- 06.01.21 02:01
#101447
Mielestäni nyt esitetyt visiot ja kartat antavat tosiaan paljon uskottavamman kuvan hankkeesta. Väylää ei selvästi ollakaan kattamassa mistään kohtaa ja oikeastaan kaksi kolmasosaa Baanaa pysyisi täysin koskemattomana. Lisäksi suunnitellut rakennukset tulisivat vain eteläisen rautatiekadun puolelle, mikä on ihan järkevää liikenteen sujuvuuden kannalta. Havainnekuvien lopputulos varmasti tekisi alueesta huomattavasti viihtyisämmän, vaikka aika kauaksi jäädään keskiaikaisesta Sienasta, jonka tiiviyttä kehittäjät ihailevat.
Suhtaudun kuitenkin kovin moniin puoliin projektissa hyvin epäillen. Ensinnäkin havainnekuvat esittelevät huikeasti liiketoimintaa ja sisäänkäyntejä Baanan tasolle, mikä taitaa vaatia sekä rakennustekniikalta että ylläpidolta aikamoisia ihmeitä. Pitäisikö Baanaan jatkossa päästää myös pakettiautoja ja rekkoja tavaraa purkamaan, vai onko aikomuksena löytää joku erikoisempi systeemi? Toiseksi ihmettelen, kuinka liikkeiden ja sisäänkäyntien lisääminen Baanalle voisi kannattaa nykyisillä ihmismäärillä. Pyöräilijöillä on jo väylä, eikä Baana ole oikeasti järin suosittu kävelyreitti. En vastusta rakennuksia, mutta niiden yhdistämisellä Baanalle pitäisi olla jokin järkevä tarkoitus.
Nyt esitellyt visiot ovat pitkälle mietittyjä ja kauniisti toteutettuja. Silti pelkään kovin mahdollista toteutusta, joka voi olla äärimmäisen riisuttu versio nyt nähdyistä havainnekuvista. Hmikkon mainitseman vuosien rakennusprojektin lisäksi lopputulos saattaisi tuoda lähinnä tarpeettoman kauneusleikkauksen Baanalle. Mielestäni olisi hyvin tärkeää miettiä, voisiko vain keskittyä katutason kohentamiseen ja jättää jo erinomaisen Baanan odottamaan todellista tarvetta muutokselle.
Wikipedia: Pyöröovi koostuu usein kolmesta tai neljästä yhteenkiinnitetystä paneelilevystä, jotka pyörivät lieriömäisen kotelon sisällä joko ihmisen voimin tai moottorin avustamana.