Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#101939
Sinänsä on Kansalaistorin kannalta kiinnostavaa, että vierekkäisissä Kiasmassa ja Sanomatalossa on niin suuri konstrasti. Toinen on valtava lasinen kuutio, jonka sisätori on aukiolle päin, ja toinen taas pelkkä kaareva metallinen pinta, jossa on yksi läpikuljettava aukko. Kiasman edustan vesiallas ja siihen mahdollisesti sijoitettava taideteos voivat vaikuttaa ilmeeseen paljon. Kiasman selän kääntäminen ei mielestäni lopulta haittaa niin paljon sen veistoksellisen hahmon vuoksi, ja koska kaikki muut rakennukset ovat suurelta osin lasiseinää torille, ja kaupunkitilatkin aukeavat sen suuntaan.

Plattasta. Minulle ei ole niin tärkeää, näyttäisikö Platta lainkaan tuolta kuin kuvissa. Olen ihastunut rakennuksen ideaan. Juurikin katutason avoimuuteen joka suuntaan, läpinäkyvyyteen, ulkotilan ja sisätilan eron häivyttämiseen, kauppahalliin sekä julkiseen kattoterassiin. Ajattelen, että rakennuksen nykyisestä hahmosta on muokattavissa erinomainen rakennus tuohon paikkaan. Esimerkiksi julkisivumateriaaleiltaan, muodoltaan ja ikkuna-aukotukseltaan harmonisemmin Rautatieasemaan istuva rakennus ei välttämättä olisi lähimainkaan noin kiva ja jännittävä kaupunkilaisille. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos nuo ideat pystytään toteuttamaan sellaisessa rakennuksessa. Haluan, että rakennuksen toiminnot ovat vau. Jos vedän hieman överiksi, Plattassa yhdistyvät flaneeraajan näkökulmasta Rotterdamin kauppahalli ja Hampurin Elbphilharmonie. En haluaisi päästää irti tuollaisesta suunnitelmasta.
Raksa tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#101941
Metropolitan kirjoitti: 14.03.21 16:51 Plattassa yhdistyvät flaneeraajan näkökulmasta Rotterdamin kauppahalli ja Hampurin Elbphilharmonie. En haluaisi päästää irti tuollaisesta suunnitelmasta.
Onpa kauniisti muotoiltu, kiitos.

hmikko kirjoitti: 14.03.21 16:12 Julistan kilpailun epäonnistuneeksi. Ruksi päälle ja uusi kierros ideoita.
Ei paha, arvostan. Saas nähdä liitynkö vielä kuoroon. Kuka tietää, kuinka tässä käy. Kilpailun järjestäjätahon ehkä tärkeimmät vaikuttajat eli omistajat ja tulevat rakennuttajat katsovat asiaa myös toimistotilojen vinkkelistä ja arvioivat projektin kannattavuutta. He eivät ole vielä sanoneet mitään eivätkä varmaan sanokaan ainakaan ennen tulosten julkistamista. Sen pitäisi tapahtua kesällä, ehkä heinäkuussa. Edessä voi kuitenkin olla vielä toinen kierros. Tuskin tässä kiirettä pidetään.
tekijänä hmikko
#101942
^ Näiden suunnittelukilpailujen lähtökohdista ylipäätään voisi myös toivoa vaaliteemaa, mutta se lienee liikaa vaadittuna. Kansan syvät rivit juuttuvat yhteen hankkeeseen ja sen havainnekuviin. Kysymys pitäisi olla, että voiko Helsinki kehittää keskeisiä paikkoja (Elielinaukio, Eteläsatama, Helsinki Garden, Töölönlahden puisto, Kaisaniemen puisto jne.) omilla rahoillaan, vai tarvitaanko kaikkeen aina viisikymmentätuhatta kerrosneliötä sijoittajille ensin.
Lurkkeri tykkää tästä
Avatar
tekijänä Krio
#101943
Ei kyllä yhtään hyvää ehdotusta, varsinkin aaltomalainen Albero ei ikinä ja Plattasta tietää sen, minkälaiseksi paikka muodostuu. Asemalla notkuva epämääräinen roskaväki vaan lisääntyy, kun on taas lisää katettua tilaa, josta pääsee vielä paremmin karkuun virkavaltaa. Sitähän Helsinkiin tarvitaankin lisää paraatipaikoille, suojaa roskaväelle, joka voisi jäädä sinne Malmille, Hakunilaan tai Kontulaan.
apollonkatu, Klazu tykkää tästä
#101945
Viime päivinä julkisuudessa on käyty näkyvästi keskustelua sijoittajien roolista kaupungin kehittämisessä. Itse olen iloinen siitä, että Helsinki kiinnostaa sijoittajia. On mielestäni tärkeää, että kaupunki edistää Helsinkiin kohdistuvia sijoituksia, tekee yhteistyötä sijoittajien kanssa ja ottaa oman rahallisen osuutensa meidän kaupunkilaisten yhteiseen taskuun. On tietysti myös tärkeää, että hankkeet noudattavat kaupungin kehitykselle ja alueiden suunnittelulle asetettuja yleisiä linjoja. Mielestäni tässä ei ole ollut ristiriitaa. Helsinki kasvaa nopeammin kuin aikaisemmin, mikä on hyvä.

Keskeisten sijaintien tehokas käyttö on kaupungille arvokasta, ja mielestäni tästä pitää tehdä kompromissi vain erityisen painavasta syystä. Kaupunkikuvalliset syyt tietysti monin paikoin ovat hyvä peruste jättää tuottamatta taloudellista arvoa lyhyellä aikavälillä kymmenien tai satojen miljoonien eurojen edestä. Elielinaukion tapauksessa otan mieluummin rahat ja uudet toiminnot. Töölönlahden toimistokortteleista olisin mieluusti ottanut kaupungille enemmänkin rahaa korvauksena rakennusoikeudesta, sillä en usko, että esimerkiksi 50 % enemmän kerrosneliöitä hyvin suunniteltuna olisi tehnyt paikasta nykyistä huonompaa.

Mielestäni on hyvä, että Elielinaukiolle rakennetaan juuri liikerakennus, ja että Eteläsatamaan tulee rakennuksiin muitakin toimintoja kuin museo. Kaupungin tehtävä ei ole toimia kiinteistösijoittajana vaan ennemmin sijoitusten mahdollistajana. Sijoituksista saatavilla rahoilla, verorahoilla sekä velaksi voimme toteuttaa julkisia hankkeita, kuten Oodin tai Olympiastadionin remontin. Myös uusia kaupallisia rakennuksia tarvitaan huippupaikoilla.

Ajattelen, että keskusta kuuluu kaikille, ja laadukkaat julkisessa käytössä olevat sisätilat tekevät siitä entistä paremman. Oodi on tästä hyvä esimerkki, ja toki myös monet puolijulkiset kaupalliset tilat. Ainakin minä aion mennä notkumaan Plattaan, jos se rakennetaan.
veka, OssiS, Hipardus ja 2 muuta tykkää tästä
#101953
@Metropolitan, mielestäni keskustelu sijoittajien roolista on hyvin tärkeää, sillä kaupungin päättäjät vaikuttavat vähättelevän sijoittajien osuutta kaavoituksessa. Uusia alueita suunnitellaan liian usein ajatellen nimenomaan sijoitusten maksimointia. Laatu heikkenee, kun esimerkiksi näkymät merelle muuttuvat hyvinvointia ja monimuotoisuutta tärkeämmäksi arvoksi. Sijoittajat katsovat lähinnä seuraavan taloussyklin päähän, mutta kaupunkien päättäjien pitäisi nähdä pidemmälle horisonttiin.

Toki viime aikoina julkaistut kirjoitukset ovat liioitelleet tilannetta ja antaneet ymmärtää kuin Helsingin demokratia olisi suuressa vaarassa. Kirjoittajille Garden Hall vaikuttaa olevan osoitus sijoittajien ylivoimasta, mutta toisaalta vaihtoehtoja pohdittiin hyvin laajasti ja avoimesti ennen lopullista ratkaisua. Etelärannasta ei ole edes suunnitelmia, kun jo kuulee vastustajien väittävän koko alueen olevan menossa sijoittajien omistukseen.

Elielinaukionkin kohdalla olisi mielestäni syytä todella pohtia, voisiko esitettyjen ehdotusten tilalle todella löytyä jotain tyhjää aukiota hyödyllisempää. Mielestäni aukion kulttuurihistoriallinen arvo on tuhottu jo aikoja sitten rumalla Holiday Innin hotellilla, joka voisi hyvällä syyllä jäädä uuden rakennuksen peittoon.
Avatar
tekijänä veka
#101958
Elielinaukion kerrokantasi-äänestyksessä suosituin vaihtoehto taitaa olla kuutonen: Kaikki ehdotetut rakennukset ovat surkeita ja kamalia. Ei tarvita mitään uutta, kun bussit siirtyvät aukiolta Kamppiin, paitsi ehkä istutuksia ja penkkejä. Aika moni perustelee toivettaan myös Elielinaukion kulttuurihistoriallisilla arvoilla, jotka ovat tärvääntymässä. Aukiotoiveen saatan ymmärtää, vaikka aukioita on noilla kulmilla muutenkin runsaasti, kulttuuriarvoja en. Jos paikan kulttuurihistoriaa ajatellaan, sinne kai pitäisi tehdä iso parkkipaikka (eli "autotori", kuten suunnitelmissa määriteltiin sata vuotta sitten). Lisäksi taksiaseman voisi siirtää sinne.

Alueen varhaisesta eli VR:n konepaja-ajasta jäljellä on enää vanhan veturitallin (n. 1910) pieni varasto- ja konttorisiipi. Se jäi purkamatta, kun konepaja-ajan jälkeinen Töölön tavara-asema ja viereinen ratapiha-alue siirtyivät 1970-luvun lopulta alkaen Pasilaan. Se oli jo saanut antaa lisätilaa asemarakennuksen länsisiivessä toimineelle pikatavara-asemalle. Tämän "kiitotavaratoimistovaiheen" jälkeen talossa toimi Finnairin lentokenttäliikenteen cityterminaali (1987-2004). Nykyisin se tunnetaan Vltava-ravintolastaan.

"Rakennuksen pohjoisen julkisivun alkuperäinen osuus ei varsinaisesti ole julkisivu lainkaan, vaan purettua veturitallia kohti ollut sisäseinä, jonka ylin osa ulottui palomuurina matalamman veturitallin katon yläpuolelle. Pohjoisessa julkisivussa ei voida katsoa olevan sellaisia arvoja, että se pitäisi kaupunkikuvallisista syistä suojella." (Asema-aukio ja Elielinaukio, VR:n varastomakasiini, Rakennushistoriallinen selvitys 2020). Rakennuksesta on suojeltu vain vesikaton linjaus ja Asema-aukion puoleinen julkisivu.

Elielinaukion uudemmat rakennukset eivät (nykyään) ole aukion kannalta edes yhtä arvokkaita. Jopa Saarinen itse ehdotti vuonna 1932 asemarakennuksensa (1919) länsisiiven purkamista parempien suunnitelmien tieltä ("onnettomasti sijoitettu ja tuomittu revittäväksi”). Postitalon (1938) arvokkaat ilmansuunnat ovat länsi ja etelä. Jo valmistuessaan sen itään ja pohjoiseen suuntaavien julkisivujen painoarvo oli alisteinen. Ne varattiin postiliikenteelle ja huollolle.

Sitä mukaa kun varastotilat ja ratapiha väistyivät, Vltavan talon pohjoispuolelle syntynyttä laajaa kenttää alkoivat täyttää autot. Ne tarvitsivat tilaa asioitaessa pikatavara-asemalla ja muutenkin. Tämä jakso kesti pitkään, ja muutos tuli vasta 1990-luvun lopulla ja 2000-luvulla, kun nykyinen Elielinaukio perustettiin (asemakaava 1996) ja sai nimensä. Parkkipaikka sai antaa tilaa bussiterminaalille. Sanomatalo valmistui 1999 ja Holiday Inn 2003. Lopulta myös pohjoisempana tavara-aseman viimeisetkin makasiinit saivat väistyä Musiikkitalon ja Kansalaistorin tieltä. Vltavan talo jäi ainoaksi muistumaksi konepajojen, tavara-asemien ja ratapihojen ajasta.

Tämän valossa sanoisin, että paikan kulttuurihistorialliset arvot ovat olleet aina tuuliajolla. Ei siihen tarvittu enää Holiday Inniä.

1990-luvun puoliväli, kuva jäljennetty alueen kaupunkirakenne- ja ympäristöhistoriaselvityksestä (2020)Kuva
TurkuCubed, hmikko, apollonkatu ja 3 muuta tykkää tästä
tekijänä hmikko
#101959
^ Täysin samaa mieltä tästä. Olen myös seurannut keskustelua sanomalehtien kommenttipalstoilla ja muualla vähän hämmästyneenä "kulttuuriperinnön" perään kailottamisesta tämän hankkeen osalta. Elielinaukion bussiterminaali avattiin 2000. Itsekin muistan kuvassa näkyvän vaiheen, ja olen joskus asioinutkin tuossa Finnairin bussiterminaalissa ja lähtenyt siitä kentälle. Tuollaiset asvalttikenttäparkkipaikat ja niiden koko näyttää katovan ihmisten muistista, ja miksi tietysti ei katoaisi, kun tuo on ollut melkoisen epämiellyttävää ja epämääräistä ympäristöä, johon ei autolle mennessään ja tullessaan kiinnitä sen kummempaa huomiota.

Nykyinen bussiterminaali ilmeisesti tuntuu siltä, että se on ollut siinä aina, myös yli kolmekymppisten keskuudessa. Muistan kun bussiterminaali valmistui, ja se tuntui fiiniltä verrattuna parkkikenttään ja epämääräisesti parkkeerattuihin Finnairin busseihin. Ja muistan Holiday Innin ja toimistonsiiven ilmestymisen. Siinä todella olisi kaivattu julkista keskustelua. Lasilaatikot tuntuivat putkahtaneen aseman kylkeen täysin ilman varoitusta, ja yksi ja toinen ihmetteli, että miten se on mahdollista, kun asemaa arvorakennuksena pidetään. Valtionyhtiö VR pisti siinä tonttinsa lihoiksi ja sai kaavamuutoksen läpi ilman enempiä mukinoita.

Tämän suunnittelukilpailun ongelma on mielestäni lähinnä se, että kun sijoittajat käynnistävät kutsukilpailun ja laittavat kerrosneliöille ja rakennuksen korkeudelle maksimin, niin ehdotuksiksi tietysti saadaan sitä mitä tilattiin, eli nuo reunaehdot maksimaalisesti täyttäviä suunnitelmia. Muita vaihtoehtoja tilan käyttämiselle ei tästä näkövinkkelistä voi juuri tutkia. En siis ole rakentamista vastaan, enkä myöskään sitä mieltä, että aukioita tarvitaan tuossa yhtään lisää. Tässä vaan pitäisi ottaa aseman länsisiipi ja Vltavan talo todella pieteetillä huomioon, jos ja kun ne on kerran päätetty säilyttää.
Viimeksi muokannut hmikko, 18.03.21 00:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyöröovi, TurkuCubed, apollonkatu ja 3 muuta tykkää tästä
#101961
Jep, ei sillä etteikö jokin avara aukio vois olla ihan kiva, varsinkin ilman muurimaista Holiday Inniä, mutta ei tuo paikka ole koskaan ollut kovin pittoreski. Lapsena oikaistiin himaan mennessä usein tuosta postitalon takaa kiitotavaraterminaalin edestä ja olihan se aika karua lastausaluetta koko alue aina tsaarin talleille/vr makasiineille saakka. Paikkahan oli niin myrkyllinen että sen oikein haistoi kun siinä väisteltiin junia ja rekkoja. Toki tallit ja koko alueen olisi voinut rakentaa aikoinaan tyylikkäästi, mutta Erkon lasipalatsi ja motel-hotel-holiday inn, alma-land sekä kiasma tönkättiin siihen ja se siitä sitten. Ehkä siihen joku siro 35 kerroksinen torni sopisi viemään huomiota niiltä edellä mainituilta tönöiltä.
tekijänä hmikko
#101962
Tajusin tässä P-Elielin pohjakuvaa katsoessani semmoisen seikan, että parkkihallihan on rakennettu Vltavan talon ympäri. Mahtaako tuosta olla rakentamisen aikaisia kuvia jossain? Tällä kierroksella on tullut kommentteja, että Vltavan talo pitäisi siirtää. Sehän on ilmeisesti jo kertaalleen melkein kaivettu irti.

Jos jotain kilpailuun tulleista ehdotuksista ruvetaan toteuttamaan, niin parkkiluola täytyy ilmeisesti käytännössä kaivaa kertaalleen pois perustusten tieltä.
Avatar
tekijänä veka
#101975
hmikko kirjoitti: 18.03.21 01:23 Tajusin tässä P-Elielin pohjakuvaa katsoessani semmoisen seikan, että parkkihallihan on rakennettu Vltavan talon ympäri. Mahtaako tuosta olla rakentamisen aikaisia kuvia jossain? Tällä kierroksella on tullut kommentteja, että Vltavan talo pitäisi siirtää. Sehän on ilmeisesti jo kertaalleen melkein kaivettu irti.

Jos jotain kilpailuun tulleista ehdotuksista ruvetaan toteuttamaan, niin parkkiluola täytyy ilmeisesti käytännössä kaivaa kertaalleen pois perustusten tieltä.
Yritin penkoa vähän joka paikasta kuvia P-Elielin rakentamisesta, huonolla menestyksellä. Olisko käynyt niin, että se tehtiin Elielinaukion kohdalla täysin maan alla? Sen sijaan metron huoltotunnelin ajoluiskan rakentaminen 1978 osui pahasti. Sen tieltä purettiin varsinainen entinen veturitalli, ja vain tallin sivusiipi varasto- ja toimistotiloinen eli nykyinen Vltavan talo säästyi onnekkaasti, kun sille sattui olemaaan käyttöä asemarakennuksen pikatavaratoimiston konttorina. Tältä ajalta on yksi mainio kuva.

1980, kuva: A. Pyykkö, Helsingin kaupunginmuseoKuva
hmikko tykkää tästä
#101976
Platta ja Elielinsaaristo ovat omat suosikkini. Tosin Plattan kanssa pitää taas muistaa ettei lasi ole tosielämässä noin läpikuultavaa kuin havainnekuvissa, vaan enemmänkin semmoista kuin esim. se Clarionin väliosa. En aluksi edes tajunnut että tuossa on jotain lasiseiniä. Maiseman varjelemisella ei omalta kannaltani ole mitään merkitystä, kun ei tuossa kuitenkaan mitään oleellista peitetä. Rautatieaseman hienoin osa on tuo sisäänkäynti, joka ei kumminkaan peittyisi missään näistä ehdotuksista. Postitalossa, Sanomatalossa tai Holiday Innissä ei taas ole mitään näkemistä
#102488
Eipä tyydytty näihin. Ensi viikolla tuomaristo tiedottaa asiasta tarkemmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000080 ... ZOs3Zsz6Kw
Hesari kirjoitti:Elielinaukion liian massiiviseksi haukuttu suunnitelma saattaakin muuttua – Yksikään ehdokkaista ei kelvannut voittajaksi

HELSINGIN Elielinaukion arkkitehtuurikilpailu menee toiselle kierrokselle ja tuloksista kertominen siirtyy ensi syksyyn. Mikäli viidestä esillä olleesta ehdokkaasta olisi löytynyt selkeä voittaja, siitä olisi ennakkotietojen mukaan tullut tieto 10. kesäkuuta mennessä.

Elielinaukion uudistussuunnitelmia luotsaavan Elielinaukion kehitys oy:n toimitusjohtaja, arkkitehti Vesa Olkkola kertoo, ettei selkeää voittajaa löytynyt.

”Kaikissa ehdotuksissa oli tuomariston mielestä kehittämisen varaa. Erityisesti rakentamisen volyymi on ollut asia, jota on pohdittu”, hän kertoo.

- -

SINNEMÄKI on hyvin vaitonainen HS:n soittaessa hänelle aiheesta. Asiasta ollaan tiedottamassa julkisesti ensi viikolla, ja Sinnemäki korostaa, ettei ole ”korrektia” muuta tuomaristoa kohtaan alkaa lörpöttelemään asiasta ennen sitä.

”Toisen kierroksen työstämisessä etsitään ehdotuksiin uudistumista ja tavoitellaan pienempää volyymia”, hän suostuu sanomaan.

Sitä hän ei kerro, mitkä esillä olleista viidestä ehdotuksesta aiotaan valita toiselle kierrokselle.

”Mutta kilpailun tavoitteet ja reunaehdot eivät ole muuttuneet. Haluamme hyvää kaupunkitilaa, uuden kerroksen kaupunkiin ja kävelylle paremmat olosuhteet.”
TurkuCubed, hmikko tykkää tästä
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8