Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#99778
HS: Mullistus Helsingin päärautatieasemalla: Ensin tulee 600 neliön kulttuuritila, sitten valtava ravintola, kahvila, hotelli ja maanalainen pubi

Vuoden lopulla kulttuurihalli sulkee ovensa ja entiseen lippuhalliin aletaan rakentaa ravintolaa.

Hallista avataan kulku 300 neliön terassille, joka rakennetaan Kaivokadun puolelle. Terassille tulee satakunta istumapaikkaa.

”Koska rakennus on tarkoin suojeltu eikä julkisivuun saa tehdä muutoksia, salista on mentävä ulos alkuperäisten ikkuna-aukkojen kautta. Sitä varten on suunniteltu kalustemaisten portaiden rakentamista”, Jääskeläinen kertoo.
Kuulostaa tyylikkyyden multihuipentumalta...

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99782
Hienoa nähdä, että Rautatieasema pyrkii avautumaan ulospäin. Ihmettelen kuitenkin, miksi Burger Kingin edusta vaikuttaa jäävän vaille muutoksia, siinä olisi rutkasti peltoa hyödynnettäväksi. Ehkä jotain sille tapahtuu jos ja kun jokin kaunis päivä Rautatientori uudistuu.
Avatar
tekijänä veka
#99785
Onpa komea tila tosiaan. Sitä ei oikein osannut nähdä ja arvostaa, kun tuolla kävi lippuostoksilla. Saas nähdä, millainen tunnelma saliin syntyy ravintolana. Jotenkin en vieläkään osa luopua ajatuksesta, että Assan ravintola on Assan ravintola, johon ei tule mennyksi kuin matkan yhteydessä jos silloinkaan. Tämän jälkeen Assalla ravintoloita riittää hyvin. Kulttuuriteko joka tapauksessa.
Avatar
tekijänä markusvalo
#99788
Helsinginkadun puolen ratikkapysäkki Kurvissa alkaa näyttää jo siltä, että se on helposti valmis liikenteen aloitukseen 4.5. mennessä. Kuvattu tänään iltapäivällä. Ympäristöstä puuttuu lähinnä päällimmäinen kerros asvalttia ja katoksesta katto sekä infosysteemit.
Kuva
Värkkäsin tämmöisen kuvan vielä kolmesta eri katusuunnitelmapalasesta. Idän suunnan pysäkki jää vanhaan paikkaansa mutta lännen suunnan pysäkit jaetaan valojen jälkeen kahteen eri paikkaan, 1 ja 8 Helsinginkadulle metron kohdalle sekä 6 ja 7 Hämeentien puolelle. Kuvassa siis ratikkapysäkit vihreinä laatikoina. 4.5. jälkeen Hesarin pysäkkiä käyttävät kaikki neljä linjaa kunnes koko Hämeentie on valmis.
Kuva
hmikko, veka, Jim tykkää tästä
tekijänä Ville
#99791
Näyttää hienolta, vaihdot metroon näyttäisi sujuvan jatkossa sujuvammin.

Kunhan vielä tuossa valvottaisiin läpiajokieltoa. Kamerat kieltoalueen alkuun ja loppuun ja jos sama rekkari näkyy molemmissa kameroissa tietyn ajan sisällä niin sakko postiin?
Avatar
tekijänä Urbaani
#99792
Kävin tänään katsomassa Eiranrannan väliaikaista koulurakennusta. Saatan kuulua mielipiteessäni vähemmistöön, mutta näkisin mielelläni, että parakkirakennuksen elinkaaren jälkeen paikalle kohoaisi pysyvä uudisrakennus. -Erinomainen paikka joko hotellille tai high-end asunnoille.

Kuva

Kuva

Pystyisin helposti kuvittelemaan tontille maltillisen mittakaavan (4-6 kerrosta) veistoksellisen uudisakennuksen, joko yhtenä pitkänä rakennusmassana tai kahtena rakennuksena. Edellytyksenä kuitenkin, ettei paikalle tule perus lähiöbulkkia, vaan oikeasti mielenkiintoinen Eiran arvokasta maisemaa harmonisesti täydentävä kokonaisuus.
veka, tuomas tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#99794
Kaipaan itsekin Helsinkiin uniikkia premium-tasoista asuinrakentamista, jota ei ole tehty enää aikoihin, paitsi vanhoja rakennuksia saneerattaessa. Uudisrakennusten puolella nykyinen grynderivetoinen systeemi ei pysty sellaista tuottamaan, lähes turha edes toivoa. Enkä missään tapauksessa halua, että juuri Eiranrannassa sellaista ryhdyttäisiin edes yrittämään. Sopivampia paikkoja löytyy aika läheltä, esimerkiksi Hernesaaren ja Jätkäsaaren rantatonteilta
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä markusvalo
#99795
Ville kirjoitti: 15.03.20 13:00 Kunhan vielä tuossa valvottaisiin läpiajokieltoa. Kamerat kieltoalueen alkuun ja loppuun ja jos sama rekkari näkyy molemmissa kameroissa tietyn ajan sisällä niin sakko postiin?
Katusuunnitelmasta näkee, että Hämeentielle ei voi ajautua ainakaan vahingossa. Bussipysäkkikoroke pakottaa henkilöautot suoraan Helsinginkadulle.
Avatar
tekijänä OssiS
#99796
Tuolle väliaikaiselle ympäristöön sovitetulle koululle lupailtiin puoli vuotta sitten julkaistuissa uutisissa olevan käyttöä koulun väistötiloina jonnekkin vuoteen 2023 asti.
Mitenköhän tuon jälkeen? En nopealla googlailulla löytänyt mitään aikataulua sen purkamisesta.
Ympäristösyiden ja rahan takia en usko, että tuota ihan vielä 2024 on alettu purkamaan.
Aika näyttää tuleeko olemaan yhtä väliaikainen kuin 60- ja 70-luvun lähiöt.
Avatar
tekijänä hylje
#99797
Ville kirjoitti: 15.03.20 13:00 Näyttää hienolta, vaihdot metroon näyttäisi sujuvan jatkossa sujuvammin.

Kunhan vielä tuossa valvottaisiin läpiajokieltoa. Kamerat kieltoalueen alkuun ja loppuun ja jos sama rekkari näkyy molemmissa kameroissa tietyn ajan sisällä niin sakko postiin?
Katusuunnitelmissa on merkitty valvontakameroiden kohdat. Näillä se läpiajovalvonta varmaankin toteutetaan.
markusvalo tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#99836
Yrjönkadun ja Ratakadun kulmassa sijaitseva keskustan arvotalo osoitteessa Ratakatu 3 muuttuu asuintaloksi. Tai oikeammin palautuu, sillä sellaiseksi se aikanaan suunniteltiin. Sijainti on oivallinen. Vinottain vastapäätä on Designmuseo ja suoraan vastapäätä Normaalilyseon ja Johiksen kentän toisella puolella Johanneksenkirkko. Asemakaavamuutos on parhaillaan nähtävänä. 70-luvun konttoribuumin melskeissä Ratakatu 3 muuttui konttoritaloksi, ja viime vuosinaan siinä oli työministeriön tiloja. Nykyisin se on tyhjänä. Valtion Senaatti-kiinteistöt myi rakennuksen Mikju Oy -nimiselle kiinteistönjalostusfirmalle 2017.

Talon ylimpään kerrokseen on tulossa hulppean puoleinen 215-neliöinen arvokämppä, täällä ajankohtainen, sillä siihen on suunniteltu paikka flyygelille. Nyt ei liene minkäänmoista mahdollisuutta saada soittopeliä mahtumaan hissiin, joten rappukäytävän kautta on mentävä.

https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2016-008769

Kuva

Kuva
hmikko, Pyöröovi, TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99837
Mainiota, lisää liiketilaa ja elämää Ratakadulle. Odottelen samaa Supon rakennukselle toisessa päässä katua, kun supolaiset siirtyvät kolkompiin tiloihin.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#99847
Hietalahdenrantaan suunnitellaan isoa muutosta: torin alle luola, rantaan suuri toimistotalo

Kuva

HIETALAHDENRANTAAN Bulevardin länsipäähän on suunnitteilla uusi toimistotalo, joka voisi toteutuessaan muuttaa myös alueen liikennejärjestelyjä.

Jos kaupunkiympäristölautakunta myöntää HGR Property Partnersille kehittämisvarauksen, toimistotalon lisäksi selvitetään mahdollisuuksia rakentaa Hietalahden torin alle maanalainen pysäköintihalli. Silloin maanpäällinen alue vapautuisi torikäyttöön.

HGR on myös esittänyt ajoneuvoliikenteen siirtoa Hietalahden altaan länsipuolelle nykyisen laiturialueen suuntaisesti kohti Mallaskadun tunnelia. Muutos rauhoittaisi torin tienoota ja voisi tehdä siitä viihtyisämmän alueen.

Laiturireitille tulisi nopeiden pyöräilijöiden baana ja kävelyreitti. Pyöräily- ja kävelymahdollisuudet säilyisivät myös torin tuntumassa.

TÄLLÄ hetkellä Hietalahdenranta on yksi pääsisääntuloväylistä Espoon suunnasta tuleville, ja Hietalahden altaan ympäristö on pääosin autoliikenteen käytössä. Ajoneuvomäärien ennustetaan kasvavan tulevaisuudessa.

Kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) tähdentää, että kehitysvaiheen aikana on selvitettävä koko Bulevardin, mutta myös Uudenmaankadun ja muiden lähikatujen liikenteellinen tulevaisuus. Tavoitteena on kehittää ympäristöä viihtyisämmäksi.

Jos poliitikot hyväksyvät kehittämisvarauksen, HGR:n on tehtävä vähintään kolme erilaista suunnitteluratkaisua kaupungin ohjauksessa.

Suunnitteluryhmissä oltava mukana liikenteen, teknisten selvitysten ja maisemasuunnittelun asiantuntijoita. Eri vaihtoehtoja arvioidaan sekä kaupunkikuvan että kustannusvaikutusten suhteen.

Kuva

UUTTA toimistotaloa on soviteltu rannan tuntumaan Bulevardin päähän.

Toimistotalo voisi olla kooltaan enintään 20 000 kerrosneliötä, ja se tulisi sijoittaa Hietalahdenrantaan siten, ettei se estä näkymiä Hietalahden altaalle.

Allas säilyisi pienveneiden ja taksiveneiden käytössä, mikä tarkoittaa sitä, että uuden pengertien ali pitää järjestää riittävä alikulku veneille.

Sinnemäki arvioi tässä vaiheessa, että uusien vaihtoehtojen pohtiminen on hyvä asia.

”Hietalahdentorin koko potentiaali ei nyt ole käytössä. Telakkarannan, Hernesaaren ja Jätkäsaaren rakentuessa tämä kolkka on jäänyt ikään kuin välimaastoon”, Sinnemäki sanoo.

Hietalahdenrantaan soviteltiin yhdessä vaiheessa uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota, mutta paikan ei katsottu soveltuvan tähän tarkoitukseen.

Kaupunki rakennuttaa parhaillaan uutta raitiolinjaa Bulevardilta Telakkakadun kautta Hernesaareen. Bulevardin raitioliikennettä haluttaisiin myös nopeuttaa.

HGR on kotimainen kiinteistökehitys- ja sijoitusyhtiö, joka on keskittynyt kansainvälisen kokoluokan investointeihin pääkaupunkiseudulla.

Yhtiö on ollut mukana Kasarmitorille valmistuneessa pääkonttorihankkeessa ja Espoon Otaniemessä Tietotien uudessa koulu- ja toimistorakennuksessa. Fortumin entisen toimistotornin muutos Keilaniemessä on ollut yksi HGR:n hankkeista.

HGR on mukana myös Keilaniemenrantaan rakennettavan Suomen korkeimman rakennuksen kehityshankkeessa. Noin 100 000 kerrosneliön torniin on tulossa hotelli sekä toimisto- ja liiketilaa.

Mahdollinen kehittämisvaraus antaisi yhtiölle suunnitteluaikaa vuoden 2022 loppuun saakka.

Kuva

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006454926.html
hmikko, Pyöröovi, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#99848
Kuvauksista ja kuvista en ainakaan itse pysty hahmottamaan, mihin kohtaan tarkalleen uusi konttorirakennus sijoittuisi. Huoltoaseman tontille? Periaatteessa tämmöisiin hankkeisiin, jotka väistämättä huonontavat näkymiä keskeisiltä kulkureiteiltä merelle, tulee suhtautua epäluuloisesti. Mitä tällä voitetaan, ja kuka voittaa? Nyt tarjotaan täkynä uutta siltaa Hietalahden altaalle vievän salmen yli. Tätä siltaa on siihen toivottu jo iät ajat, ja hyvä jos se vihdoin toteutuu. Mutta ei siihen uutta rakennusta tarvita. Ja onko myös autot päästettävä tälle sillalle? Jo olevat autokadut kuitenkin säilyvät, ja alueen ruuhkapaikka ei ole tässä vaan Länsilinkin alueella. Kevyen liikenteen silta olisi varmaan myös siromman näköinen, ja sen suunnitteluun voisi kerrankin satsata oikein kunnolla. Oliskohan Calatrava vielä käytettävissä?
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#99851
Hyvä huomio vekalta tuo autoväylä, jonka itse sivuutin miltei täysin. Autoilijoiden lelliminen uudella suoralla väylällä on selvästi vastoin Helsingin suunnitelmia kävelykeskustan rakentamiseksi. Ymmärtäisin kenties ajatuksen, jos torin ympäristö rauhoitettaisiin samalla kokonaan autoilta, mutta tuleva maanalainen pysäköintihalli pikemmin lukitsee autokaistat paikoilleen. Mielestäni Helsingin pitäisi pyrkiä parempaan kuin tunkemaan autot maan alle, josta niiden on kuitenkin päästävä pois jotain reittiä. Havainnekuvan kaoottinen katukuva on kaukana toivomastani kaupungista.

Sen sijaan rakennuksesta sinänsä minulla on vähän huomautettavaa. Jos jostain löytyy tilaa, esim. huoltoaseman paikalta, niin lisää kerrosta tilalle vain.
  • 1
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 207