Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#101957
Hietalahdenrannan ideakilpailun ehdotukset kommentoitavina:

https://kerrokantasi.hel.fi/hietalahden ... se&lang=fi

Osassa ehdotuksia laitetaan autokaistat rannan suuntaisesti sillalle, joka erottaisi satama-altaan, osassa taas on nykyisen risteysalueen tilalla enempi tuommoinen liikenteenrauhoittamisversio.

JKMM Arkkitehdit, Nomaji maisema-arkkitehdit, WSP
Kuva

Schauman & Nordgren Arkkitehdit, MASU Planning, WSP
Kuva

Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehdit, VSU maisema-arkkitehdit, WSP
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101960
Lahdelma & Mahlamäki ei vaikuta kummemmin arvostavan suoria yhteyksiä, kun näköjään sekä autot että jalankulkijat joutuisivat jatkamaan rasittavaa kiertopolkua. Toisaalta JKMM vaikuttaa olevan hyvin haluton ratkaisemaan jalankulun ongelmia aukion ja uusien rakennusten välillä, eikä havainnekuvan rakennuskaan ole järin houkutteleva. Schauman & Nordgrenin ehdotus, josta on tarjottu jopa kolme muunnosta, vaikuttaa aidosti haluavan muuntaa aukion ympäristö nautinnolliseksi ajanviettopaikaksi. Toivottavasti suunnittelussa ei edettäisi pelkkä hintalappu edellä.
tekijänä bonk
#101964
- Schauman & Nordgren Arkkitehdit, MASU Planning, WSP:
Suunnitelman pääperiaatteet kohdasta, sivu 9
"Tuodaan vesi kaupunkirakenteeseen
Vahvistetaan veden läsnäoloa alueella luomalla
laadukkaita oleskelupaikkoja veden äärellä."
Tuodaan vesi kaupunkirakenteeseen pienentämällä allas 1/4 osaan kaventamalla siitä vaan kapea kanaali.

- Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehdit, VSU maisema-arkkitehdit, WSP:

Näyttää siltä, ettei olla muuta kun vaan ängetty lisää kerroksia parantamatta autoilun reittejä. Kävely-ympäristö näyttää jopa huonuntuneen ristyksesä. Sijoittaja voittaa!

- JKMM Arkkitehdit, Nomaji maisema-arkkitehdit, WSP

Liian suuri rakennusmassa irrallaa muusta kaupunkirakenteesta. Massiivinen
Avatar
tekijänä veka
#101966
Olin jotenkin kuvitellut, että tämä 'bensa-aseman korvaava rakennus' olisi oikein paljon pienempi, mutta rakennusoikeutta onkin sellaiset määrät, että koko alue tori mukaan lukien muuttuu aivan toiseksi. Olen ollut torilla myymässäkin toistakymmentä kertaa ja muuten vain kirppiksellä maleksimassa ja tunnelmaa haistelemassa kesäviikonloppuisin 'aina'. Ehdottomia suosikkipaikkojani kävelymatkan päässä kotoa. Nyt merellinen tunnelma torilla katoaa lopullisesti, mikä on suuri menetys.

Toivuttuani alkujärkytyksestä on kuitenkin todettava, että parempaan suuntaan ollaan menossa, varsinkin jalankulkijoiden kannalta. Alustavan tutustumisen perusteella tuntuu siltä, että hitaasti kulkevien ja kivoja oleilumestoja etsivän vinkkelistä tarjolla on yksi oikein hyvä ehdokas: Schauman-Nordgren, joka parhaiten uskaltaa häätää läpikulkumatkalla olevat autot ja fillarit satama-altaan ja torin välistä ja jatkaa torin autotonta vyöhykettä rannoille saakka. Kun vielä tekisivät noille ikkunariveille jotain.

Schauman-NordgrenKuva

Kuva
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#102003
TurkuCubed kirjoitti: 25.07.20 22:43 Vallilassa on käynnissä (purkavaa) täydennysrakentamista.
Kuva
Vallilan Monumentin paikalla sijainnut kerrostalo on jo purettu ja 14-kerroksinen uudisrakennus on alkanut nousemaan.

KuvaDSC09552 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC09553 by TurkuCubed, on Flickr

Vieressä opiskelija-asuntoja lähellä valmistumista.

KuvaDSC09554 by TurkuCubed, on Flickr

Urhea-kampuksen HOAS rakennus näyttää siltä että olisi ollut paikalla jo puoli vuosisataa, mutta kyllä se ihan uusi on. Pisteet teksturoidusta tiilien ladonnasta toisella seinällä, mutta muuten ollaan aika Ö-mapista kaivettu nämä piirrustukset. Elementtisaumat vaan puuttuu.

KuvaDSC09547 by TurkuCubed, on Flickr
Kumpi parempi?
KuvaDSC09555 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC09548 kopio by TurkuCubed, on Flickr

Vallilassa myös rakenteilla Fredriksberg D

KuvaDSC09559 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC09561 by TurkuCubed, on Flickr
KuvaDSC09564 by TurkuCubed, on Flickr
veka, hmikko, jfo ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä Kivenhakkaaja
#102008
Hienoa, että Fredriksbergin toimistokorttelin viimeinenkin osa on rakenteilla. Omaan silmään erittäin miellyttäviä rakennuksia. Harmi vain, että tuo Sturenkadun komea kivimuuri jää nyt kokonaisuudessaan rakennuksen "alle" piiloon.
Avatar
tekijänä markusvalo
#102016
Urhea-kampuksen HOAS rakennus näyttää siltä että olisi ollut paikalla jo puoli vuosisataa, mutta kyllä se ihan uusi on.
Näyttääpäs niin kuuskeetluvulta!
Vallilassa myös rakenteilla Fredriksberg D
Tämähän on siis uusi Maikkarin pääkonttori.
tekijänä HCB
#102020
Vaikka YIT:n osalta tuo Konepajaprojekti alkaa olla taputeltu, niin alueella on edelleen kohta, jonne pystyy rakentamaan ja joitakin suunnitelmia oli jo olemassa. Siinä Fredriksbergin pohjoispuolella on Teollisuuskadun varrella tontti, johon pystyisi rakentamaan kerrostaloa. Joitakin n. 7-8 kerroksisisa taloja siihen oli kaavailtu, mutta voisiko vihdoin kunnianhimon tason tuplata ja tehdä niistä vaikka tuplaten korkeampia? Teollisuuskatu kehittyy tulevaisuudessa muutenkin. Olisi älytöntä tehdä tuohon jotain puolilähiötä. Samoin se tiilimuuria oleva "varikkohalli" voitaisiin purkaa ja tehdä alueelle jotain uutta. Kenties tornitaloja siihenkin.
highrisejonne tykkää tästä
tekijänä bonk
#102026
Kuva
Kuva näkymä on teollisuuskatua pitkin luoteeseen kohti pasilaa sturenkadun sillan kohalta

Juuri tuolle alueelle, jota kaupungin suunnittelussa kutsutaan 'konepaja ja elimäen korttelit' on suunniteltu melko korkeaa rakentamsita. siihen halutaan työpaikka-alue kokoajakatu Teollisuuskadun varteen. On pasilan ja kalasataman akselilla, johon halutaan toimitilaa. Tulevaisuudessa on suunniteltu myös raitiotietä Teollisuuskadulle.

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... UEET_2.pdf
Hipardus tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102041
Puistolan Tapulikaupunkiin tulee uusi peruskoulu- ja päiväkotirakennus. Sen suunnittelukilpailun (71 osallistujaa) on voittanut ruotsalainen, Kööpenhaminassa vaikuttava arkkitehtikaksikko Fors Blomqvist Architects. ”Kilpailun tulos ylitti odotukset”, kertoo tuomariston puheenjohtaja, tekninen johtaja Kari Pudas Helsingin kaupungilta. ”Tapulikaupunkilaiset saavat käyttöönsä ennakkoluulottomalla ja herkällä otteella suunnitellut tilat, joiden toivotaan palvelevan alueen asukkaita monipuolisesti. Tilojen harvinaislaatuisen luontoyhteyden voi odottaa vahvistavan oppijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia.” Kerrassaan hieno suunnitelma.

Kuva

Kuva

Kuva
hmikko, Pyöröovi, MindW ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä Ville
#102092
bonk kirjoitti: 28.03.21 10:33 Kuva
Kuva näkymä on teollisuuskatua pitkin luoteeseen kohti pasilaa sturenkadun sillan kohalta

Juuri tuolle alueelle, jota kaupungin suunnittelussa kutsutaan 'konepaja ja elimäen korttelit' on suunniteltu melko korkeaa rakentamsita. siihen halutaan työpaikka-alue kokoajakatu Teollisuuskadun varteen. On pasilan ja kalasataman akselilla, johon halutaan toimitilaa. Tulevaisuudessa on suunniteltu myös raitiotietä Teollisuuskadulle.

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaup ... UEET_2.pdf
Kuva
Miten tuo kommentti Sturenkadun sillasta pitäisi tulkita? Tulossa saneerattavaksi eikä sen ali mahdu suunniteltuja ratikoita? Puretaan?

Ei kai tuo maikkarin rakennus nyt mitenkään pysyvästi edellytä siltaa siinä vieressä?
tekijänä hmikko
#102249
Teollisuuskadun kaavarunko lautakunnan listalla.

Kaavarunko, päivätty 4.5.2021

Selostus

Yksi kaavarungon kantavia ajatuksia on radan paluu. Alueen läpi aikanaan kulkenut satamarata palaa alueelle, nyt pikaraitiotien muodossa. Istutettu ”ruderaattiraide” toimii alueen selkärankana ja antaa Teollisuuskadun akselille tunnistettavan, oman luonteen.

[...]

Kaavarunko mahdollistaa alueelle arviolta n. 250 000 – 400 000 k-m2lisä- ja täydennysrakentamista. Alueella tulee olemaan pääasiassa pääkonttori/toimistotiloja, ensimmäiset kerrokset varataan liike- ja palvelutiloiksi. Lisäksi kaavarunko mahdollistaa joustavasti eri käyttötarkoituksia, kuten kulttuuri- ja tapahtumatiloja, urheilu- tai liikuntatiloja tai hotelleja. Asumista kaavarunko mahdollistaa alueella muuta toimintaa täydentäen ja tarkoin reunaehdoin määriteltynä n. 10 000 – 45 000 k-m2. Kaavarungon mukainen lisä- ja täydennysrakentaminen mahdollistaa alueen työpaikkamäärän kasvun noin 6 000 – 15 000:lla, ja kaavarungon mukainen täydentävä asuinrakentaminen voisi tuoda alueelle 250 – 1 125 uutta asukasta.
  • 1
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186