ikään kuin piirittäessä Eduskuntataloa tuskin Suomen kaltaisessa valtiossa tarvitsee arvioida. Tästä tuskin NIMBYille kannattaa mainita. Kaikki rakennettavat tunneliprojektit ovat äärimmäisen tärkeitä ja valtion tulisi kohdentaa niihin lisää rahoitusta.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#13131
Tv-uutisissa kerrottiin myös, että laivaliikenteen melu haittaa musiikkitalon akustiikkaa.. :smt020
Avatar
Tekijänä Clepe
#13214
Mutta vieressä meluava Mannerheimintie tuskin haittaa akustiikkaa. :lol:
Avatar
Tekijänä zeizei
#14246
Musiikkitalon suunnittelu on edennyt pidemmälle:
HS kirjoitti:Musiikkitalon hintaa tingitty kuusi miljoonaa

Musiikkitalosta karsitaan säästösyistä vajaan sadan hengen auditorio.

Sibelius-Akatemian käyttöön tarkoitetun auditorion poistaminen säästää verraten paljon rahaa, koska muun muassa salin sisustaminen ja kalustaminen olisi ollut kallista.
Rehtori Gustav Djupsjöbackalle auditorion menetys on pettymys. "Siinä olisi voitu järjestää yleisötilaisuuksia, jotka nyt on siirrettävä muihin saleihin. Se voi olla vaikeaa, koska salit ovat kovassa käytössä."

Koska auditoriota ei rakenneta, lämpiötilat laajenevat. Lämpiön seinät aiottiin peittää kuparilla, nyt ne tehdään halvemmasta aineesta puusta.

Kustannuksia saadaan pudotettua, kun lämpiön kolminkertaisiksi suunnitellut lasiset ulkoseinät muutetaan kaksinkertaiseksi. Muutos tosin lisää lämmityskustannuksia.

Myös julkisivujen liuskekivi vaihdetaan halvemmaksi kotimaiseksi kiveksi.

Kustannuksissa säästetään tuntuvasti, kun kalliit parvet jätetään rakentamatta kamarimusiikkisalista, orkesterin harjoitussalista sekä laulun koulutussalista.

Musiikkitalon pihalle ei myöskään rakenneta vesiallasta niin kuin alun perin suunniteltiin. Siitä luovuttiin, koska tulevaan Finlandia-puistoon aivan lähelle kaivetaan suuri vesiallas. Luonnonkivellä katettua ulkoaluetta aiotaan myös pienentää.
Tuo kuparin muuttaminen puuksi on hyvin kannatettavaa omasta mielestäni, ihan ympäristösyistä. Samoin ulkomaisen kivijulkisivun vaihtaminen kotimaiseen. Onhan näitä tunnettuja tapauksia miten ulkomainen marmori ei kesä Suomen sääoloja. Jos kyse siis on samasta kivestä. Vesialtaan poisto myös harmittaa, sillä ei yksi suuri tee toista pientä mitättömäksi.
MUTTA: Mitä ihmeen järkeä on vaihtaa kolmoislasit kaksinkertaisiksi?! Tällähän vain siirretään kustannuksia myöhemmäksi, eikä tämä ole ympäristön kannalta lainkaan oikea ratkaisu. Taas nähdään miten Suomessa päätetään ympäristöasioista. (Viittaan siihen tutkimukseen jossa Suomi sijoittui samaan kastiin itäblokin maiden kanssa) :evil:
Avatar
Tekijänä Janne_H
#14248
Liuskekivi ei oo marmoria.

Koko musiikkitalosta on tulossa vaan isovitsi, kun joka asiassa säästetään.
Avatar
Tekijänä grendy
#14254
Samaa kans ihmettelin isosti että noi ikkunat vaihdetaan kaksinkertaisiksi! Aivan järjetöntä ajattelua että säästetään just tällä sekunnilla pikkasen mutta talon käyttöaikana tulee tappioo niin perkeleesti... Just tällästä näiden suomalaisten päättäjien ajattelu on, ei MITÄÄN logiikkaa.
Tekijänä kosmopoliitti
#14332
Tuo Pajunenhan tajuaa jostain jotain. Hämmästyttävää! (Viittaan tuohon keskustakirjastoon.)

Vaikken olisikaan täyttämässä Töölönlahtea, suosittelen Saarisen keskustasuunnitelmaa. On jännittävää, että rautatieaseman suunnittelija on joitakin kymmeniä vuosia myöhemminkin tullutkin siihen tulokseen, ettei Helsingin niemellä tarvita rautatieasemaa. Puolivahingossahan se siihen rakennettiinkin.
Tekijänä ÄmJii
#14333
Mielestäni pahin moka Töölönlahdella on se, ettei sitä ole kehitetty yhtenäisenä alueena, vaan on rakennettu silloin tällöin yksittäisiä rakennuksia. Töölönlahdesta on muodostumassa eri aikakausilta olevien rakennusten tilkkutäkki, eikä alueella ole mitään yhtenäistä linjaa.

Kauniskin rakennus voi olla ruma, jos se poikkeaa ympäröivästä arkkitehtuurista, eikä sovi ympäristöönsä. Töölönlahdella eri aikakausien "mestariteokset" sotivat toisiaan vastaan ja muodostavat levottoman ja jopa ruman kokonaisuuden. Karsein esimerkki tästä on Sanomatalo, joka sopisi sopisi hyvin vaikkapa Aviapolikseen tai Keilarantaan, mutta Töölönlahdella ympäröivä rakennusmassa suorastaan hylkii sitä.

Keskustakirjastosta toivon todellista maamerkkiä Helsingille. Tarkoitan arkkitehtuuriltaan uniikkia rakennusta, johon Helsinki ulkomailla liitetettäisiin ja josta Helsinki olisi kansainvälisesti tunnettu, tyyliin Sydney - oopperatalo, Bilbao - Guggenheim-museo tai Pariisi - Eiffel-torni. Rahaa tietysti palaisi aivan tuhottomasto, mutta luulenpa, että esimerkiksi edellä mainitut kaupungit ovat saaneet rahansa moninkertaisena takaisin turisteilta.
Tekijänä kosmopoliitti
#14339
mattijuho kirjoitti:Mielestäni pahin moka Töölönlahdella on se, ettei sitä ole kehitetty yhtenäisenä alueena, vaan on rakennettu silloin tällöin yksittäisiä rakennuksia. Töölönlahdesta on muodostumassa eri aikakausilta olevien rakennusten tilkkutäkki, eikä alueella ole mitään yhtenäistä linjaa.

Kauniskin rakennus voi olla ruma, jos se poikkeaa ympäröivästä arkkitehtuurista, eikä sovi ympäristöönsä. Töölönlahdella eri aikakausien "mestariteokset" sotivat toisiaan vastaan ja muodostavat levottoman ja jopa ruman kokonaisuuden. Karsein esimerkki tästä on Sanomatalo, joka sopisi sopisi hyvin vaikkapa Aviapolikseen tai Keilarantaan, mutta Töölönlahdella ympäröivä rakennusmassa suorastaan hylkii sitä.

Keskustakirjastosta toivon todellista maamerkkiä Helsingille. Tarkoitan arkkitehtuuriltaan uniikkia rakennusta, johon Helsinki ulkomailla liitetettäisiin ja josta Helsinki olisi kansainvälisesti tunnettu, tyyliin Sydney - oopperatalo, Bilbao - Guggenheim-museo tai Pariisi - Eiffel-torni. Rahaa tietysti palaisi aivan tuhottomasto, mutta luulenpa, että esimerkiksi edellä mainitut kaupungit ovat saaneet rahansa moninkertaisena takaisin turisteilta.
No, olemme kaikesta edelläsanotusta herttaisen samaa mieltä. Pahin Töölönlahden ympäristörikos ei kyllä ole Sanomatalo vaan Rautatiehotelli, jonka käsittämätöntä viheliäisyyttä on mahdotonta ymmärtää. Se vasta sopisikin Vantaalle, eikä edes Aviapolikseen!

Kirjastossa on paljon symbolista arvoa - sehän on kansakunnan identiteetin ja sivistyksen ydin. Suomalaisuus ei olisi mitään ilman 1800-luvun eepoksia, ja tämän tulisi heijastua myös kaupunkirakenteeseen. Niinpä kirjaston tulisi olla tiedollisesti monitoimintoinen ja ottaa huomioon kehittyvän tekniikan tarjoamat mahdollisuudet. Tämä ei julkisessa laitoksessa ole aina aivan helppoa.

Helsingin alueella on valtava määrä kirjastoja, ja joitakin niistä voisi epäilemättä siirtää osaksi keskustakirjastoa.

Alan ehkä muistuttaa Catoa, mutta lohduttaisin, että niin kauan kuin Töölönlahti on ratapihan peitossa, sillä on toivoa. Päärautatieasema Pasilaan ja heti! Tunneli Tallinnaan ja heti!
Tekijänä Jape
#14347
kosmopoliitti kirjoitti:Päärautatieasema Pasilaan ja heti!
Miksi ihmeessä viedä junilta se suuri etu, mikä niillä on laivoihin ja lentokoneisiin nähden? Jälkimmäiset kun jäävät kauas satamaan ja lentokentälle, mutta junalla pääsee suoraan kaupungin keskustaan. Ehkä ratapihan poisto vapauttaisi muutaman suuren korttelin verran tilaa, mutta olisiko tuon valtavan edun menettämisen arvoista?

Epäilemättä Pasilan merkitys Helsingin toisena päärautatieasemana tulee jatkossa korostumaan Pasilan muuttuessa toiseksi suureksi joukkoliikennesolmuksi, massatapahtumien keskukseksi, sekä mahdollisesti "Helsingin CBD:ksi". Mutta se ei poista ihmisten tarvetta päästä sinne wanhaan keskustaan, missä on shoppailumahdollisuudet, kävelykeskusta, yliopisto, yöelämä, ynnä muut elintärkeät toiminnot, joita ei tulla siirtämään Pasilaan.
Tekijänä kosmopoliitti
#14352
Jape kirjoitti:
kosmopoliitti kirjoitti:Päärautatieasema Pasilaan ja heti!
Miksi ihmeessä viedä junilta se suuri etu, mikä niillä on laivoihin ja lentokoneisiin nähden? Jälkimmäiset kun jäävät kauas satamaan ja lentokentälle, mutta junalla pääsee suoraan kaupungin keskustaan. Ehkä ratapihan poisto vapauttaisi muutaman suuren korttelin verran tilaa, mutta olisiko tuon valtavan edun menettämisen arvoista?

Epäilemättä Pasilan merkitys Helsingin toisena päärautatieasemana tulee jatkossa korostumaan Pasilan muuttuessa toiseksi suureksi joukkoliikennesolmuksi, massatapahtumien keskukseksi, sekä mahdollisesti "Helsingin CBD:ksi". Mutta se ei poista ihmisten tarvetta päästä sinne wanhaan keskustaan, missä on shoppailumahdollisuudet, kävelykeskusta, yliopisto, yöelämä, ynnä muut elintärkeät toiminnot, joita ei tulla siirtämään Pasilaan.
No, junilta ei tässä skenariossa viedä mitään etua. Oikeastaan päin vastoin, koska saavutettavuutta parannetaan uusilla metrolinjauksilla. Oma suosikkini on perinteisesti ollut "rinkelilinja", jotka saadaan jatkamalla metrorataa Kontulasta Viikkiin, Arabiaan, Käpylään, Pasilaan, ja sieltä Rautatieaseman kautta Töölöön, Meilahteen, Munkkiniemeen ja Otaniemeen.

Rautatieasema ydinkeskustassa on historiallinen virhe, joka tekee mahdottomaksi Töölönlahden ja Pasilan kokonaisvaltaisen suunnittelun. Lisäksi se vie huomattavan kallista kaupunkitilaa - useampi neliökilometri kaupunkirakenteellisesti ja taloudellisesti arvokasta maata viruu ratapihana. Joku voisi joskus laskea sille hinnankin. Perstuntumalta arvioni on ainakin 2 mrd euroa.

Jos ja kun Tallinnantunneli toteutetaan, näkisin, että keskustarautatieaseman tarpeen täyttäisi hyvin maanalainen raidepari tai kaksi, jonka kautta luotijunat kulkevat pohjoiseen Tampereen ja Lahden suuntaan ja toisaalta etelään Tallinnaan, Pärnuun, Riikaan ja aina Varsovaan asti.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 48