Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#98935
Tande kirjoitti: 15.11.19 01:44 Kemmejä koitinkin tsiigata viimeisimmistä suunnitelmista, (liian kiireinen/laiska lukemaan koko oasin) mutta todellakin pisteet, mikäli niitä ei ole skaalattu alas.
No toi on palautettu lähtöruutuun, eli kerrosaloista ei ole mitään lopullista sanaa tässä kohtaa. Sikäli vois luulla, että niistä ei leikata, kun tässä on nykyisten omistajien ja kaupungin kannustimet samansuuntaiset. Tontit ja talot ovat yksityisomistuksessa, ja nykyisten osakkaiden intressissä on tietysti saada maksimaalisesti vastinetta purkamisesta/myymisestä.
tekijänä hmikko
#98948
Huopalahdenportiksi nimetyn Pikku Huopalahden pohjoisosan asemakaava lautakunnan listalla. Urban Helsingin vaihtoehtosuunnitelma tähän oli nimeltään Haaganpuro. Edellinen luonnos oli lautakunnassa käsitteltävänä maaliskuussa 2016, eli aikaakin on taasen vierähtänyt. Viitesuunnitelman tämä versio on päivätty 11.10.2019. Itse en äkkiseltään näe mitään mullistavia muutoksia, pienempiä varmaan on monia.

Viitesuunnitelma (PDF, 23 MB)

Kuva

Kuva
veka tykkää tästä
tekijänä Jukki
#98951
Tande kirjoitti: 16.11.19 10:12 Steissin hotelli 16.10.2019

Kuva
Nukkuisitko hyvin tuossa raiteen päässä? Jos vaikka pari vaunua karkaisi Pasilassa?
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98953
@hmikko Huopalahdenportti,
Omia lapsuuden seutuja, joten mielipiteeni saattaa olla vuosien värittämä. Joka tapauksessa pidän suunnitelmaa pääosin hyvänä, mutta koen tarpeeksi heti alkuun ilmaista pettymykseni muutamiin yksityiskohtiin.

Ensinnäkin Helsingissä mennään edelleen harmillisen varovaisella ja sanottakoot tylsällä paletilla. Kummallisesti inspiraatiota oli välttämättä pitänyt käydä hakemassa kilometrien päästä Mannerheimin keskipaikkeilta, jossa julkisivut ovat tyyliltään mauttominta 50-lukua. Alkupäähän olisi aivan hyvin voinut nyt keksiä jotain kunnolla ominaista ja erottuvaa samalla tavalla kuin pitkän tien varrelle mahtuu lukuisia vallan lennokkaita viritelmiä.

Hieman samasta uskalluksen puutteesta alue uhkaa jäädä ulkopuolisille kuoreksi, jonka sisälle tunkeutumiselle on vaikea löytää hyvää syytä. Ihmisvilinää on turha odottaa ilman kunnolla erottuvaa aukioiden sarjaa erilaisine käyttötarkoituksineen. Etenkin jalankulkijalle sijainti moottoriteiden risteyksen tuntumassa on jo lähtökohdiltaan hankala, joten julkisilla tiloilla on valtava merkitys viihtyisyydelle ja liiketoiminnalle.

Huolimatta mainitsemastani kritiikistä pidän suuresti suunnitelman monipuolisuudesta. Rakennukset eivät ole pelkästä yhdestä muotista ja katutason näkymät ovat saaneet erityistä huomiota ratkaisuissa. Mikä upeinta, rakennukset ovat kunnon kortteleina, osa jopa täysin ilman aukkoja. Kun katsoo viereistä aiempien vuosikymmenten Huopalahtea, näkee hetkessä mistä löytyisi varaa tiivistää ja huomattavasti. Hienoa havaita kehityksen kulkevan eteenpäin.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#98954
Jukki kirjoitti: 17.11.19 19:44 Nukkuisitko hyvin tuossa raiteen päässä? Jos vaikka pari vaunua karkaisi Pasilassa?
No ei se viime tapauskaan hotellia rikkonut, täräytti vaan. Sen johdosta asemalle rakennettiin tukevammat puskimet.
tekijänä hmikko
#98958
Tulee mieleen todennäköisyyslaskenta. Hotellissa harva asuu pysyvästi, Helsingin ratapihalla karkaa vaunu ehkä kerran kymmenessä vuodessa tai harvemmin, ja päättyviä raiteita on 17 kpl. Et jos se nyt justiinsa tuohon reunimmaiseen jysähtää omana hotelliyönä, niin voi rehellisesti sanoa, että kävi varsin paska mäihä.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98959
hmikko kirjoitti: 16.11.19 23:02

Kuva
Vähän olen skeptinen sen suhteen, että kaava-alueen nurkassa olevasta (ilmeisesti pienihiukkas-/melunormien edellyttämästä) pienestä puisto-alueesta tulee mitään kaupunkilaisten picnic-keidasta, vaan lähinnä liikennevihreänä toimiva meluisa joutomaakenttä. Mielelläni olisin nähnyt (korkeamman) vastinparin tien toisella puolella olevalle Manskun rastille. Pikkuklusterista diggaan kuitenkin paljon. Kunnon maamerkki osoittamaan kolmostietä saapuville maalaisille, että ovat saapuneet valtakunnan pääkaupunkiin. yhteen torneista heittäisin tosin rohkeasti ainakin 20-kerrosta, varjostakaan kun ei ole tuossa kohtaa haittaa.

Muuten hanke edustaa pitkälti semikelvollista 2010-luvun kaupunkirakentamista. Kauas on tultu esim. naapurin Pikku-Huopalahden rakentamisen ajoista. Maantasopysäköintiä ei ole, eikä tornitalot ole "tabu", vaikka kantakaupungissa ollaankin. Joihinkin pikkupuutteisiin en jaksa takertua, mutta ennen kaikkea näkisin mielelläni otettavan vielä pari vaihdetta silmään, mitä tulee rakentamisen tehoihin.

Yksi asia mitä toivon esillä olevan hankkeen boostaavan, on täydennysrakentaminen lähialueilla! Pikku-Huopalahdessa, mikä on rakennettu valitettavan harvaan aikansa leinelä-tyyliin on paljon potentiaalisia slotteja lisärakentamiselle, kuin myös todella unohdetussa Kivihaassa. Mannerheimintien toisella puolella olevan siirtolapuutarha-alueen uhraisin myös kaupunkirakentamiselle. -Useamman tuhannen potentiaalinen asuinalue loistavalla sijainnilla, Keskuspuiston vieressä.
tekijänä Amateur
#98960
Puistoalueesta melko lailla samaa mieltä: iso mahdollisuus, että se jää huonosti hoidetuksi joutomaaksi.

Ehkä aavistuksen off-topikkia, mutta mitä ja millaista on "leinelä-tyyli"? Olen törmännyt tähän termiin tässä talossa jo monesti ja useimmiten siihen vaikuttaisi liittyvän jonkunlainen enempi negatiivinen lataus. En kuitenkaan ole saanut oikein kiinni mikä siellä Leinelän tyylissä mättää. Avatkaapa asiaa amatöörille.
tekijänä bonk
#98961
Pikku-huopalahden 14-kerroksisen porrastalon dominanssi maisemassa tulee kohta olemaan ohi. Sopeutuu muvastasti uuden alueen kanssa. En edes huomannut koko taloa kuvista - vasta viitesuunnitelman vikoilla sivuilla.

Mitä suunnitelmaan tulee olen tyytyväinen että tiiviimpi kaupunki leviää pohjoisempaan. Nyt voisi katsella manskun eteläisempiä kohtia myös. Laaksossa on pitkä rivistö vinosti katua kohti olevia lamellitaloja. Niiden taakse voisi hyvin rakentaa toisen rivin ja taloja palvelevan kadun. Nykyisin noiden talojen pihalta on hankala liittyä ruuhkaiselle manskulle. Liikenne voitaisiin hoitaa kokonaan rivistön taakse rakennettavalle kadulle. Kuitenkin jouduttaisiin hiukan syömään keskuspuistoa, joten varmaan koko suunnitelmani on mahdoton.
On kuitenkin haaskausta olla käyttämättä näin keskeistä paikkaa hyvillä liikenneyhteyksillä. Karttaa katsoessa ihan hyppii silmille hurjana potentiaalina
tekijänä hmikko
#98962
Amateur kirjoitti: 18.11.19 16:20 Ehkä aavistuksen off-topikkia, mutta mitä ja millaista on "leinelä-tyyli"? Olen törmännyt tähän termiin tässä talossa jo monesti ja useimmiten siihen vaikuttaisi liittyvän jonkunlainen enempi negatiivinen lataus.
Toi on ihan Tanden oma. Hän määritellee sen sulle tyhjentävästi.
Avatar
tekijänä Urbaani
#98963
Amateur kirjoitti: 18.11.19 16:20 Ehkä aavistuksen off-topikkia, mutta mitä ja millaista on "leinelä-tyyli"? Olen törmännyt tähän termiin tässä talossa jo monesti ja useimmiten siihen vaikuttaisi liittyvän jonkunlainen enempi negatiivinen lataus. En kuitenkaan ole saanut oikein kiinni mikä siellä Leinelän tyylissä mättää. Avatkaapa asiaa amatöörille.
Alkujaan edesmenneen RV:n käyttämä termi. Ainakin itse miellän "leinelä-tyyliksi" nimenomaan Leinelälle ominaisen varsin mitäänsanomattoman ~4-kerroksisista pienkerrostaloista koostuvan uudisrakentamisen (Joo tiedän Leinelessä olevan tätä korkeampiakin taloja) ja nimenomaan paikalla, mihin sopisi tehokkaampikin ratkaisu.

Off-topic jää osaltani tähän. ;)
Avatar
tekijänä veka
#98996
Rakennus on tosiaan komea, ja hyvä niin. Ehkä tämä korkea laatu sitten siirtyy opiskelijoiden mukana myös muualle yhteiskuntaan ja tekemiseen, näin uskon. Näyttävä video sen sijaan on ähkyyn saakka kovasti kiivasrytminen eikö tee oikeutta rakennukselle. Vai onko tuolla jossain säädin, jolla saisi esitysnopeuden pudotetuksi vaikka neljännekseen? Toivotetaan uudelle korkeakoululle pidempää ikää kuin siskollaan Leppävaarassa, missä "älykkäiden ratkaisujen kehittäjäkampus" päätti päivänsä ennenaikojaan vähemmän älykkäästi.
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 207