Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä bonk
#100619
Aikamoinen paskamyrsky tuolla hesarin artikkelin kommenttipalstalla on tuosta vasta mahdollisesta vltavan purusta. Jos nyt tietysti väläytellään purulla, niin on helpompi niellä sen integrointi uudisrakennukseen. Mutta, jos Helsinki haluaa nopeasti päästä rakntamaan, on toi vltavan purku mielenkiintoinen juttu. Valitusrumbalta kuullostaisi
tekijänä bonk
#100620
https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km0000mh9w

Löysin vanhan ilmakuvan elielinaukiosta vuodelta 1924. Siinä on vltavan rakennus kokonaisuudessaan. Nykyinenhän on vaan tynkä alkuperäisestä, mistä omituinen kulma kertookin.
Tiedän, että elielinaukiosta löytyy kuva, jossa on tuo vltavan-rakennuksen jatke vielä tallella ja kuvattuna paremmasta kuvakulmasta. jatkan etsintöjä...

edit. löytyi postitalon katolata kuvattuna 1959
https://www.finna.fi/Record/musketti_ra ... 4:VR1:5553
pari lisää
https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002f1d
https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002lp6
https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002lpf
https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km002lp8
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#100623
Kun toimeksianto suunnittelijoille on väljä ja vähän epämääräinen, on parasta yrittää lukea myös rivien väleistä. Vaikka kaikki huomio on tietysti villeisä lasihallivisioissa ja Vltavan mahdollisessa purkamisessa, Hesarin jutun mukaan sijoittajaryhmän puhemies Vesa Olkkola vihjailee myös liikennejärjestelyjen olevan pöydällä:

Hän painottaa myös, että esimerkiksi Elielinaukion bussiterminaalin mahdollinen siirtyminen pois alueelta ei johdu heidän projektistaan, vaan liikennejärjestelyjen muutokset kytkeytyvät kaupungin pitkän aikavälin suunnitelmiin – kuten Kruunusillat-raitiotien rakentamiseen ja mahdolliseen Pisararataan.
Onkohan esimerkiksi tarkoitus sijoittaa tällekin alueelle uusien ratikkalinjojen päätepysäkkejä tai ainakin varautua myös tähän mahdollisuuteen? Eräissä suunnitelmissahan yksi päättäri on keskellä Kaivokatua aseman kohdalla, mutta siihen en oikein usko. On siinä aika pahasti tiellä ja peittää näkyvyyyden asemalle kadun toiselta puolelta. Ja mitähän on tulossa Rautatientorille aseman itäpuolella? Itse on kyllä ymmärrä, miksi isojen ratikoiden päätepysäkkien pitää olla tällä alueella. Voisivathan ne vain ajaa tästä ohi johonkin fiksumpaan paikkaan perinneratikoiden tapaan.

Edit. Aseman itäpuolella olevan aukion nimi on korjattu Rautatientoriksi.
Viimeksi muokannut veka, 17.08.20 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä hylje
#100625
Missä muualla joukkoliikennepysäkkien pitäisi olla kuin ”tiellä”? Ymmärtääkseni joukkoliikenne on tapa jolla ihmiset pääsevät liikkumaan, ja siinä tavoitteessa on hyödyllistä että pysäkit ovat mahdollisimman keskellä ja helposti saavutettavissa niin kyytiin noustessa kuin kyydistä poistuessa.

Tietysti päärautatieaseman historiallisten suunnitteluperinteiden mukaan vilkkaimmat pysäkit pitää olla kaikista eniten syrjässä (kaupunkiradat) joten sinänsä olisi vain hienoa ja perinteikästä tiputtaa raitiomatkustajat jonnekin Kiasman takapihalle.
tekijänä hmikko
#100627
veka kirjoitti: 16.08.20 11:40 Itse on kyllä ymmärrä, miksi isojen ratikoiden päätepysäkkien pitää olla tällä alueella. Voisivathan ne vain ajaa tästä ohi johonkin fiksumpaan paikkaan perinneratikoiden tapaan.
Ratikkalinjoja ei haluta enempää Mannerheimintien kiskoille, joilla on ruuhkaa. Samoin bussilinjoja ei perinteisesti ole viety Mannerheimintien yli, mistä johtui pitkä vaihtoväli Rautatientorin ja Kampin välillä.

Länsimetro vapautti suurimman osan Espoon bussien laitureista Kampin terminaalissa, mistä syystä Elielinaukion laitureista luopumista nyt kaavaillaan.

Itse sanoisin, että enempi ideaalisessa kaupungissa kaikki linjat kulkisivat heilureina keskustan läpi, jolloin keskellä ei olisi isoja aloja terminaaleina ja bussien parkkipaikkoina. Helsingissä näin ei ole, johtuen historiasta, kaupunkirakenteen hajautumisesta ja sijannista niemellä. Bussilinjat ovat pitkiä silloinkin kun ne päättyvät keskustaan, ja jos ne järjestettäisiin heilureiksi, niin aika monen pituus kasvaisi ongelmallisiin mittoihin. Pitkä linja on altis häiriöille. Metrosta on nyt tulossa Kivenlahden vaiheen myötä lajissaan (täyseristetty raskasraidemetro) todella pitkä linja pääkaupunkiseudun väkimäärään nähden, mutta tietysti muusta liikenteestä erotettu linja on vähemmän ongelmallinen kuin bussit. Helsinki kylläkin on sen kokoinen, että 'ideaalisysteemin' kaikki heilurilinjat eivät varmaankaan mahtuisi Rautatieaseman ympäristöön. Tällöin vaihtopaikkoja tarvittaisiin keskustaan muitakin niin, että osa linjoista menisi keskustan läpi muuta reittiä. Helsingissä tämmöisiä ovat jossain määrin esim. Kurvi ja Pasila, mutta keskustan ohi ei ole paljon linjoja ollut, johtuen merenlahdista ja linjaston keskittämisestä yhteen napaan. Nyttemmin on viimein alettu kehittää runkolinjoja 500/510 jne.
Avatar
tekijänä veka
#100628
arkkinikkari kirjoitti: 16.08.20 12:15 Kyllä se raitiovaunupysäkki siihen Kaivokadulle tulee, se on jo päätetty. Eikä se nyt sen enempää tiellä ole kuin nykyisetkään liikennealueet.
hylje kirjoitti: 16.08.20 14:42 Missä muualla joukkoliikennepysäkkien pitäisi olla kuin ”tiellä”? Ymmärtääkseni joukkoliikenne on tapa jolla ihmiset pääsevät liikkumaan, ja siinä tavoitteessa on hyödyllistä että pysäkit ovat mahdollisimman keskellä ja helposti saavutettavissa niin kyytiin noustessa kuin kyydistä poistuessa.
Kaivokadulla aseman kohdalla on jo nyt pysäkki, enkä tietenkään ajattele sen siitä katoavan. Sen sijaan ison ratikan päätepysäkki tällä paikalla haittaisi mielestäni näkyvyyttä kadun yli aseman pääovelle tultaessa Stockmannin suunnasta. Kyllähän nykyinenkin liikenne ratikoineen jo haittaa, mutta päätepysäkki, johon vaunu jää vartoilemaan, olisi toki toista luokkaa. En muista lukeneeni, että asiasta olisi jo päätetty, ehkä on, tai ainakin "sovittu".

Tämän pysäkin tilanne ei oikeastaan kuulu Elielinaukion juttuihin, mutta vähän arvelen, että uusien ratikkalinjojen päätepysäkit aseman aukioilla on otettu mukaan myös nyt käsillä olevaan suunnitteluun.
tissot tykkää tästä
tekijänä hmikko
#100629
^ Laajasalon raitiotien linjaus on käsittääkseni päätetty 2016 hyväksytyissä yleis- ja hankesuunnitelmissa. Muistaakseni katusuunnitelmastakin on joku versio ollut lautakunnassa ainakin nähtävänä. Joukkoliikenneyhteys rakennetaan allianssimallilla, ja allianssi aloitti työnsä viime joulukuussa, puolitoista vuotta kestävällä kehitysvaiheella. Teoriassa kai kehitysvaiheessa voidaan vielä säätää päätepysäkin sijaintia, mutta tässä tapauksessa epäilen aika vahvasti että sitä enää muutettaisiin, kun asia on jo kertaalleen hyväksytty ja Rautatieaseman edessä ei mitään helppoja paikkoja kuitenkaan ole.

Kruunusillat-allianssi aloitti työnsä (hel.fi 16.12.2019)

Tietoa hankkeesta (hel.fi, linkki karttapalveluun, jossa reitti zoomattavassa kartassa)

Mä en ihan ymmärrä, miksi ratikat päättärillä aseman edessä olisi joku periaatekysymys. On siinä ratikoita nytkin koko ajan. Muutoksessa jalankulkualue käsittääkseni ei pienene, vaan kadulta poistuu autokaista ja saattoparkkipaikat aseman edestä. Ts. turistikuvan asemasta saanee otettua edelleen.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#100633
Yo. kuvaa vähän aikaa maisteltuani täytyy tunnustaa, ettei tuo kovin hyvältä näytä tuommoisena, siis jalankulkijan vinkkelistä katsottuna. Pysäkillä olisi parhaimmillaan neljä ratikkaa rinnakkain. Kyseessä on sentään yksi Helsingin tärkeimmistä katunäkymistä, eikä sitä pidä tukkia vähäisin perustein.

Kaiken lisäksi tuossa olisi vain yhden pikaratikan päätepysäkki. Entäs sitten kun tulee seuraava pikaratikkalinja Kaisaniemenkadun suunnasta? Ja sitä seuraava. Helsingin karttapalvelun julkaisemassa yleiskaavan pikaraitiotieverkossa on kolme pikaratikkalinjaa (Laajasalon, Viikin-Malmin ja Tuusulanväylän pikaraitiotiet) merkitty päättyväksi Kaivokadulle aseman eteen. Eivät ne siihen mahdu.

Ite johtaisin ainakin tuon viimeksi mainitun aseman ohi pidemmälle, Jätkäsaareen T2:n eli Tallinnan terminaalin eteen. Siitä saisi erinomaisen runkolinjan Seutulan lentoasemalle saakka. Nythän ollaan tekemässä 7:n ja 9:n ratikoista erääänlaista runkolinjan korviketta, kun ne kulkevat keskustassa pitkät matkat samaa reittiä. Jos olisi runkolinjaratikka erikseen, jäljelle jäänyt tavallinen ratikka voisi etsiä keskustassa jonkin hitaamman mutta lähiliikennettä paremmin palvelevan reitin, esim. Bulevardin kautta eli Hernesaareen siirtyvän 6:n nykyistä reittiä.

Oli miten oli, Rautatieaseman aukioilla tulee ahdasta. Elielinaukion suunnittelussa olisi kai tärkeä reunaehto, jos sinne on ajateltava tilavarausta uusille ratikkalinjoille.
tekijänä hmikko
#100634
Tuosta katusuunnitelmasta ja päätepysäkin sijoittelusta on ollut käsittelyissä useampia versioita, mutta en muista, onko tuo vuoden 2016 versio viimeinen, tai se, mikä nyt on allianssin työn alla. En tiedä, mistä tuoreimman version kaivaisi.

Ja edelleenkään en ymmärrä tätä näkymäargumenttia. Pitäisikö laituriraiteiltakin poistaa junat, kun ne estävät asemarakennusta näkymästä joka paikkaan laitureilla?
Avatar
tekijänä veka
#100636
hmikko kirjoitti: 17.08.20 21:45 Ja edelleenkään en ymmärrä tätä näkymäargumenttia. Pitäisikö laituriraiteiltakin poistaa junat, kun ne estävät asemarakennusta näkymästä joka paikkaan laitureilla?
No joo, asemarakennuksen ikonisen Helsinki-maiseman voi nähdä ja kokea parhaiten Kaivokadun suunnasta. Myönnän kernaaasti, että itselläni on tässä jonkin sortin henkilökohtainen ongelma, mutta ei se mitään. En vain jaksa sulattaa kaupungin vähiksi käyneiden perinnemaisemien tärvelemistä vähässäkään määrin. Ympäristöönsä huonosti sopivat uudisrakennukset ovat varmaan pahimpia tapauksia. Mutta myös esim. Erottajan aukion tunnelma parani huomattavasti, kun sieltä heivattiin bussien päätepysäkit tiehensä (vaikka saman tien olisi siellä voinut tehdä vielä enemmän). Samaan tapaan ratikan päätepysäkki Kaivokadulla on mielestäni huono ja tunnelmaa heikentävä ehdotus, varsinkin kun se ei ratkaise pikaratikoiden päätepysäkkien ongelmaa kuin yhden linjan osalta.

Ehkä ei olisi pitänyt ryhtyä ajattelemaan tilannetta tuon pysäkin valossa. Se vain pulpahti esiin kun tajusin, että Elielinaukion ratkaisuissa on ehkä otettava huomioon tilavarauksia julkiselle liikenteelle, vaikka sieltä ne bussit häipyisivät Kamppiin. Itse toivoisin, että Elielinaukion suunnittelussa tärkein osviitta olisi hyvä tunnelma, johon tärkeimmät reunaehdot tarjoaa kolmikko Rautatieaseman päärakennus, Postitalo ja ehkä Vltava. Sokoksen talo ja Sanomatalo eivät ole tunnelman kannalta ihan yhtä tärkeitä.
Avatar
tekijänä Urbaani
#100640
Tiettyjä kysymysmerkkejä nousee kyllä ilmoille, miten "Kaivokadun keskikaista" tulee toimimaan miltei raskasraiteiden päätepysäkkinä. Oletettavaa on, että nykytilanteeseen verrattuna purkautuvat ja vastavuoroisesti paikalla jo sporaa odottavien ihmismassojen koko tulee huomattavasti kasvamaan nykyisestä ja tämä tullee tuottamaan haasteita, vaikka autokaistoista tingittäisiin. Tietysti isot ihmisjoukot kuuluvat 1,5-miljoonaiseen suurkaupunkin.

Mielessä voi aina kehitellä vaihtoehtoskenaarioita, jossa keskustaan päättyvät pikaratikat voisivat olla osan matkasta tunnelissa, mutta tämä ei liene realistinen vaihtoehto vielä vuosikymmeniin.
tekijänä hmikko
#100641
^ Semmoinen suunnitelmahan oli Castrenin metro juurikin Kaivokadulla, eli ajatuksena oli vanhojen metrokaupunkien tyyliin kaivaa raitiotiet kerrosta alemmas. Nykyinen metrorakennelma estää tuon Kaivokadulla, kun ratikkatunnelin syvyydellä on Kompassiaukio ja muu Asematunneli. Muuallakaan varsinaisen metotunnelin kalliokattoon ei kovin helposti voi enempää tunneleita tehdä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8