Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#89019
Pistän erillisen ketjun, kun Postipuiston aluetta ruvetaan kaavoittamaan. Myös entisen maaliikennekeskuksen alue Metsäläntien varressa näemmä muutettiin Oulunkylästä Pasilaan kaavoituksen yhteydessä kaupunginosien rajoja siirtämällä.

Kaupunki pyytää palautetta eteläisen Postipuiston kaavaluonnoksesta: https://kerrokantasi.hel.fi/hearing/ete ... ostipuisto

Raitiotien linjaus on näemmä muuttunut sitten ainakin oman edellisen havaintoni. Luemma sitä on nyt kaavailtu Televisiokadulle Ilmalan puolella, kun aikaisemmin se oli piirretty kiemurtelemaan Ilmalanrinnettä. Selostustekstin mukaan Ilmalan asemalle on tarkoitus saada sujuvat vaihdon ratikkaan. Itelleni ei valjennut, miten raitiotie alittaa tai ylittää radan, mutta ilmeisesti tuo tarkoittaisi alikulkua Televisiokadun päästä. Onkohan tässä nyt menossa Ilmalantorin suunnitelmat myös uusiksi? Sinne piti tulla ratikan kääntösilmukka radan jatkamisen seuraavassa vaiheessa, mutta tuo Televisiokadun linjaus on eri reitillä. Raitiotien itsensä toimivuuden kannalta tää uus vaihtoehto lienee selkeästi parempi, kun edellinen oli melkoista mutkittelua.

Kuva
Avatar
tekijänä MindW
#89023
Näyttäisi siltä, että rata ylitetään ja Hakamäentie alitetaan, mikä tuntuu järkevältä sillä Ilmala ja viereinen kallio on valmiiksi tarpeeksi korkealla ylitykseen.
tekijänä hmikko
#89024
MindW kirjoitti:Näyttäisi siltä, että rata ylitetään ja Hakamäentie alitetaan, mikä tuntuu järkevältä sillä Ilmala ja viereinen kallio on valmiiksi tarpeeksi korkealla ylitykseen.


Juu tosiaan lähtötaso Televisiokadun päässä on valmiiksi sopiva, mutta Hakamäentien ali tulee aika jyrkkä sukellus, sikäli kun havaitsen. Ja reitti menee sitten ilmeisesti Postintaipaleen olemassa olevaa siltaa varikkoraiteiden yli. Ratikan kyydissä varmaan ihan kiva berg- och dalbana -vaikutelma.

StreetView-näkymä (linkki korjattu) Veturitien liittymästä kohti Televisiokatua.

Vissiin Ylen studiorakennuksia puretaan uudisrakentamisen tieltä joka tapauksessa? Tuo nykyinen rako Televisiokadun päässä on semmoinen, että siihen ei mitään kovin optimaalista raitiotietä taida saada pujotettua.
Viimeksi muokannut hmikko, 24.05.17 18:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä Kazaam
#89034
StreetView -linkki taisi tulla väärin.

Juuri noiden korkeuserojen takiahan alunperin tutkittu suora jalankulkusilta Ilmalantorilta Hakamäentien ja radan yli ei toteudu.

Hankkeen materiaaleissa on myös tällaiset, joskin hyvinkin alustavat, havainnemateriaalit.

Kuva
Kuva
Lähde: Suunnitteluperiaatteet PDF, missä on myös monia muita tutkielmia


Liikenneviraston lausunto (s. 29) tuosta raitiotielinjauksesta:
Liikennevirasto antaa lausuntonsa rautateiden näkökulmasta. Lausunto kohdistuu osittain rantaradan ylittävään ja Hakamäentien alittavaan raitiotielinjaukseen, joka on kaava-alueen ulkopuolella. Liikenneviraston näkemyksen mukaan silta-aukko on varsin ahdas raitiotien ja radan kehitystarpeiden yhteensovittamiselle. Raitiotien jatkosuunnittelussa tulee tarkastella vaihtoehtoisia linjauksia.


Kuva
tekijänä hmikko
#89035
Kazaam kirjoitti:StreetView -linkki taisi tulla väärin.


Kiitoksia, korjasin.

Liikenneviraston lausunto (s. 29) tuosta raitiotielinjauksesta:
Liikennevirasto antaa lausuntonsa rautateiden näkökulmasta. Lausunto kohdistuu osittain rantaradan ylittävään ja Hakamäentien alittavaan raitiotielinjaukseen, joka on kaava-alueen ulkopuolella. Liikenneviraston näkemyksen mukaan silta-aukko on varsin ahdas raitiotien ja radan kehitystarpeiden yhteensovittamiselle. Raitiotien jatkosuunnittelussa tulee tarkastella vaihtoehtoisia linjauksia.



Ai ne meinaa tunkea ratiotien olemassa olevan sillan alle. Jos tuossa pitäis ottaa yksi varikkoraide pois rautateiltä, niin juuri tuommoinen Liikenneviraston lausunto oli varmaan odotettavissa. Toisaalta niitä kaikkia muita vaihtoehtojahan tutkittiin ensin, eli ei tätä olisi ehdotettukaan jos olisi joku helpompi ratkaisu. Rahalla tietysti saa pidemmän sillan jonka alle mahtuis.
tekijänä JamoL
#89155
Jos tuo ysiratikka viedään kaavoihin Metsäläntielle saakka, sen voisi saman tien ulottaa Maunulan "ostarille" asti. Vaihto Raide-Jokeriin ja Maunulan kytkeminen Pasilaan/ kantakaupunkiin olisivat parin (helpon) raidekilometrin arvoisia asioita.
tekijänä hmikko
#89157
JamoL kirjoitti:Jos tuo ysiratikka viedään kaavoihin Metsäläntielle saakka, sen voisi saman tien ulottaa Maunulan "ostarille" asti. Vaihto Raide-Jokeriin ja Maunulan kytkeminen Pasilaan/ kantakaupunkiin olisivat parin (helpon) raidekilometrin arvoisia asioita.


Yhteys Raide-Jokeriin on mainittukin kaavan materiaaleissa, samoin kuin yhteys Käpylän asemalle. Luemma tosin yhteys Jokeriin on sittemmin joutunut kyseenalaiseksi, koska yleiskaavan käsittelyssä poistettiin rakentamispikseleitä Keskuspuiston reunalta tuolla pätkällä. Sinne siis ei olisi tulossa juurikaan uutta rakentamista Rajametsäntien ympäristöön, mikä heikentää raitiotien kannatavuutta. Ite luulen, että yhteys Raide-Jokeriin sinänsä olisi tekemisen arvoinen, kun kyse on tosiaan vain kilometrin pätkästä. Ja Jokerin itsensä varrelle Maunulassa on tulossa tiivistystä.

Ja linja 9 ilmeisesti on tarkoitus jatkaa Ilmalantorille erikseen joka tapauksessa, jolloin Pohjois-Pasilaan menevä linja ei olisi ysin jatko, vaan esim. uusi Kalasatama - Pohjois-Pasila tms.
tekijänä hmikko
#91208
Postipuiston (Metsälätie / Maaliikennekeskus) ja Eteläläisen Postipuiston alueet lautakunnan listalla. Postipuisto näytilleasettamisvaiheessa, Eteläinen luonnos. Eteläisen Postipuiston luonnos ei mun havaitakseni ole muuttunut juurikaan keväästä.

Postipuistoon kaavailtu arviolta 5700 asukasta ja kaksi koulua ja kaksi päiväkotia. Tässä versiossa 15- ja 12-kerroksiset tornit.

Kuva

Kuva
sekovene, veka tykkäsi tästä
tekijänä sekovene
#91210
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa alueen mitoitus oli 2500-3000 asukasta, joten eteenpäin on menty. Toivottavasti tuo tiheä tonttijako pidetään, jotta julkisivuihin saadaan vaihtelua. Metsäläntien varteen olisi voinut kyllä kaavoittaa pari korkeampaakin taloa, kun pohjoispuolelle ei tule mitään. Tuollainen tasakorkuinen rivistö leveän tien varressa ei näytä hyvältä. Paikka on sinänsä keskeinen, mutta aika pahasti motissa ratapihan, keskuspuiston ja vilkkaiden teiden välissä. Tuosta voi tulla kunnon slummi tai sitten koiranulkoiluttajien ja lenkkeilijöiden paratiisi, saas nähdä.

4/5
tekijänä hmikko
#91212
sekovene kirjoitti: Tuosta voi tulla kunnon slummi


Uskallan luvata, että tuolla paikalla hintataso tulee olemaan semmoinen, että slummia ei tule. Ja suunnitelmissahan on tehdä samaa ratikkalinjan varsi Ilmalaan ja toisesta päästä myös myllätä Käpylän asemanseutu uusiksi, eli valmistuessaan tuon ei pitäisi olla niin eristyksissä kuin nyt näyttää.
tekijänä Pyöröovi
#91219
Joo ei siis tosiaan oo mitään slummia luvassa. Nimenomaan uudet alueet, jotka ovat tiheästi Keskuspuiston vieressä ovat valtavan kysyttyjä. Tuossa suunnitelmassa yhdistyy moni lupaus 2000-luvun urbaaniudesta, jossa luonto ja tiivis korttelirakenne elävät rinta rinnan. Mut joo, samaa mieltä 4/5 on ehkä hyvä arvosana. Olis tonne muutama torni lisää mahtunut, mutta tosi hyvältä silti vaikuttaa.
Avatar
tekijänä veka
#91221
Tämä on siis se paikka, jossa voisi oikeasti sijoittaa Metsäläntien laitaan pitkän rivin 40-kerroksisia torneja, eikä kenelläkään olisi aihetta valittaa varjostumisten, näköalojen menetyksen tms. takia. Ei näin oivallisia paikkoja monta ole. Mikä hukattu mahdollisuus.