Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#97946
Pistän uuden ketjun, kun Malmin lentokentän alueen ensimmäinen asemakaava on lautakunnan listalla. Pala on nimetty Nallenrinteeksi.

Kaavamuutoksen selostus

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Tande
#97947
Mitäköhän tästä nyt sanoisi... Ottamatta tässä kantaa, kannattaako Malmin kenttää rakentaa vai ei, voisivat rakennussuunnitelmat paljon huonommatkin olla. Hurjasti jotain Viikkiä tai Suurpeltoa edellä ainakin. Toivoisin vain, että tämän "melkein kantakaupungin" sijaan kaavoitettaisiin ihan oikeaa kantakaupunkia. Korttelit ihan oikeiksi umpikortteleiksi ja tehoja jonkin verran lisää ainakin. Erityisesti nuo suunnittelualueen reunan erittäin lähiömäiset pistetalot eivät innosta. Tiedä sitten, onko asian suhteen tehty jotain periaatepätöstä, mutta tornitalofanina näkisin korkeampaa rakentamista myös Malmilla, havainnekuvissa jo esiintyvien pikkutornien lisäksi.
Avatar
tekijänä Tande
#98038
HS tänään.
Ely-keskus antoi lopullisen linjauksensa: Malmin lentokenttää ei tarvitse suojella rakennusperintölailla

Uudenmaan ely-keskus katsoo, että Malmin lentokentän kulttuuriympäristölliset arvot voidaan turvata asemakaavoituksella.

Kuva
Malmin lentoasemaa ei ole osoitettu lentokäyttöön maankäyttöä ohjaavissa maakunta- ja yleiskaavoissa. (KUVA: MIKA RANTA / HS)

Oskar Rönnberg HS
Julkaistu: 26.6. 14:53 , Päivitetty: 26.6. 16:03


YMPÄRISTÖMINISTERIÖ palautti huhtikuussa Malmin lentokentän rakennussuojeluasian uudelleen käsiteltäväksi. Päätös tehtiin juuri eduskuntavaalien alla silloisen ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk) johdolla. Ely-keskus teki asiasta uuden päätöksen keskiviikkona.

Ely-keskuksen uusi päätös on käytännössä toisinto edellisestä. Siinä todetaan, ettei lentoaseman säilyminen nykymuodossaan muodosta niin tärkeää yleistä etua, että se tulisi suojella rakennusperintölailla.

Malmin lentokenttää ei ole osoitettu lentotoimintaan maakunta- ja yleiskaavoissa, eikä käyttötarkoituksen suojelu ole mahdollista rakennusperintölain nojalla, Uudenmaan ely-keskus kirjoittaa päätöksessään.

Lentokentän rakennetun kulttuuriympäristön arvot on turvattu Helsingin yleiskaavassa. Kaavatasoinen suojelu on Ely-keskuksen näkemyksen mukaan riittävä. Yleiskaava ohjaa asemakaavoitusta, jossa lentokentän arvokkaat rakennukset määrätään säilytettävän nähtävyyskäytössä.

Vireillä olevissa asemakaavoissa säilytetään myös avoimia näkymiä ja muistumia kiitoteistä.

UUDENMAAN ely-keskus päätti viime kesänä, ettei Malmin lentoaseman rakennuksia ja kiitoratoja tarvitse suojella. Ympäristöministeriön mukaan ely-keskus ei tässä päätöksessään ollut ottanut tarpeeksi huomioon rakennusperintölakia.

Ympäristöministeriön huhtikuinen päätös hätkähdytti virkamiehiä ja poliitikkoja kahdesta syystä.

Sipilän hallitus erosi maaliskuun alussa. Palauttamispäätöksen teki siis viikkoa ennen eduskuntavaaleja toimitusministeriö, joka yleensä hoitaa vain juoksevia asioita.

Lue lisää: Kommentti: Tekikö ministeri Kimmo Tiilikainen harvinaisen likaisen vaalitempun? Keskustan johtama ministeriö hyökkäsi Helsingin kasvun kimppuun vain viikko ennen vaaleja

Ely-keskuksessa ei huhtikuussa myöskään ymmärretty miksi ympäristöministeriö palautti asian uuteen käsittelyyn. Ely-keskuksen mielestä se oli jo käsitellyt lentoasemaa valtakunnallisesti merkittävänä kulttuuriympäristönä, rakennusperintölakia sivuuttamatta.

Uudenmaan ely-keskuksen ylitarkastaja Henrik Wager sanoo, että he ovat nyt päätöksessään perustelleet laajemmin sitä, että suojeluväline tulee maankäyttö- ja rakennuslain valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista – ei rakennusperintölaista.

Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet on viimeksi päivitetty pari vuotta sitten, joten Malmin lentoaseman statuksen muuttuminen lähivuosina ei ole todennäköistä. Jopa 25 000 asukkaan asuinalueen rakentaminen lentokentän alueelle on määrä alkaa 2020-luvulla.

Onko valtiolla enää mahdollisuutta vaikuttaa Malmin lentoaseman tulevaisuuteen?

”En osaa muista viranomaisista sanoa, mutta maankäytön puolesta siellä ei ole lentotoiminta sallittua”, Henrik Wager sanoo.

Ely-keskuksen päätöksellä on 30 päivän valitusaika. Ensimmäinen valitusaste on ympäristöministeriö.

Oikaisu 26.5 klo 16:00: Malmin lentokenttää ei ole osoitettu lentotoimintaan maakunta- ja yleiskaavoissa. Lentokentän alueella on vielä voimassa vuoden 1964 asemakaava, joka mahdollistaa lentotoiminnan.


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006154586.html
tekijänä pallo
#98048
Onhan tämä järkyttävää että Malmin lentokenttä pitää jyrätä vaikka Helsingissä olisi paljon tiivistettävää moniin eurooppalaisiin kaupunkeihin verrattuna.
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#98049
Tiivistäminen käytännössä tarkoittaisi sitä, että pitäisi jyrätä ihmisten asunnot uuden tiiviimmän rakentamisen tieltä. En tiedä olisiko se yhtään vähemmän järkyttävää kuin lentokentän jyrääminen.
Maeeeq, hellakoukku, Hipardus ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#98056
Eikä se purkava saneerauskaan tule onnistumaan ennen kuin typerät yksimielisyysvaatimukset poistetaan asunto-osakeyhtiöiltä. Jotenkin ne helsinkiläisen kaupunkirakentamisen menetetyt vuosikymmenet pitää juosta kiinni kuitenkin.
Avatar
tekijänä Eeros
#100148
Pitää editoida omaa Malmi -aineistoa siistimpään muotoon.

Jälkipolville jäisi jotain historiasta, jota ollaan hävittämässä.

Monet pätkät niin sekavia että kaipaavat siistintää.
Aloitin tästä videosta ja lisään tuolle Youtube tilille, kun ehdin.

Koneen moottoreiden lämmittelyä ja lähtönousu.
Douglas DC-3

https://youtu.be/fMsMa1wdenQ
Kantti tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#101267
Helsinki järjesti tulevan alueen keskellä sijoittuvaa Lentoasemanpuistoa varten kansainvälisen ideakilpailun, jonka 34 ehdotusta ovat kommentoitavana 6. tammikuuta saakka. Saatan lisätä tänne paremmalla ajalla muutamia kuvia, mutta sanotaan jo nyt, että mukana on aika mahtipontisia visioita. Kaupungilla on varmasti kova työ löytää taloudellisesti toteutuskelpoinen ehdotus, joka myös kelpaa asukkaille.

https://kerrokantasi.hel.fi/lentoasemanpuisto
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#101499
Lentämistä vuodesta 1936, mutta tämän kuun loppuun mennessä Helsingin kaupunki lakkauttaa kaikki lento-operaatiot. Omasta mielestä erittäin valitettavaa kehitystä, että täysin toimiva ja yleisilmailulle erittäin tärkeä lentokenttä lakkautetaan asuntorakentamisen tieltä. Helsinki-Malmi olisi voinut investoinneilla toimia pienempien liikekoneiden ja päästöttömän ilmailun kehityskeskuksena, mutta sellainen ei ole selvästi kaupunkia kiinnostanut.

KuvaIMG_4119 by TurkuCubed, on Flickr
apollonkatu, tissot, Jones ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#101500
Kyllä.
Surullinen ja järjetön juttu. :(
Pakko estää pienlentäminen ja rakentaa laatikkotaloja lisää, suolle.
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Clepe
#101501
Aikansa kutakin. Ehkä 20 vuoden päästä ei enää tarvitse katsella eräiden Malmin ystävien jatkuvaa vääristelyä, valehtelua, herjaamista, spämmäilyä ja öykkäröivää käytöstä pitkin internettiä. Toivottavasti löytävät pian uuden kodin harrastukselleen jostain kehyskunnasta.
pahanhajuinenhenki tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#101504
TurkuCubed kirjoitti: 17.01.21 14:10 Lentämistä vuodesta 1936, mutta tämän kuun loppuun mennessä Helsingin kaupunki lakkauttaa kaikki lento-operaatiot. Omasta mielestä erittäin valitettavaa kehitystä, että täysin toimiva ja yleisilmailulle erittäin tärkeä lentokenttä lakkautetaan asuntorakentamisen tieltä. Helsinki-Malmi olisi voinut investoinneilla toimia pienempien liikekoneiden ja päästöttömän ilmailun kehityskeskuksena, mutta sellainen ei ole selvästi kaupunkia kiinnostanut.
Ei Malmista olisi millään rahalla saanut mitään prototyyppikoneiden testilentokeskusta; ei sellaisilla lennetä asutuksen päällä. Eikä sellaisella etenkään laskeuduta aidosti toimivalle liikelentokentälle, koska se häiritsisi sitä varsinaista liikennekäyttöä aivan liikaa. Eikä Malmista liikelentokenttääkään millään järkevällä operaatiolla olisi saanut; kiitotiet olivat siihen käyttöön väärässä asennossa suhteessa Helsinki-Vantaaseen, ja uuden järkevässä asennossa olevan kiitotien rakentaminen olisi muuttanut lentomelualuetta niin, että sellaiselle ei ikinä missään saisi rakennuslupaa. Se olisi kaatunut jo YVA-käsittelyvaiheessa naapureiden täysin oikeutettuihin valituksiin.

Malmin ainoat arvot olivat harrastuskäytössä ja historiallisessa merkityksessä. Ja historiallinen ympäristö säilyy nähdäkseni hyvällä puistosuunnittelulla aivan tarpeeksi laajasti myös asuntorakentamisen rinnalla.

Mutta joo, hyvä että saatiin tämä näytös vihdoin loppuun. Lentäminen Malmilla ei tosiaankaan loppunut kunniakkaasti kuten kentän historialle olisi sopinut, vaan noloon itkupotkuraivariin lattialla ja lopulta häätöön...
pahanhajuinenhenki, Clepe tykkää tästä
tekijänä Xerdoz
#101505
Pikaisesti hahmottelin, mitä itse tuolle alueelle tekisin, jos olisi mahdollista.

Kiitoradat olisivat pääväylinä, ja sitten tehokasta ja tiivistä korttelia niiden ympärillä. Jotenkin sitten vielä yhdistäisi noihin ympäröiviin teihin.

Kuva