Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Jape
#12897
Mun täytyy nyt tehdä poikkeus ja suhtautua hieman muita kirjoittajia positiivisemmin tähän laatikkomaiseen pistetalorakentamiseen. Tietenkin tuohon olisi voinut tehdä paljon parempaakin, mutta itse paikan päällä usein käyneenä täytyy huomauttaa, että köyhää arkkitehtonista ilmettä kompensoi poikkeuksellisen hyvä rakennuslaatu. Elementtisaumoja ei näy, ja värejä löytyy enemmänkin kuin se perus musta, valkoinen ja harmaa.

Muutenkaan Eiran pienehköjen talojen viereen ei mikään kovin massiivinen umpikortteli olisi välttämättä sopinutkaan. Tietysti talojen sijoittelulta olisi voinut toivoa vähän enemmän mielikuvitusta. Tarkoitukseni ei ole ylistää projektia, mutta minusta se on muuhun nykyasuntotuotantoon verraten jopa keskitason yläpuolella.
tekijänä Hitch
#12915
Jape kirjoitti: mutta minusta se on muuhun nykyasuntotuotantoon verraten jopa keskitason yläpuolella.

Mikä ei siltikään ole kovin mairittelevaa. ;)
tekijänä zeizei
#13850
Pari pienempää projektia Helsingissä:

Business Park Duetto Käpylässä, suoraan juna-aseman vieressä. Valmistuu ensi vuonna, tällä hetkellä parin kerroksen rakenteet valmiina. Pinta-alaa 11 500m2.
Omasta mielestä ihan nätti talo.
http://www.yit.fi/duetto

Lintulahti Helsingin Sörnäisiin. 8-kerroksinen toimistorakennus. Eipä mikään kaunokainen, mutta tiivistää hyvin kaupunkirakennetta. Nyt paikalla on sorakenttä, jossa parkissa muutamia autoja silloin tällöin.

Kuva
tekijänä zeizei
#15126
Päätinpä tehdä tälläisen yleiskatsauksen Helsingin tuleviin asuinkerrostaloihin. Rakennuskohteet on poimittu eri rakennusfirmojen sivuilta, YIT, NCC, Skanska, Palmberg ja Hartela. Tarkoituksena ei ole löytää kaikkia, vaan näyttää suurin piirtein minkälainen tuleva rakennuskanta on Helsingissä. Punainen näköjään on ainakin muodissa. Mutta jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä rakennustuloksesta.

YIT: Katrelli, Kannelmäki. (Ehkä hienoin mielestäni)
Kuva

YIT: Töölön Stage, Kamppi/Töölö
Kuva

YIT: Desiro, Konepaja
Kuva

YIT: Tuutinki, Vanhankaupunginkoski
Kuva

YIT: Steevi&Staagi, Lauttasaari
Kuva


Skanska: Hesperian sairaalatorni asunnoiksi, Hesperiankatu
Kuva

Skanska: Arctica, Arabianranta
Kuva

Skanska: Illusia, Arabianranta
Kuva

Skanska: Afrodite, Aurinkolahti (valmistunut)
Kuva

Skanska: Helsingin Kide, Länsi-Pasila (4 taloa tulossa)
Kuva

Skanska: Ula, Länsi-Pasila
Kuva


NCC: Scarlett & Serica, Lauttasaari
KuvaKuva

NCC: Estella, Eiranranta
Kuva

NCC: Trust, Tali
KuvaKuva

Palmberg: Luotsi, Katajanokka
Kuva

Hartela: Merenruiske, Herttoniemi
Kuva
Avatar
tekijänä Klazu
#15134
Sangen tasapaksua ja samaa jo vuosien takaa. Ainoita poikkeuksia on tuollaiset ulkonema-kuutiot. Niitäkin on Saksassa näkynyt jo jonkin aikaa ja eivät ainakaan minusta edusta mitään kaunista. Punertavassa värityksessä ja tiilessä ei sinäänsä ole mitään pahaa.
Avatar
tekijänä Taco
#15143
Yhdyn Klazun mielipiteeseen. Lauttiksessa rakennetaan liian tiiviisti mielestäni. Ainoastaan nuo veden ylle jatkuvat ovat hienoja, muuten tuomio: Perusbokseja!
Avatar
tekijänä Iggy.P
#15145
Klazu kirjoitti:Sangen tasapaksua ja samaa jo vuosien takaa. Ainoita poikkeuksia on tuollaiset ulkonema-kuutiot. Niitäkin on Saksassa näkynyt jo jonkin aikaa ja eivät ainakaan minusta edusta mitään kaunista. Punertavassa värityksessä ja tiilessä ei sinäänsä ole mitään pahaa.
Voisitko postata Taloon rendereitä Saksalaisista asuinkerrostaloprojekteista, että saisi vähän vertailupohjaa siihen missä mennään.

Ei ole tosiaan paljon mielikuvitusta käytetty noissa taloissa. Ei niistä muu paista kuin kustannustehokkuus. Suomalaista rakentamista tosin rajoittaa kuulemma myös tarkka säännöstö joka kaavoissa määrää millaisia taloista on tultava (en kylläkään tiedä tästä sen tarkemmin).
Avatar
tekijänä Klazu
#15254
Iggy.P kirjoitti:Voisitko postata Taloon rendereitä Saksalaisista asuinkerrostaloprojekteista, että saisi vähän vertailupohjaa siihen missä mennään.
Täytyy yrittää vähän selvitellä täkäläisiä suuria rakennuttajia ja etsiä sitten niiden sivuilta kuvia. Yleensä olen näissä asioissa vaan liian laiska ja en ole jaksanut paljoa omia valokuviakaan nettiin latailla. :oops:
tekijänä okl
#15260
Taco kirjoitti:Lauttiksessa rakennetaan liian tiiviisti mielestäni.
Liian tiivisti ei kyllä kukaan missään päin Suomea ole koskaan rakentanut. Torkkelinmäen 27 000 as/km2 on jo ihan kohtuullinen, mutta se onkin Suomen tiheimmin asuttu alue. Itse olen ihmetellyt sitä, että miten Suomalaisilla asuinalueilla asukastiheydet on niin pieniä muuhun Eurooppaan verrattuna, vaikka suomalaisilla on pienimmät asunnot (m2/hlö) Euroopassa. Suomessa ei tarvitsisi rakentaa edes yhtä tiiviisti kun muualla Euroopassa asukastiheyden samaksi saamiseksi. Kallio tosin oli muistaakseni 70-luvulla Euroopan tiheimmin asuttuja alueita.
Avatar
tekijänä Taco
#15296
okl kirjoitti:
Taco kirjoitti:Lauttiksessa rakennetaan liian tiiviisti mielestäni.
Liian tiivisti ei kyllä kukaan missään päin Suomea ole koskaan rakentanut. Torkkelinmäen 27 000 as/km2 on jo ihan kohtuullinen, mutta se onkin Suomen tiheimmin asuttu alue. Itse olen ihmetellyt sitä, että miten Suomalaisilla asuinalueilla asukastiheydet on niin pieniä muuhun Eurooppaan verrattuna, vaikka suomalaisilla on pienimmät asunnot (m2/hlö) Euroopassa. Suomessa ei tarvitsisi rakentaa edes yhtä tiiviisti kun muualla Euroopassa asukastiheyden samaksi saamiseksi. Kallio tosin oli muistaakseni 70-luvulla Euroopan tiheimmin asuttuja alueita.
Meinasin suomalaiseen Nimby-tyyliin. Parvekkeelta pystyy katsomaan naapurin töllötintä.
tekijänä Joggeri
#15342
Taco kirjoitti:
okl kirjoitti:
Taco kirjoitti:Lauttiksessa rakennetaan liian tiiviisti mielestäni.
Liian tiivisti ei kyllä kukaan missään päin Suomea ole koskaan rakentanut. Torkkelinmäen 27 000 as/km2 on jo ihan kohtuullinen, mutta se onkin Suomen tiheimmin asuttu alue. Itse olen ihmetellyt sitä, että miten Suomalaisilla asuinalueilla asukastiheydet on niin pieniä muuhun Eurooppaan verrattuna, vaikka suomalaisilla on pienimmät asunnot (m2/hlö) Euroopassa. Suomessa ei tarvitsisi rakentaa edes yhtä tiiviisti kun muualla Euroopassa asukastiheyden samaksi saamiseksi. Kallio tosin oli muistaakseni 70-luvulla Euroopan tiheimmin asuttuja alueita.
Meinasin suomalaiseen Nimby-tyyliin. Parvekkeelta pystyy katsomaan naapurin töllötintä.
Tuota kommenttia et voi puolustella, ellet kirjoittanut jotain ihan muuta kuin ajattelit Taco. Tarkoittiko kommenttisi siis sitä, että lauttasaari on MIELESTÄSI liian tiiviisti rakennettu, vai yleisellä tasolla ihmisten mielestä? Lauttasaari ei todellakaan ole asuinalueeksi tiiviisti rakennettu ja mielestäni tiiveydessä siellä on todella paljon parantamisen varaa. Nykyisellä asukastiheydellä sinne ei ole edes kannattavaa perustaa metroasemaa! Yleinen ilmapiiri ei nimittäin ole yhtä kuin niiden mummojen mielipide, jotka hesarin mielipidepalstalla kirjoittavat, etteivät halua 6-kerrosta "tornia" oman talonsa läheisyyteen. Ovatko siis kaikki alueet liian tiiviisti rakennettuja, joista näkee naapurin tv:n iltaisin? Tämä siis koskee koko Helsingin keskusta-aluetta? Itse asuin hetken kalliossa asunnossa, josta näin iltaisin nätin opiskelijatytön asuntoon, josta loisti myös tv:n kajo. Minua tilanne ei mitenkään häirinnyt, enkä kokenut, että naapurit yrittävät vakoilla minua... enkä minä vakoillut muita, paitsi ehkä kulkiessani vessaan :D Nykyisinkin näen ikkunastan kaikenlaista äksöniä, vaikkakaan en enää suoraan kenenkään asuntoon, mutta mielestäni se luo vain elämän tuntua ympärilleni ja ainakin minä pidän siitä.

Onko siis sopiva rakentamistiheys ehkä Nurmijärven luokkaa? Vai kenties luokkaa Rovaniemi? Siis kaikki Suomalaiset ripoteltaisiin tasaisin välimatkoin pitkin Suomea? Se ei takuulla ole ainakaan energiatehokas saati ekologinen ratkaisu. Minun mielestäni hyvä ratkaisu Suomelle ekologisuuden kannalta (ja kenties pienen Eurooppalaistumisen kannalta) olisi se, että kaupunkiin muutto jatkuisi entistä selkeämpänä suuntauksena. Minun puolestani pieniä kulttuurillisesti merkityksettömiä kyliä voisi tyhjentyä jopa kokonaan kuitenkin siten, että maanviljelijöille, karjatiloille ja metsätaloudelle säilyisi riittävä verkosto, jolla säilyä elinvoimaisena. But that's just me!
Avatar
tekijänä Taco
#15345
Ote Talon säännöistä:
- kun vastaat viestiin, muokkaa lainausta tarvittaessa lyhyemmäksi. Älä vastaa viestiin, jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin "hienoa","jeejee" ja vastaavia kommenteja. Tuollaiset pikkuhuudot voit huutaa etusivulla Huutoikkunassa.
- pääsäännön mukaan oman vastauksen on aina oltava pidempi, kuin käytettävän lainauksen.

by sw


Pahoittelen, mutta tarkoitin sitä Vattuniemessä sijaitsevaa aluetta lähellä rantaa. Suomalaisesta näkökulmasta katsoen (tai ainakin minun) on rakentaminen tiivistä verrattuna esim. keskustaa.

Sorry ku menee quote-sodaksi, mutta toivon, että loppuu.
Avatar
tekijänä Klazu
#15348
Voi herra jumala, ei paljon auta pahoittelut jos samassa viestissä täysin turhaan quottaa täydellisesti edellisiä ja sen edellisiä viestejä! Minkä ihmeen takia?!

Tämä viestini on toki täysin turha, mutta teinpä sen ilman edellisten viestien lainausta, ja silti tyhmäkin ymmärtää mihin tällä viittaan. Huomaatteko: ilman juuri sanotun lainaamista keskustelu on mahdollista.
tekijänä ÄmJii
#16370
http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Kia ... SI1KA01a1f
Tuo uutinen ei todellakaan ole kovinkaan uusi, mutta en löytänyt siitä vielä talossa minkäänlaista keskustelua, jonka arvoinen se epäilemättä on. Itse pidän tuon rakennuksen arkkitehtuurista, eikä löydy mitään valittamista. Noin komea rakennus voisi tietenkin olla näkyvämmälläkin paikalla, mutta hyvä näin. Huomatkaa tuossa HS:n jutussa etenkin seuraava lainaus:
Helsingin Sanomat kirjoitti:Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen vannoo, että Hollin suunnitelman toteutusta vahditaan tarkasti.

"Että ei kävisi niin kuin Vuosaaren Cirrus-tornille, joka joutui osaamattoman rakennusliikkeen kouriin. Se on varoittava esimerkki siitä, kuinka rakennusliike antaa keskivertotoimiston runtata hienon tanskalaisen suunnitelman", Korpinen muistutti.
Tuolla vielä lisää kuvia kyseisestä suunnitelmasta: http://www.stevenholl.com/project-detai ... ype=&id=65
tekijänä aleksi
#16372
http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Kia ... SI1KA01a1f
Tuo uutinen ei todellakaan ole kovinkaan uusi, mutta en löytänyt siitä vielä talossa minkäänlaista keskustelua, jonka arvoinen se epäilemättä on. Itse pidän tuon rakennuksen arkkitehtuurista, eikä löydy mitään valittamista. Noin komea rakennus voisi tietenkin olla näkyvämmälläkin paikalla, mutta hyvä näin. Huomatkaa tuossa HS:n jutussa etenkin seuraava lainaus:
Juuri näin, mahtavaa, hienoa saada laadukasta ja modernia asuintalorakentamista Helsinkiin. Sulavaa muotoilua jälleen Hollilta. Minultakin mennyt täysin tuo projekti ohi.
Surullisia nuo Cirrus-kommentit - kaikki pitää kai oppia"kantapään kautta"?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 207